Nový diesel 3.0 TDI V6 pro Audi A8: piezo-premiéra

Nový diesel 3.0 TDI V6 pro Audi A8: piezo-premiéra

 
 

Piezoelektrické vstřikovače jsou příslibem pro další zvyšování výkonu, snižování spotřeby, hluku a emisí ve vznětových motorech. Mezi prvními je zavádí také automobilka Audi ve spolupráci s firmou Bosch.

Pro obě firmy je to premiéra, absolutně je však předběhl již Siemens VDO.

Motor Audi 3.0 TDI měl světovou premiéru už vloni v září na IAA, ale ve velkém množství novinek se bohužel některé technické inovace snadno přehlédnou a tak to chceme napravit aspoň tímto článkem.

Rychlý vývoj techniky vznětových motorů přivádí inženýry do slepých uliček, ze kterých vede jen nelehká cesta vývoje nového zařízení, často založených na nových aplikacích známých fyzikálních principů. To je i případ nových vstřikovacích ventilů. Nově byl využit piezoelektrický jev (známý například z kuchyňských zapalovačů). Stručně jej lze popsat jako reakci krystalové mřížky s kladně a záporně nabitými ionty, která se pod tlakem deformuje a posunutí iontů z jejich výchozích poloh vyvolává proudový impuls. V krystalu vzniká elektrické napětí. Funguje to i naopak. Když se přivede elektrické napětí, krystal se velmi rychle deformuje.

V praxi je rychlý pohyb vítán právě u vstřikovacích trysek, křemíkový krystal je nahrazen keramickým materiálem s podobnými vlastnostmi. Pro vyšší odolnost v nehostinných podmínkách spalovacího motoru je materiál zušlechtěn oxidem olovnatým nebo oxidem zirkoničitým. Siemens VDO používá piezoelektrický prvek délky cca 30 mm, složený z cca 400 vrstev. Napětí 150 V změní délku asi o 0,04 mm, což je přes pístky a pružiny převedeno na pohyb jehly vstřikovače v rozsahu cca 0,08 mm. Přesně definovaný zdvih umožňuje vstřikovat velmi malé dávky paliva (1 mm3), ve velmi krátkých časových intervalech.

Bosch, který dodává vstřikování common-rail třetí generace pro nové motory Audi, používá odlišnou konstrukci piezo-vstřikovačů, která však podle výrobce lépe využívá potenciál nové technologie. Piezoprvek má asi 300 vrstev a podobně jako nová konkurence dovede trysku otevřít za méně než 0,1 milisekundy, tedy dvakrát rychleji než u klasických magnetických vstřikovacích trysek.To umožňuje několik vstřiků paliva během jednoho cyklu ve válci, což může být využito pro vyšší výkon nebo nízkou spotřebu, podle aktuálního režimu.

Nový vidlicový šestiválec Audi používá zatím vstřikovací tlak 1600 barů, ale potenciál této technologie bude využit v dalších vývojových stupních, kdy bude zaveden vstřikovací tlak 1800 a 2000 barů. I bez filtru pevných částic plní Audi A8 3.0 TDI quattro normu Euro4. Filtr je ale připraven do výroby jako příplatková výbava. Filtr pracuje v jednom ze dvou režimů, které závisí na způsobu jízdy. Přeměna zachycených pevných částic na CO2 probíhá buď průběžně při teplotě 350-500°C, což je označováno jako „pasivní regenerace“ a aplikuje se v převažujícím dálničním provozu. Druhý případ odpovídá režimu městského provozu s malým zatížením, kdy se každých 1000-1200 km zvýší teplota výfukových plynů na zhruba 600°C, čímž dochází k regeneraci filtru. Dva pracovní režimy filtru pomáhají udržet spotřebu paliva na prakticky nezměněné hodnotě. Výrobce udává následující hodnoty pro město/mimo město a kombinovaný provoz 12,0 / 6,4 / 8,4 l/100 km.

Třílitrový objem vznětového šestiválce byl proti původnímu motoru umožněn díky větší vzdálenosti mezi válci 90 mm (místo původních 88 mm), která bude společná i dalším koncernovým vznětovým motorům do V. Tím se získal prostor pro vrtání 83 mm (původně 78,3 mm). Zdvih je zvětšený o 5 mm. Úhel rozevření řad válců 90° znamená, že je nutno vyvážit setrvačné momenty prvního a druhého řádu. K tomu souží vyvažovací hřídel, poháněný spolu s olejovým čerpadlem, samostatným řetězovým převodem od klikového hřídele.

Celková hmotnost agregátu je úctyhodných 220 kg, což je ale proti předchůdci o 9 kg méně.

O přeplňování se stará pouze jediné turbodmychadlo, o chlazení stlačeného vzduchu však pečují dva výměníky. Nový motor překonává nejen původní motor 2.5 TDI V6 (132 kW), ale dokonce i osmiválec 3.3 l TDI z předchozí A8 (165 kW). Čtyřventilový agregát získává totiž z objemu 2967 cm3 celých 171 kW při 4000 ot./min. Tradičně velký je u dieselu maximální točivý moment 450 Nm. Zde navíc s ideálně plochým průběhem mezi 1400 a 3250 ot./min.

I když Audi A8 3.0 TDI váží 1830 kg, výkonný motor ze špičky současné automobilové produkce umožňuje automobilu dosahovat takřka sportovních jízdních výkonů. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou okamžiku dlouhého 7,8 s a jen málo scházelo k tomu, aby maximální rychlost nemusel upravovat elektronický omezovač, její hodnota činí 243 km/h.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Britský ministr Johnson chce mostem překlenout La Manche, nápad se zalíbil Macronovi Britský ministr Johnson chce mostem překlenout La Manche, nápad se zalíbil Macronovi

Britský ministr zahraničí Boris Johnson navrhl údajně…

Nácvik osídlení Marsu bude možný i v Česku, říká český architekt pracující pro NASA Nácvik osídlení Marsu bude možný i v Česku, říká český architekt pracující pro NASA

Architekt Ondřej Doule je jedním z mála lidí s českým…

Desetitisíce Čechů už platí pomocí Android Pay Desetitisíce Čechů už platí pomocí Android Pay

Službu Android Pay, která umožňuje zaplatit pouhým…

SoftBank získala v Uberu patnáctiprocentní podíl, stala se největším akcionářem SoftBank získala v Uberu patnáctiprocentní podíl, stala se největším akcionářem

Konsorcium investorů v čele s japonskou skupinou SoftBank…

 

Štítky Audi Bosch Siemens

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

 



Audi uvádí na český trh novou A8. Jak si cenově stojí proti konkurenci? Audi uvádí na český trh novou A8. Jak si cenově stojí proti konkurenci?

Čtvrtá generace A8 přichází na trh s dvěma šestiválcovými…

Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král? Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král?

Náš poslední srovnávací test Mercedesu třídy S a BMW 7…

 



 
BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

BMW 530d Touring – Opravdu je ve všem lepší než předchůdci?

Dnes 08:04

Aktuální BMW 5 se nám hodně zalíbilo, jak si ale stojí v porovnání s předchůdci? Srovnání hned se dvěma předchozími generacemi odhalilo některá překvapení.




Blesk.cz

ONLINE: „Prasárna a velká s*ačka.“ Babiš a Faltýnek u Čapího hnízda sprostě klejí

ONLINE: „Prasárna a velká s*ačka.“ Babiš a Faltýnek…

O dalším osudu kauzy Čapí hnízdo rozhodnou poslanci na sněmovní schůzi, která odstarovala v pátek v devět ráno.…

Ruský soud odmítl stížnost Navalného na volby. Kvůli právním nedostatkům

Ruský soud odmítl stížnost Navalného na volby. Kvůli…

Ruský ústavní soud se odmítl zabývat stížností vůdce ruské opozice Alexeje Navalného na odmítnutí jeho…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Krejčí a Pastrňák byli u další výhry, Palát skóroval poprvé od listopadu

Krejčí a Pastrňák byli u další výhry, Palát skóroval…

SOUHRN | Díky vítězství 5:2 na ledě New York Islanders prodloužili hokejisté Bostonu bodovou sérii na luxusních…

 

Reflex.cz

Macron napsal jako student peprný román inspirovaný románkem se svou pozdější manželkou

Macron napsal jako student peprný román inspirovaný…

Čtyřicetiletý francouzský prezident napsal jako teenager erotický román inspirovaný vzplanutím, které tehdy…

Opakování voleb i povolání nových kandidátů. Co se stane, když skončí 2. kolo remízou?

Opakování voleb i povolání nových kandidátů. Co se…

Všichni politologové se svorně shodují, že druhé kolo prezidentské volby bude nesmírně vyrovnané. Nastat tak…