Nové BMW3: oficiální odhalení

Nové BMW3: oficiální odhalení

 
 

Nejdůležitější model bavorské automobilky se konečně představuje v nové generaci. Designéři tentokrát zůstali trochu při zemi a spojili moderní prvky s klasickými tvary.

Na tuto chvíli čekali fanoušci německého BMW dlouhé měsíce. Poté, co oblékla nový kabát řada 7,5 a 1, prošla inovací i klíčová řada 3. Obavy z toho, že nová trojka definitivně ukončí tradici klasických "bavoráckých" křivek, se potvrdily pouze z části. Novinka sice vychází z designu moderně pojatých sourozenců, ale zároveň si uchovává některé charakteristické rysy (alespoň zepředu). Vzhled nového BMW 3 potvrzuje zprávy o zařazení nižšího rychlostního stupně v oblasti designu, u takového důležitého modelu se ostatně není čemu divit.

Právě řada 3 totiž tvoří většinu prodejů, a proto si mnichovský výrobce nemohl dovolit hazardovat s přízní zákazníků. Současné výsledky sice potvrzují, že i nový směr se začíná potenciálním kupcům zamlouvat, BMW 3 však představuje ve výrobním repertoáru vzácný klenot, který se musí dlouho a pečlivě brousit. Nový bavorský šperk se veřejnosti poprvé představí na jarním autosalonu v Ženevě (3. – 13. března 2005) a kromě nové vnější tváře nabídne i čtyři nové motory, z čehož budou tři benzínové a jeden vznětový.

Moderní klasika

Zepředu se nové BMW3 nezříká mnichovské tradice, naopak očividně kombinuje klasické a moderní prvky, takže připomíná částečně starou trojku a zároveň novou jedničku. Pohled z boku zvýrazní dynamické linky a vyvýšenou záď. Koncert křivek uzavírá zadní část s netradičně tvarovanými světlomety. Styling interiéru navazuje na starší sourozence a využívá prvky z řady 5 i 1, přičemž dominantu tvoří mohutná středová konzola a rozměrná přístrojová deska. S moderní palubní deskou zdědila nová trojka i přehlednost ostatních modelů.

Na středové konzole tradičně sídlí nejnutnější prvky, pokročilé funkce ovlivňuje i-drive. Nový model přináší i moderní funkce. Chytrá karta zpříjemňuje nastupování a startování (pomocí tlačítka) a pamatuje si rovněž nastavení sedadla, volantu, zrcátek atd. Komfort posádky zajišťují i standardní položky výbavy jako klimatizace (podle BMW velmi rychlá a účinná), DVD navigace a výkonný audiosystém. Důležitým krokem na cestě za spokojenými zákazníky bude i nafouknutý vnitřní prostor, za nímž stojí větší vnější rozměry (např. rozvor narostl o 35 mm na 2760 mm).

Stabilizační systém i aktivní řízení

Vůbec poprvé nabídne automobilka v příplatkové výbavě BMW 3 aktivní řízení, které si zákazníci mohli doposud pořídit pouze u vyšších modelů. Aktivní řízení narozdíl od klasického využívá variabilní převodový poměr řízení závislý na rychlosti vozidla. Hlavní výhoda spočívá v tom, že při rychlejší jízdě nemusí řidič přehmátnou na volantu, při pomalejší jízdě se naopak jízda stává bezprostřednější. Aktivní řízení doplní poslední generace stabilizačního systému DCS.

K vyšší bezpečnosti posádky přispívá i tuhá karoserie, o 25 procent silnější a odolnější při nárazu než karoserie předchůdce. V základní výbavě figuruje šest airbagů, dva čelní airbagy doplňují airbagy boční a okenní. Ve výbavě se rovněž objeví run-flat pneumatiky, s nimiž bude možné i s defektem ujet při maximální rychlosti 80 km/h ještě 250 km, chybět nebudou ani adaptivní bi-xenonové světlomety.

Čtyři nové motory

Čáru za minulostí nakreslila i motorová paleta; svůj konstrukční potenciál BMW dokázalo tím, že nová Trojka se vydává za zákazníky se čtyřmi zcela novými motory, přitom ani jeden z nich není převzatý beze změny ze stávající generace, což je v dnešní době maximálních úspor úctyhodný počin. Na startovní čáru zatím nejtěžšího závodu v tomto tisíciletí trojka pokleká vybavena čtyř a šestiválci nejnovější generace v poměru 2:2.

Po 27 letech se vrací BMW 320i, vybavené dvoulitrovým zážehovým čtyřválcem. Jedna z hlavních bavorských konkurenčních výhod – dvoulitrový vůz střední třídy, osazený šestiválcem – je tedy od roku 2000 již pravděpodobně definitivně minulostí, ovšem vlastnosti nového čtyřválce nezavdávají důvody ke stížnostem. Disponuje stejným výkonem jako poslední skutečný šestiválcový dvoulitr M52 – 110 kW (při 6.200 ot.), ovšem kroutící moment povyrostl a je elektronicky rozložen do co nejširšího spektra a umístěn podle zákonitosti pro zážehové motory BMW nové generace – na každý litr zdvihového objemu připadá 100 Nm, takže dvoulitr disponuje 200 Nm při 3.600 ot. Hliníkový čtyřválec Valvetronic double Vanos se již představil v jedničce, ve trojce bude až do příchodu verze se sníženým výkonem a označením 318i bude tvořit výkonový i cenový základ nabídky. Přes relativně skromné parametry rozhýbe trojku až na 220 km/h, na stovku zrychlí za 9 s a průměrně si vyžádá 7,4 l benzínu na 100 km.

Moderní vznětový čtyřválec 320d si již stačil vybudovat skvělé jméno, protože za relativně příznivých nákladů poskytuje znamenitou dynamiku a dostatečný kroutící moment. Evoluční verze jeho druhé generace, vybavená čtyřventilovým rozvodem, vstřikováním common rail II a variabilní geometrií lopatek turbodmychadla svými v rámci dvoulitrové třídy špičkovými 120 kW a 340 Nm/2000 ot. již známá taktéž z Jedničky, propůjčuje jako prozatím jediná naftová jednotka svoje skvělé vlastnosti i trojce – zrychlení 0 – 100 km/h a maximální rychlost 225 km/h, to jsou hodnoty na úrovni typu 330d před pěti lety, při tom udávaná spotřeba 5,7 l podle zkušeností s dosavadním typem v žádném případě není nereálná.´Oba šestiválce, tvořící prozatímní vrchol nabídky, patří již k nové generaci hořčíkových agregátů, vybavených elektrickou vodní pumpou, inteligentním mazáním a variabilním zdvihem ventilů Valvetronic.

325i nabídne především skvělý průběh kroutícího momentu, umožňující skutečně plynulý záběr a použitelnost v širokém spektru otáček. Ostatně hodnota 250 Nm při 2750 – 4250 ot. hovoří za vše a mezi současnými atmosférickými zážehovými dvaapůllitry nemá konkurenci. Neméně zajímavá hodnota je i 160 kW/při 6.500 otáček, naznačující, že na výlety do otáček se tento nositel vlajky řadových šestiválců doslova těší a 100 km/h za 7 sekund také nikoho neurazí.

330i bude stejně jako v případě E46 tvořit vrchol nabídky až do příchodu nové M3. 20 kW navíc proti stávající 330i a zejména 300 Nm/2500 – 4000 ot. se postará o parádní zážitky bez zbytečných stresů a příliš častého sahání do peněženky. Nejvyšší rychlost opět končí v nekompromisní náruči omezovače na 250 km/h, stovku zvládne třílitr za skvělých 6,3 s. Za těchto okolností nelze spotřebu 8,7 l označit jinak, než jako skvělou. Pro tento motor bude připravena i převodovka SMG.

Na rozdíl od jedničky bude nejmenší (a dosud zároveň jediný) počet rychlostních stupňů činit 6, ať už manuálně, či automaticky řazených.

Rozměry
Délka:4520 mm+ 49 mm
Šířka:1817 mm+ 78 mm
Výška:1421 mm+ 6 mm
Rozvor:2760 mm+ 35 mm

autoři textu: Libor Zezulka a Ladislav Čermák





reklamní sdělení:
… více o automobilech BMW se dozvíte na www.renocar.cz. Konkrétní ceny, technické specifikace, doplňkovou výbavu a zajímavou nabídku skladových vozů najdete na stránkách smluvního partnera BMW AG fa. RENOCAR BMW.

Spolupracujeme s TipCars.com
ERÚ chystá zátah na malé solárníky ERÚ chystá zátah na malé solárníky

Už více než rok platí, že majitelé solárních elektráren…

Třineckým železárnám klesl zisk, ceny ocelových výrobků se snižují Třineckým železárnám klesl zisk, ceny ocelových výrobků se snižují

Hutní společnost Třinecké železárny (TŽ) dosáhla v…

Amazon pomůže českým firmám k růstu. Sníží jim náklady Amazon pomůže českým firmám k růstu. Sníží jim náklady

Americký internetový prodejce Amazon usnadní malým a…

Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci Exportní pojišťovna pomůže vývozcům do třetích zemí, spojí síly s Japonci

Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP) a…

 

Štítky BMW

 

Tapety








Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125 Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který…

BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět... BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět...

Vnější rozměry vozu se téměř neměnily. Posádka by však…

 






 
Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Seat Arona poprvé naživo. Mladší brácha Atecy se povedl, má však jednu slabinu

Dnes 08:50

Seat hovoří o modelu Arona jako o menším bráchovi SUV Ateca, ale ve skutečnosti se jedná o zvýšenou ibizu. Vůz jsme si poprvé prohlédli v Barceloně.




Blesk.cz

Na Letné pokračuje oprava horkovodu. Práce se rozšíří ke kinu Bio Oko

Na Letné pokračuje oprava horkovodu. Práce se…

Pražská teplárenská pokračuje v rekonstrukci horkovodních rozvodů, které od poloviny června probíhají na území…

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média KLDR útočí na Trumpa

„Psychopat, který jde ve stopách Hitlera!“ Média…

Severní Korea znovu útočí na amerického prezidenta Donalda Trumpa. Minulý týden ho místní deník označil za…

 

iSport.cz

Dani Alves opouští Juventus, mohl by zamířit do Manchesteru City

Dani Alves opouští Juventus, mohl by zamířit do…

Brazilský fotbalista Dani Alves se po jedné sezoně v Juventusu loučí s italskou ligou. Čtyřiatřicetiletý…

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl, mladík připomněl legendu

Hrdina s tahákem! Němcům pomohl do finále fígl,…

Podíval se na papír ukrytý pod stulpnou, pohledem zkontroloval totožnost exekutora a pak už to bylo pouze na…

 

Reflex.cz

Romská bezpečnostní služba baví internet: Kotlár security nedává přes držku!

Romská bezpečnostní služba baví internet: Kotlár…

Facebookem letí zajímavé propagační video bezpečnostní firmy pana Kotlára, Kotlár Security. Přestože video…

Nebudeme dělat užitečné idioty Babišovi, EET musíme zastavit, říká šéf Pirátů Bartoš

Nebudeme dělat užitečné idioty Babišovi, EET musíme…

Za šikanu považuje předseda Pirátů Ivan Bartoš druhou a třetí vlnu elektronické evidence tržeb. Pokud se Piráti…