reklama


Nové BMW M3 - Mach 3

Nové BMW M3 - Mach 3

 
 

V roce 1986 protnuli inženýři BMW dva světy; vykotlali díru do vysoké přehrady a pustili k sobě malé civilní cestovní a ostré sportovní automobily.

Mírným zcivilizováním ostrého okruhového prototypu vznikla první M3 a svět od té doby nemá klid. Chce do svých sedanů větší a větší porce kilowattů a ulice, změněné v závodní okruhy, jsou běžným jevem.

Prapůvodní čtyřválcová M3 (E30) byla syrovým, lehkým a pekelně obratným kupé, na jehož vlastnosti mnozí puristé nedají dopustit do dnešních dní. Čtyřválec S14 2,3 l základní verze (existovaly i Evo I, Evo II a Sport Evolution) stačil se svými 143 až 147 kW k vynikající zábavě na silnicích i okruzích, o udržení v mezích silnice se staraly rozšířené nápravy s upravenou geometrií a výkonnější brzdy. O jeho kvalitách svědčí fakt, že měl závodní homologaci a dosáhl několika světových rekordů – mj. jako nejrychlejší dobový čtyřmístný kabriolet.

Obě novější generace (E36 a E46) se pak staly technickými ikonami své doby. Jejich řadové šestiválce 3,0 a 3,2 l s variabilním časováním ventilů vanos přinášely vždy rekordní porce kilowattů, ovšem za cenu rapidního nárůstu hmotnosti. Na tento fakt se ovšem rádo zapomínalo při pomyšlení na první sedan, sekvenční převodovku SMG či odlehčenou verzi CSL (E36) či první továrně zabudovaný osmiválec pro okruhovou verzi GTR (E46). Zejména radikálně odlehčená M3 CSL z roku 2003 s výkonem zvýšeným na 265 kW dodnes budí velmi vřelé emoce.

Doba ovšem pokročila a hranice 400 koní, ke které dohnaly „em-trojku“ dnešní závody ve zvyšování výkonů, se s vyváženým šestiválcem dosahuje jen těžko. M3 už definitivně rezignovala na pozici lehkého a agilního sporťáčku a proto sáhla po osmiválci i pro sériovou výrobu.

Motor

Silně podčtvercový celohliníkový osmiválec 3999 cm3 bi-vanos, přímo odvozený od většího pětilitrového V10 pro M5/M6, dosahuje 309 kW při závratných 8300 otáček a k tomu 400 Nm při 3900 otáčkách. Díky paletě moderních technologií (Brake Energy Regeneration), které BMW zavádí i u jedničkové a pětkové řady, přitom činí průměrná spotřeba jen 12,4 l/100 km. Místo 98 lze použít i 95oktanový benzín. Obavy z přetížení přední nápravy rozptyluje jeho celková hmotnost; 202 kg znamená, že je o celých 15 kilogramů lehčí, než šestiválec S54B32 ze stávající M3(!).

Mechanická převodovka

obrázek [300 x 206] Přepracovaná šestistupňová manuální převodovka s kratším stálým převodem 3,98 : 1 dává definitivní odpověď na otázku, zda po dvojici M5 a M6 bude i M3 v Evropě povinně vybavena sekvencí SMG Drivelogic. Ač se zdá logické, že na SMG by mělo dojít později, chystá BMW již na podzim letošního roku překvapení v podobě produkční verze vlastní dvouspojkové sekvenční převodovky, o které se již dříve mluvilo jako o konceptu ZSG (Zentral Synchron Getriebe). Každopádně se stávající mechanickou skříní umí M3 vysprintovat z klidu na 100 km/h za 4,8 s a výbušnou sílu pomáhá na zadní kola přenést standardně montovaný samosvorný M diferenciál (u starších M3 za příplatek), schopný až 100% uzavření.

Zvenčí

se M3 znovu spolehla na linie základního kupé, které si ve stávající generaci (E92) ještě více zahrály na samostatný model, pokukující po velké Šestce. O paletě provedených úprav by se chtělo říci, že jsou standardní, protože podobné mají i ostatní současné M-modely, avšak při pohledu na přikrčenou siluetu toto adjektivum nějak nejde přes jazyk. Z původního kupé zůstaly jen dveře, okna, kapota, víko kufru a světlomety. Reformou prošly všechny blatníky, na kterých už není jejich dodatečné rozšiřování tolik vidět. Standardní 18“ M-kola (volitelně 19“) v nich proto vypadají takřka utopená. Nové jsou nárazníky, které dostaly úkol dopravit rekordní kvanta vzduchu k chladičům a ve správných úhlech kolem aerodynamických částí auta. Přední dostal tři obří náběry vzduchu, vzadu zase zaujal místo velký difuzor, hned vedle čtyř kruhových koncovek výfuku. Stejný úkol mají i prahové nástavce a výdechy v předních blatníkách. Roli symbolu nové M3 dostaly, kromě porůznu rozmístěných typových plaket, i neobvykle tvarovaná aerodynamická zrcátka. Nejdůležitější inovací v konstrukci karoserie je karbonová střecha, která poprvé mezi vozy střední třídy šetří cenných 5 kg váhy a při nesnížené tuhosti naopak snižuje těžiště vozu. Některé povrchové panely jsou hliníkové, například kapota motoru.

obrázek [555 x 263]  

Uvnitř

se to s úpravami příliš nepřehánělo, všechny provedené směřují k lepšímu řidičskému prožitku a udržování stálého vědomí, s kýmže má řidič tu čest. Specifické sportovní sedačky opět nabídnou vynikající anatomii, standardní bederní opěrku a volbu z několika druhů čalounění. Dva dospělí se pohodlně posadí i dozadu. M-sportovní volantřadicí páka, speciální tvar výplní dveří, kovová opěrka řidičovy levé nohy a výlučný design bíle podsvícených přístrojů s červenými ručičkami a posuvným červeným polem otáčkoměru jsou součástí úprav, směřujících domněle či skutečně k vavřínovým věncům. Nedílnou součástí je standardně montovaná navigace Professional a také dekorační panely se vzory karbonu či leštěného hliníku.

Podvozek

se spolehl prakticky výhradně na hliník. Základní koncepce – vpředu McPherson, vzadu pětiprvkové zavěšení – vychází ze sériové Trojky, jako obvykle však přidává něco navíc. Hliníková ramena šetří cca 2,5 kg váhy každé, součástí pružení jsou třístupňově nastavitelné tlumiče EDC a taktéž třístupňový stabilizační systém DSC+, spojený s paletou asistenčních systémů ABS, ASC a CBC. Novinkou, již známou z M5/M6, je dávkový spínač „MDrive“, umístěný na volantu. Jeho prostřednictvím lze jediným stiskem změnit předem navolené charakteristiky degresivního řízení Servotronic, tlumení, pracovní křivky motoru a stabilizačního systému. Jak praví tiskové materiály, jediným stiskem lze během zlomků vteřiny změnit cestovní kupé v ostrý sportovní nástroj a my tomu po zkušenostech s M5 a M6 rádi věříme. Osmnáctipalcová kola se čtyřicetiprocentními pneumatikami 245 a 265 mm se spoléhají na pneumatiky standardní konstrukce; často kritizovaná technologie runflat si mezi elitu tentokrát cestu nenašla. Impozantní ventilované brzdy o rozměrech 360 x 30 a 350 x 24 mm si opět vystačí s jednopístkovými brzdiči.

Mezi lid

se novinka vydá až v září, tedy po oficiální premiéře na domácí frankfurtské půdě. Ceny zatím automobilka nestanovila, lze se domnívat, že na českém trhu budou začínat kolem sumy dvou milionů, což bude vzhledem k nabízené technice nabídka, stojící za zvážení. Na první test se těšíme podobně, jako vy!

Rallye Dakar 2017
Ťok proti všem - státní půjčovna vlaků padla po roce příprav Ťok proti všem - státní půjčovna vlaků padla po roce příprav

Ministerstvo dopravy po roce příprav vzdalo snahu o…

Zápisník Arsena Lazareviče: Praha parlamentní Zápisník Arsena Lazareviče: Praha parlamentní

Hlavní město Praha si podle Českého rozhlasu platilo PR…

Cena elektřiny v Česku prorazila hranici sto eur Cena elektřiny v Česku prorazila hranici sto eur

Chladné počasí, stojící větrné elektrárny v Německu a…

Takže brexit natvrdo. Premiérka Mayová odmítá polovičatá řešení Takže brexit natvrdo. Premiérka Mayová odmítá polovičatá řešení

Tvrdý rozchod bez polovičatých řešení. S tím se rozhodla…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 




Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3 Video: Jak se skládal a testoval motor V8 z BMW M3

Jo, to byly časy, když měly emkové bavoráky atmosférické…

BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3 BMW definitivně ukončilo výrobu kupé M3

Po pěti letech a více než 40 tisících vyrobených…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují, tučňáci jsou schovaní

Mráz v pražské zoo: Klokani i velbloudi si libují,…

Venkovní teploty hluboko pod bodem mrazu nechávají mnoho zvířat na pospas svému osudu. Jinak je tomu v Zoo…

Tajemství hvězdy Ordinace Ivany Jirešové: Rozchod s přítelem! Zanedbávala ho

Tajemství hvězdy Ordinace Ivany Jirešové: Rozchod s…

Měsíce tajila rozchod. Natáčení pořadu Tvoje tvář má známý hlas bylo pro Ivanu Jirešovou (39) časově tak…

 

iSport.cz

Mimořádný úspěch! Ben Cristovao je mistrem Evropy v brazilském jiu jitsu

Mimořádný úspěch! Ben Cristovao je mistrem Evropy v…

Stoupá stále výš nejen jako zpěvák, ale i jako bojovník. Ben Cristovao vybojoval na mistrovství Evropy…

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá vizitka pro extraligu

Hlinka zářil při postupu Sparty do finále: Skvělá…

Senzace pro český hokej! Sparta porazila v semifinálové odvetě hokejové Ligy mistrů švédský tým Växjö Lakers 4:0…

 

Reflex.cz

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne ikonickými titulky

Revoluce ve světě Star Wars. Osmý díl nezačne…

I když je zpráv o příštím filmu ze světa Hvězdných válek pomálu, režisér v pořadí už osmého filmu Rian Johnson…

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100 tisíc měsíčně pár kapek jedovatých slin vydrží každý

Že lidé nadávají poslancům do volů a pijavic? Za 100…

Základní průměrný plat poslance nebo senátora v České republice letos poprvé vyskočí nad 70 tisíc korun měsíčně.…

 
 
reklama