Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

 
 

Na evropský automobilový trh vstupuje druhá generace Opelu Zafira, modelu, kterému nelze upřít výrazný podíl na razantním růstu obliby MPV modelů.

První Zafira hrála svého času roli bestselleru své třídy, druhá generace bude muset o tuto pozici tvrdě bojovat – škála konkurentů je stále početnější.

Nic nového pod sluncem! Jakkoli za jiných okolností by šlo o nepříliš lichotivé hodnocení, v případě druhé generace Opelu Zafira je to myšleno pozitivně: Nový model si totiž přináší všechny přednosti svého předchůdce, které jej – asi ne náhodou – vynesly na pozici neprodávanějšího MPV modelu v řadě evropských zemí. Vývoj se ale samozřejmě nezastavil, a tak Zafira druhé generace posouvá všechny ceněné atributy svého staršího sourozence a zejména tvrdý tlak na kvalitu zpracování, což nebyla u minulých modelů automobilky Opel zrovna nejsilnější stránka, je naprosto evidentní.

Zcela nově řešená palubní deska s výrazným, dopředu vysunutým středovým panelem je příjemně přehledná, do nového MPV Opel přenáší svůj koncept ovládání autorádií, navigace a ventilační soustavy, se kterým vyjela už nová Astra. Ovladačů není právě málo, něco málo ze složitosti ale ubírají tlačítka na volantu.

Dobrým krokem bylo umístění řadicí páky podle současných trendů vysoko do středového panelu blíže přirozeného dosahu ruky řidiče. Trochu sporné je možná jen použití stříbrné barvy (u některých verzí) pro horní část středového panelu, která se pak může zrcadlit v čelním skle více než by se slušelo – verze s tmavším povrchem jsou v tomto ohledu určitě praktičtější. Pochvalu si designeři Opelu zaslouží za tvůrčí odvahu, s jakou dal vale konvenční páce ruční brzdy, aby ji nahradili U-konzolí, ne nepodobnou ovládání tahu motorů tryskového letadla – takto řešená páka se dobře drží a zároveň umožnila vytvoření další odkládací schránky mezi sedadly.

Míst na odložení nejrůznějších drobností je v interiéru opravdu hodně – poličky, kapsy, zásuvky pod sedadly, držáky nápojů… nová Zafira potvrzuje, že je vozem „na zabydlení“, která všem pasažérům nabídne nejenom potřebný cestovní komfort, ale myslí i na jejich maličkosti, které má každý rád na cestách pěkně po ruce.

Nejsilnějším trumfem vozu je ale bezesporu koncepce uchycení sedmi sedadel. Zafira má svých sedm míst stále „na palubě“, originální konstrukční systém Flex7 však umožňuje proměnit Zafiru během několika málo sekund na šesti-, pěti-, čtyř-, tří- či dvousedadlový model s adekvátně se zvětšujícím prostorem pro zavazadla.

Dvě zadní sedačky, chtě nechtě určené spíš pro děti nebo na nouzové cestování dvou nenáročných dospělých, jsou v „stand-by“ režimu zcela zapuštěné do podlahy zavazadlového prostoru, jehož ložná plocha je naprosto rovná a jen nenápadná madla zapuštěná do podlahy dávají tušit, že vzadu se může dít něco víc: Jednoduchým pohybem se z podlahy vyklápějí dvě dobře tvarovaná „dospělá“ sedadla (která sice samozřejmě dramaticky redukují objem prostoru pro zavazadla na pouhých 140 litrů), ale možnost svézt o dva pasažéry víc může mít někdy cenu zlata. V základním pětisedadlovém uspořádání má zavazadelník nadprůměrný objem 645 litrů a po přeměně na dvoumístnou dodávku nabídne Zafira až 1820 litrů prostoru pro náklad! Ke všem těmto proměnám stačí Zafiře pouze dva momenty: Vyklápěcí sedadla ve třetí řadě a posuvná a překlápěcí lavice ve druhé řadě. Celou třímístnou lavici lze velmi snadno podélně posouvat a tím podle potřeby zvětšovat prostor pro zavazadla (pochopitelně na úkor místa pro kolena vzadu sedících pasažérů), sedák a opěradlo lze také přiklopit k sobě do vertikální pozice a celou lavici přisunout až za přední sedadla. Vyjmutí lavice z vozu není možné.

Trochu sporným momentem MPV modelů byly vždy jejich jízdní vlastnosti: Po poměrně vysokém vozu by řidič neměl chtít nějaké sportovní vlastnosti. V tomto ohledu Zafira docela příjemně překvapí: Řidič sice sedí výš než obvykle, přesto rozhodně nemá pocit kapitána na bárce zmítající se ve vlnách. Tužší podvozek IDS si dokáže poradit i s docela dravým stylem jízdy v zatáčkách, ještě náročnějším nelze než doporučit investovat pár desítek tisíc korun do interaktivního podvozku IDS Plus se systémem průběžné regulace tlumičů – ty dokážou za pomoci citlivých čidel bleskově „přitvrdit“ nebo naopak „vyměknout“, což eliminuje nepříjemné naklánění karoserie v ostřeji projížděných zatáčkách. Systém navíc dovoluje i navolení sportovního režimu, který nejenom patřičně „přitvrdí“ zavěšení kol, ale změní i charakteristiku práce motoru.

Opel má pro novou Zafiru celkem sedm zážehových a vznětových motorů o výkonech od 74 kW/100 k až po 147 kW/200 k. Dvěstěkoňové benzinové turbo spolu s interaktivním podvozkem IDSPlus dělá z mírumilovně se tvářící Zafiry silničního dravce schopného uštvat i hodně sebevědomé vyzyvatele. Samozřejmě za rychlost 225 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s se musí vyšší platit spotřebou, takže rozumnějším a přitom po dynamice také toužícím řidičům lze doporučit turbodiesel 1.9 CDTI, jehož 110 kW/150 k stačí také na slušnou dávku adrenalinu, přitom se ale dovede odměnit spotřebou mezi šesti a sedmi litry nafty.

Skutečně brutální překvapení si Opel chystá na podzim tohoto roku, kdy vyjede Zafira OPC poháněná přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 176 kW/240 k!

Mezi příplatkové příjemnosti vozu počítejmě například unikátní prosklenou střechu nebo natáčecí světlomety AFL. Tuzemská cena Zafiry zatím nebyla zveřejněna, dá se ale předpokládat, že se nebude lišit od dosavadního modelu. Ten byl totiž postaven cenově poměrně vysoko a prodejnost udržoval hlavně díky akčním nabídkám.

Spolupracujeme s TipCars.com
Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie Moravskoslezské horské dráhy míří do Indonésie

Společnost Huisman ze Sviadnova na Frýdecko-Místecku…

Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura Konec intervencí se blíží, investoři se zbavují eura

Čeští investoři se připravují na éru volného kurzu…

Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy Češi postaví v Aghánistánu cementárnu, projekt vyjde na miliardy

Česká republika hodlá investovat 70 milionů dolarů (1,74…

Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce Z energetiky Aleny Vitáskové: Tarif pro samovýrobce

Samovýrobci jsou ti, kteří elektrickou energii vyrábějí…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s nepřebernou historií a bohatou kulturou!

To nejlepší z Itálie: Krása přírody se tu snoubí s…

Itálie má přes 7 600 kilometrů pobřeží, nejvyšší horu Evropy (Mont Blanc, 4810 m) i nepřeberné historické…

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední chvíle. Jedno vyšetření za druhým!

O život Špinarové bojovali lékaři do poslední…

Od středeční noci ležela v bezvědomí. Zpěvačka Věra Špinarová (65), na niž její fanoušci nepřetržitě mysleli,…

 

iSport.cz

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s Mountfieldem i na příští sezonu

Ještě rok s kapitánem. Bednář si plácl s…

V Hradci Králové v těchto dnech slaví historický postup do extraligového semifinále, euforie je neutuchající.  A…

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto jako živá voda

Skvělý start v reprezentaci! Barák dává góly, Jankto…

Dostali šanci a popadli ji. Hodně pevně. Tři čeští nováčci, které povolal do zbraně trenér Karel Jarolím,…

 

Reflex.cz

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět, tato ho považuje za noční můru, říká přední britská ekonomka

Předchozí generace měla pocit, že jí patří svět,…

Britská ekonomka Noreena Hertzová je zázračné dítě. Univerzitu dokončila v 19, o čtyři roky později už radila…

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Zemřela Věra Špinarová, malá velká rockerka

Ve věku 65 let zemřela v neděli v pražské motolské nemocnici zpěvačka Věra Špinarová. ČTK to dnes oznámil její…