reklama


Nový Ford Focus – První jízdní dojmy

Nový Ford Focus – První jízdní dojmy

 
 

Sedm motorů, čtyři karosářské verze a jeden koncept jako zákusek – Ford představil Focus vskutku rozmáchle. My jsme první předsériové exempláře trápili na klikatých silničkách italského Toskánska.

Řidičovy zápisky I

Už ve druhé zatáčce se kolega neudrží: „Tohle bude dobré auto!“. Od výstupu z letedla uběhlo sotva sedm minut a my dva se ve třídveřovém Focusu se zážehovým dvoulitrem řítíme k prvním serpentinám. Navigace z itineráře nezabírá moc času a můžeme se tak soustředit na vnímání auta pod sebou. „Uáááá“ zní vedle mě od jinak klidného Petra, který na vlastní kola zjišťuje stabilitu vozu v drsně, leč překvapivě jistě projeté zatáčce. Řeklo by se – citoslovce. Jak ale popsat pocit z kombinace až neuvěřitelně poslušného podvozku a přesného řízení na opuštěné silnici s vinicemi všude okolo?

Tak to chodí

Ještě pár týdny byly fotografie tajné. Ještě před Paříží nikdo neviděl reálné auto. A dnes máme za sebou stovky kilometrů s modelem, který má Fordu pomoci v evropské expanzi. (americký Focus zatím zůstává v I. generaci). Svět výroby automobilů se navzdory zvyšujícím se cenám ropy zrychluje a coby sice malý, ale nikoli nevýznamný trh jsme s touto rychlostí svázáni daleko těsněji než dříve.

Řidičovy zápisky II

Focus sedí. Rychle či pomalu, ideální stopou či s trháním volantem – všechno si nechává líbit. Vypnutí ESP jej alespoň přinutí k drobnému ujetí zádě, ale korekce volantem a plynem vše napravuje. I na méně kvalitních silnicích je skoro nemožné jet tak rychle, aby podvozek nezvládal. Po první sérii serpentin se sice motá hlava a od brzd jde trochu dýmu, auto ale poslouchá na slovo. Samostatnou kapitolou je řízení: volant s o trochu silnějším a velmi pohodlným věncem dovoluje i jemné korekce a posilovač nevnímáme. Dvoulitrový zážehový motor je sice vrcholem nabídky, zvláště v nižších otáčkách je ale trochu línější a podvozek nad ním má navrch. Spotřeba je ošidná. Při jízdě na hranici možností si řekl o 13 litrů, pohodové svezení absolvoval s poloviční spotřebou.

Proměny

I ve skutečnosti vypadá Focus střízlivěji než jeho první generace, která při uvedení způsobila senzaci. Na první pohled je to ovšem stále Focus a ani často zmiňované elipsovité výdechy větrání nejsou v jinak hranatém interiéru násilné. Oproti předchozí generaci je také znát uhlazenější, sportovnější boční profil a to nejen u třídveřové verze. „Naším cílem bylo zachovat vnitřní výšku na zadních sedadlech a současně snížit profil“, říká designér Murat Gueler. V praktické zkoušce mu dáváme za pravdu – 180 cm vysoký kolega se hlavou ještě nedotýká stropu. Mezi příjemné změny patří například i posunutí ovladačů na středovém panelu o 50mm výše. Kdo někdy ovládal u dosavadního Focusu klimatizaci, tuší, jak příjemná je tato změna.

Řidičovy zápisky III

Spojení motoru 1.6 TDCi, který známe z C-Maxu a bezstupňové převodovky VCT je asi nejpříjemnějším překvapením dvoudenní prezentace. Už v automatickém režimu je znát, že typické vlastnosti turbodieselu a variátoru se doplňují vhodněji než je to možné se zážehovým agregátem. Auto se rozjíždí plynule a měkce, stále ovšem existuje cosi jako kick-down a rázem máme pocit, že je zařazena klasická, asfalt trhající jednička. I další zrychlování je bezproblémové a spotřeba i při svižné jízdě nepřesáhne osmilitrovou hranici. Manuální režim se sedmi virtuálními stupni je jedinečný v tom, že sportovně založenému řidiči poskytuje prostor ke skutečně plnému využívání potenciálu motoru a dokonce dovoluje i hrátky s meziplynem. Zvuková kulisa se přitom podobá spíše zážehovému motoru a lehká noha způsobí pád spotřeby pod šest litrů. Tomu říkáme dobrá, byť pravděpodobně nikoli levná volba.

Český trh na dvě fáze

Nejprve oficiální část: Na českém trhu začne prodej třídveřové, pětidveřové verze a kombi počátkem března. O sedanu nechce vedení českého dovozce zatím nic prozrazovat, ve hře je ale možnost, že se do ČR vůbec dovážet nebude. Třídveřový model bude v nabídce pravděpodobně pouze s jedním či dvěma motory. V nabídce bude postupně sedm motorů. Zážehové 1.4, 1.6 ve dvou výkonových verzích a 2.0. S agregátem 1.8 se pro Focus nepočítá, je ale nanejvýš pravděpodobné, že časem vzniknou verze podobné současným ST a RS. Vznětové motory by měly být v nabídce překvapivě tři a to 1.6, 1.8 a 2.0. Základní cena pětidveřového vozu s motorizací 1.4 vy se měla vejít pod 420 tis. Kč, minimální výbava je zatím neznámá. Ceník bude zahrnovat tradičně 4-5 stupňů výbav, v nabídce za příplatek budou i polohovatelné pedály a filtr pevných částic pro vznětové motory. Fakticky budou první vozy k prodeji k dispozici u českých dealerů daleko dříve, pravděpodobně už na konci podzimu. Dovozce chce zveřejnit ceník 1. prosince, takže pokud netoužíte po některé z menšinových motorizací, berte to jako tip na vánoční dárek.

Řidičovy zápisky IV

Nadšení z vozu pokračuje i při svezení s dvoulitrovým turbodieselem. Zrychlení dané charakteristikou motoru zvládá Focus s přehledem, jen v zatáčkách je už trochu cítit těžší příď a vůz má tendenci jít „přes kolo“ o trochu dříve. Pohybujeme se ovšem nadprůměrnými rychlostmi, v běžném provozu jsou tyto pocity téměř neznatelné. Díky delšímu zadnímu převisu auto disponuje zavazadlovým prostorem o velmi dobrém základním objemu 385 litrů, v praxi navíc dobře přístupném. Po sklopení sedáků a opěradel sice vznikne asi čtyřcentimetrový schod, využití takto získaného prostoru je ale bezproblémové. Drobnou výhradu ale máme stejně- do kapes v předních dveřích se lze dostat jen obtížně – jejich hrany jsou totiž blízko loketních opěrek a ukrytí plechovky s pitím do příslušného prolisu je jednoduché jako transport ježka do klece. Naopak chlazená schránka před spolujezdcem je obludná jeskyně, do které lze strčit ruku pro loket, dva profesionální fotoaparáty či dvě 1,5 litrové lahve.

Vyčnívání z řady

Zatímco první generace byla designérským překvapením, druhá je o poznání většinovější. Lidé od Fordu žijí nadějí, že tato střízlivost přiláká víc zákazníků než jich odradí. Ale i pokud necháme design designem, přiznáváme Focusu právo na útok na přední pozice ve třídě. Po pár stech kilometrů mámě za to, že vyváženost vnější i vnitřní podoby, jízdních i bezpečnostních vlastností a praktičnosti bude pro tento vůz výhodou, byť méně okázalou. A pokud drobnou ztrátu sex-appealu nahradí střízlivě konstruovaný ceník, má konkurence na problémy zaděláno.

Podrobné představení vozu najdete zde a první reálné fotografie z Paříže tady.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Fyzici mají recept na ekonomickou krizi Fyzici mají recept na ekonomickou krizi

Ekonomická a následně i dluhová krize Evropské unie jako…

Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence Německo bude mít přebytek 405 miliard, většinu utratí na běžence

Německá spolková vláda bude mít v letošním roce o 15…

Kerry: Syrské vládní síly páchají válečné zločiny. Musí to přestat Kerry: Syrské vládní síly páchají válečné zločiny. Musí to přestat

Syrské vládní síly, které bombardují město Halab, jsou…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Američané vybrali 38 nejbezpečnějších aut. Která to jsou? Američané vybrali 38 nejbezpečnějších aut. Která to jsou?

Organizace IIHS vybrala nejbezpečnější automobily pro rok…

Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma Pokud potřebujete auto jen na 10 dní v měsíci, můžete ho mít zdarma

Automobilka Citroën chce zájemcům o dlouhodobý pronájem…

 




Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality Ojetý Ford Focus 2. generace: Více dieselů i kvality

Druhá generace focusu obchodně navázala na svého v mnoha…

Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba Ojetý Ford Focus II (2004-2011): Rozumná volba

Ford Focus druhé generace výrazně zlepšil antikorozní…

 



 
Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Nejdivnější podívaná na světě? Takhle driftuje tank!

Dnes 17:26

Zejména v zimních měsících je jízda „bokem“ oblíbenou kratochvílí nejenom mladších a dynamicky založených řidičů. Vidět tohle dělat tank se vám ale jenom tak nepoštěstí.




Blesk.cz

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč vyrazit na Mauritius

Malý ostrov s velkým bohatstvím: 7 důvodů, proč…

Na vzácnou známku zapomeňte. Našli jsme sedm jiných důvodů, proč se jet v zimě ohřát na tento rajský ostrov.

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při nehodě společnou fotkou a vzkazem

Držte se! Studenti podpořili spolužáky zraněné při…

Spěchali, aby stihli začátek čtvrtečního vyučování. Jenže u Lomničky na Brněnsku mladík za volantem nezvládl…

 

iSport.cz

Dravec, ze kterého omdlévají fanynky. Joshua si jde pro další kořist

Dravec, ze kterého omdlévají fanynky. Joshua si jde…

Vystoupal neuvěřitelně rychle. Během pouhých sedmnácti zápasů dokázal britský ranař Anthony Joshua získat pás…

Životní jízda! Puskarčíková urvala bronz, Koukalová se propadla

Životní jízda! Puskarčíková urvala bronz, Koukalová…

Česká biatlonistka Eva Puskarčíková si zajela pro první individuální medaili ve Světovém poháru. Ve stíhačce na…

 

Reflex.cz

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie jsou kouzelné

Korunní princ nafotil Dubaj v mracích, fotografie…

Hamdan bin Mohammed Al Maktoum, korunní princ Spojených arabských emirátů, si jednoho dne vyšel na střechu jedné…

Představujeme nejdéle sloužící a nejstarší letušku na světě. Jako stevardka se živí již 60 let

Představujeme nejdéle sloužící a nejstarší letušku…

Čtvrtého listopadu roku 1957 se jako jedenadvacetiletá poprvé starala na palubě letadla o cestující. Bette…

 
 
reklama