27.4. 2013 Ladislav Černý

Novinky v pneumatikách Michelin: Životnost

 

Michelin představil novou řadu X Line Energy pro kamiony. Má nabízet nižší valivý odpor s nadprůměrně dlouhou životností.

Vývoj pneumatiky většinou trvá kolem pěti let. Tři roky výrobce zkouší a dolaďuje vše potřebné, aby pak přibližně na dva roky nabídl předprodukční obutí do zkušebního provozu vybrané dopravní společnosti.

Zajeli jsme do střední Francie, kde v Clermont-Ferrandu sídlí vedení společnosti Michelin, abychom se zúčastnili zkoušek nového obutí X Line Energy pro kamionovou dopravu. Už se začalo dodávat do originálního vybavení, v únoru by mělo přijít na trhy jako náhradní díl. Postupem času nahradí současný typ X Energy Savergreen.

Nejžádanější rozměry

Obutí X Line Energy bude dostupné v rozměrech 315/70 R 22.5 Z (všechny pozice), 315/70 R 22.5 D (hnací náprava) a 385/55 R22.5 T pro návěsy. Nová řada pneumatik Michelin má hodnotu B pro oblast valivého odporu pro tahače a dále A pro návěsy.

Úroveň A znamená, že X Line Energy T může ušetřit až 2000 eur ročně za palivo - počítáno pro návěs, který ročně najede 130 000 km se stejnou sadou obutí na všech pěti osách a při ceně paliva 1,10 eura za litr a v porovnání se pneumatikami X Multiway 3D.

Mezinárodní transport

Pláště Michelin X Line Energy jsou na míru postavené pro dálkové dopravce a proto nabízejí zejména spolehlivost díky speciální kostře, odolnost vůči protáčení na ráfcích, účinné brzdění na mokru a pohodlnou jízdu s přesným vedením stopy.

Výrobce dále slibuje vysoký kilometrový nájezd (ještě před prořezáním a protektorováním), pravidelné opotřebení celého běhounu a všestrannost umožňující použití této pneumatiky i na jiných typech cest, než je přímo určená.

Delší proběh

V porovnání s předchozí generací, pneumatikou X Energy SaverGreen, vydrží nová X Line Energy déle. U předních je to až o 20 % delší kilometrový proběh a u návěsových až o 12 %.

Řada X Energy nabízí neměnný výkon v čase životnosti. Přestože je pneumatika sjetá ze 60 %, poskytuje X Line Energy stejný výkon a bezpečnost díky tomu, že se v polovině hloubky běhounu objevuje nový vzorek.

Navýšení počtu ujetých kilometrů bylo docíleno i bez toho, že by došlo k zhoršení jiných výkonových charakteristik pneumatiky jako například přilnavosti na mokru a hlučnosti.

Pro nízkopodlažní návěsy a přívěsy

Další verzi řady X Line Energy tvoří devatenácti- a sedmnáctipalcové pláště pro low-decky v mezinárodní i regionální dopravě. S označením X Line Energy T přichází vylepšení energetické účinnosti ve srovnání se stávajícími XTA 2 a XTA 2+, která má příznivý vliv na spotřebu paliva v řádu desetin litru na nápravu při ujetí 100 km. Devatenáctipalcové obutí dostává za valivý odpor písmeno B.

X Line Energy T používá novou směs pryže, díky které dosahuje velmi nízkého valivého odporu a také vylepšené robustnosti a spolehlivosti. Došlo rovněž k zvětšení styčné plochy o 7 % ve srovnání s typy XTA 2 a XTA 2+, což také zvyšuje stabilitu tahače i záběr na mokru.

Novinka pro nízkopodlažní přívěsná vozidla má přidané tři lamely, které zlepšují odvod vody. Zvětšená ramena zase snižují problémy s protáčením. Navíc pneumatika výrazně zlepšuje produktivitu, protože vydrží až o 14 % déle než předchůdci XTA 2 a 2+ Energy. Tyto starší typy novinka X Energy T nahradí a dostupná bude ve velikostech 215/75 R 17.5, 235/75 R 17.5, 245/70 R 17.5 a 265/70 R 19.5.

Nová řada je univerzální a vhodná pro přepravce, kteří používají návěsy s dvěma nebo třemi nápravami. Je také pro dopravce přepravující těžké náklady s více než jednou pomocnou a zvedací nápravou. Obutí se dostalo písmene B pro brzdění na mokru a také průměrného hodnocení hlučnosti – dvě vlnky odpovídající 67 dB.

Další životy

Řada X Line Energy T může být prořezána i protektorována, takže zde lze využít čtyři provozní cykly. Pokud se použije prořezání pomocí technologie Michelin Remix, obnovený dezén dodá stejný výkon jako pneumatika nová, navíc s ještě nižším valivým odporem.

Přesně rozdělení

Francouzský výrobce rozdělil jednotlivé produktové řady podle toho, v jaké oblasti daná pneumatiky má optimální využití. Šest výrobních skupin zahrnuje:

  • X Line navrženou speciálně pro dálkovou přepravu a pro použití na dálnicích a silnicích pro motorová vozidla,
  • X Multi pro regionální i dálkovou přepravu. Vhodná pro všechny typy povrchů,
  • X Coach speciálně pro autobusy pro regionální i dálkovou přepravu a pro všechny typy cest,
  • X Works určenou pro různé oblasti použití, na silnice, staveniště a dokonce i do lomů,
  • X InCity pro použití v městských i příměstských oblastech a na silnicích,
  • X Force zaměřenou pro civilní a vojenská vozidla. Vhodná na nerovné, drsné a nezpevněné povrchy.

PARAMETRY X LINE ENERGY (315/70 R22.5)
Označení Valivý odpor Brzdění na mokru Hlučnost (dB)
D (hnaná) B C 71
T (návěsová 385/55) A B 70
Z (řízená + všechny poz.) B B 69

TECHNOLOGICKÉ CENTRUM

Nedaleko francouzské centrály Michelinu leží zkušební centrum, které jsme také navštívili. Na ploše 450 ha se zde nachází 41 km zkušebních tratí různých povrchů, výškových profilů a zatáček. Navzdory těmto možnostem zkoušení pneumatik in natura jsme si prohlédli zkušební válcovou stolici, která dokáže měnit tlak na pneumatiku a simulovat také zatížení boční či během brzdění a rozjíždění. Další výzkumná centra Michelinu se nacházejí mimo Evropu v Brazílii, Jižní Karolíně (USA), Indii, Číně, Japonsku a Thajsku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Profi Pneu

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k výročí diamant za 230 milionů

To jste ještě neviděli: Oligarcha dal manželce k…

Ksenia Tsaritsina je krásná žena a její manžel, ruský oligarcha Aleksey Shapovalov, to moc dobře ví, a tak své…

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve vládě. Skončila krize?

Pilný mluvil se Zemanem, Babišovi zbývají hodiny ve…

Kandidát na ministerský post Andreje Babiše (ANO) si odbyl tradiční předjmenovací pohovor u prezidenta Miloše…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád chceme kopírovat

Nedvěd o MS: Z Jandače jsem cítil bezradnost, pořád…

Z dění v české hokejové reprezentaci má divný pocit. Slabá pařížská představení Petra Nedvěda (45) donutila…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…