Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nový Seat Toledo vs. Altea: na vlastní oči+naše dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (42)
Neodolali jsme pokušení postavit vedle sebe dva nejnovější Seaty. Jak dopadá duel dvou nekonvenčních novinek? Základní statické srovnání a naše první dojmy z jízdy s novým Toledem najdete v článku...

Seat se s novou generací vozů postavených na koncernové platformě Golfu V vydal do neprobádaných vod okrajových segmentů. Již jsme si zvykli, že nižší střední třída roste tak, že v nových autech je tolik místa pro posádku jako v předchozí generaci vozů o třídu větších, sem tam se na trh dostane výrazná automobilová osobnost velkého formátu, která má za úkol získat uznání od majitelů otce třídy - Volkswagenu Golf. Do této třídy se již před lety dostaly prémiové značky (Audi, Mercedes-Benz a konečně i BMW), hitem posledních let je však fenomén MPV, tedy pětimístný automobil s vyšší střechou, přirozenějším sezením pro 5 cestujících a místem pro zavazadla, které neohromuje ani tak velkým objemem jako spíše variabilitou využití.

Sportovní duch španělské odnože koncernu VW svádí k úvahám nad spíše delším, ale nízkým hatchbackem, který by měl konkurovat Mazdám 3 nebo Alfám 147. Takový nový vůz zatím v nabídce Seatu nefiguruje, ale samozřejmě na trh příjde a to už v příštím roce. V květnu 2005 se totiž má představit nový Seat Leon, který je snad jediným Seatem s platformou PQ35, který se drží koncepce karosérie, na kterou jsme v této třídě zvyklí.

Hlad po středních MPV chce Seat zahnat zavedením Altey, která se sice se svou vyšší stavbou karosérie nedá jednoduše hodit do jednoho pytle s typickým hatchbacky nižší střední třídy, ale svým španělským dynamickým naturelem a zejména jízdními vlastnostmi má proti typickému střednímu MPV jistou konkurenční výhodu. Důležitý je jistě také prostor v interiéru, protože subjektivně hodnoceno je jej nadbytek všemi směry, cestujete-li ve čtyřech. Místo nad hlavou nebo vpředu před vámi jen obtížně vyplníte cestujícími nebo zavazadly, ale pro jízdní komfort na palubě hraje jistě důležitou roli podobně jako konstrukce sedadel, která mohou poskytnout cestujícím přirozenější polohu vhodnou pro delší cestu. Ostatně většinu těchto postřehů jsme již zveřejnili v našem testu Seatu Altea 1.6 (75 kW) letos v létě.

Diskuzní fóra oživila značka Seat představením nového Toleda, které má vzhledem ke konzervativnímu tříprostorovému předchůdci netradiční tvary. Stále je to tříprostorový automobil, ale ten třetí prostor je jen jakýmsi náznakem stupňovité zádě. Ta se otevírá vzhůru s celistvým panoramatickým zadním oknem a otevírá vstupní otvor, který by bylo možno přirovnat v otevřené tlamě velryby. To co jsme psali o vnitřním prostoru v Seatu Altea, platí i pro nové Toledo. S automobilem již několik dní jezdíme a zatím všichni, kteří s námi cestovali, si pochvalovali prostor a kvalitu sedadel. Ne všichni se shodli v posouzení tvarového zpracování zádě, ale Seat si věří a v jednom z tiskových prohlášení uvádí: "Zájem o konvenční sedany nižší střední třídy v Evropě dlouhodobě klesá. Proto se SEAT jako značka, která klade veliký důraz na odvážný design a moderní přístupy, rozhodl pro netradiční krok: uděláme sedan na bázi vozu typu "monospace" a vneseme tak nový přístup do poněkud ustrnulé třídy klasických sedanů." Tento odvážný přístup k novému pojetí klasických automobilů si v minulých letech odzkoušelo například BMW či Renault, takže je podle nás jedině dobře, že v koncernu VW je také značka vyvažující konzervativní design Volkswagenu nebo Škody.

Neodolali jsme pokušení postavit vedle sebe dva nejnovější Seaty. Jak dopadá tvarový duel dvou nekonvenčních novinek?

Dvojice Altea a Toledo patří do skupiny automobilů, které vypadají ve skutečnosti trochu jinak, než na fotografiích. Mohou za to snad mnohé prostorové plochy, lemy a prolisy, které dělají celkový tvar, na fotografiích jen obtížně zachytitelný. Na Altee, která byla přeci jen jednoznačněji přijímána je snad jediný zádrhel, který bychom "opravili". koncová světla jsou podle nás příliš násilně ukončena obrysem výklopného víka. Kdyby bylo koncové světlo zčásti na víku, design by byl celistvější a snad by zmizela jistá těžkopádnost C-sloupku. Mohutné boky obou vozů jsou odlehčeny charakteristickou klesající linkou, která upomíná na sportovno v jižanské nátuře značky.

Proporční těžkopádnost Toleda vyniká nejvíce při přímém srovnání, ale v běžném provozu, na ulicích mezi ostatními "normálními" auty, nebo zaparkované před domem, se nám Toledo líbí čím dál více. Začínáme chápat filozofii jeho tvůrců. Významným faktorem této lásky na druhý pohled jsou totiž překvapivě agilní jízdní vlastnosti, které v kombinaci se zážehovým motorem 2.0 FSI (110 kW) dávají zapomenout na hmotu vozu (pohotovostní hmotnost 1400 kg).

Nejzajímavější detaily Seatu Toledo a Seatu Altea jsou zachyceny na našich fotografiích.

Tento příspěvek prosím berte jako pozvánku k přečtení redakčního testu Seatu Toledo 2.0 FSI Sport-Up, který připravujeme na nejbližší pondělí.

Ceny nového Seatu Toledo na českém trhu.





komerční sdělení:

Elegance i v zimě - LEVNÁ hliníková kola!

Jednou ze zajímavých akcí nadcházející zimní sezóny je ELEGANCE I V ZIMĚ, která nabízí hliníková kola za podobnou cenu, za jakou byste nakoupili plechová kola spolu s poklicemi.

Ondřej Láník
Diskuze (42)