Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky BMW pro rok 2015: Pohon předních kol a tříválcový motor

Auto Tip Klassik
Diskuze (17)
Rok 2015 bude pro BMW významný: Druhá generace X1 dostane také plug-in hybrid, prodloužený rozvor a sportovní variantu M35i. Představí se rovněž zcela nové typy X4 a X5.

BMW X1 nikdy nebylo kdovíjak hezké ani špičkově zpracované a používalo tvrdý podvozek, přesto se díky image mnichovského výrobce dobře prodávalo. Spousta prvků však již technicky zastarala, a proto inženýři usilovně pracují na nástupci. Ten se představí do tří let a bude pohlednější, prostornější, úspornější i levnější.

Design: Kratší převisy

Typ X1 po sedmi letech výroby opustí platformu s pohonem zadních kol a začne používat přední pohon. Vznikne totiž na základu, který se již koncem tohoto roku objeví u nového mini a napřesrok také v MPV BMW Active Sports Tourer. Nová technika zároveň otevírá šance pro designéry a lepší prostorové využití kabiny: pohonné ústrojí může být kompaktnější, tunel kloubového hřídele pro případný pohon všech kol plošší a kapota výrazně zkrácená.

Strategie: Více variant

Dnešní X1 nabízí pouze jedinou verzi, druhá generace bude v tomto směru mnohem štědřejší. Vedle základního provedení se plánují také další typy:

  • xDrive (4x4) a sDrive (přední pohon);
  • krátký a prodloužený rozvor;
  • plug-in hybrid;
  • sportovní M.

Po technické stránce se novinka bude shodovat s Mini Countryman, což ušetří náklady při vývoji a následné výrobě.

Pohon: Menší je lepší

V příštích třech letech se v nabídce BMW objeví tři nové motory: tříválec, čtyřválec a řadový šestiválec. Všechny dostanou přeplňování, přímé vstřikování a jednotný zdvihový objem 500 cm3 na válec, přičemž vzniknou v provedení benzin i diesel. Mnichovská automobilka tím představí další stupeň svého úsporného programu Efficient Dynamics: Vrcholný tříválec nahradí slabší čtyřválec a silnější čtyřválec vytlačí z nabídky základní šestiválec. Pro představu: X1 16d dostane naftový tříválcový motor 1,5 l/85 kW místo dvoulitrového čtyřválce, čímž se ušetří 15 % paliva.

Tříválec se navíc spokojí s jednodušším a levnějším turbodmychadlem místo drahého dvoustupňového twin-scrollu jako u čtyřválce. Zpočátku se bude nabízet pouze s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou, u čtyřválce získáte možnost volit mezi manuálem a osmistupňovým automatem. Provedení X25i, X25d a X30i dostanou samočinnou převodovkou sériově.

Automobilka plánuje v budoucnu uvádět novinky na trh postupně, a to ve čtyřměsíčním cyklu březen, červenec, listopad. Z toho vyplývá, že všechny motorové verze X1 nebudou při debutu k dispozici. Například teprve počátkem roku 2017 se objeví vrcholné M35i, soupeř třeba Mercedes-Benzu GLA 45 AMG nebo Audi RS Q3. Pohon zajistí dvojitě přeplňovaný dvoulitrový zážehový motor s výkonem přibližně 257 kW. V tomtéž roce dojde také na plug-in hybrid, u něhož tříválec pohání přední a elektromotor zadní kola. Navzdory relativně vysokému systémovému výkonu 140 kW se tato verze spokojí s pouhými 2,1 litru na 100 km a v čistě elektrickém režimu ujede téměř 30 kilometrů.

SCHVÁLENÉ MOTOROVÉ VERZE X1
Typ Objem Parametry
Benzin
18i 1,5 l 100 kW/200 N.m
20i 2,0 l 140 kW/280 N.m
25i 2,0 l 170 kW/350 N.m
30i 2,0 l 200 kW/400 N.m
Diesel
16d 1,5 l 85 kW/200 N.m
18d 2,0 l 110 kW/330 N.m
20d 2,0 l 140 kW/400 N.m
25d 2,0 l 170 kW/500 N.m

Kompletní text si přečtete v aktuálním Auto Tipu č. 5/13, který je právě k dostání na stáncích.

Auto Tip Klassik
Diskuze (17)
Avatar - volvo s60
10. 3. 2013 13:25
Re: tak uz aj fandovia BMW ktori sa smiali konkurencii sklap
Na kazdem kole 1! >:D
9. 3. 2013 00:28
Re: Smutný úpadek značky
Podle původního návrhu byla např. stanovená pokuta pro výrobce 95 eur za každý překročený gram CO2 v roce 2015. Má-li V8 emise 242 gramů je nad limit 120 g celých 122 gramů x 95 = 11590 euro tj. 295545 Kč.

Pochybuji, že bys byl ochoten si klidně bez problému připlatit navíc tři sta tisíc korun.

Proto musí vyrobit dost takových chcípáků, aby mohli produkovat i větší motory, za cenu, v pokud možno, přijatelné výši.
9. 3. 2013 00:07
Re: Smutný úpadek značky
Píši o úpadku značky BMW do mainstreamu. S tím nemá Brusel nic společného, protože se začínají evidentně zaměřovat na jinou cílovou skupinu. Co se týče příjmů - nižší.

A za nadprodukci CO2 si klidně já osobně bez problému připlatím v ceně auta a v jeho spotřebě ve chvíli, kdy toto bude bude nějak výjimečné. Ne že na cestě mezi dvěma okresními města potkám pár naprosto obdobných aut jen s tím rozdílem, že místo třílitru tam bude tříhrnek s třetinovým výkonem.
8. 3. 2013 23:45
Re: Smutný úpadek značky
Pláčeš hezky, ale na špatném hrobě. Běž plakat rovnou do Bruselu.

Věřím, že když budeš průběžně platit za BMW veškeré pokuty za nadlimitní produkci emisí CO2, tak se nějakými tříválci nebo hybridy asi až tolik zabývat nebudou a dál v bavorácích budou R-šestky a V-osmy.

A jestli si myslíš, že sleduješ úpadek BMW, máš o potenciálu téhle automobilky silně zkreslené představy.
8. 3. 2013 23:19
Smutný úpadek značky
Je velmi smutné sledovat úpadek této značky do mainstreamu značky, která byla po dlouhá desetiletí v určitých směrech výjimečná, sice dražší, ale čitelná. V budoucnu jí asi zůstane už jen to druhé ...

Dle tohoto článku v roce 2015 nasadí do svých vozů motory, kterým se ještě nedávno svět vysmíval (tříválce). A k tomu ještě motory, které až na ty 2 nejvýkonnější, jsou dnes již pár let standardem ve výrazně levnější nižší třídě. Dle názvu exkluzivní 30i s dvoulitrem?

K tomu vyjedou s motorem 114i, kdy v benzínové 1.6-ce přeplňují na výkon 75kW :'-( a v dieselu tam hodí 1.6-ku 16d se 70kW? Skutečně k pláči.

Dnes je BMW asi automobilkou, která nejvíce využívá SW výkonových variant motorů. Takže když potkáte na cestě tuctové 30d, tak je v něm skoro stejný motor, jako v prémiovém M 50d (protože člověk už pomalu ztrácí přehled, koli turb tam vlastně je na ten vyhoněný motor navěšených).