Nové vznětové motory pro Saab 9-3

Nové vznětové motory pro Saab 9-3

 

Saab rozšiřuje řadu motorů o další dva vznětové přeplňované čtyřválce.Zdvihový objem 1910 cm3 napovídá, že jde o motory Fiatu, které používá také koncern GM ve vozech evropských značek (Opel, Vauxhall, Saab).

Saab rozšiřuje řadu motorů o další dva vznětové přeplňované čtyřválce.Zdvihový objem 1910 cm3 napovídá, že jde o motory Fiatu, které používá také koncern GM ve vozech evropských značek (Opel, Vauxhall, Saab).

Zvyšování prodeje je stále aktuální úkol automobilky Saab, protože pouze dvě řady v prémiovém segmentu dražších sedanů a kombi drží jen obtížně severskou značku při životě. Nyní má Saab další želízka v ohni, protože se v sedanu 9-3 objevují nové vznětové motory, které hrají v tomto segmentu významnou roli.

Ani tentokrát nejde o motor Saabu, který se specializuje zejména na přeplňované zážehové čtyřválce. Po agregátu 2.2 TiD (Opel) sáhli v Saabu po kooperačním motoru 1.9 JTD (resp. CDTI u Opelu).

Nový motor s přímým vícenásobným vstřikováním common rail je konfigurován pro výkon 110 nebo 88 kW. Důležitější však je, že poskytuje silný tah v širokém rozsahu otáček, takže 90% maximální hodnoty točivého momentu je k dispozici v celém pásmu 1750 až 3250 ot/min. Zvýšení současného standardu znamená také použití bezúdržbového částicového filtru, který zajišťuje splnění emisní normy Euro 4, která vstoupí v platnost 1.ledna 2006.

Převodovky
Motor, který je nabízen pro varianty Arc, Linear i Vector, je standardně vybaven šestistupňovou manuální převodovkou; u verze s výkonem 110 kW je na přání dodávána šestistupňová automatická převodovka Aisin AW. Adaptivní převodovka s plynulým chodem reaguje na změny zatížení motoru, na sklon vozovky a na nadmořskou výšku a přitom vždy najde rychle „správný“ převodový poměr bez jakýchkoli rušivých „přehmatů“. Má funkci lock-up u všech převodových poměrů s výjimkou prvního. Řidič také může přepnout na manuální ovládání a použít sekvenční řazení na podlaze nebo na přání dodávaná ovládací tlačítka na volantu.

1.9 TiD: 8 nebo 16 ventilů
Šestnáctiventilová verze o výkonu 110 kW je zaměřena na poskytování vyššího výkonu, zatímco osmiventilová konfigurace s výkonem 88 kW je pro ty, kteří kladou větší důraz na provozní náklady.

Ve srovnání s pohonnou jednotkou 2.2TiD, kterou nahrazuje, nabízí motor 1.9TiD (110 kW) o 20% vyšší výkon, o 12,5% vyšší točivý moment, klidnější chod a nižší spotřebu paliva. Osmiventilová verze dosahuje podle předběžných údajů Saabu v kombinovaném provozu spotřeby paliva 5,8 l/100 km, což je praktické zdokonalení oproti předchozímu motoru 2.2TiD. Emise CO2 při hodnotě 157 g/km vykazují zlepšení o 11%.

Obě verze motoru využívají stejný čtyřválcový litinový blok a hlavu válců z hliníkové slitiny. 16-ventilový motor má řetězem poháněný rozvod DOHC se dvěma vačkovými hřídeli a s hydraulickými zdvihátky ventilů. 8-ventilový motor má jeden vačkový hřídel. Oba motory mají ocelový klikový hřídel i ojnice, dvouhmotový setrvačník, tlakově odlévané hliníkové sací potrubí pro snížení hmotnosti a elektronicky řízenou recirkulaci výfukových plynů (EGR) pro rychlé ohřátí motoru a pro nízké emise.

Technologie common rail poskytuje trvale vysoký vstřikovací tlak (1600 bar), který nezávisí na převládajících otáčkách ani na zátěži motoru. Tato platforma umožňuje používat větší počet malých vstřiků (2 až 5), které umožňují uvolnit z daného množství paliva co nejvíce energie.

Tento vysoce účinný proces spalování se vyplácí v řadě klíčových oblastí. Kromě zvýšení výkonu a snížení spotřeby paliva i emisí je rozhodujícím faktorem pro eliminaci silných vibrací, které jsou tradičním průvodním jevem kompresního zapalování.

Řídící jednotka Bosch ECM průběžně nastavuje počet, frekvenci a velikost vstřiků podle tří hlavních parametrů, jimiž jsou: aktuální otáčky motoru, požadovaná poloha škrtící klapky a teplota chladicí kapaliny motoru. Každý vstřikovací puls může být oddělen intervalem pouhých 150 mikrosekund a dodávat přitom palivo v dávkách o velikosti pouze 1 mm3.

Typický výkon přeplňovaných motorů Saab

Přeplňované motory Saab byly vždy charakteristické vyrovnaným průběhem extrémně vysokého točivého momentu, který poskytuje při nízkých a středních otáčkách výkon potřebný pro každodenní jízdy. Motor 1.9 TiD dává právě tento typ výkonu; demonstruje to fakt, že 90% maximální hodnoty točivého momentu - úctyhodných 315 Nm (verze 110 kW), resp. 280 Nm (verze 88 kW) je generováno v pásmu 1750 – 3250 ot/min.

Zážitek z jízdy je navíc obohacován plynulým a klidným chodem motoru doprovázeným postupným nárůstem točivého momentu, který je v rozporu s přítomností kompresního zapalování. Konstruktéři Saabu pomohli dosáhnout tohoto stavu vhodnou kalibrací pohybu elektronické škrticí klapky, jejíž reakce tak připomíná zážehové motory Saabu. Tento proces je optimalizován pomocí turbodmychadla Garrett s mezichladičem a nízkou setrvačností, které pracuje při přeplňovacím tlaku 1,35 bar a zahrnuje též technologii proměnné geometrie lopatek, jejichž sklon je elektronicky nastavován za účelem rychlého nárůstu točivého momentu při nízkých otáčkách motoru.

Nízká úroveň hluku a vibrací uvnitř vozu je dosahována pomocí vyspělé technologie spalování a díky pečlivé instalaci podvozku. Ta zahrnuje použití elektrohydraulického posilovače řízení pro nižší spotřebu paliva a dodatečné vyladění zavěšení předních kol a jejich geometrie.

Bezúdržbový částicový filtr
Pohonná jednotka 1.9TiD zahrnuje nejvyspělejší částicový filtr na trhu, který vyhovuje emisní normě Euro 4. Na rozdíl od jiných lapačů částic je bezúdržbový, samočistící a nevyžaduje žádná aditiva ani periodické výměny.

Pouzdro filtru, které je umístěno ve výfukovém systému za katalyzátorem, obsahuje také katalyzátor pro sekundární oxidaci, kterým jsou odstraňovány reziduální uhlovodíky (HC). Jím procházejí výfukové plyny nejdříve a poté vstupují do keramického jádra filtru, které je vyrobeno z voštinově strukturovaného karbidu křemíku. Jádro je podélně perforováno pravidelně uspořádanými mikroskopickými kanálky, které zadržují částice jako usazeniny z výfukových plynů.

Vyčištění filtru a udržování co nejvyšší průchodnosti pro tok výfukových plynů je prováděno periodickým spalováním těchto usazenin pomocí zvýšeného dávkování paliva. To krátkodobě zvyšuje teplotu výfukových plynů na požadovaných 600° C. Proces je automaticky zahájen vždy, když tlak ve výfukovém systému dosáhne určité hodnoty a je pro řidiče zcela nepostřehnutelný.

Toto inovativní řešení bylo umožněno díky pružnosti v dávkování paliva, kterou poskytuje technologie vícenásobného vstřikování. Regenerační proces probíhá kdykoli v případě potřeby, nezávisle na zátěži a teplotě motoru.

 1.9TiD 8v1.9TiD 16v
Max. výkon [kW při ot/min]88 / 3500 110 / 4000
Max. točivý moment [Nm při ot/min]280 / 2000 - 2750 315 / 2000 - 2750
Zdvihový objem [cm3]19101910
Vrtání/Zdvih [mm]90,4/8290,4/82
Kompresní poměr8:115,5:1
Max. přeplňovací tlak1,35 bar1,35 bar
Vznět/Vstřik palivaSystém Bosch EDC 16Systém Bosch EDC 16
 
Výkony1.9TiD 8v*1.9TiD 16v
0-100 km/h [s]M6 11,5M6 9,5
 A6 11,0*
80-120 km/h 5.rychl.st. [s]M6 12,5M6 12,5
 A6 není k disp.
Max. rychlost [km/h]M6 200M6 210
 A6 210*
 
Spotřeba paliva1.9TiD 8v*1.9TiD 16v
Město [l/100 km]M6 **M6 7,7
 A6 **
Mimo město [l/100 km]M6 **M6 4,9
 A6 **
Kombinovaný provoz [l/100 km]M6 5,8M6 5,9
 A6 7,2*
CO2 [g/km]M6 157M6 169
 A5 194*
M5 = pětistupňová manuální převodovka
M6 = šestistupňová manuální převodovka
A6 = šestistupňová automatická převodovka
*   Předběžné údaje
** Konečné údaje nejsou k dispozici
Spolupracujeme s TipCars.com
Izrael přijal zákon definující zemi jako výlučně židovský stát Izrael přijal zákon definující zemi jako výlučně židovský stát

Izraelský parlament přijal kontroverzní zákon, který zemi…

Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala Britská policie prý identifikovala pachatele útoku na Skripala

Britská policie identifikovala osoby odpovědné za útok na…

Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin Trump: Za zasahování Ruska do voleb nese zodpovědnost Putin

Za ovlivňování amerických prezidentských voleb v roce…

 
Zdroj: SAAB

Štítky GM Bosch Aisin Saab

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT Tohle je BMW X6 od Škodovky! Kodiaq dostal splývavou střechu a jméno GT

Po internetu se šíří první fotografie Škody Kodiaq GT.…

 



Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo! Ojetý Saab 9-3 II: Tohle je nejlepší čtyřválcové zážehové turbo!

Automobilka Saab sice od roku 2011 již v podstatě…

NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil NEVS 9-3 Concept: Saab se vrátil

Povědomé tvary a elektrický pohon - sedan a kombi Saab…

 



 
Tohle jsou nejméně žádaná auta na českém trhu. Jsou mezi nimi prémiové sedany i slavný hybrid

Nejméně žádaná auta na českém trhu: Prémiové sedany i slavný hybrid

Dnes 08:00

Nejméně úspěšná auta na českém trhu mají jen pár registrovaných kousků za první pololetí. Jsou mezi nimi Maserati, Jaguary i DS.




Blesk.cz

U Plzeňské v parku našli mrtvolu muže. Policie zjišťuje okolnosti úmrtí

U Plzeňské v parku našli mrtvolu muže. Policie…

Pražští kriminalisté se v současnosti věnují případu nálezu mrtvého těla v parku poblíž Plzeňské ulice v Praze…

Tiket za stovku vydělal muži z Ostravska v Eurojackpotu 38 milionů

Tiket za stovku vydělal muži z Ostravska v…

Výherce královského bohatství o svém štěstí zatím nikomu neřekl. Už teď ale plánuje, že se přestěhuje do lepšího…

 

iSport.cz

Sportovní výkony bez bolesti a umazaných rukou – Voltaren Emulgel s inovativním aplikátorem

Sportovní výkony bez bolesti a umazaných rukou –…

Bezbolestná rekonvalescence zní skoro jako utopie. Zraněné místo vysílá do mozku signály, že není něco…

Mladíček ze Sky ve stínu hvězd. Bernal je supertalent, smekají kolegové

Mladíček ze Sky ve stínu hvězd. Bernal je…

Má být budoucností světové cyklistiky. Kolumbijský mladík Egan Arley Bernal zatím v jednadvaceti letech sbírá…

 

Reflex.cz

Odstavený kandidát na primátora za ANO Nacher: Neměním ani slovíčko, jsem proti lichvě. Podnikání Stuchlíka si nastuduju

Odstavený kandidát na primátora za ANO Nacher:…

Ten, kdo rozhodl, přebírá odpovědnost. Teď už bývalý kandidát na pražského primátora Patrik Nacher přijal své…

Osada na pahorku: Jedinečná zpráva o stavu izraelské společnosti

Osada na pahorku: Jedinečná zpráva o stavu izraelské…

Na obálce pátého, doma i v zahraničí velmi oceňovaného románu Asafa Gavrona Osada na pahorku, který vydalo v…