reklama


Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

 
 

V Rakousku poručili větru dešti. Vídeňské zařízení, které slouží od roku 2003, umí zařídit vše od arktických teplot až po tropický liják. Mercedes-Benz v něm zkouší novou řadu R....

Každý nový model si žádá velkou pozornost techniků, jde-li o luxusní a ještě k tomu zcela nový model, je stoprocentní funkčnost nezbytností. Testování prototypů v extrémních teplotách prověřuje výkon chladící soustavy, schopnosti klimatizační jednotky i prostý fakt zda je automobil, například při nízkých teplotách, schopen vůbec nastartovat. Většina automobilek k takovým testům používá vybraná místa na Zemi, oblasti severu Evropy za polárním kruhem jsou hojně využívány pro testy v extrémně nízkých teplotách, blízký východ nebo známé Údolí smrti v USA slouží k testům v teplotách vysoko nad nulou.

Mercedes-Benz při testech nové třídy R navíc využívá největší aerodynamický tunel světa, ve kterém lze na jediném místě opakovaně simulovat řadu typických povětrnostních podmínek, které mohou uživatele vozu potkat. Nový produkt značky Mercedes-Benz má velkorysé rozměry: interiér má objem 4,5 m3, čelní sklo zabírá plochu 1,5 m2, k tomu je třeba připočítat 1,2 m2 prosklené plochy rozhodnete-li se pro rozměrné příplatkové panoramatické střešní okno. Tyto parametry dělají z erka atraktivní automobil, ale ztěžují práci vozidlové klimatizační jednotce.

Ve Vídni je horko, prší i sněží po celý rok
Jedinečný aerodynamický tunel patří vídeňské firmě RTA Rail Tec Arsenal GmbH. Simulovat lze teploty od -30°C do 40°C, přičemž za hodinu lze teplotu snížit asi o 10°C, takže proměna ze zimy do parného léta trvá pouze několik hodin. Rychlost větru může dosahovat až 300 km/h (průměr ventilátoru je 6,3 m), chvíli může pršet jako v tropech (až 80 litrů vody na m2), za pár minut již je připraveno umělé slunce (sluneční výkon 1000 W na m2 plochy vozu), které se bude pokoušet narušit lak a teplotní rovnováhu interiéru. Sníh umí v aerodynamickém tunelu padat při teplotách -5°C až -25 °C.

V lednu 2003 byl po dvou letech stavebních prací dokončen testovací areál, který je využitelný jak pro auta, tak i pro vlaky, lokomotivy, autobusy nebo kamiony. Zařízení dlouhé 140 m, široké 50 m a vysoké 20 m obsahuje dva samostatně ovládané tunely. V tom větším 100 metrů dlouhém tunelu je dynamometr o výkonu 850 kW. Testovat lze třeba vlaky jezdící až 300 km/h při teplotách -50°C až 60°C. Menší tunel měří na délku 31 m a je vybaven dynamometrem o výkonu 250 kW, na němž jsou testovány silniční vozidla do rychlosti do 120 km/h. Testovací středisko má při plném provozu spotřebu elektrické energie přibližně 15 MW.

Nový Mercedes-Benz R v tunelu
Mercedes-Benz testuje v řadě R sériový klimatizační systém Thermatic. Automatická klimatizace ve svém vrcholném provedení umí samočinně udržovat teplotu až ve třech zónách samostatně. Tou první je prostor řidiče, své nastavení má spolujezdec vpředu a ostatní cestující v dalších řadách. Příplatková klimatizace pro cestující ve třetí řadě je umístěná v levé bočnici vozu.

Při testech byl při chladící kapalině zahřáté na 80°C a okolní teplotě -20°C mj. naměřen výkon topení 10 kW, což odpovídá typickému ústřednímu topení v rodinném domě.

V dieselové variantě R 320 CDI pomáhá chladící soustavě přídavný topný element PTC (=Positive Temperature Coefficient), protože vznětový šestiválec by potřeboval při částečném zatížení motoru příliš dlouhý čas k zahřátí chladící kapaliny.

THERMATIC: automatická klimatizace od Mercedesu
Automatická klimatizace Thermatic je řízena elektronickou jednotkou, která přijímá informace z teplotních čidel a z čidla slunečního svitu. Sedm senzorů monitoruje teplotu vstupujícího vzduchu do interiéru v každém z hlavních výdechů, jeden senzor umístěný v přístrojové desce měří teplotu v interiéru a čidlo slunečního svitu umístěné na přístrojové desce podává informace o intenzitě a úhlu dopadu slunečních paprsků. Počítač řídící klimatizaci zohledňuje mj. napětí akumulátorové baterie, teplotu chladící kapaliny, otáčky motoru, rychlost jízdy a tlak chladícího média klimatizace.

Třízónová klimatizace pracuje s 11 senzory, když se k devíti čidlům z nižší verze Thermaticu, přidává mj. snímač vlhkosti vzduchu. Mají-li cestující vzadu své ovladače klimatizace pracuje Thermatic se 13 senzory, z nichž jeden sleduje kvalitu okolního vzduchu. Dosáhne-li koncentrace CO a NOX v okolí vozu limitní hodnoty, přepíná klimatizace automaticky do režimu vnitřní cirkulace.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
Asadova armáda dobývá povstalecké části Halabu Asadova armáda dobývá povstalecké části Halabu

Syrská armáda s podporou svých spojeneckých sil dobyla v…

„Čert vem Babiše.“ Podnikatelé protestovali proti EET „Čert vem Babiše.“ Podnikatelé protestovali proti EET

Na Václavském náměstí v Praze dnes po poledni…

Venezuelu vyhodili z obchodního sdružení Mercosur Venezuelu vyhodili z obchodního sdružení Mercosur

Venezuela byla kvůli neplnění podmínek členství vyloučena…

Prima tři hodiny nevysílala, vypadly všechny stanice Prima tři hodiny nevysílala, vypadly všechny stanice

Televize Prima se dnes okolo poledne zhruba tři hodiny…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic Kosočtverec, kolečko, čtverec: Nové symboly u čerpacích stanic

Díky nové normě by motoristé podle nového značení měli…

Míří k nám Dacia za 95 tisíc? Míří k nám Dacia za 95 tisíc? "Nikdy neříkej nikdy," prozradil ředitel

Na evropský trh by mohlo dorazit nové nejlevnější auto.…

 




Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General

Americká společnost AM General se v minulosti starala o…

Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV

Mercedes-Benz zvažuje druhou generaci třídy R. Ta má…

 



 
Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Dnes 15:23

Finský soutěžní jezdec Esapekka Lappi se stal na Australské rallye s vozem Škoda Fabia R5 mistrem světa kategorie WRC2. Česká značka dosáhla jednoho z největších úspěchů v historii.




Blesk.cz

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich prodat až desetimiliony

Chytré brýle prý chytí druhý dech. Mohou se jich…

Trh s chytrými brýlemi v minulosti nejvíce iniciovaný prodejem Google Glass po rychlém startu prakticky utichl.…

Víme, kdo nahradí Czadernovou na Nově! Začínala jako rosnička

Víme, kdo nahradí Czadernovou na Nově! Začínala jako…

Novou moderátorkou Televizních novin, hlavní zpravodajské relace televize Nova, se stane Petra Svoboda (33)! Ta…

 

iSport.cz

Koho vezmou za Rosberga? Blízko je vychovaný mladík, šanci má i Button

Koho vezmou za Rosberga? Blízko je vychovaný mladík,…

Všichni piloti formule 1, kteří letos podepsali nové smlouvy, si nyní rvou vlasy. Nečekaným odchodem Nika…

Slavia v euforii! Škoda loboval jako Poborský: Radil mi i trenér gólmanů

Slavia v euforii! Škoda loboval jako Poborský: Radil…

Úžasná jízda! Fotbalisté Slavie neprohráli ani 12. ligový zápas pod trenérem Jaroslavem Šilhavým, v 16. kole…

 

Reflex.cz

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a ve skutečnosti řídí Islámský stát on

Spekulace roku: Irácký diktátor Saddám Husajn žije a…

Britský deník Daily Star přišel v pátek s největší konspirační teorií letošního roku – podle jeho zdrojů irácký…

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po třiceti letech!

Elektra Franka Millera konečně dorazila k nám. Po…

Postava Elektry zdomácněla v komiksech nakladatelství Marvel prakticky od svého zářného uvedení jakožto osudová…

 
 
reklama