Nové motory od Mitsubishi
Mitsubishi Motors Corporation (MMC) vyvinulo nové celohliníkové motory MIVEC určené pro dva nové modely, které budou uvedeny na japonském trhu v průběhu letošního finančního roku. Nový Outlander, který vstoupí do japonských autosalonů již v říjnu letošního roku, bude poháněn novým čtyřválcem MIVEC s objemem 2,4 litru. Nový koncept minivozu „i“, jehož výroba odstartuje na začátku ledna příštího, dostane nový tříválec s objemem 660 cc.
Nový čtyřválce MIVEC
Nový čtyřválec MIVEC 2,4 litru používá vlastní MMC systém uspořádání sání a výfuku v hlavě válců, systém elektronicky řízeného proměnlivého časování a zdvihu ventilů MIVEC, nerezové výfukové potrubí s dvojitou stěnou a vysoce výkonný katalický konventor. Výsledkem je, že nový motor dosahuje více než 5% nárůst výkonu oproti běžnému motoru MIVEC 2,4 litru typu AG69. Outlander bude využívat tento nový motor a očekává se, že dosáhne hodnocení 4 LEV pro hodnoty emisí, což je o 75% nižší úroveň než požadují japonské předpisy v roce 2005.
Mitsubishi zároveň uvádí, že ekonomika spotřeby paliva bude o 5% nižší než udávají japonské standardy spotřeby paliva pro rok 2010. Dále byla vylepšena charakteristika procesu spalování směsi hlavně díky aplikaci systému MIVEC pro sací i výfukové ventily. Konstruktéři použili modul integrované olejové pumpy a tichý rozvodový řetěz, což přispívá ke snížení hladiny hluku v celém rozsahu otáček motoru. Použitím výfukového potrubí na zadní straně motoru bylo dosaženo snížení zástavbových rozměrů celého agregátu a zvětšili se tak přední deformační zóny.
Základ designu nového 2,4 litru MIVEC byl vyvinut v rámci projektu „World Engine“, tj. v rámci aliance mezi Mitsubishi Motors Corporation, Chrysler Group a Hyundai Motors. Nový motor 2,4 litru se dostane do výroby v továrně MMC v refektuře Shiga v září. Nový motor se má stát hlavní pohonnou jednotkou MMC, a společnost plánuje, že jednotkou začne osazovat do budoucích modelů počínaje novým outlanderem.
Nový tříválec MIVEC
Nový tříválec MIVEC s objemem 660cc poskytuje výkon 47 kW. Systém proměnného časování ventilů MIVEC pomáhá snížit spotřebu až o 15%, při zkušebních testech bylo dosaženo 3 LEV pro hodnocení emisí, což je o 50% méně než požaduje japonská norma pro rok 2005. Použití elektronicky řízené škrtící klapky se pozitivně projevuje na průběhu akcelerace a potlačuje tak prodlevu turbodmychadla. Pozornost byla věnována snížení hluku a vibrací přenášených do interiéru vozu. Na motoru je použit tichý rozvodový řetěz a velice tuhá kliková olejová vana; ta tvoří výztuhu bloku motoru. Nový tříválec se bude vyrábět v továrně MMC v Mizushima.
specifikace | nový čtyřválec MIVEC | nový tříválec MIVEC |
počet válců | 4 | 3 |
objem (cc) | 2 359 | 659 |
vrtání x zdvih (mm) | 88 × 97 | 65,4 × 65,4 |
max. výkon (kW/k) | 125 (170) | 47 (64) |
max. točivý moment (Nm) | 226 (23.0) | ještě nebyl upřesněn |