Nové vznětové motory pro Saab 9-3

Nové vznětové motory pro Saab 9-3

 

Saab rozšiřuje řadu motorů o další dva vznětové přeplňované čtyřválce.Zdvihový objem 1910 cm3 napovídá, že jde o motory Fiatu, které používá také koncern GM ve vozech evropských značek (Opel, Vauxhall, Saab).

Saab rozšiřuje řadu motorů o další dva vznětové přeplňované čtyřválce.Zdvihový objem 1910 cm3 napovídá, že jde o motory Fiatu, které používá také koncern GM ve vozech evropských značek (Opel, Vauxhall, Saab).

Zvyšování prodeje je stále aktuální úkol automobilky Saab, protože pouze dvě řady v prémiovém segmentu dražších sedanů a kombi drží jen obtížně severskou značku při životě. Nyní má Saab další želízka v ohni, protože se v sedanu 9-3 objevují nové vznětové motory, které hrají v tomto segmentu významnou roli.

Ani tentokrát nejde o motor Saabu, který se specializuje zejména na přeplňované zážehové čtyřválce. Po agregátu 2.2 TiD (Opel) sáhli v Saabu po kooperačním motoru 1.9 JTD (resp. CDTI u Opelu).

Nový motor s přímým vícenásobným vstřikováním common rail je konfigurován pro výkon 110 nebo 88 kW. Důležitější však je, že poskytuje silný tah v širokém rozsahu otáček, takže 90% maximální hodnoty točivého momentu je k dispozici v celém pásmu 1750 až 3250 ot/min. Zvýšení současného standardu znamená také použití bezúdržbového částicového filtru, který zajišťuje splnění emisní normy Euro 4, která vstoupí v platnost 1.ledna 2006.

Převodovky
Motor, který je nabízen pro varianty Arc, Linear i Vector, je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou; u verze s výkonem 110 kW je na přání dodávána šestistupňová automatická převodovka Aisin AW. Adaptivní převodovka s plynulým chodem reaguje na změny zatížení motoru, na sklon vozovky a na nadmořskou výšku a přitom vždy najde rychle „správný“ převodový poměr bez jakýchkoli rušivých „přehmatů“. Má funkci lock-up u všech převodových poměrů s výjimkou prvního. Řidič také může přepnout na manuální ovládání a použít sekvenční řazení na podlaze nebo na přání dodávaná ovládací tlačítka na volantu.

1.9 TiD: 8 nebo 16 ventilů
Šestnáctiventilová verze o výkonu 110 kW je zaměřena na poskytování vyššího výkonu, zatímco osmiventilová konfigurace s výkonem 88 kW je pro ty, kteří kladou větší důraz na provozní náklady.

Ve srovnání s pohonnou jednotkou 2.2TiD, kterou nahrazuje, nabízí motor 1.9TiD (110 kW) o 20% vyšší výkon, o 12,5% vyšší točivý moment, klidnější chod a nižší spotřebu paliva. Osmiventilová verze dosahuje podle předběžných údajů Saabu v kombinovaném provozu spotřeby paliva 5,8 l/100 km, což je praktické zdokonalení oproti předchozímu motoru 2.2TiD. Emise CO2 při hodnotě 157 g/km vykazují zlepšení o 11%.

Obě verze motoru využívají stejný čtyřválcový litinový blok a hlavu válců z hliníkové slitiny. 16-ventilový motor má řetězem poháněný rozvod DOHC se dvěma vačkovými hřídeli a s hydraulickými zdvihátky ventilů. 8-ventilový motor má jeden vačkový hřídel. Oba motory mají ocelový klikový hřídel i ojnice, dvouhmotový setrvačník, tlakově odlévané hliníkové sací potrubí pro snížení hmotnosti a elektronicky řízenou recirkulaci výfukových plynů (EGR) pro rychlé ohřátí motoru a pro nízké emise.

Technologie common rail poskytuje trvale vysoký vstřikovací tlak (1600 bar), který nezávisí na převládajících otáčkách ani na zátěži motoru. Tato platforma umožňuje používat větší počet malých vstřiků (2 až 5), které umožňují uvolnit z daného množství paliva co nejvíce energie.

Tento vysoce účinný proces spalování se vyplácí v řadě klíčových oblastí. Kromě zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva i emisí je rozhodujícím faktorem pro eliminaci silných vibrací, které jsou tradičním průvodním jevem kompresního zapalování.

Řídící jednotka Bosch ECM průběžně nastavuje počet, frekvenci a velikost vstřiků podle tří hlavních parametrů, jimiž jsou: aktuální otáčky motoru, požadovaná poloha škrtící klapky a teplota chladicí kapaliny motoru. Každý vstřikovací puls může být oddělen intervalem pouhých 150 mikrosekund a dodávat přitom palivo v dávkách o velikosti pouze 1 mm3.

Typický výkon přeplňovaných motorů Saab

Přeplňované motory Saab byly vždy charakteristické vyrovnaným průběhem extrémně vysokého točivého momentu, který poskytuje při nízkých a středních otáčkách výkon potřebný pro každodenní jízdy. Motor 1.9 TiD dává právě tento typ výkonu; demonstruje to fakt, že 90% maximální hodnoty točivého momentu - úctyhodných 315 Nm (verze 110 kW), resp. 280 Nm (verze 88 kW) je generováno v pásmu 1750 – 3250 ot/min.

Zážitek z jízdy je navíc obohacován plynulým a klidným chodem motoru doprovázeným postupným nárůstem točivého momentu, který je v rozporu s přítomností kompresního zapalování. Konstruktéři Saabu pomohli dosáhnout tohoto stavu vhodnou kalibrací pohybu elektronické škrticí klapky, jejíž reakce tak připomíná zážehové motory Saabu. Tento proces je optimalizován pomocí turbodmychadla Garrett s mezichladičem a nízkou setrvačností, které pracuje při přeplňovacím tlaku 1,35 bar a zahrnuje též technologii proměnné geometrie lopatek, jejichž sklon je elektronicky nastavován za účelem rychlého nárůstu točivého momentu při nízkých otáčkách motoru.

Nízká úroveň hluku a vibrací uvnitř vozu je dosahována pomocí vyspělé technologie spalování a díky pečlivé instalaci podvozku. Ta zahrnuje použití elektrohydraulického posilovače řízení pro nižší spotřebu paliva a dodatečné vyladění zavěšení předních kol a jejich geometrie.

Bezúdržbový částicový filtr
Pohonná jednotka 1.9TiD zahrnuje nejvyspělejší částicový filtr na trhu, který vyhovuje emisní normě Euro 4. Na rozdíl od jiných lapačů částic je bezúdržbový, samočistící a nevyžaduje žádná aditiva ani periodické výměny.

Pouzdro filtru, které je umístěno ve výfukovém systému za katalyzátorem, obsahuje také katalyzátor pro sekundární oxidaci, kterým jsou odstraňovány reziduální uhlovodíky (HC). Jím procházejí výfukové plyny nejdříve a poté vstupují do keramického jádra filtru, které je vyrobeno z voštinově strukturovaného karbidu křemíku. Jádro je podélně perforováno pravidelně uspořádanými mikroskopickými kanálky, které zadržují částice jako usazeniny z výfukových plynů.

Vyčištění filtru a udržování co nejvyšší průchodnosti pro tok výfukových plynů je prováděno periodickým spalováním těchto usazenin pomocí zvýšeného dávkování paliva. To krátkodobě zvyšuje teplotu výfukových plynů na požadovaných 600° C. Proces je automaticky zahájen vždy, když tlak ve výfukovém systému dosáhne určité hodnoty a je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Toto inovativní řešení bylo umožněno díky pružnosti v dávkování paliva, kterou poskytuje technologie vícenásobného vstřikování. Regenerační proces probíhá kdykoli v případě potřeby, nezávisle na zátěži a teplotě motoru.

 1.9TiD 8v1.9TiD 16v
Max. výkon [kW při ot/min]88 / 3500 110 / 4000
Max. točivý moment [Nm při ot/min]280 / 2000 - 2750 315 / 2000 - 2750
Zdvihový objem [cm3]19101910
Vrtání/Zdvih [mm]90,4/8290,4/82
Kompresní poměr8:115,5:1
Max. přeplňovací tlak1,35 bar1,35 bar
Vznět/Vstřik palivaSystém Bosch EDC 16Systém Bosch EDC 16
 
Výkony1.9TiD 8v*1.9TiD 16v
0-100 km/h [s]M6 11,5M6 9,5
 A6 11,0*
80-120 km/h 5.rychl.st. [s]M6 12,5M6 12,5
 A6 není k disp.
Max. rychlost [km/h]M6 200M6 210
 A6 210*
 
Spotřeba paliva1.9TiD 8v*1.9TiD 16v
Město [l/100 km]M6 **M6 7,7
 A6 **
Mimo město [l/100 km]M6 **M6 4,9
 A6 **
Kombinovaný provoz [l/100 km]M6 5,8M6 5,9
 A6 7,2*
CO2 [g/km]M6 157M6 169
 A5 194*
M5 = pětistupňová manuální převodovka
M6 = šestistupňová manuální převodovka
A6 = šestistupňová automatická převodovka
*   Předběžné údaje
** Konečné údaje nejsou k dispozici
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 
Zdroj: SAAB

Štítky GM Bosch Aisin Saab

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 



Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo! Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan (ne)vzal jeho sedmičku

Alexis nelhal, odmala fandí United. Mchitarjan…

Vždycky jsem chtěl hrát za váš klub, je to můj sen od dětství... Hloupá PR fráze, která je nutným zlem každého…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…