Nový motor Mercedes-Benz V6 CDI: třílitrová výzva

Nový motor Mercedes-Benz V6 CDI: třílitrová výzva

 
 
17.12. 2004 Ondřej Láník

Mercedes-Benz, průkopník zavádění nafty do osobních automobilů, jakoby trochu zanedbával konkurencí nabitou třílitrovou kubaturu. Na jaře bude vše napraveno zavedením nového motoru, který je poprvé kombinován se sedmistupňovou převodovkou 7G-Tronic.

Mercedes-Benz, průkopník zavádění nafty do osobních automobilů, jakoby trochu zanedbával konkurencí nabitou třílitrovou kubaturu. Na jaře bude ale vše napraveno zavedením zbrusu nového motoru, který bude poprvé kombinován se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic.

Třílitrová vznětová konkurence se přiostřuje. Německé technologické trio je nyní kompletně inovováno: Audi, BMW i Mercedes-Benz mají v nabídce špičkové vznětové šestiválce s velmi podobnými parametry, které však byly získány pokaždé s trochu odlišným přístupem. Audi se již pár měsíců chlubí vidlicovým šestiválcem s piezoelektrickými vstřikovači, který je v nejvyšší výkonové variantě dodáván se 171 kW (při 4000 ot./min) a s nejvyšším točivým momentem 450 Nm mezi 1400 a 3250 ot./min. BMW vyznává stále zástavbově problematický řadový šestiválec, který je však na rozdíl od uspořádání do V, ideálem z hlediska vyvážení. Šestiválec BMW o zdvihovém objemu 2993 cm3 dává 160 kW při 4000 ot./min a maximum točivého momentu 500 Nm od 2000 ot./min.

Mercedes-Benz se od řadových šestiválcových motorů také postupně přiklání ke kompaktnějším šestiválcům do V. Právě představená motorářská novinka nahradí pětiválce a šestiválce, které byly prodávány zejména v řadách C a E. Ještě než se pustíme do podrobnějšího popisu, připomeňme, že Mercedes-Benz testoval první vznětový motor v osobním automobilu již v roce 1934, tedy před 70 (!) lety. Do sériové produkce se dostal první vznětový Mercedes-Benz 260D v roce 1936. Mezi další vznětové milníky Mercedesu patří roky 1977 (první Mercedes s turbodieselem) a 1997 (první vznětový Mercedes s čtyřventilovým rozvodem a přímým vstřikováním common-rail).

3.0 V6 CDI + 7G-Tronic
Výsledkem čtyřicetiměsíčního vývoje je nový vznětový motor určený hlavně pod kapoty Mercedesů C a E. K jeho základním charakteristikám náleží uspořádání řad válců do V s úhlem sevření 72°, čtyřventilový rozvod, hliníkový blok ze zalitými vložkami válců ze šedé litiny, přímé vstřikování nafty common-rail s piezoelektrickými vstřikovači a turbodmychadlo s elektricky ovládaným natáčením lopatek. Ze zdvihového objemu 2987 cm3 dostali motoráři nejstarší automobilky 165 kW při 3800 ot./min a točivý moment 510 Nm v rozmezí 1600-2800 ot./min (ve spojení s automatickou převodovkou 7G-Tronic).

Změnou uspořádání ušetřili konstruktéři místo, neboť nový vidlicový šestiválec je kompaktnější než původní řadový pětiválec. Vedle vyšších hodnot výkonu, točivého momentu a vylepšení bilance produkce emisí, plnili ve Stuttgartu také další dílčí cíle. Jedním z nich bylo udržení minimální hmotnosti agregátu. Poprvé byla například použita technika odlévání hliníkového bloku motoru se zalitými vložkami válců, vyrobenými s šedé litiny. Blok samotný má hmotnost 41 kg, motor jako celek váží 208 kg (dle metodiky DIN). Hliník byl použit také pro hlavy válců, vodní čerpadlo, písty nebo olejovou vanu.

Díky kompaktnímu tzv. „one-box konceptu“ nového motoru je usnadněna zástavba do motorových prostorů, což rozšiřuje například možnosti realizace pohonu všech kol 4Matic, který dříve nebyl se vznětovými šestiválci nabízen.

Běžnému uživateli zůstane pravděpodobně navždy skryta kovaná kliková hřídel, uložená na čtyřech ložiscích, jejichž průměr byl o 5 mm zvětšen, kvůli vyššímu komfortu. Mezi dvěma řadami válců je vyvažovací hřídel, který rotuje stejnými otáčkami jako kliková hřídel, ale s opačným smyslem rotace.

Turbodmychadlo s variabilním nastavením lopatek je netradičně ovládáno elektromotorem, který nabízí nové možnosti ve využití tohoto energetického stroje. Elektrické ovládání nabízí rychlejší a přesnější přestavení lopatek vzhledem k aktuálním požadavkům kladeným na motor. S turbodmychadlem spolupracuje mezichladič, který snižuje teplotu nasávaného vzduchu po stlačení až o 95°C, v závislosti na režimu práce motoru. Za mezichladičem je umístěna elektricky ovládaná klapka regulující recirkulaci výfukových plynů.

Solenoidové vstřikovače již byly nahrazeny peizoelektrickými ve vybraných agregátech Peugeotu, Audi nebo koncernu Ford a lze očekávat, že potenciál přesně a rychle ovládaných mikrotrysek budou brzy využívat také další výrobci. (Více o piezo-vstřikovačích najdete ve starším článku). U Mercedesu mohli díky vstřikovačům zvýšit maximální počet vstřiků paliva během jednoho pracovního cyklu válce ze tří na pět, i když je zřejmé, že ne ve všech režimech se všech pět vstřiků uplatní. Dříve sedmiotvorové trysky byly přepracovány a nyní je tak palivo rozprašováno osmi otvory maximálním vstřikovacím tlakem 1600 bar.

Dva oxidační katalyzátory (jeden blíže motoru, pracující již krátce po studeném startu) budou na německém, rakouském, švýcarském a nizozemském trhu standardně doplněny bezúdržbovým filtrem pevných částic, za který bude v dalších zemích nutno připlácet. I bez filtru plní nový motor emisní normu Euro IV.

Spolupracujeme s TipCars.com
Internet Mall výrazně snížil ztrátu Internet Mall výrazně snížil ztrátu

Internetový prodejce Internet Mall provozující e-shop…

Zeman: Obsazení ministerstva zahraničí je uzavřenou otázkou Zeman: Obsazení ministerstva zahraničí je uzavřenou otázkou

Prezident Miloš Zeman považuje v současné chvíli otázku…

Migrace jako lidské právo? Maďarsko se chystá vystoupit z globálního paktu OSN Migrace jako lidské právo? Maďarsko se chystá vystoupit z globálního paktu OSN

Maďarsko zahájí proceduru odchodu z jednání OSN o…

Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu Glosa Martina Čabana: Ministryně bez programu

Ten kontrast mezi rezignacemi ministrů kvůli akademickému…

 
 

Přidat názorDiskuse: Nový motor Mercedes-Benz V6 CDI: třílitrová výzva







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire Škoda 110 Super Sport: Domácí UFO skončilo jako Ferat Vampire

Placatou Škodu z počátku 70. let si většina z nás…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 
Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

TEST: Opel Insignia GSi 2.0 CDTI 8A 4x4 – Krásná, ale opravdu sportovní?

Dnes 12:56

Prahnete-li po vlajkové lodi Opelu v ostřejším provedení, řešením je verze GSi. Jak moc se vyplatí manažerům s oblibou sportovat?




Blesk.cz

Bestiální byznys u Berouska: Tygry vařili 5-12 dní, preparátora chytili při kuchání

Bestiální byznys u Berouska: Tygry vařili 5-12 dní,…

Byznys kolem Berouskova zooparku, kde se mělo obchodovat s mrtvými tygry, nabírá hrůzných rozměrů. Každou šelmu…

David Gránský z Tváře: Svatba? Řekla ANO! Gratulace slavných se jenom hrnou

David Gránský z Tváře: Svatba? Řekla ANO! Gratulace…

Herec a zpěvák David Gránský (26) se rozhodl do toho praštit. Požádal totiž o ruku svoji přítelkyni Nikolu a je…

 

iSport.cz

Pešán sbíral inspiraci v Bostonu: Učil jsem se. A Říha je dobrá volba!

Pešán sbíral inspiraci v Bostonu: Učil jsem se. A…

Pod Ještědem do toho šlápli. Venku ke třicítce, jenže když máte co napravovat, nehledí se na žár. V Liberci, kde…

ANALÝZA: Sparta hledá cestu ze tmy. Co řeší na hřišti i uvnitř klubu?

ANALÝZA: Sparta hledá cestu ze tmy. Co řeší na…

Po skončení minulé sezony Letná potemněla. Konečná pátá příčka v lize přitáhla nad sparťanský svatostánek…

 

Reflex.cz

Ministr Krčál kvůli opsané diplomce rezignoval zbytečně!

Ministr Krčál kvůli opsané diplomce rezignoval zbytečně!

Ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál z ČSSD se stal obětí tak nechutné mediální štvanice kvůli shodám…

Terry Gilliam: Mrtvý už jsem byl a dostal za to 2 krabice vína. Znovu zažít to ale nechci!

Terry Gilliam: Mrtvý už jsem byl a dostal za to 2…

Asi nejzajímavější na setkání s Terrym Gilliamem (77) je, že se neustále směje. Chichotá se, když se mu nedaří,…