Nové BMW M3 - Mach 3

Nové BMW M3 - Mach 3

 
 

V roce 1986 protnuli inženýři BMW dva světy; vykotlali díru do vysoké přehrady a pustili k sobě malé civilní cestovní a ostré sportovní automobily.

Mírným zcivilizováním ostrého okruhového prototypu vznikla první M3 a svět od té doby nemá klid. Chce do svých sedanů větší a větší porce kilowattů a ulice, změněné v závodní okruhy, jsou běžným jevem.

Prapůvodní čtyřválcová M3 (E30) byla syrovým, lehkým a pekelně obratným kupé, na jehož vlastnosti mnozí puristé nedají dopustit do dnešních dní. Čtyřválec S14 2,3 l základní verze (existovaly i Evo I, Evo II a Sport Evolution) stačil se svými 143 až 147 kW k vynikající zábavě na silnicích i okruzích, o udržení v mezích silnice se staraly rozšířené nápravy s upravenou geometrií a výkonnější brzdy. O jeho kvalitách svědčí fakt, že měl závodní homologaci a dosáhl několika světových rekordů – mj. jako nejrychlejší dobový čtyřmístný kabriolet.

Obě novější generace (E36 a E46) se pak staly technickými ikonami své doby. Jejich řadové šestiválce 3,0 a 3,2 l s variabilním časováním ventilů vanos přinášely vždy rekordní porce kilowattů, ovšem za cenu rapidního nárůstu hmotnosti. Na tento fakt se ovšem rádo zapomínalo při pomyšlení na první sedan, sekvenční převodovku SMG či odlehčenou verzi CSL (E36) či první továrně zabudovaný osmiválec pro okruhovou verzi GTR (E46). Zejména radikálně odlehčená M3 CSL z roku 2003 s výkonem zvýšeným na 265 kW dodnes budí velmi vřelé emoce.

Doba ovšem pokročila a hranice 400 koní, ke které dohnaly „em-trojku“ dnešní závody ve zvyšování výkonů, se s vyváženým šestiválcem dosahuje jen těžko. M3 už definitivně rezignovala na pozici lehkého a agilního sporťáčku a proto sáhla po osmiválci i pro sériovou výrobu.

Motor

Silně podčtvercový celohliníkový osmiválec 3999 cm3 bi-vanos, přímo odvozený od většího pětilitrového V10 pro M5/M6, dosahuje 309 kW při závratných 8300 otáček a k tomu 400 Nm při 3900 otáčkách. Díky paletě moderních technologií (Brake Energy Regeneration), které BMW zavádí i u jedničkové a pětkové řady, přitom činí průměrná spotřeba jen 12,4 l/100 km. Místo 98 lze použít i 95oktanový benzín. Obavy z přetížení přední nápravy rozptyluje jeho celková hmotnost; 202 kg znamená, že je o celých 15 kilogramů lehčí, než šestiválec S54B32 ze stávající M3(!).

Mechanická převodovka

obrázek [300 x 206] Přepracovaná šestistupňová manuální převodovka s kratším stálým převodem 3,98 : 1 dává definitivní odpověď na otázku, zda po dvojici M5 a M6 bude i M3 v Evropě povinně vybavena sekvencí SMG Drivelogic. Ač se zdá logické, že na SMG by mělo dojít později, chystá BMW již na podzim letošního roku překvapení v podobě produkční verze vlastní dvouspojkové sekvenční převodovky, o které se již dříve mluvilo jako o konceptu ZSG (Zentral Synchron Getriebe). Každopádně se stávající mechanickou skříní umí M3 vysprintovat z klidu na 100 km/h za 4,8 s a výbušnou sílu pomáhá na zadní kola přenést standardně montovaný samosvorný M diferenciál (u starších M3 za příplatek), schopný až 100% uzavření.

Zvenčí

se M3 znovu spolehla na linie základního kupé, které si ve stávající generaci (E92) ještě více zahrály na samostatný model, pokukující po velké Šestce. O paletě provedených úprav by se chtělo říci, že jsou standardní, protože podobné mají i ostatní současné M-modely, avšak při pohledu na přikrčenou siluetu toto adjektivum nějak nejde přes jazyk. Z původního kupé zůstaly jen dveře, okna, kapota, víko kufru a světlomety. Reformou prošly všechny blatníky, na kterých už není jejich dodatečné rozšiřování tolik vidět. Standardní 18“ M-kola (volitelně 19“) v nich proto vypadají takřka utopená. Nové jsou nárazníky, které dostaly úkol dopravit rekordní kvanta vzduchu k chladičům a ve správných úhlech kolem aerodynamických částí auta. Přední dostal tři obří náběry vzduchu, vzadu zase zaujal místo velký difuzor, hned vedle čtyř kruhových koncovek výfuku. Stejný úkol mají i prahové nástavce a výdechy v předních blatníkách. Roli symbolu nové M3 dostaly, kromě porůznu rozmístěných typových plaket, i neobvykle tvarovaná aerodynamická zrcátka. Nejdůležitější inovací v konstrukci karoserie je karbonová střecha, která poprvé mezi vozy střední třídy šetří cenných 5 kg váhy a při nesnížené tuhosti naopak snižuje těžiště vozu. Některé povrchové panely jsou hliníkové, například kapota motoru.

obrázek [555 x 263]  

Uvnitř

se to s úpravami příliš nepřehánělo, všechny provedené směřují k lepšímu řidičskému prožitku a udržování stálého vědomí, s kýmže má řidič tu čest. Specifické sportovní sedačky opět nabídnou vynikající anatomii, standardní bederní opěrku a volbu z několika druhů čalounění. Dva dospělí se pohodlně posadí i dozadu. M-sportovní volantřadicí páka, speciální tvar výplní dveří, kovová opěrka řidičovy levé nohy a výlučný design bíle podsvícených přístrojů s červenými ručičkami a posuvným červeným polem otáčkoměru jsou součástí úprav, směřujících domněle či skutečně k vavřínovým věncům. Nedílnou součástí je standardně montovaná navigace Professional a také dekorační panely se vzory karbonu či leštěného hliníku.

Podvozek

se spolehl prakticky výhradně na hliník. Základní koncepce – vpředu McPherson, vzadu pětiprvkové zavěšení – vychází ze sériové Trojky, jako obvykle však přidává něco navíc. Hliníková ramena šetří cca 2,5 kg váhy každé, součástí pružení jsou třístupňově nastavitelné tlumiče EDC a taktéž třístupňový stabilizační systém DSC+, spojený s paletou asistenčních systémů ABS, ASC a CBC. Novinkou, již známou z M5/M6, je dávkový spínač „MDrive“, umístěný na volantu. Jeho prostřednictvím lze jediným stiskem změnit předem navolené charakteristiky degresivního řízení Servotronic, tlumení, pracovní křivky motoru a stabilizačního systému. Jak praví tiskové materiály, jediným stiskem lze během zlomků vteřiny změnit cestovní kupé v ostrý sportovní nástroj a my tomu po zkušenostech s M5 a M6 rádi věříme. Osmnáctipalcová kola se čtyřicetiprocentními pneumatikami 245 a 265 mm se spoléhají na pneumatiky standardní konstrukce; často kritizovaná technologie runflat si mezi elitu tentokrát cestu nenašla. Impozantní ventilované brzdy o rozměrech 360 x 30 a 350 x 24 mm si opět vystačí s jednopístkovými brzdiči.

Mezi lid

se novinka vydá až v září, tedy po oficiální premiéře na domácí frankfurtské půdě. Ceny zatím automobilka nestanovila, lze se domnívat, že na českém trhu budou začínat kolem sumy dvou milionů, což bude vzhledem k nabízené technice nabídka, stojící za zvážení. Na první test se těšíme podobně, jako vy!

Rallye Dakar 2018
Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost Niki Lauda znovu získá svou leteckou společnost

Bývalý závodník Formule 1 Niki Lauda znovu získá…

Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát Investoři sypají peníze do lega, u raritních kousků se jim mohou vrátit i dvacetkrát

Analytik pracující pro J&T Michal Šnobr investoval do…

Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu Zápisník Jana Pavce: Tradice šlendriánu

Mrazivé ráno na uzavřeném Libeňském mostě je vlastně…

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

 

Štítky Design Kabriolet BMW

 

Tapety








Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 



Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3 BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3

Po pěti letech a více než 40 tisících vyrobených…

 



 
Vadné silentbloky: Jak je poznat?  A co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Vadné silentbloky: Jak je poznat? Co hrozí, když zanedbáme údržbu?

Dnes 08:00

Jede si vaše auto na nerovnostech, kam chce a současně vyluzuje jeho podvozek klepavé zvuky? Pak zřejmě nadešel čas na výměnu silentbloků jeho zavěšení kol.




Blesk.cz

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla internet: Lidé o ní vtipkují, jiní ji kritizují a chtějí po Praze 6 vysvětlení

Červená »Havlova« lavička za 850 tisíc dobyla…

Poté, co Blesk.cz informoval o lavičce Ferdinanda Vaňka věnované odkazu bývalého prezidenta Václava Havla (†75),…

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní manévry, kandidáti budou na vodě

Debata Drahoš vs. Zeman: Prima dělá bezpečnostní…

Už v sobotu odpoledne budeme vědět, kdo bude příštích pět let českým prezidentem. Miloš Zeman, nebo Jiří Drahoš.…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

CHAT: Odpovídají beachvolejbalistky Kolocová a Kvapilová

Beachvolejbalistky Kristýna Hoidarová Kolocová (29) a Michala Kvapilová (27) zažily famózní loňský rok. Stříbro…

 

Reflex.cz

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké lety pouze stroje s elektrickým pohonem

Revoluce v létání: Norsko chce používat na krátké…

V letecké dopravě, alespoň v Norsku, se schyluje k velké revoluci. Všechna letadla na krátké lety by měla mít…

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Fenomén jménem Kuba: Guantánamo, zátoka bezpráví

Guantanamera, Bahía Guantanamera… Chytlavá písnička složená Joseítem Fernándezem na text básně kubánského…