Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Fiat Punto: návrat ke kořenům

Libor Zezulka
Diskuze (70)
Punto je pro Fiat klíčovým modelem. První generace, která vystřídala uno v roce 1993, vybojovala titul Automobil roku, druhá generace takové štěstí neměla. Třetí generaci spatří veřejnost ve Frankfurtu.

Když v roce 1993 střídalo hranaté uno kulaťoučké punto, byla to veliká událost. Giugiaro zase jednou předvedl, že umí navrhnout krásné auto, které se dostane zákazníkům pod kůži a přinese do automobilového světa prvky, jež budou ostatní automobilky zanedlouhou kopírovat. Punto první generace se okamžitě zařadilo alespoň v Itálii mezi nejprodávanější vozy a v roce 1995 získalo titul Automobil roku (stejný úspěch zopakovala minulý rok Panda).

V roce 1999 kouzlo oblých tvarů sice nevyprchalo, ale technicky punto zestárlo natolik, že nutně potřebovalo nástupce. Druhá generace ztratila tvarovou výjimečnost a přidala v souladu s tehdejším trendem více hran. Poslední změna přišla v létě 2003 a týkala se především přední části vozu. Punto získalo rozměrné světlomety a nárazník. "Zkrášlený" plastickou operací vyrazil automobil vstříc dalším dvěma letům na trhu.

Narozdíl od generace první nebyla "dvojka" prodejním trhákem a v mnoha případech nepřesvědčila majitele, aby svoji milovanou první generaci opustili. Facelift na tomto stavu mnoho nezměnil, a tak všichni čekají, co Fiat předvede s generací třetí. Oficiální uvedení nového punta se navzdory původním předpokladům neodehraje na autosalonu v Ženevě, ale ve Frankfurtu. Podle očekávání naopak zmizí hrany a opět zavládnou oblé tvary.

Přední části budou dominovat veliké světlomety, jež doplní výrazná mřížka chladiče připomínající poslední vozy z Ingostadtu a částečně i sourozence s hadem a křížem ve znaku. Při pohledu z boku vynikne dynamický tvar, předchůdce asi nejvíce připomene zadní část. Co se rozměrů týče, nové punto bude měřit 3900 mm na délku, současný rozvor 2460 mm zůstane zachován. Punto stane na nové platformě společné i pro nový Opel Corsa.

Fiat slibuje posun v kvalitě a bezpečnosti, což značí kvalitnější materiály v interiéru a lepší výsledky v nárazových zkouškách. Paleta motorů bude velmi bohatá. Podle informací serveru Italiaspeed se mohou zákazníci zpočátku těšit na tři zážehové (1.2 48 kW, 1.4 59 kW, 1.4 74 kW) a tři vznětové motory (1.3 JTD M-Jet 51 kW, 1.3 JTD M-Jet 66 kW, 1.9 JTD M-Jet 88 kW).

Libor Zezulka
Diskuze (70)