27.4. 2013 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Novinky v pneumatikách Michelin: Životnost

 

Michelin představil novou řadu X Line Energy pro kamiony. Má nabízet nižší valivý odpor s nadprůměrně dlouhou životností.

Vývoj pneumatiky většinou trvá kolem pěti let. Tři roky výrobce zkouší a dolaďuje vše potřebné, aby pak přibližně na dva roky nabídl předprodukční obutí do zkušebního provozu vybrané dopravní společnosti.

Zajeli jsme do střední Francie, kde v Clermont-Ferrandu sídlí vedení společnosti Michelin, abychom se zúčastnili zkoušek nového obutí X Line Energy pro kamionovou dopravu. Už se začalo dodávat do originálního vybavení, v únoru by mělo přijít na trhy jako náhradní díl. Postupem času nahradí současný typ X Energy Savergreen.

Nejžádanější rozměry

Obutí X Line Energy bude dostupné v rozměrech 315/70 R 22.5 Z (všechny pozice), 315/70 R 22.5 D (hnací náprava) a 385/55 R22.5 T pro návěsy. Nová řada pneumatik Michelin má hodnotu B pro oblast valivého odporu pro tahače a dále A pro návěsy.

Úroveň A znamená, že X Line Energy T může ušetřit až 2000 eur ročně za palivo - počítáno pro návěs, který ročně najede 130 000 km se stejnou sadou obutí na všech pěti osách a při ceně paliva 1,10 eura za litr a v porovnání se pneumatikami X Multiway 3D.

Mezinárodní transport

Pláště Michelin X Line Energy jsou na míru postavené pro dálkové dopravce a proto nabízejí zejména spolehlivost díky speciální kostře, odolnost vůči protáčení na ráfcích, účinné brzdění na mokru a pohodlnou jízdu s přesným vedením stopy.

Výrobce dále slibuje vysoký kilometrový nájezd (ještě před prořezáním a protektorováním), pravidelné opotřebení celého běhounu a všestrannost umožňující použití této pneumatiky i na jiných typech cest, než je přímo určená.

Delší proběh

V porovnání s předchozí generací, pneumatikou X Energy SaverGreen, vydrží nová X Line Energy déle. U předních je to až o 20 % delší kilometrový proběh a u návěsových až o 12 %.

Řada X Energy nabízí neměnný výkon v čase životnosti. Přestože je pneumatika sjetá ze 60 %, poskytuje X Line Energy stejný výkon a bezpečnost díky tomu, že se v polovině hloubky běhounu objevuje nový vzorek.

Navýšení počtu ujetých kilometrů bylo docíleno i bez toho, že by došlo k zhoršení jiných výkonových charakteristik pneumatiky jako například přilnavosti na mokru a hlučnosti.

Pro nízkopodlažní návěsy a přívěsy

Další verzi řady X Line Energy tvoří devatenácti- a sedmnáctipalcové pláště pro low-decky v mezinárodní i regionální dopravě. S označením X Line Energy T přichází vylepšení energetické účinnosti ve srovnání se stávajícími XTA 2 a XTA 2+, která má příznivý vliv na spotřebu paliva v řádu desetin litru na nápravu při ujetí 100 km. Devatenáctipalcové obutí dostává za valivý odpor písmeno B.

X Line Energy T používá novou směs pryže, díky které dosahuje velmi nízkého valivého odporu a také vylepšené robustnosti a spolehlivosti. Došlo rovněž k zvětšení styčné plochy o 7 % ve srovnání s typy XTA 2 a XTA 2+, což také zvyšuje stabilitu tahače i záběr na mokru.

Novinka pro nízkopodlažní přívěsná vozidla má přidané tři lamely, které zlepšují odvod vody. Zvětšená ramena zase snižují problémy s protáčením. Navíc pneumatika výrazně zlepšuje produktivitu, protože vydrží až o 14 % déle než předchůdci XTA 2 a 2+ Energy. Tyto starší typy novinka X Energy T nahradí a dostupná bude ve velikostech 215/75 R 17.5, 235/75 R 17.5, 245/70 R 17.5 a 265/70 R 19.5.

Nová řada je univerzální a vhodná pro přepravce, kteří používají návěsy s dvěma nebo třemi nápravami. Je také pro dopravce přepravující těžké náklady s více než jednou pomocnou a zvedací nápravou. Obutí se dostalo písmene B pro brzdění na mokru a také průměrného hodnocení hlučnosti – dvě vlnky odpovídající 67 dB.

Další životy

Řada X Line Energy T může být prořezána i protektorována, takže zde lze využít čtyři provozní cykly. Pokud se použije prořezání pomocí technologie Michelin Remix, obnovený dezén dodá stejný výkon jako pneumatika nová, navíc s ještě nižším valivým odporem.

Přesně rozdělení

Francouzský výrobce rozdělil jednotlivé produktové řady podle toho, v jaké oblasti daná pneumatiky má optimální využití. Šest výrobních skupin zahrnuje:

  • X Line navrženou speciálně pro dálkovou přepravu a pro použití na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla,
  • X Multi pro regionální i dálkovou přepravu. Vhodná pro všechny typy povrchů,
  • X Coach speciálně pro autobusy pro regionální i dálkovou přepravu a pro všechny typy cest,
  • X Works určenou pro různé oblasti použití, na silnice, staveniště a dokonce i do lomů,
  • X InCity pro použití v městských i příměstských oblastech a na silnicích,
  • X Force zaměřenou pro civilní a vojenská vozidla. Vhodná na nerovné, drsné a nezpevněné povrchy.

PARAMETRY X LINE ENERGY (315/70 R22.5)
Označení Valivý odpor Brzdění na mokru Hlučnost (dB)
D (hnaná) B C 71
T (návěsová 385/55) A B 70
Z (řízená + všechny poz.) B B 69

TECHNOLOGICKÉ CENTRUM

Nedaleko francouzské centrály Michelinu leží zkušební centrum, které jsme také navštívili. Na ploše 450 ha se zde nachází 41 km zkušebních tratí různých povrchů, výškových profilů a zatáček. Navzdory těmto možnostem zkoušení pneumatik in natura jsme si prohlédli zkušební válcovou stolici, která dokáže měnit tlak na pneumatiku a simulovat také zatížení boční či během brzdění a rozjíždění. Další výzkumná centra Michelinu se nacházejí mimo Evropu v Brazílii, Jižní Karolíně (USA), Indii, Číně, Japonsku a Thajsku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům Europarlament schválil sadu doporučení pro boj proti daňovým rájům

 Evropská unie pokročí v boji s daňovými úniky a praním…

Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny Česká platební brána se odvrací od bitcoinu, upřednostní jiné kryptoměny

Nejrozšířenější kryptoměna se zatím na mikrotransakce…

Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky Babiš chce do Libye kvůli migraci poslat české vojáky

Premiér Andrej Babiš (ANO) chce, aby Česká republika…

Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard Bakalova výpověď: Za Karbon Invest jsem dal přes šest miliard

Cena za koupi společnosti Karbon Invest (KI), která…

 

Štítky Profi Pneu

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Dnes 18:52

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného vystoupilo už 15 znalců!

Český soudní unikát: V případu Petra Kramného…

Případ Petra Kramného je skutečným unikátem! V trestní věci vraždy v Egyptě totiž vystoupilo již 15 znalců –…

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal „falešnou“ Zagorku!

Vánoční koncert Haničky Písničky: Margita líbal…

Roztančila opět Lucernu a vedle záplavy květin na Hanu Zagorovou (71) čekalo překvapení. V zákulisí pod červenou…

 

iSport.cz

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl českou ligu

RENTGEN SPECIÁL: Důkazy, proč Krmenčík už přerostl…

Šestnáct podzimních kol HET ligy je minulostí a fotbaloví redaktoři deníku Sport, kteří se podílejí na…

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání proběhnou tento týden

Ředitel Slovanu: Trpišovský a Slavia? Jednání…

Dopadnout to může jenom dvěma způsoby. Buď Jindřich Trpišovský odmítne Slavii a prodlouží ve Slovanu Liberec…

 

Reflex.cz

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o nejkrásnější českou poslankyni

Ruský dezinformační web Sputnik vyhlásil anketu o…

Ruská státní propaganda a její dezinformační weby pravidelně šíří nejrůznější falešné zprávy a komentáře, nad…