5.4. 2013 Ladislav Černý

Novinky v pneumatikách pro užitková vozidla: Štítky a úspory

Novinky v pneumatikách pro užitková vozidla: Štítky a úspory

Pneumatikářský svět se otřásá sníženým odbytem v řádu desítek procent, proto se výrobci předhánějí v nových řešeních.

Od listopadu musejí mít všechny pneumatiky s datem výroby od července (DOT 2712) štítek o valivém odporu, záběru na mokru a externím hluku. Klasifikace dle určených metod se týká prodeje obutí v Evropě, čímž by měl postupně vymizet podíl často nekvalitních čínských plášťů.

Například rozdíl mezi hodnocením A a F ve valivém odporu způsobuje ve spotřebě užitkového automobilu až 15 procent. Jde o velmi důležitý údaj pro dopravce, aby byli schopni si spočítat, zda se jim cenově lákavá koupě obutí s jihoasijským původem vyplatí i bez ohledu na náchylnost k poškození.

Druhý sledovaný aspekt brzdění na mokru přináší mezi označením A a F prodloužení brzdné dráhy přibližně o třetinu. Při rychlosti nákladního vozidla 80 km/h to představuje obrovských cca 25 metrů.

Přesto dopravci musí pro udržení byznysu čelit zvýšeným nákladům způsobeným zejména rostoucími cenami paliv. Ropa Brent vzrostla z ceny 30,77 dolarů za barel v prosinci 2008 na úroveň 112,67 v srpnu roku 2012. Náklady na naftu se tak v celkových výdajích pohybují mezi třiceti a čtyřiceti procenty. Výdaje dopravců za obutí představují přibližně tři procenta celkových nákladů, a proto se zde nachází velký potenciál k úspoře. Šetřit je však třeba s rozumem, a ne ať to stojí, co to stojí.

Štítkování zaměřené výhradně na valivý odpor, záběr na mokru a vnější hluk je však velmi omezené. Existují totiž ještě další výkonové parametry, které současná legislativa nepokrývá. Jde například o záběr pneumatiky v zatáčkách, životnost, nosnost, odolnost proti průrazům, komfort jízdy, trakci nebo hmotnost pneumatiky. To také potvrzují interní testy výrobců obutí, které se týkají kolem padesáti aspektů.

Nezávislá organizace TÜV SÜD Automotive ústy produktového manažera pro pneumatiky Michaela Staude upozorňuje: „Evropský štítek je něco jako svíčka, jelikož vnáší do oblasti parametrů pneumatik trochu světla, bohužel se však nejedná o pochodeň. Mnoho důležitých výkonnostních parametrů na něm jednoduše není uvedeno a zimní pláště jsou toho velmi dobrým příkladem. Na tuto skutečnost by si kupující měli dávat pozor.“ Nové značení by měla provázet kontrola dodržování a systém pokut v souvislosti se zaváděním tohoto předpisu.

Evropská vyhláška EC/1222/2009 o štítcích je navržena tak, aby zvýšila bezpečnost silničního provozu, zlepšila efektivitu přepravních společností a snížila dopady dopravy na životní prostředí.

Brzdění na mokru je měřeno zpomalovacím testem, kde automobil sníží rychlost z 60 na 20 km/h v hodině. Podmínky dané evropskou vyhláškou hovoří o povrchu s vodním filmem mezi 0,5 až 2,0 milimetry. Teplota vzduchu a povrchu se může měnit v rozpětí mezi 5 a 35 °C pro letní pneumatiky a mezi 2 a 20 °C pro zimní.

Valivý odpor se měří na speciálním kalibrovaném přístroji. Výsledek se pohybuje mezi 4 kg na tunu (A) a 8 kg na tunu (F).

Třetím z kritérií nové evropské legislativy je externí hluk způsobený odvalováním pneumatik. Úroveň hluku je měřena v decibelech a doplněna jednou, dvěma nebo třemi vlnkami značícími hlučnější či méně hlučnější pneumatiky dle stanoveného limitu.

Tři vlnky znamenají, že hlučnost představuje maximální úroveň povolenou vyhláškou. Dvě vlnky ukazují, že úroveň hlučnosti je o tři decibely nižší než požadovaná hladina. Pokud má pneumatika jednu vlnku, jedná se o nejtišší obutí, které je o šest decibelů tišší, což znamená čtyřikrát méně, než je požadováno legislativou. Význam má zejména ve městech a pro provoz v nočních hodinách například popelářských vozidel.

Výjimky ze štítkování

  • Protektorované pneumatiky
  • Nouzové pneumatiky typu T
  • Profesionální terénní pneumatiky
  • Závodní pneumatiky
  • Pneumatiky pro veterány
  • Hřebové pneumatiky
  • Pneumatiky s povolenou rychlostí nižší než 80 km/h
  • Pneumatiky pro ráfky o průměru menším než 255 mm nebo větším než 634 mm
Spolupracujeme s TipCars.com
Česká Arriva změní podobu Česká Arriva změní podobu

Vznikne nová společnost Arriva City pro městskou dopravu.…

Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory Pohledem Jaroslava Bukovského: Potěšení pro pacienty i investory

Téměř o čtyřicet procent si během několika obchodních…

Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři Školství rozdělovalo peníze na sport netransparentně, zjistili kontroloři

Ministerstvo školství rozdělovalo v letech 2013 až 2015…

Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ Finanční správa prošetřuje od podzimu skupinu RSJ

Specializovaný úřad zkoumá oprávněnost předloňských…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Ferrari pro značkový pohár od jeho zrodu až po současnost ve velké galerii

Dnes 08:00

Ferrari Challenge má za sebou více než dvě desítky sezón. Přitahuje pozornost díky závodům s identickými vozy, kde je hlavním rozdílem umění jezdců a souhra jejich týmů.




Blesk.cz

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce, zakousl ho pes. Co dělat?

„Strašná chvíle.“ David svěřil morče kamarádce,…

David (26) nastěhoval své morče ke kamarádce, protože odjížděl na delší dobu pryč. Jenže k jeho kleci se…

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl obklopen milovanými“

Zemřel bývalý řecký premiér Mitsotakis (†98). „Byl…

Ve věku 98 let zemřel bývalý řecký premiér Konstantinos Mitsotakis. Rodina v krátkém prohlášení uvedla, že…

 

iSport.cz

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to kluci zvládnou!

Opavu do ligy tlačil i střelec Kozák: Příští rok to…

Ve žlutém opavském moři, které v posledním kole FN ligy hnalo Slezský FC Opava zpátky mezi elitu, byl i jejich…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník Rozloučení připomíná rodiče zachráněných dětí

Další připomínka Nicholase Wintona. Pomník…

Na pražském hlavním nádraží byl umístěn pomník, který připomíná rodiče Wintonových dětí. Působivý pomník se…

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní válečníci a kde vznikl trdelník?

Toulky krajem Sikulů. Kdo byli tito obávaní…

Kdo byli Sikulové? Odkud přišli a co po nich zůstalo? Po stopách dávného etnika se vydáme jen kousek za hranice…