Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový čtyřválec Volvo 2,0 l nabídne až 450 koní

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
Volvo loni uvedlo novou generaci čtyřválců Drive-E. Kam až lze s jejich výkony zajít, ukazuje koncept vysokovýkonné zážehové verze motoru.

Zatím nejvýkonnějším čtyřválcem řady Drive-E, nahrazujícím tradiční řadový pětiválec a šestiválec, je varianta kombinující výfukové turbodmychadlo s mechanicky poháněným kompresorem. Tedy řešení, které před nedávnem opustil Volkswagen pro údajnou složitost a nepotřebnost. Výkon 180 kW ale zřejmě značce nestačí, čehož důkazem je studie agregátu, výrazně překonávajícího uvedenou hodnotu.

Vývoj supervýkonného čtyřválce o výkonu 450 koní (330 kW) samozřejmě nezačal s čistým listem papíru. Naopak využilo se již existujících motorů řady Drive-E. „Když jsme uváděli novou generaci našich agregátů, věděli jsme, že bychom měli být schopni v nejvýkonnější verzi nabídnout minimálně 320 koní,“ říká Peter Mertens, viceprezident oddělení pro vývoj u společnosti Volvo Car. A dodává: „Náš nový koncept motoru tuto metu o dost převyšuje a zároveň ukazuje, jaké jsou možnosti s novou řadou pohonných jednotek.“

Vtip spočívá opět v přeplňování. S ním má Volvo bohaté zkušenosti, vždyť ho bez přestávky využívá v sérii již od roku 1981. Koncept vysokovýkonného čtyřválce se spoléhá na dvě stejně velká turbodmychadla umístěná nad sebou, a elektricky poháněného kompresoru. Ten je situován na opačné straně než turbodmychadla, přičemž jeho úkolem je urychlit tok vzduchu (přesněji udělit mu vyšší kinetickou energii) vstupujícího do kompresorové části obou turbodmychadel.

To znamená, že rotory turbodmychadel neroztáčí pouze kinetická energie výfukových plynů, nýbrž i jimi nasávaný, vlastně předem stlačený vzduch. Tím mohou mí poněkud větší průměr, aniž by to mělo neblahý vliv vinou značného turboefektu na charakteristiku motoru. Zajímavostí je použití hned dvojice vysokotlakých palivových čerpadel přímého vstřikování benzinu. Pracují s tlakem 25 MPa, přitom běžně je tlak paliva u přímého vstřikování benzinu maximálně přes 10 MPa.

„V produkci stále najdeme dost motorů s malým objemem a relativně větším turbodmychadlem. Jejich udávané maximální výkony jsou sice velmi dobré, leč na úkor pružnosti v nízkých otáčkách,“ říká Michael Fleiss, viceprezident pro vývoj pohonných jednotek u Volva.

Na vývoji popisovaného konceptu motoru se kromě Volva podíleli také firmy AVL, Denso či dceřiná společnost Volvo Polestar Racing. „V kompaktních motorech vidíme značný potenciál. Dobře se hodí pro příčnou zástavbu do karoserie, jejíž strukturu navíc nezatěžují nadměrnými kilogramy. V neposlední řadě jde samozřejmě o emise,“ dodává Mertens. Zda se tenhle výkonný čtyřválec dočká sériové výroby, Švédové zatím neuvádějí.

Jiný princip

Myšlenku použít elektromotor k pohonu kompresoru uvedlo do reality jako první Audi v roce 2012. Konkrétně u vznětového vidlicového šestiválce TDI. V tomto případě je ale princip odlišný, neboť elektrický kompresor tady nepomáhá roztáčet rotor výfukového turbodmychadla, nýbrž přímo dodává stlačený vzduch přes intercooler do válců. V okamžiku kdy již kompresor není potřeba, dojde k jeho přemostění pomoci elektromotoricky ovládané obtokové klapky.

Tomáš Dusil
Diskuze (10)
Avatar - S8
9. 10. 2014 07:22
Re: To bude ten
To mely i Tatry (česká auta - vysvětlivka pro SK kolegy) :-)
8. 10. 2014 21:29
Re: DYŤ SEM ŘÍKAT, CELÝ DESETILETÍ VÁM KECAJ !!
Ano nic nového to opravdu není... Ten motor od RTU je obyčejný benzíňák s dieslovou kompresí... Funguje to tak že motor nemá žadnou škrtící klapku a vykon se řídí+ - jen bohatostí směsi...Směs se zapaluje jen kompresním teplem to má zanásledek že začne hořet všechna najednou (neprohořívá jako u zapalování svíčkou) a není problém ji zapálit i velice chudou... Díky tomu všemu smeš schoří velice rychle a nemá čas předat teplo...Proto motor nepotřebuje ani chladič a učinost je vyšší než u kdejakého dieslu ;-) Ale jak se tu už píše není to nic nového ale věc známá už desítky let...
Avatar - Hittman
8. 10. 2014 19:59
Re: Nic noveho pod sluncem
Rozdíl mezi stejně výkonným 6ti válcem a tímto čtyřválcem bude ve projevu a krouťáku, myslím, že ten čtyřválec se bude chovat jak nakopnutý komár a pochybuji o nejaké pohodové jízdě s potřebou plynulého zrychlování při zachování pohodové jízdy. Jinak spolehlivost bude mizivá vzhledem k počtu použitých dílů, zařízení, elektroniky.. :no:
Avatar - Bully_
8. 10. 2014 17:50
Re: mala korekcia...
Tech palecku dolu si nevsimej, casto to odrazi pouze jediny smer rozmnozovaciho organu nekterych zdejsich diskutujicich :-)
Avatar - AUDIRS6
8. 10. 2014 12:50
mala korekcia...
To elektrické dúchadlo v Audi je umiestnené na mieste za intercoolerom, z neho defakto "vycucáva" vzduch a tlačí priamo do sacieho potrubia motoru. Toto je možné vďaka tomu, že el.dúchadlo ako také - teda jeho práca a jeho umiestnenie - nespôsobuje nejaký extra nárast teploty ním stlačeného vzduchu a do motoru ide teda vzduch od neho priamo - bez ďaľšieho intercoolera. Tým, že natlačí vzduch do spal.priestoru a tam vyvolá väčšie expanzné tlaky, ktoré potom tiež pomôžu rýchlejšej práci klasického/klasických turbodúchadiel ( dnes už máme 2 za sebou ) pomáha odstrániť turbodieru 1 spôsobom. Druhý spôsob - tiež nezanedbateľný a porovnateľný so systémom Volva je, že tým že vzduch "vyťahuje z medzichladiča" a teda z klasických turbodúchadiel, tiež im pomáha aj takto na skorší reakčný čas. ;-)
Keby to záležalo na mne, ja by som ešte ale aj tak doplnil intercooler "voda/vzduch" priamo do sacieho potrubia - teda aj za tú časť s el.dúchadlom. ;-)

PS: po chvilke pozeram - moj príspevok nikoho neurážajúci, ani to Volvo...a zrazu - 1 palec dole...tak tomu fakt nerozumiem 8-s