Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

redakce AUTO.CZ
Diskuze (148)
Na evropský automobilový trh vstupuje druhá generace Opelu Zafira, modelu, kterému nelze upřít výrazný podíl na razantním růstu obliby MPV modelů.

První Zafira hrála svého času roli bestselleru své třídy, druhá generace bude muset o tuto pozici tvrdě bojovat – škála konkurentů je stále početnější.

Nic nového pod sluncem! Jakkoli za jiných okolností by šlo o nepříliš lichotivé hodnocení, v případě druhé generace Opelu Zafira je to myšleno pozitivně: Nový model si totiž přináší všechny přednosti svého předchůdce, které jej – asi ne náhodou – vynesly na pozici neprodávanějšího MPV modelu v řadě evropských zemí. Vývoj se ale samozřejmě nezastavil, a tak Zafira druhé generace posouvá všechny ceněné atributy svého staršího sourozence a zejména tvrdý tlak na kvalitu zpracování, což nebyla u minulých modelů automobilky Opel zrovna nejsilnější stránka, je naprosto evidentní.

Zcela nově řešená palubní deska s výrazným, dopředu vysunutým středovým panelem je příjemně přehledná, do nového MPV Opel přenáší svůj koncept ovládání autorádií, navigace a ventilační soustavy, se kterým vyjela už nová Astra. Ovladačů není právě málo, něco málo ze složitosti ale ubírají tlačítka na volantu.

Dobrým krokem bylo umístění řadicí páky podle současných trendů vysoko do středového panelu blíže přirozeného dosahu ruky řidiče. Trochu sporné je možná jen použití stříbrné barvy (u některých verzí) pro horní část středového panelu, která se pak může zrcadlit v čelním skle více než by se slušelo – verze s tmavším povrchem jsou v tomto ohledu určitě praktičtější. Pochvalu si designeři Opelu zaslouží za tvůrčí odvahu, s jakou dal vale konvenční páce ruční brzdy, aby ji nahradili U-konzolí, ne nepodobnou ovládání tahu motorů tryskového letadla – takto řešená páka se dobře drží a zároveň umožnila vytvoření další odkládací schránky mezi sedadly.

Míst na odložení nejrůznějších drobností je v interiéru opravdu hodně – poličky, kapsy, zásuvky pod sedadly, držáky nápojů… nová Zafira potvrzuje, že je vozem „na zabydlení“, která všem pasažérům nabídne nejenom potřebný cestovní komfort, ale myslí i na jejich maličkosti, které má každý rád na cestách pěkně po ruce.

Nejsilnějším trumfem vozu je ale bezesporu koncepce uchycení sedmi sedadel. Zafira má svých sedm míst stále „na palubě“, originální konstrukční systém Flex7 však umožňuje proměnit Zafiru během několika málo sekund na šesti-, pěti-, čtyř-, tří- či dvousedadlový model s adekvátně se zvětšujícím prostorem pro zavazadla.

Dvě zadní sedačky, chtě nechtě určené spíš pro děti nebo na nouzové cestování dvou nenáročných dospělých, jsou v „stand-by“ režimu zcela zapuštěné do podlahy zavazadlového prostoru, jehož ložná plocha je naprosto rovná a jen nenápadná madla zapuštěná do podlahy dávají tušit, že vzadu se může dít něco víc: Jednoduchým pohybem se z podlahy vyklápějí dvě dobře tvarovaná „dospělá“ sedadla (která sice samozřejmě dramaticky redukují objem prostoru pro zavazadla na pouhých 140 litrů), ale možnost svézt o dva pasažéry víc může mít někdy cenu zlata. V základním pětisedadlovém uspořádání má zavazadelník nadprůměrný objem 645 litrů a po přeměně na dvoumístnou dodávku nabídne Zafira až 1820 litrů prostoru pro náklad! Ke všem těmto proměnám stačí Zafiře pouze dva momenty: Vyklápěcí sedadla ve třetí řadě a posuvná a překlápěcí lavice ve druhé řadě. Celou třímístnou lavici lze velmi snadno podélně posouvat a tím podle potřeby zvětšovat prostor pro zavazadla (pochopitelně na úkor místa pro kolena vzadu sedících pasažérů), sedák a opěradlo lze také přiklopit k sobě do vertikální pozice a celou lavici přisunout až za přední sedadla.

Vyjmutí lavice z vozu není možné.

Trochu sporným momentem MPV modelů byly vždy jejich jízdní vlastnosti: Po poměrně vysokém vozu by řidič neměl chtít nějaké sportovní vlastnosti. V tomto ohledu Zafira docela příjemně překvapí: Řidič sice sedí výš než obvykle, přesto rozhodně nemá pocit kapitána na bárce zmítající se ve vlnách. Tužší podvozek IDS si dokáže poradit i s docela dravým stylem jízdy v zatáčkách, ještě náročnějším nelze než doporučit investovat pár desítek tisíc korun do interaktivního podvozku IDS Plus se systémem průběžné regulace tlumičů – ty dokážou za pomoci citlivých čidel bleskově „přitvrdit“ nebo naopak „vyměknout“, což eliminuje nepříjemné naklánění karoserie v ostřeji projížděných zatáčkách. Systém navíc dovoluje i navolení sportovního režimu, který nejenom patřičně „přitvrdí“ zavěšení kol, ale změní i charakteristiku práce motoru.

Opel má pro novou Zafiru celkem sedm zážehových a vznětových motorů o výkonech od 74 kW/100 k až po 147 kW/200 k. Dvěstěkoňové benzinové turbo spolu s interaktivním podvozkem IDSPlus dělá z mírumilovně se tvářící Zafiry silničního dravce schopného uštvat i hodně sebevědomé vyzyvatele. Samozřejmě za rychlost 225 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s se musí vyšší platit spotřebou, takže rozumnějším a přitom po dynamice také toužícím řidičům lze doporučit turbodiesel 1.9 CDTI, jehož 110 kW/150 k stačí také na slušnou dávku adrenalinu, přitom se ale dovede odměnit spotřebou mezi šesti a sedmi litry nafty.

Skutečně brutální překvapení si Opel chystá na podzim tohoto roku, kdy vyjede Zafira OPC poháněná přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 176 kW/240 k!

Mezi příplatkové příjemnosti vozu počítejmě například unikátní prosklenou střechu nebo natáčecí světlomety AFL. Tuzemská cena Zafiry zatím nebyla zveřejněna, dá se ale předpokládat, že se nebude lišit od dosavadního modelu. Ten byl totiž postaven cenově poměrně vysoko a prodejnost udržoval hlavně díky akčním nabídkám.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (148)
16. 6. 2005 08:47
Re: Got cranium?
... ...
15. 6. 2005 21:47
Re: Už zase profiluje ... MA-GOOOR !!!!!
To, že jsem vůl píšeš stále do omrzení. Vždycky mě tím sice pobavíš ale nijak nesměřuješ v diskuzi k cíli. Asi se v tom stále nevyznáš, špatně si stále vysvětluješ ten můj příspěvek - to není o odsouzení auta a už vůbec ne nějakých variací orientace lidí. Kam ses to ve svých úvahách až dostal? Tys nějaký méně chápavý nebo co, nevím, jak ti to mám vysvětlit... Mě se zdá, že ti stále uniká smysl toho příspěvku. Ty to opravdu neumíš uchopit, pochopit ten smysl? Přece, to na mě nehraj... ty si teď děláš legraci, ne? P.S. Jak můžeš to, cos napsal chápat jako odsouzení... Michale tohle nemůžeš myslet vážně
15. 6. 2005 21:09
GOLF GTI SMETL ASTRU GTC
Čekáme na to měsíce. A je to tady a je to černé na bílém. Velký test dvou odvěkých rivalů... (Auto tip č.12) GTičko smetlo GTCéčko. Tohle nikoho doufám tady nepřekvapuje... Tak bravo GTI P.S. Astra má dobrou cenu - 710, getei je za 761, tak v tom je Astra přítulnější, ovšem jako kára, jako dravec to smetl getei
15. 6. 2005 19:29
Re: MOC SE MI LÍBÍ
Nerozumím. Já nemám volný a nevolný čas. Já dělám od rána do rána jen to co chci. Já ti nerozumím.
15. 6. 2005 19:04
Re: Už zase profiluje ... MA-GOOOR !!!!!
Jsem rád, že už nepíšeš sprostě. Tak a vzhůru na "Golfa" od Volva. P.S. Ale Michale, pokuď si mě ješte jednou nahoře přečteš, tak bys neobhájil názor, že auto, které se mi nelíbí je pro 4%. To bys mi křivdil.