Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

Nový Opel Zafira – první jízdní dojmy

 
 

Na evropský automobilový trh vstupuje druhá generace Opelu Zafira, modelu, kterému nelze upřít výrazný podíl na razantním růstu obliby MPV modelů.

První Zafira hrála svého času roli bestselleru své třídy, druhá generace bude muset o tuto pozici tvrdě bojovat – škála konkurentů je stále početnější.

Nic nového pod sluncem! Jakkoli za jiných okolností by šlo o nepříliš lichotivé hodnocení, v případě druhé generace Opelu Zafira je to myšleno pozitivně: Nový model si totiž přináší všechny přednosti svého předchůdce, které jej – asi ne náhodou – vynesly na pozici neprodávanějšího MPV modelu v řadě evropských zemí. Vývoj se ale samozřejmě nezastavil, a tak Zafira druhé generace posouvá všechny ceněné atributy svého staršího sourozence a zejména tvrdý tlak na kvalitu zpracování, což nebyla u minulých modelů automobilky Opel zrovna nejsilnější stránka, je naprosto evidentní.

Zcela nově řešená palubní deska s výrazným, dopředu vysunutým středovým panelem je příjemně přehledná, do nového MPV Opel přenáší svůj koncept ovládání autorádií, navigace a ventilační soustavy, se kterým vyjela už nová Astra. Ovladačů není právě málo, něco málo ze složitosti ale ubírají tlačítka na volantu.

Dobrým krokem bylo umístění řadicí páky podle současných trendů vysoko do středového panelu blíže přirozeného dosahu ruky řidiče. Trochu sporné je možná jen použití stříbrné barvy (u některých verzí) pro horní část středového panelu, která se pak může zrcadlit v čelním skle více než by se slušelo – verze s tmavším povrchem jsou v tomto ohledu určitě praktičtější. Pochvalu si designeři Opelu zaslouží za tvůrčí odvahu, s jakou dal vale konvenční páce ruční brzdy, aby ji nahradili U-konzolí, ne nepodobnou ovládání tahu motorů tryskového letadla – takto řešená páka se dobře drží a zároveň umožnila vytvoření další odkládací schránky mezi sedadly.

Míst na odložení nejrůznějších drobností je v interiéru opravdu hodně – poličky, kapsy, zásuvky pod sedadly, držáky nápojů… nová Zafira potvrzuje, že je vozem „na zabydlení“, která všem pasažérům nabídne nejenom potřebný cestovní komfort, ale myslí i na jejich maličkosti, které má každý rád na cestách pěkně po ruce.

Nejsilnějším trumfem vozu je ale bezesporu koncepce uchycení sedmi sedadel. Zafira má svých sedm míst stále „na palubě“, originální konstrukční systém Flex7 však umožňuje proměnit Zafiru během několika málo sekund na šesti-, pěti-, čtyř-, tří- či dvousedadlový model s adekvátně se zvětšujícím prostorem pro zavazadla.

Dvě zadní sedačky, chtě nechtě určené spíš pro děti nebo na nouzové cestování dvou nenáročných dospělých, jsou v „stand-by“ režimu zcela zapuštěné do podlahy zavazadlového prostoru, jehož ložná plocha je naprosto rovná a jen nenápadná madla zapuštěná do podlahy dávají tušit, že vzadu se může dít něco víc: Jednoduchým pohybem se z podlahy vyklápějí dvě dobře tvarovaná „dospělá“ sedadla (která sice samozřejmě dramaticky redukují objem prostoru pro zavazadla na pouhých 140 litrů), ale možnost svézt o dva pasažéry víc může mít někdy cenu zlata. V základním pětisedadlovém uspořádání má zavazadelník nadprůměrný objem 645 litrů a po přeměně na dvoumístnou dodávku nabídne Zafira až 1820 litrů prostoru pro náklad! Ke všem těmto proměnám stačí Zafiře pouze dva momenty: Vyklápěcí sedadla ve třetí řadě a posuvná a překlápěcí lavice ve druhé řadě. Celou třímístnou lavici lze velmi snadno podélně posouvat a tím podle potřeby zvětšovat prostor pro zavazadla (pochopitelně na úkor místa pro kolena vzadu sedících pasažérů), sedák a opěradlo lze také přiklopit k sobě do vertikální pozice a celou lavici přisunout až za přední sedadla. Vyjmutí lavice z vozu není možné.

Trochu sporným momentem MPV modelů byly vždy jejich jízdní vlastnosti: Po poměrně vysokém vozu by řidič neměl chtít nějaké sportovní vlastnosti. V tomto ohledu Zafira docela příjemně překvapí: Řidič sice sedí výš než obvykle, přesto rozhodně nemá pocit kapitána na bárce zmítající se ve vlnách. Tužší podvozek IDS si dokáže poradit i s docela dravým stylem jízdy v zatáčkách, ještě náročnějším nelze než doporučit investovat pár desítek tisíc korun do interaktivního podvozku IDS Plus se systémem průběžné regulace tlumičů – ty dokážou za pomoci citlivých čidel bleskově „přitvrdit“ nebo naopak „vyměknout“, což eliminuje nepříjemné naklánění karoserie v ostřeji projížděných zatáčkách. Systém navíc dovoluje i navolení sportovního režimu, který nejenom patřičně „přitvrdí“ zavěšení kol, ale změní i charakteristiku práce motoru.

Opel má pro novou Zafiru celkem sedm zážehových a vznětových motorů o výkonech od 74 kW/100 k až po 147 kW/200 k. Dvěstěkoňové benzinové turbo spolu s interaktivním podvozkem IDSPlus dělá z mírumilovně se tvářící Zafiry silničního dravce schopného uštvat i hodně sebevědomé vyzyvatele. Samozřejmě za rychlost 225 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 9,0 s se musí vyšší platit spotřebou, takže rozumnějším a přitom po dynamice také toužícím řidičům lze doporučit turbodiesel 1.9 CDTI, jehož 110 kW/150 k stačí také na slušnou dávku adrenalinu, přitom se ale dovede odměnit spotřebou mezi šesti a sedmi litry nafty.

Skutečně brutální překvapení si Opel chystá na podzim tohoto roku, kdy vyjede Zafira OPC poháněná přeplňovaným zážehovým dvoulitrem o výkonu 176 kW/240 k!

Mezi příplatkové příjemnosti vozu počítejmě například unikátní prosklenou střechu nebo natáčecí světlomety AFL. Tuzemská cena Zafiry zatím nebyla zveřejněna, dá se ale předpokládat, že se nebude lišit od dosavadního modelu. Ten byl totiž postaven cenově poměrně vysoko a prodejnost udržoval hlavně díky akčním nabídkám.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila Část cizinců v záchytném zařízení na Plzeňsku se vzbouřila

Část cizinců se dnes vzbouřila proti policii a…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář Zeman je na tom špatně, možná nebude kandidovat, říká diplomat Kolář

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“ Ojetý Opel Zafira B (2005 - 2014): Ještě více „Flex“

Se Zafirou se Opel v roce 1999 skvěle trefil do vkusu…

Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje Zafiry v plamenech. Opel případy vyšetřuje

Anglické maminky bijí na poplach poté, co jejich rodinné…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i kroupy. Sledujte radar

Tropy v Česku v úterý vystřídají bouřky a přijdou i…

Začátkem týdne se budou teploty stále držet na tropických třicítkách. Z úterka na středu však přijde ochlazení,…

 

iSport.cz

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…