Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

 
 

V Rakousku poručili větru dešti. Vídeňské zařízení, které slouží od roku 2003, umí zařídit vše od arktických teplot až po tropický liják. Mercedes-Benz v něm zkouší novou řadu R....

Každý nový model si žádá velkou pozornost techniků, jde-li o luxusní a ještě k tomu zcela nový model, je stoprocentní funkčnost nezbytností. Testování prototypů v extrémních teplotách prověřuje výkon chladící soustavy, schopnosti klimatizační jednotky i prostý fakt zda je automobil, například při nízkých teplotách, schopen vůbec nastartovat. Většina automobilek k takovým testům používá vybraná místa na Zemi, oblasti severu Evropy za polárním kruhem jsou hojně využívány pro testy v extrémně nízkých teplotách, blízký východ nebo známé Údolí smrti v USA slouží k testům v teplotách vysoko nad nulou.

Mercedes-Benz při testech nové třídy R navíc využívá největší aerodynamický tunel světa, ve kterém lze na jediném místě opakovaně simulovat řadu typických povětrnostních podmínek, které mohou uživatele vozu potkat. Nový produkt značky Mercedes-Benz má velkorysé rozměry: interiér má objem 4,5 m3, čelní sklo zabírá plochu 1,5 m2, k tomu je třeba připočítat 1,2 m2 prosklené plochy rozhodnete-li se pro rozměrné příplatkové panoramatické střešní okno. Tyto parametry dělají z erka atraktivní automobil, ale ztěžují práci vozidlové klimatizační jednotce.

Ve Vídni je horko, prší i sněží po celý rok
Jedinečný aerodynamický tunel patří vídeňské firmě RTA Rail Tec Arsenal GmbH. Simulovat lze teploty od -30°C do 40°C, přičemž za hodinu lze teplotu snížit asi o 10°C, takže proměna ze zimy do parného léta trvá pouze několik hodin. Rychlost větru může dosahovat až 300 km/h (průměr ventilátoru je 6,3 m), chvíli může pršet jako v tropech (až 80 litrů vody na m2), za pár minut již je připraveno umělé slunce (sluneční výkon 1000 W na m2 plochy vozu), které se bude pokoušet narušit lak a teplotní rovnováhu interiéru. Sníh umí v aerodynamickém tunelu padat při teplotách -5°C až -25 °C.

V lednu 2003 byl po dvou letech stavebních prací dokončen testovací areál, který je využitelný jak pro auta, tak i pro vlaky, lokomotivy, autobusy nebo kamiony. Zařízení dlouhé 140 m, široké 50 m a vysoké 20 m obsahuje dva samostatně ovládané tunely. V tom větším 100 metrů dlouhém tunelu je dynamometr o výkonu 850 kW. Testovat lze třeba vlaky jezdící až 300 km/h při teplotách -50°C až 60°C. Menší tunel měří na délku 31 m a je vybaven dynamometrem o výkonu 250 kW, na němž jsou testovány silniční vozidla do rychlosti do 120 km/h. Testovací středisko má při plném provozu spotřebu elektrické energie přibližně 15 MW.

Nový Mercedes-Benz R v tunelu
Mercedes-Benz testuje v řadě R sériový klimatizační systém Thermatic. Automatická klimatizace ve svém vrcholném provedení umí samočinně udržovat teplotu až ve třech zónách samostatně. Tou první je prostor řidiče, své nastavení má spolujezdec vpředu a ostatní cestující v dalších řadách. Příplatková klimatizace pro cestující ve třetí řadě je umístěná v levé bočnici vozu.

Při testech byl při chladící kapalině zahřáté na 80°C a okolní teplotě -20°C mj. naměřen výkon topení 10 kW, což odpovídá typickému ústřednímu topení v rodinném domě.

V dieselové variantě R 320 CDI pomáhá chladící soustavě přídavný topný element PTC (=Positive Temperature Coefficient), protože vznětový šestiválec by potřeboval při částečném zatížení motoru příliš dlouhý čas k zahřátí chladící kapaliny.

THERMATIC: automatická klimatizace od Mercedesu
Automatická klimatizace Thermatic je řízena elektronickou jednotkou, která přijímá informace z teplotních čidel a z čidla slunečního svitu. Sedm senzorů monitoruje teplotu vstupujícího vzduchu do interiéru v každém z hlavních výdechů, jeden senzor umístěný v přístrojové desce měří teplotu v interiéru a čidlo slunečního svitu umístěné na přístrojové desce podává informace o intenzitě a úhlu dopadu slunečních paprsků. Počítač řídící klimatizaci zohledňuje mj. napětí akumulátorové baterie, teplotu chladící kapaliny, otáčky motoru, rychlost jízdy a tlak chladícího média klimatizace.

Třízónová klimatizace pracuje s 11 senzory, když se k devíti čidlům z nižší verze Thermaticu, přidává mj. snímač vlhkosti vzduchu. Mají-li cestující vzadu své ovladače klimatizace pracuje Thermatic se 13 senzory, z nichž jeden sleduje kvalitu okolního vzduchu. Dosáhne-li koncentrace CO a NOX v okolí vozu limitní hodnoty, přepíná klimatizace automaticky do režimu vnitřní cirkulace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Euro vystoupilo na roční maximum k dolaru Euro vystoupilo na roční maximum k dolaru

Euro se během dnešního obchodování vyšplhalo k dolaru až…

Zlatuška: Novela o zbraních snižuje bezpečnost, budeme v ruské sféře vlivu Zlatuška: Novela o zbraních snižuje bezpečnost, budeme v ruské sféře vlivu

Evropě navzdory. Poslanci schválili návrh novely…

Ministerstvo financí se k žalobě nájemníků z Písnice nepřipojí, považuje to za absurdní Ministerstvo financí se k žalobě nájemníků z Písnice nepřipojí, považuje to za absurdní

Připojení státu k žalobě nájemníků z bytů v pražské…

Změní se hradní pán? Drahoš má mezi kandidáty největší podporu Změní se hradní pán? Drahoš má mezi kandidáty největší podporu

Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš má mezi…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Opel nám ukázal Grandland X.  Známe i skoro všechna technická data Opel nám ukázal Grandland X. Známe i skoro všechna technická data

Novinka značky s bleskem ve znaku bude mít sice oficiální…

Top Gear má trable s natáčením v Norsku. Moderátoři svištěli tunelem.. Top Gear má trable s natáčením v Norsku. Moderátoři svištěli tunelem..

Oblíbená automobilová show Top Gear se dostala do potíží…

 




Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General

Americká společnost AM General se v minulosti starala o…

Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV

Mercedes-Benz zvažuje druhou generaci třídy R. Ta má…

 



 
Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Podívejte se na hřbitov závodních aut, s nimiž závodil i Dale Earnhardt Jr.

Včera

Hluboko v lesích Severní Karolíny buduje úspěšný závodník NASCAR se svým týmem hřbitov závodních aut, který působí strašidelně a krásně zároveň.




Blesk.cz

Zavřené hospody, naštvaní sousedé: Jaký byl první měsíc zákazu kouření?

Zavřené hospody, naštvaní sousedé: Jaký byl první…

Zákaz kouření v restauracích, který platí v Česku od konce května, přidělal práci zejména strážníkům, kteří…

Babiši, zatlač! Chce Zaorálek kvůli bytům v pražské Písnici

Babiši, zatlač! Chce Zaorálek kvůli bytům v pražské Písnici

Volební lídr ČSSD Lubomír Zaorálek dnes vystoupil tvrdě proti šéfovi hnutí ANO a bývalému ministru financí…

 

iSport.cz

Zlatá tretra: Boltovo vítězné loučení i světový rekord na 300 m

Zlatá tretra: Boltovo vítězné loučení i světový…

Vítězné loučení fenomenálního sprintera Usaina Bolta, který v Ostravě zaběhl na 100 m čas 10,06 s a ani při svém…

Nezmar o posilách pražských

Nezmar o posilách pražských "S": Jako fanoušek i…

Ceny na českém trhu s hráči vyletěly nahoru, říká sportovní ředitel Liberce Jan Nezmar. Přestupové částky…

 

Reflex.cz

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Komunisté jako obvykle: Filip, Kováčik a lži

Nevědomý agent StB, předseda komunistů mazaný Filip, přišel s odhalením, že Milada Horáková podala přihlášku do…

Američané mají novou zázračnou zbraň – laser zničí z vrtulníku nepřítele ve vzduchu i na zemi

Američané mají novou zázračnou zbraň – laser zničí z…

Lasery, které sestřelují různé cíle, už nejsou jenom výsadou napínavých filmů a sci-fi knih. Americká armáda…