reklama


Nový Ford Focus – První jízdní dojmy

Nový Ford Focus – První jízdní dojmy

 
 

Sedm motorů, čtyři karosářské verze a jeden koncept jako zákusek – Ford představil Focus vskutku rozmáchle. My jsme první předsériové exempláře trápili na klikatých silničkách italského Toskánska.

Řidičovy zápisky I

Už ve druhé zatáčce se kolega neudrží: „Tohle bude dobré auto!“. Od výstupu z letedla uběhlo sotva sedm minut a my dva se ve třídveřovém Focusu se zážehovým dvoulitrem řítíme k prvním serpentinám. Navigace z itineráře nezabírá moc času a můžeme se tak soustředit na vnímání auta pod sebou. „Uáááá“ zní vedle mě od jinak klidného Petra, který na vlastní kola zjišťuje stabilitu vozu v drsně, leč překvapivě jistě projeté zatáčce. Řeklo by se – citoslovce. Jak ale popsat pocit z kombinace až neuvěřitelně poslušného podvozku a přesného řízení na opuštěné silnici s vinicemi všude okolo?

Tak to chodí

Ještě pár týdny byly fotografie tajné. Ještě před Paříží nikdo neviděl reálné auto. A dnes máme za sebou stovky kilometrů s modelem, který má Fordu pomoci v evropské expanzi. (americký Focus zatím zůstává v I. generaci). Svět výroby automobilů se navzdory zvyšujícím se cenám ropy zrychluje a coby sice malý, ale nikoli nevýznamný trh jsme s touto rychlostí svázáni daleko těsněji než dříve.

Řidičovy zápisky II

Focus sedí. Rychle či pomalu, ideální stopou či s trháním volantem – všechno si nechává líbit. Vypnutí ESP jej alespoň přinutí k drobnému ujetí zádě, ale korekce volantem a plynem vše napravuje. I na méně kvalitních silnicích je skoro nemožné jet tak rychle, aby podvozek nezvládal. Po první sérii serpentin se sice motá hlava a od brzd jde trochu dýmu, auto ale poslouchá na slovo. Samostatnou kapitolou je řízení: volant s o trochu silnějším a velmi pohodlným věncem dovoluje i jemné korekce a posilovač nevnímáme. Dvoulitrový zážehový motor je sice vrcholem nabídky, zvláště v nižších otáčkách je ale trochu línější a podvozek nad ním má navrch. Spotřeba je ošidná. Při jízdě na hranici možností si řekl o 13 litrů, pohodové svezení absolvoval s poloviční spotřebou.

Proměny

I ve skutečnosti vypadá Focus střízlivěji než jeho první generace, která při uvedení způsobila senzaci. Na první pohled je to ovšem stále Focus a ani často zmiňované elipsovité výdechy větrání nejsou v jinak hranatém interiéru násilné. Oproti předchozí generaci je také znát uhlazenější, sportovnější boční profil a to nejen u třídveřové verze. „Naším cílem bylo zachovat vnitřní výšku na zadních sedadlech a současně snížit profil“, říká designér Murat Gueler. V praktické zkoušce mu dáváme za pravdu – 180 cm vysoký kolega se hlavou ještě nedotýká stropu. Mezi příjemné změny patří například i posunutí ovladačů na středovém panelu o 50mm výše. Kdo někdy ovládal u dosavadního Focusu klimatizaci, tuší, jak příjemná je tato změna.

Řidičovy zápisky III

Spojení motoru 1.6 TDCi, který známe z C-Maxu a bezstupňové převodovky VCT je asi nejpříjemnějším překvapením dvoudenní prezentace. Už v automatickém režimu je znát, že typické vlastnosti turbodieselu a variátoru se doplňují vhodněji než je to možné se zážehovým agregátem. Auto se rozjíždí plynule a měkce, stále ovšem existuje cosi jako kick-down a rázem máme pocit, že je zařazena klasická, asfalt trhající jednička. I další zrychlování je bezproblémové a spotřeba i při svižné jízdě nepřesáhne osmilitrovou hranici. Manuální režim se sedmi virtuálními stupni je jedinečný v tom, že sportovně založenému řidiči poskytuje prostor ke skutečně plnému využívání potenciálu motoru a dokonce dovoluje i hrátky s meziplynem. Zvuková kulisa se přitom podobá spíše zážehovému motoru a lehká noha způsobí pád spotřeby pod šest litrů. Tomu říkáme dobrá, byť pravděpodobně nikoli levná volba.

Český trh na dvě fáze

Nejprve oficiální část: Na českém trhu začne prodej třídveřové, pětidveřové verze a kombi počátkem března. O sedanu nechce vedení českého dovozce zatím nic prozrazovat, ve hře je ale možnost, že se do ČR vůbec dovážet nebude. Třídveřový model bude v nabídce pravděpodobně pouze s jedním či dvěma motory. V nabídce bude postupně sedm motorů. Zážehové 1.4, 1.6 ve dvou výkonových verzích a 2.0. S agregátem 1.8 se pro Focus nepočítá, je ale nanejvýš pravděpodobné, že časem vzniknou verze podobné současným ST a RS. Vznětové motory by měly být v nabídce překvapivě tři a to 1.6, 1.8 a 2.0. Základní cena pětidveřového vozu s motorizací 1.4 vy se měla vejít pod 420 tis. Kč, minimální výbava je zatím neznámá. Ceník bude zahrnovat tradičně 4-5 stupňů výbav, v nabídce za příplatek budou i polohovatelné pedály a filtr pevných částic pro vznětové motory. Fakticky budou první vozy k prodeji k dispozici u českých dealerů daleko dříve, pravděpodobně už na konci podzimu. Dovozce chce zveřejnit ceník 1. prosince, takže pokud netoužíte po některé z menšinových motorizací, berte to jako tip na vánoční dárek.

Řidičovy zápisky IV

Nadšení z vozu pokračuje i při svezení s dvoulitrovým turbodieselem. Zrychlení dané charakteristikou motoru zvládá Focus s přehledem, jen v zatáčkách je už trochu cítit těžší příď a vůz má tendenci jít „přes kolo“ o trochu dříve. Pohybujeme se ovšem nadprůměrnými rychlostmi, v běžném provozu jsou tyto pocity téměř neznatelné. Díky delšímu zadnímu převisu auto disponuje zavazadlovým prostorem o velmi dobrém základním objemu 385 litrů, v praxi navíc dobře přístupném. Po sklopení sedáků a opěradel sice vznikne asi čtyřcentimetrový schod, využití takto získaného prostoru je ale bezproblémové. Drobnou výhradu ale máme stejně- do kapes v předních dveřích se lze dostat jen obtížně – jejich hrany jsou totiž blízko loketních opěrek a ukrytí plechovky s pitím do příslušného prolisu je jednoduché jako transport ježka do klece. Naopak chlazená schránka před spolujezdcem je obludná jeskyně, do které lze strčit ruku pro loket, dva profesionální fotoaparáty či dvě 1,5 litrové lahve.

Vyčnívání z řady

Zatímco první generace byla designérským překvapením, druhá je o poznání většinovější. Lidé od Fordu žijí nadějí, že tato střízlivost přiláká víc zákazníků než jich odradí. Ale i pokud necháme design designem, přiznáváme Focusu právo na útok na přední pozice ve třídě. Po pár stech kilometrů mámě za to, že vyváženost vnější i vnitřní podoby, jízdních i bezpečnostních vlastností a praktičnosti bude pro tento vůz výhodou, byť méně okázalou. A pokud drobnou ztrátu sex-appealu nahradí střízlivě konstruovaný ceník, má konkurence na problémy zaděláno.

Podrobné představení vozu najdete zde a první reálné fotografie z Paříže tady.

Spolupracujeme s TipCars.com
Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve Spartě se dere do sestavy

Konaté se hlásí o místo! V přípravě boduje a ve…

Jsem zpátky a musíte se mnou počítat! Tiémoko Konaté vyslal sparťanské obci jasný vzkaz. V sobotní přípravě s…

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila penalta, Chelsea slaví

SESTŘIHY: Leicester znovu padl. Arsenal spasila…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama