Nový Ford Focus – První jízdní dojmy

Nový Ford Focus – První jízdní dojmy

 
 

Sedm motorů, čtyři karosářské verze a jeden koncept jako zákusek – Ford představil Focus vskutku rozmáchle. My jsme první předsériové exempláře trápili na klikatých silničkách italského Toskánska.

Řidičovy zápisky I

Už ve druhé zatáčce se kolega neudrží: „Tohle bude dobré auto!“. Od výstupu z letedla uběhlo sotva sedm minut a my dva se ve třídveřovém Focusu se zážehovým dvoulitrem řítíme k prvním serpentinám. Navigace z itineráře nezabírá moc času a můžeme se tak soustředit na vnímání auta pod sebou. „Uáááá“ zní vedle mě od jinak klidného Petra, který na vlastní kola zjišťuje stabilitu vozu v drsně, leč překvapivě jistě projeté zatáčce. Řeklo by se – citoslovce. Jak ale popsat pocit z kombinace až neuvěřitelně poslušného podvozku a přesného řízení na opuštěné silnici s vinicemi všude okolo?

Tak to chodí

Ještě pár týdny byly fotografie tajné. Ještě před Paříží nikdo neviděl reálné auto. A dnes máme za sebou stovky kilometrů s modelem, který má Fordu pomoci v evropské expanzi. (americký Focus zatím zůstává v I. generaci). Svět výroby automobilů se navzdory zvyšujícím se cenám ropy zrychluje a coby sice malý, ale nikoli nevýznamný trh jsme s touto rychlostí svázáni daleko těsněji než dříve.

Řidičovy zápisky II

Focus sedí. Rychle či pomalu, ideální stopou či s trháním volantem – všechno si nechává líbit. Vypnutí ESP jej alespoň přinutí k drobnému ujetí zádě, ale korekce volantem a plynem vše napravuje. I na méně kvalitních silnicích je skoro nemožné jet tak rychle, aby podvozek nezvládal. Po první sérii serpentin se sice motá hlava a od brzd jde trochu dýmu, auto ale poslouchá na slovo. Samostatnou kapitolou je řízení: volant s o trochu silnějším a velmi pohodlným věncem dovoluje i jemné korekce a posilovač nevnímáme. Dvoulitrový zážehový motor je sice vrcholem nabídky, zvláště v nižších otáčkách je ale trochu línější a podvozek nad ním má navrch. Spotřeba je ošidná. Při jízdě na hranici možností si řekl o 13 litrů, pohodové svezení absolvoval s poloviční spotřebou.

Proměny

I ve skutečnosti vypadá Focus střízlivěji než jeho první generace, která při uvedení způsobila senzaci. Na první pohled je to ovšem stále Focus a ani často zmiňované elipsovité výdechy větrání nejsou v jinak hranatém interiéru násilné. Oproti předchozí generaci je také znát uhlazenější, sportovnější boční profil a to nejen u třídveřové verze. „Naším cílem bylo zachovat vnitřní výšku na zadních sedadlech a současně snížit profil“, říká designér Murat Gueler. V praktické zkoušce mu dáváme za pravdu – 180 cm vysoký kolega se hlavou ještě nedotýká stropu. Mezi příjemné změny patří například i posunutí ovladačů na středovém panelu o 50mm výše. Kdo někdy ovládal u dosavadního Focusu klimatizaci, tuší, jak příjemná je tato změna.

Řidičovy zápisky III

Spojení motoru 1.6 TDCi, který známe z C-Maxu a bezstupňové převodovky VCT je asi nejpříjemnějším překvapením dvoudenní prezentace. Už v automatickém režimu je znát, že typické vlastnosti turbodieselu a variátoru se doplňují vhodněji než je to možné se zážehovým agregátem. Auto se rozjíždí plynule a měkce, stále ovšem existuje cosi jako kick-down a rázem máme pocit, že je zařazena klasická, asfalt trhající jednička. I další zrychlování je bezproblémové a spotřeba i při svižné jízdě nepřesáhne osmilitrovou hranici. Manuální režim se sedmi virtuálními stupni je jedinečný v tom, že sportovně založenému řidiči poskytuje prostor ke skutečně plnému využívání potenciálu motoru a dokonce dovoluje i hrátky s meziplynem. Zvuková kulisa se přitom podobá spíše zážehovému motoru a lehká noha způsobí pád spotřeby pod šest litrů. Tomu říkáme dobrá, byť pravděpodobně nikoli levná volba.

Český trh na dvě fáze

Nejprve oficiální část: Na českém trhu začne prodej třídveřové, pětidveřové verze a kombi počátkem března. O sedanu nechce vedení českého dovozce zatím nic prozrazovat, ve hře je ale možnost, že se do ČR vůbec dovážet nebude. Třídveřový model bude v nabídce pravděpodobně pouze s jedním či dvěma motory. V nabídce bude postupně sedm motorů. Zážehové 1.4, 1.6 ve dvou výkonových verzích a 2.0. S agregátem 1.8 se pro Focus nepočítá, je ale nanejvýš pravděpodobné, že časem vzniknou verze podobné současným ST a RS. Vznětové motory by měly být v nabídce překvapivě tři a to 1.6, 1.8 a 2.0. Základní cena pětidveřového vozu s motorizací 1.4 vy se měla vejít pod 420 tis. Kč, minimální výbava je zatím neznámá. Ceník bude zahrnovat tradičně 4-5 stupňů výbav, v nabídce za příplatek budou i polohovatelné pedály a filtr pevných částic pro vznětové motory. Fakticky budou první vozy k prodeji k dispozici u českých dealerů daleko dříve, pravděpodobně už na konci podzimu. Dovozce chce zveřejnit ceník 1. prosince, takže pokud netoužíte po některé z menšinových motorizací, berte to jako tip na vánoční dárek.

Řidičovy zápisky IV

Nadšení z vozu pokračuje i při svezení s dvoulitrovým turbodieselem. Zrychlení dané charakteristikou motoru zvládá Focus s přehledem, jen v zatáčkách je už trochu cítit těžší příď a vůz má tendenci jít „přes kolo“ o trochu dříve. Pohybujeme se ovšem nadprůměrnými rychlostmi, v běžném provozu jsou tyto pocity téměř neznatelné. Díky delšímu zadnímu převisu auto disponuje zavazadlovým prostorem o velmi dobrém základním objemu 385 litrů, v praxi navíc dobře přístupném. Po sklopení sedáků a opěradel sice vznikne asi čtyřcentimetrový schod, využití takto získaného prostoru je ale bezproblémové. Drobnou výhradu ale máme stejně- do kapes v předních dveřích se lze dostat jen obtížně – jejich hrany jsou totiž blízko loketních opěrek a ukrytí plechovky s pitím do příslušného prolisu je jednoduché jako transport ježka do klece. Naopak chlazená schránka před spolujezdcem je obludná jeskyně, do které lze strčit ruku pro loket, dva profesionální fotoaparáty či dvě 1,5 litrové lahve.

Vyčnívání z řady

Zatímco první generace byla designérským překvapením, druhá je o poznání většinovější. Lidé od Fordu žijí nadějí, že tato střízlivost přiláká víc zákazníků než jich odradí. Ale i pokud necháme design designem, přiznáváme Focusu právo na útok na přední pozice ve třídě. Po pár stech kilometrů mámě za to, že vyváženost vnější i vnitřní podoby, jízdních i bezpečnostních vlastností a praktičnosti bude pro tento vůz výhodou, byť méně okázalou. A pokud drobnou ztrátu sex-appealu nahradí střízlivě konstruovaný ceník, má konkurence na problémy zaděláno.

Podrobné představení vozu najdete zde a první reálné fotografie z Paříže tady.

Spolupracujeme s TipCars.com
Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů Na Trumpově sesazení by Soros vydělal přes miliardu dolarů

Miliardář George Soros vsadil stamiliony na pád…

Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010 Na trhu s traktory je krize, Zetor vyrobil nejméně strojů od roku 2010

Brněnský Zetor tractors loni vyrobil 3144 traktorů, což…

Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru Po atentátu na koncertu se evakuuje nákupní centrum v Manchesteru

Dvaadvacet mrtvých včetně dětí si vyžádal v noci na…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Cesta Škody Karoq do Stockholmu: Podívejte se, co všechno během ní zažila!

Dnes 15:54

Škoda Auto na svém Storyboardu zveřejnila průběh cesty Škody Karoq na premiéru do Stockholmu. Byla to jízda!




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Babišův náhradník Pilný: Nechtěl EET a kritizoval ANO

Prezident Miloš Zeman ve středu odvolá Andreje Babiše z vlády a jmenuje ministrem financí Ivana Pilného (oba…

 

iSport.cz

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak vysoko je Rosický?

100 NEJ hráčů v české lize: Holek nad Lüftnerem. Jak…

POŘADÍ NA 75. - 51. MÍSTĚ | Kdo má nejlepší mužstvo ve fotbalové ePojisteni.cz, lize se dozvíme nejpozději při…

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy, Ronaldo nadával

Hořké oslavy Realu: Kde je pohár? divily se hvězdy,…

Úkol zně jasně: Získejte minimálně bod a trofej pro mistra španělské ligy je vaše! Real Madrid nakonec…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…