Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Mercedes a Honda: Nové crashtesty pro USA mohou auta prodražit

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Nové bezpečnostní normy IIHS pro bariérové zkoušky v USA dělají pomyslné vrásky na čelech Hondě i Mercedesu.

Nový test, který simuluje čelní náraz jen malé částí vozu, nutí výrobce k modifikacím předních partií. Ty přidávají na hmotnosti a spotřebě, ale i nákladech na vývoj a konečné ceně. Honda s Mercedesem se také obávají, že změny budou mít negativní vliv i na ovladatelnost.

Až dosud nezisková organizace IIHS (Insurance Institute for Highway Safety - Pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu) auta testovala kromě jiného v čelním nárazu při rychlosti 64 km/h. Pevné bariéry se přitom dotklo 40 % předku vozidla. V úterý 14. srpna 2012 plánuje vydat nové výsledky posledních zkoušek, které obsahovaly náraz pouhou čtvrtinou auta.

Jedním z hlavních problémů havárií s malým přesahem je to, že se k činnosti nedostanou prvky, které pohlcují energii uprostřed vozidel. Platí to pro zhruba polovinu testovaných automobilů. Tu nakonec absorbuje přední kolo. Takové incidenty ovšem představují 25 % z 10 tisíc smrtelných nehod, které se každoročně stanou na amerických silnicích.“ konstatuje prezident institutu Adam Lund.

A to je velmi vysoké číslo, právě proto byla tato zkouška nově zavedena. Osobní automobily prodávané v USA ovšem musí splnit všechny testy nárazu jen částí do pevné překážky, které předepisují NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), a Euro NCAP (European New Car Assessment Program). Plnění standardů IIHS není právně vymahatelné, i když organizace své výsledky oficiálně zveřejňuje.

Poslední studie obsahuje jedenáctku luxusnějších modelů střední třídy včetně Mercedesu C a BMW řady 3. „Výrobci pravděpodobně začnou posilovat struktury vpředu, aby mohly absorbovat energii místo kola. Také by měli zároveň zesílit bezpečnostní buňky pro cestující, aby je kolo při zpětném pohybu směrem dovnitř nezdeformovalo. To pochopitelně zvedne náklady. Změny vždycky stojí nějaké peníze. U prvních konstrukcí se může zvýšit i hmotnost. Domníváme se ovšem, že postupem času budou s našimi bezpečnostními předpisy výrobci počítat a vyvíjet své vozy už od počátku, tak, aby je splnily. Tedy efektivněji,“ dodává Lund.

Představitelé Hondy vyjádřili obavy, že nutné zásahy ovlivní jízdní vlastnosti a ovladatelnost, komfort jízdy a nároky na palivo. Přesto automobilka ve svém oficiálním prohlášení uvedla, že se pustí ještě letos do vylepšení svých nových modelů, které dostanou druhou generaci struktury ACE (Advanced Compatibility Engineering). Změny vpředu poskytnou lepší hospodaření s kinetickou energií a více ochrany při čelních i šikmých haváriích.

Mercedes-Benz význam nových cash testů zpochybňuje: „Test vytváří neobyčejně vážný a svým způsobem neobvyklý scénář. Ten znevýhodnil naši třídu C. Reálná kinematika vozidel používaná v tomto typu srážky s překážkou je velmi odlišná od předpisů a zkoušek IIHS.“

Ústav si je vědom obav Mercedesu. Lund ale jejich zprávu okomentoval: „Určitě by si u Mercedesu přáli, aby měli více času se připravit na test. Většina ostatních automobilek ovšem uznala, že data z reálného provozu ukazují, jaký je to skutečně problém.“

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
13. 8. 2012 22:48
Přístup Hondy
Líbí se mi přístup Hondy.

Na možné riziko je automobilka ochotna reagovat.

Narozdíl od ostatních kterým se to nehodí..
Avatar - Norge
13. 8. 2012 16:16
Crash IIHS
..to je presne ono, ked to ma fungovat ako celok, musi sa to tak aj zacat navrhovat, ..ked sa zacnu pridavat rozne + ...nie je to OK, ..takze plne chapem, rozhorcenie automobiliek... tak mala plocha, musi byt nasobne pevnejsia, ale zaroven lahka a nesmie mat vplyv na existujuce karosarske diely, pri novych modeloch to problem nebude.

Nemam ani najmensiu obavu ohladom bezpecnosti a MB ... :-!