Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

 
 

V Rakousku poručili větru dešti. Vídeňské zařízení, které slouží od roku 2003, umí zařídit vše od arktických teplot až po tropický liják. Mercedes-Benz v něm zkouší novou řadu R....

Každý nový model si žádá velkou pozornost techniků, jde-li o luxusní a ještě k tomu zcela nový model, je stoprocentní funkčnost nezbytností. Testování prototypů v extrémních teplotách prověřuje výkon chladící soustavy, schopnosti klimatizační jednotky i prostý fakt zda je automobil, například při nízkých teplotách, schopen vůbec nastartovat. Většina automobilek k takovým testům používá vybraná místa na Zemi, oblasti severu Evropy za polárním kruhem jsou hojně využívány pro testy v extrémně nízkých teplotách, blízký východ nebo známé Údolí smrti v USA slouží k testům v teplotách vysoko nad nulou.

Mercedes-Benz při testech nové třídy R navíc využívá největší aerodynamický tunel světa, ve kterém lze na jediném místě opakovaně simulovat řadu typických povětrnostních podmínek, které mohou uživatele vozu potkat. Nový produkt značky Mercedes-Benz má velkorysé rozměry: interiér má objem 4,5 m3, čelní sklo zabírá plochu 1,5 m2, k tomu je třeba připočítat 1,2 m2 prosklené plochy rozhodnete-li se pro rozměrné příplatkové panoramatické střešní okno. Tyto parametry dělají z erka atraktivní automobil, ale ztěžují práci vozidlové klimatizační jednotce.

Ve Vídni je horko, prší i sněží po celý rok
Jedinečný aerodynamický tunel patří vídeňské firmě RTA Rail Tec Arsenal GmbH. Simulovat lze teploty od -30°C do 40°C, přičemž za hodinu lze teplotu snížit asi o 10°C, takže proměna ze zimy do parného léta trvá pouze několik hodin. Rychlost větru může dosahovat až 300 km/h (průměr ventilátoru je 6,3 m), chvíli může pršet jako v tropech (až 80 litrů vody na m2), za pár minut již je připraveno umělé slunce (sluneční výkon 1000 W na m2 plochy vozu), které se bude pokoušet narušit lak a teplotní rovnováhu interiéru. Sníh umí v aerodynamickém tunelu padat při teplotách -5°C až -25 °C.

V lednu 2003 byl po dvou letech stavebních prací dokončen testovací areál, který je využitelný jak pro auta, tak i pro vlaky, lokomotivy, autobusy nebo kamiony. Zařízení dlouhé 140 m, široké 50 m a vysoké 20 m obsahuje dva samostatně ovládané tunely. V tom větším 100 metrů dlouhém tunelu je dynamometr o výkonu 850 kW. Testovat lze třeba vlaky jezdící až 300 km/h při teplotách -50°C až 60°C. Menší tunel měří na délku 31 m a je vybaven dynamometrem o výkonu 250 kW, na němž jsou testovány silniční vozidla do rychlosti do 120 km/h. Testovací středisko má při plném provozu spotřebu elektrické energie přibližně 15 MW.

Nový Mercedes-Benz R v tunelu
Mercedes-Benz testuje v řadě R sériový klimatizační systém Thermatic. Automatická klimatizace ve svém vrcholném provedení umí samočinně udržovat teplotu až ve třech zónách samostatně. Tou první je prostor řidiče, své nastavení má spolujezdec vpředu a ostatní cestující v dalších řadách. Příplatková klimatizace pro cestující ve třetí řadě je umístěná v levé bočnici vozu.

Při testech byl při chladící kapalině zahřáté na 80°C a okolní teplotě -20°C mj. naměřen výkon topení 10 kW, což odpovídá typickému ústřednímu topení v rodinném domě.

V dieselové variantě R 320 CDI pomáhá chladící soustavě přídavný topný element PTC (=Positive Temperature Coefficient), protože vznětový šestiválec by potřeboval při částečném zatížení motoru příliš dlouhý čas k zahřátí chladící kapaliny.

THERMATIC: automatická klimatizace od Mercedesu
Automatická klimatizace Thermatic je řízena elektronickou jednotkou, která přijímá informace z teplotních čidel a z čidla slunečního svitu. Sedm senzorů monitoruje teplotu vstupujícího vzduchu do interiéru v každém z hlavních výdechů, jeden senzor umístěný v přístrojové desce měří teplotu v interiéru a čidlo slunečního svitu umístěné na přístrojové desce podává informace o intenzitě a úhlu dopadu slunečních paprsků. Počítač řídící klimatizaci zohledňuje mj. napětí akumulátorové baterie, teplotu chladící kapaliny, otáčky motoru, rychlost jízdy a tlak chladícího média klimatizace.

Třízónová klimatizace pracuje s 11 senzory, když se k devíti čidlům z nižší verze Thermaticu, přidává mj. snímač vlhkosti vzduchu. Mají-li cestující vzadu své ovladače klimatizace pracuje Thermatic se 13 senzory, z nichž jeden sleduje kvalitu okolního vzduchu. Dosáhne-li koncentrace CO a NOX v okolí vozu limitní hodnoty, přepíná klimatizace automaticky do režimu vnitřní cirkulace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Brusel se bojí fúze Bayeru a Monsanta, může poškodit trh se semeny a pesticidy Brusel se bojí fúze Bayeru a Monsanta, může poškodit trh se semeny a pesticidy

Evropská komise zahájila hloubkovou prověrku plánovaného…

Nemají na jídlo, ničí je exekuce. V Česku roste armáda předlužených důchodců Nemají na jídlo, ničí je exekuce. V Česku roste armáda předlužených důchodců

Bezmála 88 tisíc českých seniorů má v současné době…

Podívejte se na život v komunismu. Tentokrát jen v muzeu Podívejte se na život v komunismu. Tentokrát jen v muzeu

Pražské Muzeum komunismu se v nové expozici zaměřilo na…

Akcie, měny & názory Jana Mihulky: Neslábnoucí lesk žlutého kovu Akcie, měny & názory Jana Mihulky: Neslábnoucí lesk žlutého kovu

Sílící přesvědčení o tom, že akciové trhy jsou překoupené…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 



Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General

Americká společnost AM General se v minulosti starala o…

Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV

Mercedes-Benz zvažuje druhou generaci třídy R. Ta má…

 



 
McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

McQueenovo filmové Porsche 917K se konečně vydražilo. A přišlo na pořádný balík!

Dnes 18:53

Napodruhé už se aukce kultovního závoďáku s bohatou historií uskutečnila a nejvyšší příhoz přesáhl tři sta milionů korun. Vzhledem k vzácnosti vozu to ale nikoho nepřekvapilo.




Blesk.cz

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním pomáhaly počítače

Barrandovský most stavěli 10 let. Už tehdy s ním…

V 70. letech minulého století stála rozrůstající se Praha před další výzvou. V rámci vzniku Městského okruhu…

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se chystá za knipl jednoho z největších letadel

Pilotka Eva (31) okouzlila tisíce lidí: Kráska se…

Eva (31) z nizozemského Haarlemu je další pilotní hvězdou instagramového nebe. Sympatická blondýnka svým…

 

iSport.cz

Celtic padl v Astaně, přesto slaví skotský rekord a postup do Ligy mistrů

Celtic padl v Astaně, přesto slaví skotský rekord a…

SOUHRN | Fotbalisté Celticu Glasgow prohráli v odvetě 4. předkola Ligy mistrů v Astaně 3:4, vzhledem k domácí…

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se Schickem, řekl Jarolím

Sivok se zatím necítí, Kliment by byl v týmu i se…

Už není cesty zpět. České fotbalisty čekají dva klíčové zápasy kvalifikace  MS 2018 v Rusku, když doma přivítají…

 

Reflex.cz

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub Studio 54 přežil jen tři roky

Drogy, alkohol a disco: Legendární newyorský klub…

Od otevření kultovního nočního klubu v New Yorku uběhly již čtyři desítky let. A během této doby se z historek o…

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Cesta za kmenem Pygmejů do srdce Afriky: Konečně lovci

Bambutiové po tisíciletí žili v souladu s přírodou a jejími přirozenými zákony. Zdrojem duchovna i obživy byl…