6.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nový automat Kia: K čemu další osmikvalt?

 

Korejci představili zcela novou samočinnou převodovku s měničem momentu. Nabízí osm převodů a je určená pro vozy s pohonem předních kol.

Nová osmistupňová samočinná převodovka je už druhou skříní s tímto počtem převodů z korejské produkce. Na rozdíl od starší je však tato určena pro modely s příčnou zástavbou hnacího řetězce. Takto uspořádaný pohon klade značné nároky na hospodaření prostorem. Přeci jen, místo mezi podběhy karoserie je neměnné a pro konstruktéry převodovek hodně svazující. Na rozdíl od podélné zástavby, kde v zásadě stačí pouze použít kratší hnací kloubový hřídel (kardan).

Konstruktéři nové skříně nezačínali s čistým listem papíru. Místo toho chytře využili již existující šestistupňovou samočinnou převodovku. Cílem vývoje bylo přidat dva převody navíc a zároveň nezvýšit hmotnost. Ta se dokonce snížila, a to o 3,5 kg. Zasloužilo se o to 143 nových technických řešení, chráněných patentem.

Nová skříň tedy využívá tří planetových soukolí stávající šestistupňové převodovky. Pouze k nim konstruktéři přidali navíc jednu lamelovou spojku. Vývoj se zaměřil na mechatroniku, konkrétně na blok magnetických ventilů. Počet solenoidů se podařilo snížit sdružením původně vždy hlavního a ovládacího v jeden celek. Jde o takzvané přímé řízení solenoidovými ventily. Další technické změny lze nalézt na olejovém čerpadle, které je o něco menší. Nové převodovce tak stačí pro činnost méně oleje než starší šestistupňové.

Vývoj se zaměřil také na snížení emisí a spotřeby paliva. Osm převodů poskytuje v praxi mnohem širší převodový rozsah než šest. To znamená, že při jízdě ustálenou rychlostí může motor pracovat v optimálním režimu z hlediska otáček a z nich vyplývajícího točivého momentu v kombinaci se zatížením.

Dnešní samočinné převodovky s měničem ale vyžadují také jeho velmi účinné blokování (přemosťování). Právě tím se snižují mechanické ztráty, pramenící ze samotné podstaty hydrodynamického měniče momentu. K uzamykání měniče používá nová převodovka systém se čtyřmi lamelami namísto jedné.

Jiným řešením jak zvýšit mechanickou účinnost a tedy snížit tření celého ústrojí je použití takzvaných šikmých ložisek namísto kuželíkových valivých, která jsou jinak běžná.

Jak už víte z úvodu, novou převodovku bude Kia/Hyundai nabízet u automobilů s předním pohonem. Konkrétně se počítá s jejím spojením se zážehovými motory řady Lambda a Theta Turbo GDI a vznětovými z řady R. Co se týče spotřeby paliva, tak ta pouze použitím nové skříně údajně klesla o značných 7,3 procenta. Jestli dojde k úspoře i v reálném provozu, na to si ještě chvíli počkáme…

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát Zeman: Sociální demokracii jsem dlouhodobě upozorňoval, že se Sobotkou nemůže vyhrát

Prezident Miloš Zeman pověří sestavením vlády vítěze…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nový automat Kia: K čemu další osmikvalt?







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

 





 
Velkou americkou bitvu vyhrál Hamilton, Mercedes má titul!

Velkou americkou bitvu vyhrál Hamilton, Mercedes má titul!

Včera

Grand Prix USA vyhrál Lewis Hamilton před Sebastianem Vettelem a Kimim Räikkönenem. Mercedes získal titul mezi týmy.




Blesk.cz

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez šatů a nemohou si to vynachválit!

Páreček naháčů šokuje internet: Po světě cestují bez…

Tenhle pár je senzací internetu! Nicka a Lins z Belgie cestují kolem světa a své poznatky z cest sdílí s lidmi…

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců. Rodině ale chybí peníze na léčbu

Adrianek měl žít jeden den, už je tu 18 měsíců.…

Malý Adrianek (1,5 roku) spolu s maminkou (29) bojuje, aby se mohl vůbec kdy postavit na nožičky. Jeho zdravotní…

 

iSport.cz

Jednou a dost! Mladý klenot Martin Nečas se vrací z NHL do Komety

Jednou a dost! Mladý klenot Martin Nečas se vrací z…

VÍME PRVNÍ | Nečekaně krátké bylo účinkování talentovaného útočníka Martina Nečase v NHL. Dvanáctka letošního…

Znovu blíž titulu! Hamilton ovládl závod v Austinu, oslavy se ještě odkládají

Znovu blíž titulu! Hamilton ovládl závod v Austinu,…

Velkou cenu USA formule 1 vyhrál Lewis Hamilton z Mercedesu a tři závody před koncem mistrovství světa vede před…

 

Reflex.cz

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i Okamuru a Bartoše

Zeman pověří Babiše sestavením vlády. Chválil i…

Babišovo ANO ovládlo Česko, sněmovní volby vyhrálo ve všech krajích. Co na to Miloš Zeman? Pochválil šéfa ANO…

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na pokraji jaderné apokalypsy

Karibská krize: Před 55 lety se svět ocitl na…

Koncem padesátých let minulého století se první tajemník ústředního výboru Komunistické strany Sovětského svazu…