Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

Nový Mercedes-Benz R v největším aerodynamickém tunelu světa

 
 

V Rakousku poručili větru dešti. Vídeňské zařízení, které slouží od roku 2003, umí zařídit vše od arktických teplot až po tropický liják. Mercedes-Benz v něm zkouší novou řadu R....

Každý nový model si žádá velkou pozornost techniků, jde-li o luxusní a ještě k tomu zcela nový model, je stoprocentní funkčnost nezbytností. Testování prototypů v extrémních teplotách prověřuje výkon chladící soustavy, schopnosti klimatizační jednotky i prostý fakt zda je automobil, například při nízkých teplotách, schopen vůbec nastartovat. Většina automobilek k takovým testům používá vybraná místa na Zemi, oblasti severu Evropy za polárním kruhem jsou hojně využívány pro testy v extrémně nízkých teplotách, blízký východ nebo známé Údolí smrti v USA slouží k testům v teplotách vysoko nad nulou.

Mercedes-Benz při testech nové třídy R navíc využívá největší aerodynamický tunel světa, ve kterém lze na jediném místě opakovaně simulovat řadu typických povětrnostních podmínek, které mohou uživatele vozu potkat. Nový produkt značky Mercedes-Benz má velkorysé rozměry: interiér má objem 4,5 m3, čelní sklo zabírá plochu 1,5 m2, k tomu je třeba připočítat 1,2 m2 prosklené plochy rozhodnete-li se pro rozměrné příplatkové panoramatické střešní okno. Tyto parametry dělají z erka atraktivní automobil, ale ztěžují práci vozidlové klimatizační jednotce.

Ve Vídni je horko, prší i sněží po celý rok
Jedinečný aerodynamický tunel patří vídeňské firmě RTA Rail Tec Arsenal GmbH. Simulovat lze teploty od -30°C do 40°C, přičemž za hodinu lze teplotu snížit asi o 10°C, takže proměna ze zimy do parného léta trvá pouze několik hodin. Rychlost větru může dosahovat až 300 km/h (průměr ventilátoru je 6,3 m), chvíli může pršet jako v tropech (až 80 litrů vody na m2), za pár minut již je připraveno umělé slunce (sluneční výkon 1000 W na m2 plochy vozu), které se bude pokoušet narušit lak a teplotní rovnováhu interiéru. Sníh umí v aerodynamickém tunelu padat při teplotách -5°C až -25 °C.

V lednu 2003 byl po dvou letech stavebních prací dokončen testovací areál, který je využitelný jak pro auta, tak i pro vlaky, lokomotivy, autobusy nebo kamiony. Zařízení dlouhé 140 m, široké 50 m a vysoké 20 m obsahuje dva samostatně ovládané tunely. V tom větším 100 metrů dlouhém tunelu je dynamometr o výkonu 850 kW. Testovat lze třeba vlaky jezdící až 300 km/h při teplotách -50°C až 60°C. Menší tunel měří na délku 31 m a je vybaven dynamometrem o výkonu 250 kW, na němž jsou testovány silniční vozidla do rychlosti do 120 km/h. Testovací středisko má při plném provozu spotřebu elektrické energie přibližně 15 MW.

Nový Mercedes-Benz R v tunelu
Mercedes-Benz testuje v řadě R sériový klimatizační systém Thermatic. Automatická klimatizace ve svém vrcholném provedení umí samočinně udržovat teplotu až ve třech zónách samostatně. Tou první je prostor řidiče, své nastavení má spolujezdec vpředu a ostatní cestující v dalších řadách. Příplatková klimatizace pro cestující ve třetí řadě je umístěná v levé bočnici vozu.

Při testech byl při chladící kapalině zahřáté na 80°C a okolní teplotě -20°C mj. naměřen výkon topení 10 kW, což odpovídá typickému ústřednímu topení v rodinném domě.

V dieselové variantě R 320 CDI pomáhá chladící soustavě přídavný topný element PTC (=Positive Temperature Coefficient), protože vznětový šestiválec by potřeboval při částečném zatížení motoru příliš dlouhý čas k zahřátí chladící kapaliny.

THERMATIC: automatická klimatizace od Mercedesu
Automatická klimatizace Thermatic je řízena elektronickou jednotkou, která přijímá informace z teplotních čidel a z čidla slunečního svitu. Sedm senzorů monitoruje teplotu vstupujícího vzduchu do interiéru v každém z hlavních výdechů, jeden senzor umístěný v přístrojové desce měří teplotu v interiéru a čidlo slunečního svitu umístěné na přístrojové desce podává informace o intenzitě a úhlu dopadu slunečních paprsků. Počítač řídící klimatizaci zohledňuje mj. napětí akumulátorové baterie, teplotu chladící kapaliny, otáčky motoru, rychlost jízdy a tlak chladícího média klimatizace.

Třízónová klimatizace pracuje s 11 senzory, když se k devíti čidlům z nižší verze Thermaticu, přidává mj. snímač vlhkosti vzduchu. Mají-li cestující vzadu své ovladače klimatizace pracuje Thermatic se 13 senzory, z nichž jeden sleduje kvalitu okolního vzduchu. Dosáhne-li koncentrace CO a NOX v okolí vozu limitní hodnoty, přepíná klimatizace automaticky do režimu vnitřní cirkulace.

Spolupracujeme s TipCars.com
Karlovarský Thermal letos vydělá tři až čtyři miliony korun, jezdí stále víc Čechů Karlovarský Thermal letos vydělá tři až čtyři miliony korun, jezdí stále víc Čechů

Hospodářský výsledek karlovarského hotelu Thermal za…

Írán představil nový útočný dron, jde o kopii amerického stroje Sentinel Írán představil nový útočný dron, jde o kopii amerického stroje Sentinel

Íránské Revoluční gardy postavily nový útočný bezpilotní…

Rozpaky nad pařížským autosalonem: Zajímá ještě někoho? Rozpaky nad pařížským autosalonem: Zajímá ještě někoho?

Na pařížském autosalonu letos chybí několik důležitých…

Náhrada za švýcarské banky: bývalé armádní bunkry ukrývají zlato z celého světa Náhrada za švýcarské banky: bývalé armádní bunkry ukrývají zlato z celého světa

Na to, že švýcarské banky umí udržet tajemství, se už…

 
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue




Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General Mercedes-Benz R nekončí, produkce se přesunula k AM General

Americká společnost AM General se v minulosti starala o…

Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV Mercedes-Benz R ve druhé generaci blíže k SUV

Mercedes-Benz zvažuje druhou generaci třídy R. Ta má…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Do Prahy se sjeli nejlepší cukráři z Česka: Soutěží ve výrobě dezertů

Do Prahy se sjeli nejlepší cukráři z Česka: Soutěží…

Do pražských Letňan přijeli ti nejzručnější cukráři z celé republiky. Ve veletržním areálu se sedm z nich…

Lidé vtrhli do obchodů a nakupují zásoby: Uragán Matthew míří na Jamajku

Lidé vtrhli do obchodů a nakupují zásoby: Uragán…

Hurikán Matthew, přesouvající se Karibikem, dosáhl přechodně nejvyšší páté kategorie a stal se tak na chvíli…

 

iSport.cz

Po chvále pád. Vrbův tým prohrál s posledním, za 9 zápasů dal 7 gólů

Po chvále pád. Vrbův tým prohrál s posledním, za 9…

V minulém kole ruské ligy byli za hrdiny, fotbalisté Anži Machačkala totiž obrali o body hvězdami prošpikovaný…

Baník vyhrál a vládne druhé lize! Věrní příznivci fandili před stadionem

Baník vyhrál a vládne druhé lize! Věrní příznivci…

 Fotbalisté Baníku Ostrava v 9. kole FNL vyhráli 3:2 nad Českými Budějovicemi v zápase, který museli kvůli…

 

Reflex.cz

Koryto za pár hlasů aneb Senátory v Česku volí již jen parta „vycepovaných“

Koryto za pár hlasů aneb Senátory v Česku volí již…

Nezájem o volby do Senátu se prohlubuje. Před dvěma lety přišlo ke druhému kolu voleb do horní komory parlamentu…

Varovná zpráva pro lyžaře: Sezóny v Alpách se zkracují, sněhu je méně kvůli vyšším teplotám

Varovná zpráva pro lyžaře: Sezóny v Alpách se…

Pokud bude pokračovat dlouhodobý trend zvyšování průměrných teplot, jarní lyžování v některých alpských…