Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové muzeum karosářství ve Vysokém Mýtě vystavuje kabriolet pro Stalina

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Ve Vysokém Mýtě na Orlickoústecku se otevřelo nově zbudované muzeum karosářství. Odkazuje na slavnou éru firmy Josefa Sodomky, ale také na další podniky, které v minulém století v zemi působily.

"Jsme jediné podobně zaměřené muzeum v kraji. Naše expozice se věnuje historii i současné výrobě Iveco Czech Republic, která na karosářskou výrobu v Mýtě navazuje," řekl vedoucí muzea Petr Kovář.

V expozici je devět historických vozidel, nejcennějším je Tatra 600 Tatraplán. Kabriolet se Sodomkovou karoserií, vyrobený v roce 1949, měl velký úspěch a plánovala se jeho sériová výroba. Politické vedení státu však rozhodlo, že se daruje Stalinovi.

Stalin ve voze nikdy nejel, snad ho používal bratr Stalinova řidiče, který jej v 70. letech vyměnil za Tatru 603 a díky tomu se vůz dostal zpět do Čech. Je to národní kulturní památka a k vidění u nás bude do konce června 2015," řekl kurátor Jan Černý.

Firma Carrosserie Sodomka vyráběla karoserie na podvozky aut značek Aero, Praga či Tatra. Tyto vozy jsou v expozici zastoupeny. Některé jsou zrenovované, jiné v dobře dochovaném původním stavu, aby lidé viděli všechny podoby veteránů včetně příčného řezu vozidlem.

"Sodomka dělal podařené karoserie, hlavně kabriolety, v zahraničí je nejznámější i díky tomu, že se skvěle zachoval firemní archiv. Jeho podnik byl také největší," řekl Černý.

Josef Sodomka mladší začal karoserie vyrábět v roce 1925, jeho otec nejprve dělal kočáry. V roce 1927 jeho firma zaměstnávala 17 lidí, před válkou pro podnikatele pracovalo 150 lidí, díky válečné výrobě zaměstnanost v podniku stoupla na více než 200 pracovníků.

"Karoserie se vyráběly ve velkých sériích, za rok jich v polovině třicátých let karosárna vyrobila 100 až 120. O automatizaci se v té době nedá vůbec mluvit, úžasným ulehčením byl buchar, kdy už dělníci nemuseli plechy klepat na koleně," řekl Černý.

Město vybudovalo muzeum za zhruba 90 milionů korun s podporou evropských dotací z budov bývalého soudu a vězení. Kvůli stavebním průtahům jej otevřelo o rok později.

Expozice v 16 celách se věnují karosářských firmám, typům karoserií, designu, lakování, čalounění, současnosti firmy Iveco i historii firmy Carrosserii Sodomka. Součástí expozice je také dílna, kde si lidé mohou zhotovit modelářskou hmotou vlastní karoserii.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (4)
Avatar - pumpkin
8. 9. 2014 15:39
Re: Aktuálne fotky?
Uh, áno, máš pravdu. Tu je viac o osude 440-ky. [odkaz]
8. 9. 2014 15:25
Re: Aktuálne fotky?
No všude se samozřejmě uvádí Otakar Diblík, ale historicky z pohledu Vysokého Mýta jde spíše o fakt, že je to tuším poslední osobní automobil, vyrobený v bývalé karosárně Sodomka. A ono muzeum, má být muzeem českého karosářství, tudíž ne jen Sodomkova tvorba. Bylo by zajímavé tam umístit i některé pozdější prototypy Škody, které jsou prací českých tvůrců a nebyly sériově realizovány. Ve Škodovce je stejně mají zavřeny v depozitu, nebo už ne?
Avatar - Stejsn
8. 9. 2014 14:31
Re: Aktuálne fotky?
No počkej, ten laminátový spartak je snad ale dílo Otakara DIblíka ne? Jako laminátka, Dingo, Crystal nebo částečně RTO a L-200 Morava.
Avatar - pumpkin
8. 9. 2014 13:53
Aktuálne fotky?
Aktuálne fotky z nového múzea by neboli keď už je o tom článok? ;-\
Inak Sodomka bol veľký človek a je smutné ako ho komunisti doviedli do hrobu. Určite by dnes ale bol rád, keby videl s akou úctou a nadšením sa jeho diela prebúdzajú k životu. Napríklad Aero 50 Dynamik, či nedávno zrekonštruovaná Škoda 440 Karosa. :-)