Nové BMW X5 jak jej neznáte

Nové BMW X5 jak jej neznáte

 
 

Na testovací trati se nové BMW X5 předvedlo v podmínkách, do kterých se v běžném provozu dostane málokdy. Menu obsahovalo asfalt i zajímavý terén.

BMW X5 nevzniklo proto, aby se prohánělo v terénu, drželo krok s pravověrnými off-roady a následně se jim vysmívalo na silnici za jejich těžkopádnost v zatáčkách a vysokých rychlostech. Kdepak. Minulá i současná X5 byla stvořena především jako dynamický dopravní prostředek, jenž budí na silnici respekt, ale přitom si v zatáčkách a ve vysokých rychlostech vysloveně libuje.

BMW chtělo již v době uvedení první generace X5 jízdní vlastnosti svého zástupce v segmentu SUV řádně vyzdvihnout a zároveň lehce zamaskovat nikterak impozantní rozměry, a tak přispěchalo s novou kategorií SAV, kde A znamená active. Přestože snaha BMW působila trochu křečovitě a vyvolávala pocit – když nevíš coby, vymysli novou kategorii – nakonec se u klientů uchytila a dnes se nad ní asi nikdo nepozastavuje.

Do stejné kategorie se narodila nová generace X5, již na první pohled agresivnější, dynamičtější a drzejší než předchozí model. Někdejší podivnosti zmizely, například zadní část nyní vyhlíží podstatně moderněji, interiér dostal kvalitnější materiály a jízdní vlastnosti se ještě více přizpůsobily zpevněné silnici. Přestože X5 měří na délku 4,85 metru, do zatáček se vrhá s chutí osobního auta. To ostatně prokázal i náš první test.

V hlavní roli aktivní řízení

Představte si tedy situaci, že se jako uživatel, majitel nebo potenciální kupec smiřujete s tím, že novému BMW X5 terén nevoní a bude mít obavy s ním vůbec vyrazit kamkoliv mimo hladký asfalt, když v tom vám přijde pozvánka do Driving campu Pachfurt (u Vídně) na testovací jízdy s novou X5. Pozvánka slibuje adrenalinovou jízdu on-road a off-road, ale na stránkách driving campu nenacházíte, co byste chtěli vědět a vidět.

Takže vám nezbývá, než se nechat překvapit a těšit se, co vás na testovací trati čeká. Tak jsem se těšil. V pátek odpoledne jsem si sbalil kufry a vyrazil směr Vídeň a následně zamířil jihovýchodně směr Neusiedel am See. Večer proběhl ve znamení vzájemného oťukávání nás a nové X5, skutečný adrenalin byl připraven na druhý den. Na testovací trati nás čekala auta poháněná všemi možnými motory, benzínovými i vznětovými, šesti i osmiválci.

Napsat tuhle větu dalo hodně přemáhání, ale o motory tentokrát opravdu příliš nešlo. Cílem této akce, alespoň tak si cíle stanovili pracovníci PR a marketingu BMW, nebylo odhalování tajů nové X5 v běžném provozu, ale mezi kužely a prudkými svahy. Náš první úkol zněl – sedněte do auta, prokličkujte se mezi kužely, zastavte, prudce akcelerujte, prudce zastavte, zpomalte, rozjeďte se na 40 km/h, pusťte volant a prudce zabrzděte.

BMW X5 na cestě

A tohle všechno proveďte několikrát za sebou. Tak a teď podrobněji. Kličkování mezi kužely mělo za účel jediné, poznat rozdíl mezi vozy vybavenými aktivním řízením a vozy bez aktivního řízení. Kužely byly naskládány velmi blízko sebe, což ve vozech bez aktivního řízení vyvolávalo (dlužno říct trochu umělou) potřebu ručkování. Projet v rychlosti mezi 30 – 40 km/h celou trať bez chyby, vyžadovalo opravdu rychlé ruce.

Aktivní řízení pochopitelně mění situaci. Místo zběsilého ručkování stačí překlopit volant tam, zpátky, tam a zase zpátky a trať mám úspěšně za sebou. Na konci tohoto testu padá otázka, zda BMW X5 s aktivním nebo bez aktivního řízení. Volím první možnost, protože podle mého názoru se zrovna tomuto autu hodí k pleti. Zeptejte se mě však, zda si aktivní řízení pořídit do trojky nebo pětky a budu váhat. To víte – elektronika, i když špičková.

Abych nezapomněl, test s puštěním volantu a prudkým brzděním probíhal v podmínkách s rozdílným povrchem pod pravými a levými koly (sucho a vlhko) a měl dokázat sofistikované a čitelné chování auta i v těchto situacích. Elektronika si s touto výzvou poradila, ale co se týkalo výzev, nebyl den zdaleka u konce. Jen pár metrů od nás sjížděla kolona X5 velmi prudký kopec a kroužila kolem prstence s více než 20stupňovým náklonem.

BMW X5 v terénu

Tak rychle vyměnit auta a už míříme vyzkoušet, co umí nová X5 mimo zpevněnou cestu. První test nevypadá zvenčí nikterak hrůzostrašně, ale uvnitř náklon přes 20 stupňů umlčí i do té doby rozverné kolegy. „Jseš si vážně jistej,“ zazní zezadu. Pan školitel nám sliboval nízko položené těžiště a nejsem první, kdo tu v X5 krouží s obličejem přitisknutým na bočním skle, tak se snažím tvrdit, že si jistý jsem. Ale nejsem.

V zápětí zjišťuji, že nejistoty bude daleko víc. Nejdřív se musím vrhnout po hlavě z prudkého kopce, poté vystoupat na další kopec, znovu se spustit ze svahu tentokrát vyšperkovaného boulemi a proláklinami, aktivovat systém HDC stvořený právě pro sjíždění prudkých svahů a následně se vrhnout (padla zmínka o 80procentním klesání) s nohou zabořenou do koberce mimo brzdový pedál z pravděpodobně nejprudšího svahu, který pachfurtský Driving camp nabízí.

X5 bez mrknutí oka „kopeček“ zdolala a přitom se tvářila, jako by snesla ještě mnohem víc. X5 možná ano, protestovat však začal můj žaludek. Druhá část programu naštěstí přinesla jisté zklidnění. BMW nám dopřálo projížďku v novém BMW M5 Touring, která měla jedinou vadu na kráse a to, že jsme se nedostali za volant (už jen ten zvuk motoru a zátah však stály za to), spíše teoreticky jsme mohli prozkoumat novou řadu 3 v provedení kabriolet a faceliftovanou řadu 5.

Oba vozy se na Auto.cz svého podrobného představení již dočkaly, proto chcete-li o nich zjistit další informace, následujte prosím tyto odkazy - BMW 3 Cabrio - Nad hlavou ocel , BMW 5: Facelift středního věku. Akce v Driving campu Pachfurt pro mě končí poměrně jednoznačným výsledkem. Až budu někdy v terénu myslet (samozřejmě mám na mysli terén přiměřený charakteru vozu), že se blížím limitům auta, mohu se uklidnit a klidně přitlačit, protože jediné limity, kterým se budu blížit, budou limity v mé hlavě. No a aktivní řízení bych si do X5 objednal.

Další informace o novém BMW X5

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat Ruské úřady pozastavily činnost jehovistům, chtějí je zakázat

Ruské ministerstvo spravedlnosti pozastavilo činnost…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nové BMW X5 jak jej neznáte







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 




BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…