reklama


Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

 
 

V Rakousku poručili větru dešti. Vídeňské zařízení, které slouží od roku 2003, umí zařídit vše od arktických teplot až po tropický liják. Mercedes-Benz v něm zkouší novou řadu R....

Každý nový model si žádá velkou pozornost techniků, jde-li o luxusní a ještě k tomu zcela nový model, je stoprocentní funkčnost nezbytností. Testování prototypů v extrémních teplotách prověřuje výkon chladící soustavy, schopnosti klimatizační jednotky i prostý fakt zda je automobil, například při nízkých teplotách, schopen vůbec nastartovat. Většina automobilek k takovým testům používá vybraná místa na Zemi, oblasti severu Evropy za polárním kruhem jsou hojně využívány pro testy v extrémně nízkých teplotách, blízký východ nebo známé Údolí smrti v USA slouží k testům v teplotách vysoko nad nulou.

Mercedes-Benz při testech nové třídy R navíc využívá největší aerodynamický tunel světa, ve kterém lze na jediném místě opakovaně simulovat řadu typických povětrnostních podmínek, které mohou uživatele vozu potkat. Nový produkt značky Mercedes-Benz má velkorysé rozměry: interiér má objem 4,5 m3, čelní sklo zabírá plochu 1,5 m2, k tomu je třeba připočítat 1,2 m2 prosklené plochy rozhodnete-li se pro rozměrné příplatkové panoramatické střešní okno. Tyto parametry dělají z erka atraktivní automobil, ale ztěžují práci vozidlové klimatizační jednotce.

Ve Vídni je horko, prší i sněží po celý rok
Jedinečný aerodynamický tunel patří vídeňské firmě RTA Rail Tec Arsenal GmbH. Simulovat lze teploty od -30°C do 40°C, přičemž za hodinu lze teplotu snížit asi o 10°C, takže proměna ze zimy do parného léta trvá pouze několik hodin. Rychlost větru může dosahovat až 300 km/h (průměr ventilátoru je 6,3 m), chvíli může pršet jako v tropech (až 80 litrů vody na m2), za pár minut již je připraveno umělé slunce (sluneční výkon 1000 W na m2 plochy vozu), které se bude pokoušet narušit lak a teplotní rovnováhu interiéru. Sníh umí v aerodynamickém tunelu padat při teplotách -5°C až -25 °C.

V lednu 2003 byl po dvou letech stavebních prací dokončen testovací areál, který je využitelný jak pro auta, tak i pro vlaky, lokomotivy, autobusy nebo kamiony. Zařízení dlouhé 140 m, široké 50 m a vysoké 20 m obsahuje dva samostatně ovládané tunely. V tom větším 100 metrů dlouhém tunelu je dynamometr o výkonu 850 kW. Testovat lze třeba vlaky jezdící až 300 km/h při teplotách -50°C až 60°C. Menší tunel měří na délku 31 m a je vybaven dynamometrem o výkonu 250 kW, na němž jsou testovány silniční vozidla do rychlosti do 120 km/h. Testovací středisko má při plném provozu spotřebu elektrické energie přibližně 15 MW.

Nový Mercedes-Benz R v tunelu
Mercedes-Benz testuje v řadě R sériový klimatizační systém Thermatic. Automatická klimatizace ve svém vrcholném provedení umí samočinně udržovat teplotu až ve třech zónách samostatně. Tou první je prostor řidiče, své nastavení má spolujezdec vpředu a ostatní cestující v dalších řadách. Příplatková klimatizace pro cestující ve třetí řadě je umístěná v levé bočnici vozu.

Při testech byl při chladící kapalině zahřáté na 80°C a okolní teplotě -20°C mj. naměřen výkon topení 10 kW, což odpovídá typickému ústřednímu topení v rodinném domě.

V dieselové variantě R 320 CDI pomáhá chladící soustavě přídavný topný element PTC (=Positive Temperature Coefficient), protože vznětový šestiválec by potřeboval při částečném zatížení motoru příliš dlouhý čas k zahřátí chladící kapaliny.

THERMATIC: automatická klimatizace od Mercedesu
Automatická klimatizace Thermatic je řízena elektronickou jednotkou, která přijímá informace z teplotních čidel a z čidla slunečního svitu. Sedm senzorů monitoruje teplotu vstupujícího vzduchu do interiéru v každém z hlavních výdechů, jeden senzor umístěný v přístrojové desce měří teplotu v interiéru a čidlo slunečního svitu umístěné na přístrojové desce podává informace o intenzitě a úhlu dopadu slunečních paprsků. Počítač řídící klimatizaci zohledňuje mj. napětí akumulátorové baterie, teplotu chladící kapaliny, otáčky motoru, rychlost jízdy a tlak chladícího média klimatizace.

Třízónová klimatizace pracuje s 11 senzory, když se k devíti čidlům z nižší verze Thermaticu, přidává mj. snímač vlhkosti vzduchu. Mají-li cestující vzadu své ovladače klimatizace pracuje Thermatic se 13 senzory, z nichž jeden sleduje kvalitu okolního vzduchu. Dosáhne-li koncentrace CO a NOX v okolí vozu limitní hodnoty, přepíná klimatizace automaticky do režimu vnitřní cirkulace.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni Glosa Jany Havligerové: Pamlsky a indiáni

Školy zřizované kraji a obcemi už by neměly dostávat…

Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí Trump utahuje šrouby - na tiskovky budou moci jenom novináři, které sám schválí

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k…

Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti Svět posílení koruny nečeká. Bránit mu mají spekulanti

Průměr z více než čtyř desítek prognóz počítá s tím, že…

Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy Z parketu Jany Steckerové: Blýská se na lepší časy

Na středoevropský region v loňském roce dopadlo výrazné…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General

Americká společnost AM General se v minulosti starala o…

Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV

Mercedes-Benz zvažuje druhou generaci třídy R. Ta má…

 



 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Včera

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém domě. Kvůli zášti k CNN?

Trump chce vybírat novináře pro „tiskovky“ v Bílém…

Někteří američtí novináři nejspíš nedostanou povolení k účasti na tiskových konferencích Donalda Trumpa v Bílém…

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to, chce se mi brečet!

Manželka Jiřího Pomeje přiznala krizi: Nezvládám to,…

Konec minulého roku byl u Pomejů pořádně bouřlivý, napětí v jejich vztahu se dalo krájet. Nyní se Andrea musí…

 

iSport.cz

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a čelí vyřazení z poháru

Druhá prohra v řadě! Real nestačil doma na Celtu a…

Čtyřicet zápasů neprohráli, aby pak padli hned dvakrát za sebou. Fotbalisté Realu Madrid nezvládli po ligové…

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do Bayernu ho motivují

Kadeřábek: Schalke pro mě nebylo téma. Odchody do…

Obránce Hoffenheimu Pavel Kadeřábek kvůli lehčímu zranění lýtka možná vynechá sobotní úvodní zápas druhé části…

 

Reflex.cz

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše, nemá peníze díky kontaktům z minulého režimu

Petr Kratochvíl: Trump není oligarcha typu Babiše,…

Petr Kratochvíl (66) je nejúspěšnější český divadelní producent. Po pěti letech veřejného mlčení poskytl Reflexu…

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

 
 
reklama