Nový Fiat Scudo v Česku – ozdoben proměnami
Tvůrci nové konstrukce vycházeli z toho, čím byla populární oblíbená vozidla generace předchozí (v důvodech zákaznické volby dominovala spotřeba paliva, provozní a pořizovací náklady, servisní intervaly, životnost a ceny náhradních dílů). Tyto vlastnosti přenesli i na nejmladší scuda, ale zvýšili současně jejich užitnou hodnotu velmi podstatným způsobem. Prostřednictvím bohaté série změn a úprav konstrukčních i technologických. Nejmladší generace zastiňuje tu předchozí lepší dynamikou a jízdními vlastnostmi, výrazně větší užitečnou hmotností a vybavením moderními prvky (ABS, EBD, ESP, ASR, airbagy včetně postranních) a další redukcí servisních nároků.
Tvůrci současně dokázali usnadnit práci posádkám estetičtějším a pohodlnějším vnitřním prostředím v kabině, snížením podlahy nákladového prostoru, zvětšením postranních i zadních dveří či zvětšením počtu a pevnosti poutacích ok...
Desítky variací
Řada Scudo se dělí na typové větve osobní (Panorama Family a Panorama Executive), respektive kombinované (Combi) a užitkové (Furgone). Je k dispozici ve dvou kategoriích užitečné hmotnosti (1000 a 1200 kg) se dvěma délkami rozvoru (3000 nebo 3120 mm) a tedy dvěma celkovými délkami vozidla (4800 a 5130 mm), dvěma výškami střechy (vnitřní výška 1450 a 1750 mm), čtyřmi vnějšími výškami (1940 a 2280 mm s mechanickým pérováním a 1890 a 2200 se vzduchotlakovým pérováním), dvěma délkami nákladového prostoru (2250 a 2580 mm), třemi objemy nákladového prostoru (5, 6, 7 m3), dvěma výškami podlahy (490 mm se vzduchovým pérováním a 560 mm s mechanickým), dvěma převodovkami s přímým řazením (pětistupňová a šestistupňová) a dvěma verzemi pérování (mechanické a vzduchotlakové), dvěma uspořádáními kabiny (dvousedadlová a třísedadlová), Jednotná je pouze šířka (vnitřní 1600 mm, rozteč podběhu 1250mm).
Chvála Multijetům
Klíčovým prvkem novinky jsou podstatně modernizované hnací agregáty, které samozřejmě splňují limity normy Euro 4. Jedná se o kapalinou chlazené přeplňované vznětové čtyřválce řady Multijet s elektronicky řízeným vysokotlakým přímým vstřikováním paliva systémem Common Rail.
Základní typ 90 Multijet 1.6 o zdvihovém objemu 1560 cm3 poskytuje největší výkon 66kW/4000min-1, respektive největší točivý moment 180 N.m/1750 min-1 s kombinovanou spotřebou paliva 7,2 1/100 km. Větší 120 Multijet 2.0 o zdvihovém objemu 1997 cm3 nabízí již největší výkon 88 kW/4000 min-1, respektive největší točivý moment 300 N.m/2000 min-1, ale kuriózně se shodnou spotřebou paliva 7,2 1/100 km. Nejvýkonnější 140 Multijet 2.0 má stejný zdvihový objem 1997 cm3, ale největší výkon již 100 kW/4000 min-1, respektive největší točivý moment 320 N.m/2000 min-1 se spotřebou 7,4 l/100 km.
Na český trh vstupuje (stejně jako v celé Evropě) nejprve čistě užitková verze Furgone, ostatní budou přibývat krátce na to po rozběhu jejich výroby.
Drobnosti potěší
Pro náš test jsme měli k dispozici klasický furgon typu Multijet 120 v relativně bohaté výbavě. Z nadstandardních prvků připomeňme například posuvné dveře na obou stranách karoserie, vzduchotlakovou regulaci výšky podlahy, ovládání radiopřijímače pod volantem, samočinné zamykání…
Fiat Scudo je elegantní dodávkový automobil s moderní karoserií nejen co do linií (z pera studia Pininfarina), ale i co do nosné struktury, která vyniká poměrem hmotnosti a pevnosti. Koncepce směřuje k usnadnění práce řidiče a posádky tím, že je vstřícná jak mechanizované manipulaci s nákladem, tak klasické ruční. V prvním případě se nejlépe uplatní nastavitelná výše podlahy nákladového prostoru, takže vysokozdvižný vozík může opakovaně zajíždět k vozidlu bez nutnosti měnit výšku nakládacích „vidlí“ a to výrazně urychluje nakládání/vykládání scuda. Totéž ovšem platí pro instalaci trojích dveří v případě testované varianty, kterou může trojice vysokozdvihů snadno obsloužit rychleji, než řidič stihne opustit své příjemné pracoviště.
Toto zařízení je nezávislé na chodu motoru s tím, že zásobník nemá neomezenou rezervu tlaku. Dokázali jsme změnit výšku mezi oběma okrajovými mezemi dvakrát tam a zpět. Za chodu motoru lze nastavování opakovat do nekonečna.
Pohodová jízda
Jízda s novým scudem potěší hned z několika důvodů. Karoserie je výtečně odhlučněna a rezonanci stěn či stropu nezná! Podvozek i při jízdě bez zátěže s lehkostí přespolního běžce hladce zvládá nerovnosti a v technických pasážích dynamicky projížděné trasy je řidiči oporou. Na kluzkém povrchu s plným zatížením sice „sedí“ dobře, ale má tendenci prosazovat svou neotáčivost, ale jen nesměle.
Jakkoli se jednalo o vozidlo navýsost pracovní, byla testovaná varianta příjemně vybavena pro opakovaný celodenní pobyt na palubě. Již jen taková drobnost, jako je dálkové ovládání radiopřijímače na „kolíku“ pod volantem. Nebo množství a rozmístění odkládacích prostorů od miniaturních na kelímek nebo mobil, po velké na bundu či štos papírů palubní byrokracie. Velmi příjemným detailem pro průjezd Prahou je samočinné zamykání, takže vám v koloně před křižovatkou nikdo auto nevykrade, což je dnes bohužel až příliš časté.
Jízdu se scudem velmi výrazně zpříjemňuje charakteristika motoru řady 120, kterým jsme byli výrazně více než spokojeni. Je chvályhodně tichý, mimořádně pružný (dokáže „zatahovat“ již od 1000/min-1) a překvapivě rychloběžný (není problémem jej vytočit na 4500/min-1 a nijak mu tím neubližovat). Optimum otáček jsme postupně našli přibližně mezi 1600 a 3800/min-1 a využívali co nejčastěji jeho mimořádné pružnosti a rychlé i výrazné reakce na přidání plynu.
Pět stupňů stačí
Využití charakteristiky motoru vychází vstříc i odstupňování převodovky. Měli jsme k dispozici pětistupňovou klasiku s přímým řazením, jejíž ovládání bylo příkladně lehké a přesné. Za velmi racionální považujeme to, že nejvyšší stupeň nebyl nastaven jako overdrive pro úspornou jízdu na dálkových komunikacích, ale jako obvyklý pátý stupeň pro městský provoz.
Vrcholným parametrem testované verze, respektive jejího hnacího agregátu generace Multijet, byla však pro nás spotřeba paliva. Při vysloveně neekonomickém zacházení a s dvoutřetinovým podílem provozu ve městě (v totálně kolabující Praze) i mnoha jízdami na krátké vzdálenosti jsme totiž dosáhli výsledku dokonce lepšího, než uvádí v oficiálních materiálech výrobce. Konečný průměr 7,1 l/100 km jsme dokonce raději dvakrát přepočetli, než jsme sami uvěřili.
Nadstandardní výbava vozidla nejen zpříjemňovala pobyt za volantem, ale i zacházení s nákladem. Jakkoli dnes výrobci vozidel této kategorie instalují obvykle posuvné dveře pouze na pravé straně, v tomto případě jsme měli k dispozici variantu podstatně výhodnější s dveřmi na obou stranách. Ne vždy dodávka zajíždí k místu nakládání/vykládání obvyklým způsobem, tedy pravým bokem k chodník. Přístup do nákladového prostoru i zleva je pak velmi cenný. Že křídlové dveře na zádi lze otevírat nejen o 90°, ale i o 180°, je dnes již samozřejmým detailem. Byť ještě nikoliv absolutně. Snad to totiž velmi podstatně těsné zajíždění k rampám v logistických centrech a urychluje tím manipulaci s nákladem.
Fiat Scudo sice nese stejné jméno jako jeho předchůdce, ale je dnes o mílový krok dále v parametrech motorů, konstrukci karoserie, vybavení vozidla a především v poměru ceny a užitné hodnoty.
Parametry furgonů | |
Délka | 4800 a 5130 mm |
Šířka | 1900 a 2190 mm |
Výška | 1890 a 2280 mm |
Užitečná hmotnost | 1000 a 1200 kg |
Objem nákladového prostoru | 5, 6 a 7 m3 |
Délka nákladového prostoru | 2260 a 2600 mm |
Rozměry posuvných dveří | 920 x 1290 mm |
Zadní otvor | 1600 x 1270/1630 mm |
Rozteč podběhů | 1240 mm |
Výška podlahy | 490 a 600 mm |
Ceny Fiatu Scudo Furgone | |||
firemní kód | motor | označení | cena bez DPH |
standardní karoserie | |||
272.1L1.0 | 90 Multijet 1.6. | Scudo 10 Q PC Comfort | 479 000 Kč |
272.4L1.0 | 90 Multijet 1.6. | Scudo 12 Q PC Comfort | 509 000 Kč |
272.1L2.0 | 120 Multijet 2.0 | Scudo 10 Q PC Comfort | 519 000 Kč |
272.4L2.0 | 120 Multijet 2.0 | Scudo 12 Q PC Comfort | 549 000 Kč |
272.1N3.0 | 140 Multijet 2.0 | Scudo 10 Q PC Deluxe | 599 000 Kč |
272.4N3.0 | 140 Multijet 2.0 | Scudo 12 Q PC Deluxe | 479 900 Kč |
karoserie Maxi | |||
272.4M1.0 | 90 Multijet 1.6. | Scudo 12 Q PL Maxi Comfort | 549 000 Kč |
272.4P2.0 | 120 Multijet 2.0 | Scudo 12 Q PL Maxi Deluxe | 529 000 Kč |
autor: Ondřej Horský
foto: Josef Žáček