Nový Opel Corsa - první jízdní dojmy!
Po vzoru Astra/Astra GTC představuje Corsa obě karosářské verze poměrně výrazně odlišené: třídveřová verze připomíná kupé, zatímco pětidveřová má zacíleno na rodiny. Obě verze mají shodnou délku i výšku (3999/1488mm) a poměrně dlouhý rozvor 2511 mm. Corsa umí obout až 17“ kola.
V interiéru je o poznání přehledněji a opticky prostorněji než v modelech Astra a Vectra s přemírou hlubokých hranatých plastových jeskyní a přemírou tlačítek. Skvěle vypadá středový panel, do něhož jsou organicky integrovány i výdechy vzduchu a displej navigace. Design ozvláštňují otočné ovladače s efektně prosvětleným obvodem, na panelu ale současně zůstaly i starší přepínače a celek tak působí nevyváženě. Stříbrné orámování středové sekce zasahuje hluboko do palubní desky a výrazně se odráží v čelním skle. Také přepínač osvětlení, obklopený titěrnými tlačítky mlhovek, reostatu osvětlení palubní desky a sklonu světlometů sice designově září, ale umístění na spodní části palubní desky u levého řidičova kolene není nejšťastnější.
Vpředu i vzadu najde posádka solidní pohodlí, zadní cestující budou svá kolena často konfrontovat předními opěradly, cestující vpředu by zase uvítali alespoň trochu více místa na výšku. Dveře se otevírají v dostatečně širokém úhlu, jejich výplně jsou příjemné na dotek a s odkládacími prostory jsme byli spokojeni téměř maximálně. Zavazadelník obsahuje podlahu aretovatelnou ve dvou výškových polohách, což umožňuje jednak rozdělit kapacitu, jednak usnadnit nakládání. Maximální kapacita zavazadelníku je skvělých 300 litrů, po sklopení zadních opěradel pak až 1100 litrů. Opěradla zadních sedadel jsou sklopná v rozsahu7,5 stupně.
Specifikem Corsy je možnost objednání nosiče na dvě jízdní kola, který je plně integrován do karoserie a vysouvá se ze zadního nárazníku. Na pohled robustní mechanismus pojme dva bicykly s pneumatikami 18 až 28 palců a obsahuje i přídavná sdružená zadní světla. Za příplatek dokonce Opel dodá tuto soustavu i s parkovacími čidly. Jednoduché, praktické, teĎ jen otestovat výdrž.
Testované vozy byly vybaveny i příplatkovými prvky, které v dané třídě příliš obvyklé nejsou. Volant s vyhříváním na 34 stupňů může být příjemný, zajímavá bude ale především cena této opce. Otočné halogenové světlomety AFL kombinované s „odbočovacími“ světlomety, které se aktivují po natočení volantu při rychlostech pod 40 km/h jsou nepochybně příspěvkem bezpečnosti, opět ale bude záležet na ceně.
Jízda s novou Corsou dá zapomenout na vše, co činilo předchozí model nepohodlným – podvozek filtruje nerovnosti v míře nebývalé, sklon k neotáčivému smyku je minimální a brzdy jsou dobře dávkovatelné a neztrácí účinek. V zatáčkách je vůz klidný a nenaklání se, poslušnost podvozku je ale závislá na tom, zda jde o sportovní verzi. „Běžné“ provedení je srovnatelné například s Citroenem C3, sportovní podvozek snížený vzadu o 15m a vpředu o 18mm pak téměř i s Fordem Fiesta. Posilovač má skutečně proměnný účinek v závislosti na rychlosti, výjimečné v této třídě je i využití variabilního poměru otáčení volantu k natočení kol – výsledkem je snadná manipulace se stojícím vozem při zachování solidní zpětné vazby a možnosti rychlé reakce za jízdy. Poloměr otáčení je 10,4 metru, subjektivně bychom ale přáli vozu větší rejd – dlouhý rozvor dělá v městském provozu své.
Během několika desítek kilometrů jsme zvolili k testu dvě pohonné jednotky z celkových šesti. Zážehový motor 1.4 16V disponuje výkonem 66 kW, což je sice solidní hodnota, v praxi ovšem vůz žádnou oslnivou dynamikou nevyniká. Agregát s pojený s pětistupňovou převodovkou vykazoval průměrnou spotřebu okolo 7,5 litru a byl velmi dobře utlumen, na okraji obce ale nebyl ochoten z 50km/h výrazně zrychlovat ani na třetí, natož na čtvrtý rychlostní stupeň.
Vrcholný turbodiesel 1.7 CDTI s výkonem 92 kW neměl s vozem mnoho práce, jeho slabou stránkou je ale probírání se z nízkých otáček. V běžném provozu jde ale spíš o zvyk a ve městě i mimo něj prokazoval naftový agregát velmi dobrou dynamiku s průměrně šestilitrovou spotřebou.
Přehled motorů pro novou Corsu:
Zážehové motory ECOTEC | |||
1.0 TWINPORT | 1.2 TWINPORT | 1.4 TWINPORT | |
Zdvihový objem (cm3) | 998 | 1229 | 1364 |
Max. výkon (kW/k při ot/min) | 44/60 při 5600 | 59/80 při 5600 | 66/90 při 5600 |
Max. točivý moment (Nm při ot/min) | 88 při 3800 | 110 při 4000 | 125 při 4000 |
Vznětové motory ECOTEC | |||
1.3 CDTI | 1.3 CDTI | 1.7 CDTI | |
Zdvihový objem (cm3) | 1248 | 1248 | 1686 |
Max. výkon (kW/k při ot/min) | 55/75 při 4000 | 66/90 při 4000 | 92/125 při 4000 |
Max. toč. moment (Nm při ot/min) | 170 při 1750–2500 | 200 při 1750–2500 | 280 při 2300 |
Nová corsa, která začně oživovat český trh v průběhu října je nepochybným obohacením třídy a díky kombinaci designu, jistých jízdních vlastností a zajímavých prvků příplatkové výbavy se může prodávat velmi dobře. České ceny zatím nejsou známy.