Nový Mercedes-Benz třídy C: vývoj ničím nenahradíš

Nový Mercedes-Benz třídy C: vývoj ničím nenahradíš

 
 

Ve své třídě se má jednat o dosud nevídanou směs komfortu, sportovní agility a radosti z jízdy. Co všechno museli udělat a vymyslet inženýři Mercedesu při jejím vývoji, aby stanovili nové měřítko v segmentu střední třídy?

Na jaře letošního roku vyjede na silnice nová generace Mercedes-Benz třídy C. Ve své třídě se má jednat o dosud nevídanou směs komfortu, sportovní agility a radosti z jízdy. Co všechno museli udělat a vymyslet inženýři Mercedesu při jejím vývoji, aby stanovili nové měřítko v segmentu střední třídy?

Při vývoji nové generace třídy C použili inženýři ze Stuttgartu vůbec poprvé nový vývojový proces nazvaný „digital prototyping“ využívající počítačové digitální modely. Jedná se postup, kdy se navrhované auto nejprve navrhne v digitální podobě a díky počítačovým simulacím můžou vývojáři již ve velmi ranném počátečním období navrhovat, testovat a upravovat charakteristiky nového vozu. Přesně tento postup použili u Mercedesu, přičemž prioritně se vývojáři zaměřili na jízdní komfort, na klid a efektivitu na palubě a na naladění podvozku.

Nová třída C je tedy první vozidlo na světě, které bylo navrženo díky digitálnímu modelu (digital prototype - DPT). Veškerá data při návrhu jednoho modelu DPT měla objem 2 130 GB. Počítačová simulace byla využívána při návrhu téměř všeho – bezpečnosti, ochrany cestujících, hluku, chvění, aerodynamiky a v neposlední řadě také životnosti. Testovací odborníci se pak na 1500 počítačích proháněli s virtuálním modelem po virtuálních silnicích, které ovšem byly navrženy podle skutečných městských i mimoměstských cest. Díky počítačovému testování mohlo později vyjet na silnice již 280 „odzkoušených“ maskovaných prototypů, které před uvedením nového modelu na trh ujely neuvěřitelných 24 milionů testovacích kilometrů (nejvíce v historii automobilky).

360ti stránková kniha kódů pro nejvyšší pohodlí
Na začátku vývoje nové třídy C byla stanovena kniha požadavků a očekávání, která popisovala očekávané vlastnosti a cíle na 360 stránkách. Vedle bezpečí, spolehlivosti a kvality byla hlavní pozornost zaměřena na komfort - 150 hlavních kritérií z této oblasti bylo rozvedeno v dalších 250 specifikačních knihách na celkem 6000 stránkách. Byla vytvořena databanka „kódů“, které byly založeny na rozborech a zkušenostech zákazníků získaných v zákaznickém a výzkumném centru DaimlerChrysler za mnoho let vývoje automobilů. Právě z nich pak vznikly technické požadavky.

Vývoj v oblasti komfortu jako hlavním zájmu při vývoji, vyžadoval detailní znalosti např. o tom, jak hluk nebo chvění znervózňuje řidiče při jízdě. Rozbory vývojářů pak definovaly okolo 60 různých rušivých úkazů (v kategorii vibrací a hluku) jako kolébání karoserie, chvění, mikrochvění, kolísání, vrčení, skučení apod, které vývojáři analyzovali a postupně eliminovali.

Malý příklad - mikrochvění: tento pojem popisuje jízdní pohodlí na mírně nerovné vozovce. Cíl: podvozek musí být schopný kompenzovat tuto nerovnost tak, že pasažéři budou pociťovat pouze hladkou jízdu. V případě reálného mikrochvění posunul Mercedes hranice proti stávajícímu modelu až o 15 % dolů. Při rychlosti 140 km/hod řidič údajně necítí téměř žádné otřesy, dosažená hranice je méně než 0,3 m/s2, což je o 40 % méně než požadavek předepsaný v knize kódů.

Karoserie
Mezi klíčové faktory vysoké úrovně jízdního komfortu při návrhu auta patří karoserie. U nové třídy C byla torzní tuhost proti předchozímu modelu zlepšena o 13 %. Specifickou pozornost věnovali návrháři také spojení mezi karoserií a podvozkem, které bývá vysoce zatíženo. Tyto spoje byly zesíleny, aby zabránily přenosu chvění z podvozku do karoserie a aby se neovlivňoval řidičův požitek z jízdy.

Při výběru materiálu pro karoserii byla zvolena vysokopevnostní legovaná ocel – má nízkou hmotnost při vysoké pevnosti a to je zase jeden z požadavků bezpečnosti. Okolo 70 % karoserie je vyrobeno z vysokojakostní oceli.

Tiché motory a příjemný interiér
Stejně působivý pokrok byl udělán i na poli akustického komfortu, který inženýři vyladili díky použití efektivní akustické izolaci vevnitř, zvukových absorbátorů v dutinách nebo sofistikovanějšímu těsnění dveří. Motory a výfukový systém byly také vylepšeny, např. nový vstřikovací systém významně snižuje hluk při spalování u čtyřválcového turbodieselu CDI. Proti stávající generaci je hlavně znatelný rozdíl při volnoběhu, kdy hluk dosahuje pouze 62 decibelů.

Ve vyšších rychlostech se zase zaměřili na aerodynamický hluk, např. pískání větru uvnitř vozu je neslyšné. Speciální odhlučnovací materiály se liší podle zvoleného motoru tak, aby hluk byl pro danou variantu co možná nejnižší. Mercedes šel dokonce tak daleko, že i vnitřní koberečky mají na spodní straně protihlukovou pěnu a jsou speciálně navržené pro „odpuzování“ hluku.

Podvozek
Nově vyvinutý podvozek poskytuje spolehlivý základ pro hbité a zároveň komfortní auto. Základem se stal amplitudově – závislý tlumící systém. Při jeho nízkém zatížení (využití) jsou tlumící síly automaticky sníženy a tím se zvyšuje komfort při nesnížené bezpečnosti řízení. Naopak při vysokém zatížení tlumícího systému se aktivují maximální tlumící síly pro efektivní stabilizaci auta. Tato technologie je založena čistě na hydromechanice bez potřeby elektroniky a senzorů a tím přispívá k co nejmenší poruchovosti automobilu.

Sedadla: nově vyvinuté pěnové polštáře
Pozornost byla samozřejmě věnována i sedadlům. Přední sedadla byla vylepšena díky dvouzónovému vypolštářování: ve vnějších zónách je pěna tvrdší, aby poskytla dobrou postranní podporu, vnitřní zóna je měkčí a pohodlnější.

Klimatická pohoda
Při vývoji byly také vyvinuty dva nové klimatizační systémy. Systém Thermatic bude v základní výbavě nového C, příplatkový systém Thermotronic přináší v téhle třídě automobilů poprvé třízónovou klimatizaci. Obě klimatizační jednotky jsou proti současnému modelu výkonnější o 15 %. Vývojáři také zvětšili 16 oblastí prodění vzduchu do vozu, tím mohli snížit rychlost proudění a eliminovat průvan ve vozidle.

Na reálné posouzení, jestli toto úsilí stálo za to a bylo věnováno správným směrem si budeme muset počkat do letošního jara, kdy se s novým „C“ setkáme.

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika Američané zpřísňují pravidla v letecké dopravě. Terčem je elektronika

Americký Úřad pro bezpečnost v dopravě (TSA) oznámil, že…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nový Mercedes-Benz třídy C: vývoj ničím nenahradíš







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Mercedes-Benz C63 AMG Coupe: Atmosférický osmiválec žije i nadále Mercedes-Benz C63 AMG Coupe: Atmosférický osmiválec žije i nadále

Pokud jste fanoušky atmosférických motorů, máme pro vás…

Video: Mercedes-Benz C 63 AMG vs. F1 vs. osmiválcový závoďák – kdo vyhraje? Video: Mercedes-Benz C 63 AMG vs. F1 vs. osmiválcový závoďák – kdo vyhraje?

V Austrálii se proti sobě postavilo trio, které spojuje…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Staňte se diktátorem rostlin: Hey! Pikmin je chytlavá hříčka

Série originálních strategií v reálném čase Pikmin, v níž hrají hlavní roli stejnojmenná stvoření, která jsou…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění z daňových úniků

Úleva pro hvězdu Barcelony. Neymara zbavili obvinění…

Fotbalový útočník Barcelony Neymar byl zbaven v Brazílii obvinění z daňových úniků. O tom, že prokuratura případ…

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle hráč si už nekopne

Šéf FCSB Becali po remíze s Plzní diktoval: Tenhle…

Po losu sebevědomá prohlášení, po domácí remíze s Plzní 2:2 v třetím předkole Ligy mistrů ostrá kritika do…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…