Nový Cadillac nižší střední třídy dostane zadní pohon
Nejmenší Cadillac bude patřit na horní okraj evropské nižší střední třídy, své soupeře vidí hlavně v sedanu Audi A3 a Mercedesu CLA. Sokové od našich západních sousedů jsou ale primárně předokolkami, alternativně mají poháněné obě nápravy. Kdo by to byl u Mercedesu ještě před pár lety řekl, že? Luxusně sportovní sedan v kompaktním balení však dostane platformu GM Alpha klasické koncepce, tedy s pro změnu pohonem zadním. I když konstrukce „vše vpředu“ poskytne více místa uvnitř a je výrobně mnohem levnější.
Model zatím bez konkrétního značení je menší než současná řada ATS, která sdílí tentýž podvozek. Původně se tvrdilo, že dárcem orgánů pro něj má být globální „lidovka“ Chevrolet Cruze. Prezident luxusní divize amerického koncernu Johan de Nysschen však řekl serveru Automotive News Europe: „Finanční i konstrukční výhody pohonu předních kol jsou lákavé. Ale Cadillac je soutěživou značkou. Chceme vybudovat naši pověst šiřitele výkonných aut pro řidiče... takže je lepší, když použijeme architekturu zadního pohonu.“ Doba houpavých amerických korábů s obřími osmiválci je pryč, nebo ji v současnosti zastupují SUV.
ATS má na mušce spíše větší vozy, Audi A4, BMW řady 3 a Mercedes-Benz třídy C. Jenže prodeje beztak padají, loni jen v USA klesly o 22 % na necelých 30 tisíc aut. Pokud bychom jej srovnali s menšími sedany, pořád je z v úvodu článku jmenované trojky nejoblíbenější, ale propad zájmu klientů byl v uplynulém roce značný. „Kufrové“ Audi A3 se, pravda, prodávalo jen jedenáct měsíců, takže 22 tisíc exemplářů není úplně relevantních. Ale přes 27 tisíc v případě malé hvězdy už ano. A navíc je cadillac vzhledem ke svému postavení i velikosti nejdražší, základní verze stojí v přepočtu 826 tisíc korun, zatímco CLA 783 a A3 744 tisíc Kč. Firma prostě musí přijít s levnějším a menším modelem, aby si zákazníky udržela a neutekli jí ke konkurenci.
De Nysschen zná soupeře velmi dobře, vždyť působil právě u Audi a donedávna šéfoval japonskému Infiniti. U Cadillacu působí naplno zhruba půl roku a už provedl několik radikálních opatření. Rozhodně upřednostňuje modely s konvenčními spalovacími agregáty na úkor elektromobilů, v jeho případě ELR. „Existuje mnoho priorit, máme zjevné mezery v našem sortimentu běžných aut. Měli bychom je vyplnit jako první, protože takové vozy mohou být okamžitě ziskové a pomohou financovat naše dlouhodobější ambice,“ sdělil na toto téma.
Hlavně segment dražších kompaktních sedanů prochází podle jeho slov explozivním růstem. Určitě se nemýlí, ale nechce přenechat hlavní kusy tržního koláče Němcům. Jak se k novince od Cadillacu postaví zákazníci, na to si budeme muset počkat ještě minimálně tři roky, dříve se dočkáme malého crossoveru, který je taktéž součástí investice ve výši 12 miliard dolarů (289 miliard Kč). Bohužel, v Evropě americká značka moc šancí nemá, zde je pouze alternativou pro ty, kteří německá auta z nejrůznějších důvodů nechtějí. V Severní Americe je však v pozici úplně jiné...