Nové BMW X5 jak jej neznáte

Nové BMW X5 jak jej neznáte

 
 

Na testovací trati se nové BMW X5 předvedlo v podmínkách, do kterých se v běžném provozu dostane málokdy. Menu obsahovalo asfalt i zajímavý terén.

BMW X5 nevzniklo proto, aby se prohánělo v terénu, drželo krok s pravověrnými off-roady a následně se jim vysmívalo na silnici za jejich těžkopádnost v zatáčkách a vysokých rychlostech. Kdepak. Minulá i současná X5 byla stvořena především jako dynamický dopravní prostředek, jenž budí na silnici respekt, ale přitom si v zatáčkách a ve vysokých rychlostech vysloveně libuje.

BMW chtělo již v době uvedení první generace X5 jízdní vlastnosti svého zástupce v segmentu SUV řádně vyzdvihnout a zároveň lehce zamaskovat nikterak impozantní rozměry, a tak přispěchalo s novou kategorií SAV, kde A znamená active. Přestože snaha BMW působila trochu křečovitě a vyvolávala pocit – když nevíš coby, vymysli novou kategorii – nakonec se u klientů uchytila a dnes se nad ní asi nikdo nepozastavuje.

Do stejné kategorie se narodila nová generace X5, již na první pohled agresivnější, dynamičtější a drzejší než předchozí model. Někdejší podivnosti zmizely, například zadní část nyní vyhlíží podstatně moderněji, interiér dostal kvalitnější materiály a jízdní vlastnosti se ještě více přizpůsobily zpevněné silnici. Přestože X5 měří na délku 4,85 metru, do zatáček se vrhá s chutí osobního auta. To ostatně prokázal i náš první test.

V hlavní roli aktivní řízení

Představte si tedy situaci, že se jako uživatel, majitel nebo potenciální kupec smiřujete s tím, že novému BMW X5 terén nevoní a bude mít obavy s ním vůbec vyrazit kamkoliv mimo hladký asfalt, když v tom vám přijde pozvánka do Driving campu Pachfurt (u Vídně) na testovací jízdy s novou X5. Pozvánka slibuje adrenalinovou jízdu on-road a off-road, ale na stránkách driving campu nenacházíte, co byste chtěli vědět a vidět.

Takže vám nezbývá, než se nechat překvapit a těšit se, co vás na testovací trati čeká. Tak jsem se těšil. V pátek odpoledne jsem si sbalil kufry a vyrazil směr Vídeň a následně zamířil jihovýchodně směr Neusiedel am See. Večer proběhl ve znamení vzájemného oťukávání nás a nové X5, skutečný adrenalin byl připraven na druhý den. Na testovací trati nás čekala auta poháněná všemi možnými motory, benzínovými i vznětovými, šesti i osmiválci.

Napsat tuhle větu dalo hodně přemáhání, ale o motory tentokrát opravdu příliš nešlo. Cílem této akce, alespoň tak si cíle stanovili pracovníci PR a marketingu BMW, nebylo odhalování tajů nové X5 v běžném provozu, ale mezi kužely a prudkými svahy. Náš první úkol zněl – sedněte do auta, prokličkujte se mezi kužely, zastavte, prudce akcelerujte, prudce zastavte, zpomalte, rozjeďte se na 40 km/h, pusťte volant a prudce zabrzděte.

BMW X5 na cestě

A tohle všechno proveďte několikrát za sebou. Tak a teď podrobněji. Kličkování mezi kužely mělo za účel jediné, poznat rozdíl mezi vozy vybavenými aktivním řízením a vozy bez aktivního řízení. Kužely byly naskládány velmi blízko sebe, což ve vozech bez aktivního řízení vyvolávalo (dlužno říct trochu umělou) potřebu ručkování. Projet v rychlosti mezi 30 – 40 km/h celou trať bez chyby, vyžadovalo opravdu rychlé ruce.

Aktivní řízení pochopitelně mění situaci. Místo zběsilého ručkování stačí překlopit volant tam, zpátky, tam a zase zpátky a trať mám úspěšně za sebou. Na konci tohoto testu padá otázka, zda BMW X5 s aktivním nebo bez aktivního řízení. Volím první možnost, protože podle mého názoru se zrovna tomuto autu hodí k pleti. Zeptejte se mě však, zda si aktivní řízení pořídit do trojky nebo pětky a budu váhat. To víte – elektronika, i když špičková.

Abych nezapomněl, test s puštěním volantu a prudkým brzděním probíhal v podmínkách s rozdílným povrchem pod pravými a levými koly (sucho a vlhko) a měl dokázat sofistikované a čitelné chování auta i v těchto situacích. Elektronika si s touto výzvou poradila, ale co se týkalo výzev, nebyl den zdaleka u konce. Jen pár metrů od nás sjížděla kolona X5 velmi prudký kopec a kroužila kolem prstence s více než 20stupňovým náklonem.

BMW X5 v terénu

Tak rychle vyměnit auta a už míříme vyzkoušet, co umí nová X5 mimo zpevněnou cestu. První test nevypadá zvenčí nikterak hrůzostrašně, ale uvnitř náklon přes 20 stupňů umlčí i do té doby rozverné kolegy. „Jseš si vážně jistej,“ zazní zezadu. Pan školitel nám sliboval nízko položené těžiště a nejsem první, kdo tu v X5 krouží s obličejem přitisknutým na bočním skle, tak se snažím tvrdit, že si jistý jsem. Ale nejsem.

V zápětí zjišťuji, že nejistoty bude daleko víc. Nejdřív se musím vrhnout po hlavě z prudkého kopce, poté vystoupat na další kopec, znovu se spustit ze svahu tentokrát vyšperkovaného boulemi a proláklinami, aktivovat systém HDC stvořený právě pro sjíždění prudkých svahů a následně se vrhnout (padla zmínka o 80procentním klesání) s nohou zabořenou do koberce mimo brzdový pedál z pravděpodobně nejprudšího svahu, který pachfurtský Driving camp nabízí.

X5 bez mrknutí oka „kopeček“ zdolala a přitom se tvářila, jako by snesla ještě mnohem víc. X5 možná ano, protestovat však začal můj žaludek. Druhá část programu naštěstí přinesla jisté zklidnění. BMW nám dopřálo projížďku v novém BMW M5 Touring, která měla jedinou vadu na kráse a to, že jsme se nedostali za volant (už jen ten zvuk motoru a zátah však stály za to), spíše teoreticky jsme mohli prozkoumat novou řadu 3 v provedení kabriolet a faceliftovanou řadu 5.

Oba vozy se na Auto.cz svého podrobného představení již dočkaly, proto chcete-li o nich zjistit další informace, následujte prosím tyto odkazy - BMW 3 Cabrio - Nad hlavou ocel , BMW 5: Facelift středního věku. Akce v Driving campu Pachfurt pro mě končí poměrně jednoznačným výsledkem. Až budu někdy v terénu myslet (samozřejmě mám na mysli terén přiměřený charakteru vozu), že se blížím limitům auta, mohu se uklidnit a klidně přitlačit, protože jediné limity, kterým se budu blížit, budou limity v mé hlavě. No a aktivní řízení bych si do X5 objednal.

Další informace o novém BMW X5

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky SUV BMW

 

Přidat názorDiskuse: Nové BMW X5 jak jej neznáte







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV BMW Concept5 X5 eDrive: Třetí mnichovský plug-in model bude SUV

BMW na IAA ve Frankfurtu představí další auto s technikou…

BMW X5 má problémy s brzdami BMW X5 má problémy s brzdami

Mnichovská automobilka urychleně svolává přes 30.000 vozů…

 



 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…