Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové TDI v novém Passatu: Piezo-Pumpe-Düse

Ondřej Láník
Diskuze (34)
Nový Volkswagen Passat přivede na trh vedle nových tvarů také novou techniku. VW se jako jeden z mála výrobců na světě stále drží systému vstřikování čerpadlo-tryska a jeho další vývojový stupeň se již brzy představí veřejnosti.

Nový Volkswagen Passat přivede na trh vedle nových tvarů také novou techniku. VW se jako jeden z mála výrobců na světě stále drží systému vstřikování čerpadlo-tryska a jeho další vývojový stupeň se již brzy představí veřejnosti.

V současnosti pracují v moderních vznětových motorech dva základní systémy vstřikování nafty. U systému Common-rail dodává vysokotlaké čerpadlo naftu do společného vysokotlakého vedení, ze kterého jsou vyvedeny přívody ke vstřikovacím tryskám jednotlivých válců.

Systém čerpadlo-tryska (německy pumpe-düse, PD) používá od roku 1998 jako jeden z mála výrobců německý Volkswagen. Zde je vstřikovací čerpadlo a tryska integrována do jednoho konstrukčního celku pro každý z válců, čímž bylo eliminováno vysokotlaké vedení, které je zdrojem tlakových ztrát. Ze stejného principu chtěl těžit už Rudolf Diesel, jenže v jeho epoše ještě nebyly k dispozici materiály a technologie, které by realizaci systému PD umožnily. Dnes jsou běžně dosahovány maximální vstřikovací tlaky přes 2000 bar. Výhody vstřikování čerpadlo-tryska umožnily splňovat dvouventilovým tříválcům i čtyřválcům TDI emisní normu Euro IV bez filtru pevných částic již dlouho před tím než vstoupila v platnost.

Premiéra v novém Passatu: Piezo-Pumpe-Düse

S náběhem výroby nové generace Volkswagenu Passat se do výroby dostane také inovovaný čtyřválec pro modely s označením 2.0 TDI, vybavený systémem PD. Místo magneticky ovládaného vstřikovacího ventilu od firmy Bosch bude vstřikovací jednotka opatřena piezoelektricky ovládaným ventilem dodávaným firmou Siemens VDO. Další vývojový stupeň dvoulitrového TDI zahrnuje řadu úprav vedoucích ke snížení hluku a vibrací, přesnější ovládání turbodmychadla se projeví rychlejší reakcí motoru na sešlápnutí pedálu plynu, vylepšení najdeme i na recirkulaci výfukových plynů, sacím potrubí a řemenových převodech.

Nový motor 2.0 TDI bude dodáván ve dvou výkonových verzích, slabší bude disponovat nezměněným výkonem 103 kW, silnější bude dosahovat 125 kW.

Nový piezoprvek reaguje třikrát až čtyřikrát rychleji než magneticky ovládaný prvek, takže otevření ventilu při vstřicích mohou být kratší a přesnější. Teoreticky umožňuje Piezo-Pumpe-Düse (PPD) až sedm vstřiků do jednoho válce behem jednoho pracovního cyklu, ale u tohoto čtyřválce zatím není takové množství vstřiků třeba. Podávací palivové čerpadlo dodává naftu o tlaku 10 bar do jednotek čerpadlo-tryska, kde je tlak zvýšen až na 2200 bar.

To však pořád ještě není konec systému PD, kterému po rozšíření common-railu kdekdo věštil krátký život. Na dalším vývoji pracují jak Bosch tak Siemens a kolem roku 2007 se očekává zavedení homogenního spalování nafty při částečných zatíženích motoru, které přinese další snížení produkce oxidů dusíku.

Ondřej Láník
Diskuze (34)