reklama


Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

 
 

Na evropský automobilový trh vstupuje druhá generace Opelu Zafira, modelu, kterému nelze upřít výrazný podíl na razantním růstu obliby MPV modelů.

První Zafira hrála svého času roli bestselleru své třídy, druhá generace bude muset o tuto pozici tvrdě bojovat – škála konkurentů je stále početnější.

Nic nového pod sluncem! Jakkoli za jiných okolností by šlo o nepříliš lichotivé hodnocení, v případě druhé generace Opelu Zafira je to myšleno pozitivně: Nový model si totiž přináší všechny přednosti svého předchůdce, které jej – asi ne náhodou – vynesly na pozici neprodávanějšího MPV modelu v řadě evropských zemí. Vývoj se ale samozřejmě nezastavil, a tak Zafira druhé generace posouvá všechny ceněné atributy svého staršího sourozence a zejména tvrdý tlak na kvalitu zpracování, což nebyla u minulých modelů automobilky Opel zrovna nejsilnější stránka, je naprosto evidentní.

Zcela nově řešená palubní deska s výrazným, dopředu vysunutým středovým panelem je příjemně přehledná, do nového MPV Opel přenáší svůj koncept ovládání autorádií, navigace a ventilační soustavy, se kterým vyjela už nová Astra. Ovladačů není právě málo, něco málo ze složitosti ale ubírají tlačítka na volantu.

Dobrým krokem bylo umístění řadicí páky podle současných trendů vysoko do středového panelu blíže přirozeného dosahu ruky řidiče. Trochu sporné je možná jen použití stříbrné barvy (u některých verzí) pro horní část středového panelu, která se pak může zrcadlit v čelním skle více než by se slušelo – verze s tmavším povrchem jsou v tomto ohledu určitě praktičtější. Pochvalu si designeři Opelu zaslouží za tvůrčí odvahu, s jakou dal vale konvenční páce ruční brzdy, aby ji nahradili U-konzolí, ne nepodobnou ovládání tahu motorů tryskového letadla – takto řešená páka se dobře drží a zároveň umožnila vytvoření další odkládací schránky mezi sedadly.

Míst na odložení nejrůznějších drobností je v interiéru opravdu hodně – poličky, kapsy, zásuvky pod sedadly, držáky nápojů… nová Zafira potvrzuje, že je vozem „na zabydlení“, která všem pasažérům nabídne nejenom potřebný cestovní komfort, ale myslí i na jejich maličkosti, které má každý rád na cestách pěkně po ruce.

Nejsilnějším trumfem vozu je ale bezesporu koncepce uchycení sedmi sedadel. Zafira má svých sedm míst stále „na palubě“, originální konstrukční systém Flex7 však umožňuje proměnit Zafiru během několika málo sekund na šesti-, pěti-, čtyř-, tří- či dvousedadlový model s adekvátně se zvětšujícím prostorem pro zavazadla.

Dvě zadní sedačky, chtě nechtě určené spíš pro děti nebo na nouzové cestování dvou nenáročných dospělých, jsou v „stand-by“ režimu zcela zapuštěné do podlahy zavazadlového prostoru, jehož ložná plocha je naprosto rovná a jen nenápadná madla zapuštěná do podlahy dávají tušit, že vzadu se může dít něco víc: Jednoduchým pohybem se z podlahy vyklápějí dvě dobře tvarovaná „dospělá“ sedadla (která sice samozřejmě dramaticky redukují objem prostoru pro zavazadla na pouhých 140 litrů), ale možnost svézt o dva pasažéry víc může mít někdy cenu zlata. V základním pětisedadlovém uspořádání má zavazadelník nadprůměrný objem 645 litrů a po přeměně na dvoumístnou dodávku nabídne Zafira až 1820 litrů prostoru pro náklad! Ke všem těmto proměnám stačí Zafiře pouze dva momenty: Vyklápěcí sedadla ve třetí řadě a posuvná a překlápěcí lavice ve druhé řadě. Celou třímístnou lavici lze velmi snadno podélně posouvat a tím podle potřeby zvětšovat prostor pro zavazadla (pochopitelně na úkor místa pro kolena vzadu sedících pasažérů), sedák a opěradlo lze také přiklopit k sobě do vertikální pozice a celou lavici přisunout až za přední sedadla. Vyjmutí lavice z vozu není možné.

Trochu sporným momentem MPV modelů byly vždy jejich jízdní vlastnosti: Po poměrně vysokém vozu by řidič neměl chtít nějaké sportovní vlastnosti. V tomto ohledu Zafira docela příjemně překvapí: Řidič sice sedí výš než obvykle, přesto rozhodně nemá pocit kapitána na bárce zmítající se ve vlnách. Tužší podvozek IDS si dokáže poradit i s docela dravým stylem jízdy v zatáčkách, ještě náročnějším nelze než doporučit investovat pár desítek tisíc korun do interaktivního podvozku IDS Plus se systémem průběžné regulace tlumičů – ty dokážou za pomoci citlivých čidel bleskově „přitvrdit“ nebo naopak „vyměknout“, což eliminuje nepříjemné naklánění karoserie v ostřeji projížděných zatáčkách. Systém navíc dovoluje i navolení sportovního režimu, který nejenom patřičně „přitvrdí“ zavěšení kol, ale změní i charakteristiku práce motoru.

Opel má pro novou Zafiru celkem sedm zážehových a vznětových motorů o výkonech od 74 kW/100 k až po 147 kW/200 k. Dvěstěkoňové benzinové turbo spolu s interaktivním podvozkem IDSPlus dělá z mírumilovně se tvářící Zafiry silničního dravce schopného uštvat i hodně sebevědomé vyzyvatele. Samozřejmě za rychlost 225 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s se musí vyšší platit spotřebou, takže rozumnějším a přitom po dynamice také toužícím řidičům lze doporučit turbodiesel 1.9 CDTI, jehož 110 kW/150 k stačí také na slušnou dávku adrenalinu, přitom se ale dovede odměnit spotřebou mezi šesti a sedmi litry nafty.

Skutečně brutální překvapení si Opel chystá na podzim tohoto roku, kdy vyjede Zafira OPC poháněná přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 176 kW/240 k!

Mezi příplatkové příjemnosti vozu počítejmě například unikátní prosklenou střechu nebo natáčecí světlomety AFL. Tuzemská cena Zafiry zatím nebyla zveřejněna, dá se ale předpokládat, že se nebude lišit od dosavadního modelu. Ten byl totiž postaven cenově poměrně vysoko a prodejnost udržoval hlavně díky akčním nabídkám.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com
EGAP pojistí vývoz turbíny do Indonésie, řeší i problémy v Turecku EGAP pojistí vývoz turbíny do Indonésie, řeší i problémy v Turecku

Kromě nových pojistek musí garant českého exportu řešit…

Lego poprvé v historii povede šéf jiné národnosti než dánské Lego poprvé v historii povede šéf jiné národnosti než dánské

 Šéfem dánského výrobce stavebnic Lego se poprvé v…

Jak funguje dispečink RegioJetu? Noční můrou pracovníků jsou opravy D1 Jak funguje dispečink RegioJetu? Noční můrou pracovníků jsou opravy D1

Práce dispečera rozhodně není jednoduchá. Zvlášť když…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Volkswagen v novém kabátu Volkswagen v novém kabátu

Z důvodu zvětšení výstavní plochy pro neustále se…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety Škoda Trekka bylo SUV, které uvezlo osm lidí. Vzniklo před 50 lety

Už před padesáti lety měla Škoda svoje SUV. Jezdilo ovšem…

Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri! Tohle není pluh ve smyku, takto se uklízí sníh v Missouri!

Každá časová úspora se hodí. Prohlédněte si zajímavý…

 




Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Noční můra ruských gangsterů: Stovka luxusních BMW zničena kvůli nehodě vlaku

Noční můra ruských gangů: Stovka luxusních BMW zničena kvůli nehodě vlaku

Dnes 12:07

K vykolejení vlaku došlo v neděli odpoledne. Nikdo nebyl zraněn, úplně nové bavoráky jsou však nyní na odpis.




Blesk.cz

Čecha zatkli za ubodání blonďaté krásky, schovával se ve sněhu při mrazech –30 stupňů Celsia

Čecha zatkli za ubodání blonďaté krásky, schovával…

To je ona, krásná blonďatá dívka ze Skotska, která byla ve Finsku brutálně ubodána. V chladné zemi pracovala…

Národní galerie uvede nejdráže prodávajícího umělce. Gerharda Richtera

Národní galerie uvede nejdráže prodávajícího umělce.…

Výstava německého malíře Gerharda Richtera bude obsahovat nejdražší dílo poválečného umění. Expozice bude jedním…

 

iSport.cz

Nový Sport GÓÓÓL je tady! Skvělý Ronaldův rok, zázrak Realu i příběh Defoea

Nový Sport GÓÓÓL je tady! Skvělý Ronaldův rok,…

Nadupané vydání časopisu Sport GÓÓÓL! je právě v prodeji. Hlavním tématem posledního dílu v roce není nikdo jiný…

Schick v Janově září. Každý balon promění ve zlato, píší italská média

Schick v Janově září. Každý balon promění ve zlato,…

Báječný týden má za sebou český útočník Patrik Schick. Dvacetiletý talent vstřelil za Sampdorii Janov nejprve…

 

Reflex.cz

Posloucháte audioknihu a máte chuť na pivo. To jsou Hrabalovy Postřižiny v nové podobě

Posloucháte audioknihu a máte chuť na pivo. To jsou…

Režisér Jiří Menzel svým populárním filmem Postřižiny pořádně zavařil všem, který se po něm pokoušejí nějak…

Konec vstřícné Merkelové, chce zakázat zahalování obličeje v Německu

Konec vstřícné Merkelové, chce zakázat zahalování…

Německá kancléřka Angela Merkelová, která měla dosud poměrně vstřícný postoj k přílivu imigrantů do Německa,…

 
 
reklama