Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové modely General Motors zhubnou do roku 2016 o 15 %

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Americký koncern GM chce do budoucna dále snižovat spotřebu svých nových modelů. A recept je jednoduchý: redukce hmotnosti

Současné automobily jsou stále větší, širší a pochopitelně také přibírají na váze. Snahy kupříkladu Mazdy a Peugeotu jsou v tomto směru velmi sympatické. Stranou ale nechtějí zůstat ani za Atlantikem. Podle šéfa General Motors Dana Akersona jejich chystané nové modely zhubnou díky použití uhlíkových vláken, hořčíku a hliníku. Otázkou je pouze cena konečných produktů, kterou pochopitelně zatím neznáme. Cílem GM je dle agentury Bloomberg redukce o 15 % do roku 2016. Akerson vysvětlil: "Dobrým pravidlem je to, že díky desetiprocentnímu snížení pohotovostní hmotnosti klesne spotřeba paliva přibližně o 6,5 %."

Výkonný ředitel také informoval o vývoji elektromobilu s dojezdem až 322 km. Ve svém projevu 6. března 2013 na energetické konferenci IHS CERAWeek mimo jiné uvedl: „Testujeme dva různé systémy, abychom zjistili, který z nich bude úspěšnější.“ Jeden projekt představuje vozidlo, které by mělo mít akční rádius 161 km, druhý zmíněný dvojnásobek.

GM touží po tom, aby po amerických silnicích jezdilo v pětiletém horizontu na půl milionu automobilů jejich značek s elektromotory, ať už budou mít v útrobách jen ten, nebo i agregát spalovací. V současné době má koncern ve svém výrobním programu EREV

Chevrolet Volt (respektive evropské sourozence Opel/Vauxhall Ampera a australský Holden Volt). Chystá se i kupé Cadillac ELR. Volt umí čistě na elektřinu ujet až 61 km. Také do Evropy přijde maličký elektrický Spark s předpokládaným dojezdem 121-129 k. V Detroitu ale experimentují se stlačeným zemním plynem a naftou, vzpomeňme jen turbodieselový Cruze, který se bude prodávat i v USA. Za Atlantikem zkoušejí turbodiesely v osobních autech už podruhé. Poprvé na ně došlo na přelomu 70. a 80. let minulého věku po druhé palivové krizi. Vlna nadšení opadla, nafta zůstala doménou velkých náklaďáků a autobusů s motory Detroit Diesel, respektive Cummins.

Prodej osobních a užitkových vozů General Motors v loňském roce sice na domácím, tedy americkém trhu vzrostl o 3,7 %, ale celkový podíl výrobce klesl na 17,9 %, což je pro něj nejméně od roku 1924! Celý trh si totiž polepšil o 13% a například Toyota o 27 %. Ta předstihla GM i celosvětově, třetí skončil Volkswagen.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)