Nový Fiat Scudo v Česku – ozdoben proměnami

Nový Fiat Scudo v Česku – ozdoben proměnami

 
 

Český trh lehkých užitkových vozidel obohatil v těchto dnech populární Fiat Scudo, kterému se dařilo již v předchozí generaci oslovovat naše řemeslníky a dopravce menších nákladů.

Tvůrci nové konstrukce vycházeli z toho, čím byla populární oblíbená vozidla generace předchozí (v důvodech zákaznické volby dominovala spotřeba paliva, provozní a pořizovací náklady, servisní intervaly, životnost a ceny náhradních dílů). Tyto vlastnosti přenesli i na nejmladší scuda, ale zvýšili současně jejich užitnou hodnotu velmi podstatným způsobem. Prostřednictvím bohaté série změn a úprav konstrukčních i technologických. Nejmladší generace zastiňuje tu předchozí lepší dynamikou a jízdními vlastnostmi, výrazně větší užitečnou hmotností a vybavením moderními prvky (ABS, EBD, ESP, ASR, airbagy včetně postranních) a další redukcí servisních nároků.

Tvůrci současně dokázali usnadnit práci posádkám estetičtějším a pohodlnějším vnitřním prostředím v kabině, snížením podlahy nákladového prostoru, zvětšením postranních i zadních dveří či zvětšením počtu a pevnosti poutacích ok...

Desítky variací

Řada Scudo se dělí na typové větve osobní (Panorama Family a Panorama Executive), respektive kombinované (Combi) a užitkové (Furgone). Je k dispozici ve dvou kategoriích užitečné hmotnosti (1000 a 1200 kg) se dvěma délkami rozvoru (3000 nebo 3120 mm) a tedy dvěma celkovými délkami vozidla (4800 a 5130 mm), dvěma výškami střechy (vnitřní výška 1450 a 1750 mm), čtyřmi vnějšími výškami (1940 a 2280 mm s mechanickým pérováním a 1890 a 2200 se vzduchotlakovým pérováním), dvěma délkami nákladového prostoru (2250 a 2580 mm), třemi objemy nákladového prostoru (5, 6, 7 m3), dvěma výškami podlahy (490 mm se vzduchovým pérováním a 560 mm s mechanickým), dvěma převodovkami s přímým řazením (pětistupňová a šestistupňová) a dvěma verzemi pérování (mechanické a vzduchotlakové), dvěma uspořádáními kabiny (dvousedadlová a třísedadlová), Jednotná je pouze šířka (vnitřní 1600 mm, rozteč podběhu 1250mm).

Chvála Multijetům

Klíčovým prvkem novinky jsou podstatně modernizované hnací agregáty, které samozřejmě splňují limity normy Euro 4. Jedná se o kapalinou chlazené přeplňované vznětové čtyřválce řady Multijet s elektronicky řízeným vysokotlakým přímým vstřikováním paliva systémem Common Rail.

Základní typ 90 Multijet 1.6 o zdvihovém objemu 1560 cm3 poskytuje největší výkon 66kW/4000min-1, respektive největší točivý moment 180 N.m/1750 min-1 s kombinovanou spotřebou paliva 7,2 1/100 km. Větší 120 Multijet 2.0 o zdvihovém objemu 1997 cm3 nabízí již největší výkon 88 kW/4000 min-1, respektive největší točivý moment 300 N.m/2000 min-1, ale kuriózně se shodnou spotřebou paliva 7,2 1/100 km. Nejvýkonnější 140 Multijet 2.0 má stejný zdvihový objem 1997 cm3, ale největší výkon již 100 kW/4000 min-1, respektive největší točivý moment 320 N.m/2000 min-1 se spotřebou 7,4 l/100 km.

Na český trh vstupuje (stejně jako v celé Evropě) nejprve čistě užitková verze Furgone, ostatní budou přibývat krátce na to po rozběhu jejich výroby.

Drobnosti potěší

Pro náš test jsme měli k dispozici klasický furgon typu Multijet 120 v relativně bohaté výbavě. Z nadstandardních prvků připomeňme například posuvné dveře na obou stranách karoserie, vzduchotlakovou regulaci výšky podlahy, ovládání radiopřijímače pod volantem, samočinné zamykání…

Fiat Scudo je elegantní dodávkový automobil s moderní karoserií nejen co do linií (z pera studia Pininfarina), ale i co do nosné struktury, která vyniká poměrem hmotnosti a pevnosti. Koncepce směřuje k usnadnění práce řidiče a posádky tím, že je vstřícná jak mechanizované manipulaci s nákladem, tak klasické ruční. V prvním případě se nejlépe uplatní nastavitelná výše podlahy nákladového prostoru, takže vysokozdvižný vozík může opakovaně zajíždět k vozidlu bez nutnosti měnit výšku nakládacích „vidlí“ a to výrazně urychluje nakládání/vykládání scuda. Totéž ovšem platí pro instalaci trojích dveří v případě testované varianty, kterou může trojice vysokozdvihů snadno obsloužit rychleji, než řidič stihne opustit své příjemné pracoviště.

Toto zařízení je nezávislé na chodu motoru s tím, že zásobník nemá neomezenou rezervu tlaku. Dokázali jsme změnit výšku mezi oběma okrajovými mezemi dvakrát tam a zpět. Za chodu motoru lze nastavování opakovat do nekonečna.

Pohodová jízda

Jízda s novým scudem potěší hned z několika důvodů. Karoserie je výtečně odhlučněna a rezonanci stěn či stropu nezná! Podvozek i při jízdě bez zátěže s lehkostí přespolního běžce hladce zvládá nerovnosti a v technických pasážích dynamicky projížděné trasy je řidiči oporou. Na kluzkém povrchu s plným zatížením sice „sedí“ dobře, ale má tendenci prosazovat svou neotáčivost, ale jen nesměle.

Jakkoli se jednalo o vozidlo navýsost pracovní, byla testovaná varianta příjemně vybavena pro opakovaný celodenní pobyt na palubě. Již jen taková drobnost, jako je dálkové ovládání radiopřijímače na „kolíku“ pod volantem. Nebo množství a rozmístění odkládacích prostorů od miniaturních na kelímek nebo mobil, po velké na bundu či štos papírů palubní byrokracie. Velmi příjemným detailem pro průjezd Prahou je samočinné zamykání, takže vám v koloně před křižovatkou nikdo auto nevykrade, což je dnes bohužel až příliš časté.

Jízdu se scudem velmi výrazně zpříjemňuje charakteristika motoru řady 120, kterým jsme byli výrazně více než spokojeni. Je chvályhodně tichý, mimořádně pružný (dokáže „zatahovat“ již od 1000/min-1) a překvapivě rychloběžný (není problémem jej vytočit na 4500/min-1 a nijak mu tím neubližovat). Optimum otáček jsme postupně našli přibližně mezi 1600 a 3800/min-1 a využívali co nejčastěji jeho mimořádné pružnosti a rychlé i výrazné reakce na přidání plynu.

Pět stupňů stačí

Využití charakteristiky motoru vychází vstříc i odstupňování převodovky. Měli jsme k dispozici pětistupňovou klasiku s přímým řazením, jejíž ovládání bylo příkladně lehké a přesné. Za velmi racionální považujeme to, že nejvyšší stupeň nebyl nastaven jako overdrive pro úspornou jízdu na dálkových komunikacích, ale jako obvyklý pátý stupeň pro městský provoz.

Vrcholným parametrem testované verze, respektive jejího hnacího agregátu generace Multijet, byla však pro nás spotřeba paliva. Při vysloveně neekonomickém zacházení a s dvoutřetinovým podílem provozu ve městě (v totálně kolabující Praze) i mnoha jízdami na krátké vzdálenosti jsme totiž dosáhli výsledku dokonce lepšího, než uvádí v oficiálních materiálech výrobce. Konečný průměr 7,1 l/100 km jsme dokonce raději dvakrát přepočetli, než jsme sami uvěřili.

Nadstandardní výbava vozidla nejen zpříjemňovala pobyt za volantem, ale i zacházení s nákladem. Jakkoli dnes výrobci vozidel této kategorie instalují obvykle posuvné dveře pouze na pravé straně, v tomto případě jsme měli k dispozici variantu podstatně výhodnější s dveřmi na obou stranách. Ne vždy dodávka zajíždí k místu nakládání/vykládání obvyklým způsobem, tedy pravým bokem k chodník. Přístup do nákladového prostoru i zleva je pak velmi cenný. Že křídlové dveře na zádi lze otevírat nejen o 90°, ale i o 180°, je dnes již samozřejmým detailem. Byť ještě nikoliv absolutně. Snad to totiž velmi podstatně těsné zajíždění k rampám v logistických centrech a urychluje tím manipulaci s nákladem.

Fiat Scudo sice nese stejné jméno jako jeho předchůdce, ale je dnes o mílový krok dále v parametrech motorů, konstrukci karoserie, vybavení vozidla a především v poměru ceny a užitné hodnoty.

Parametry furgonů
Délka4800 a 5130 mm
Šířka1900 a 2190 mm
Výška1890 a 2280 mm
Užitečná hmotnost1000 a 1200 kg
Objem nákladového prostoru5, 6 a 7 m3
Délka nákladového prostoru2260 a 2600 mm
Rozměry posuvných dveří920 x 1290 mm
Zadní otvor1600 x 1270/1630 mm
Rozteč podběhů1240 mm
Výška podlahy490 a 600 mm

Ceny Fiatu Scudo Furgone
firemní kódmotoroznačenícena bez DPH
standardní karoserie
272.1L1.090 Multijet 1.6.Scudo 10 Q PC Comfort479 000 Kč
272.4L1.090 Multijet 1.6.Scudo 12 Q PC Comfort509 000 Kč
272.1L2.0120 Multijet 2.0Scudo 10 Q PC Comfort519 000 Kč
272.4L2.0120 Multijet 2.0Scudo 12 Q PC Comfort549 000 Kč
272.1N3.0140 Multijet 2.0Scudo 10 Q PC Deluxe599 000 Kč
272.4N3.0140 Multijet 2.0Scudo 12 Q PC Deluxe479 900 Kč
karoserie Maxi
272.4M1.090 Multijet 1.6.Scudo 12 Q PL Maxi Comfort549 000 Kč
272.4P2.0120 Multijet 2.0Scudo 12 Q PL Maxi Deluxe529 000 Kč

autor: Ondřej Horský
foto: Josef Žáček

Spolupracujeme s TipCars.com
Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout Zabezpečení auta proti krádeži: jeden systém, na který se můžete spolehnout

Možná už jste o zabezpečení svého auta přemýšleli. Možná…

Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn Gruzínský cukrovar propustil stovky zaměstnanců kvůli plánované těžbě kryptoměn

Cukrovar společnosti Agara Sugar Company ve stejnojmenném…

Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem Merkelová a Peňa Nieto ocenili obchodní dohodu Evropské unie s Mexikem

Německá kancléřka Angela Merkelová a mexický prezident…

Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony Švýcarská pošta investuje ve Francii a prodělává miliony

Švýcarská pošta se čtrnáct let věnuje zahraničnímu…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak Nejrychlejší Dacia Duster měla 850 koní vyladěných pro Pikes Peak

Před zadní nápravou přepracovaný vidlicový šestiválec…

Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok Land Rover Defender Pick-up půjde po krku Mercedesu X a VW Amarok

Koncern JLR letos představí zbrusu nového nástupce…

 



Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů

Automobilky Renault a Fiat v oficiálním prohlášení…

Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013 Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013

Fiat pro letošní rok lehce upravil svůj lehký užitkový…

 



 
BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

BMW budou stále chytřejší, ale autonomní technologie jsou daleko, říká člen představenstva

Včera

Přestože mnichovská značka plánuje v budoucnu stavět stále inteligentnější vozy, plně autonomní auta jsou prý ještě hodně vzdálená.




Blesk.cz

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme stíhat Plzeň, to se nepodařilo

Brankář Slavie Kolář: Bod je málo. Chtěli jsme…

Byl to pro něj zvláštní zápas. Gólman Ondřej Kolář v zimě přestoupil z Liberce do Slavie, teď se pod Ještěd…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…