Nový vlastník Fiskeru chce s elektroauty konkurovat Tesle
Společnost Wanxiang Group Corp., specializovaná na výrobu komponentů pro automobilový průmysl, kterou vlastní čínský podnikatel Li Guangiu, jehož jmění s odhaduje na 3,1 miliardy dolarů, se za sumu lehce pod 150 milionů dolarů stala novým majitelem automobilky Fisker. A má s ní velmi ambiciózní plány.
Wanxiang se už na domácím trhu zabývá výrobou dopravních prostředků, konkrétně elektrických autobusů a plánuje pro Fisker Automotive podobné zaměření - na elektromobily. Fiskeru příliš nevyšla sázka na plug-in hybridní vozy a přestože stávající technika u značky ještě nějaký čas vydrží, cílem je učinit z Fiskeru významného výrobce luxusních elektromobilů.
S tímto plánem dobře ladí i loňské převzetí další americké firmy A123 Systems, zabývající se výrobou Li.Ion akumulátorů a Li se tváří odhodlaně - do Fiskeru, respektive Wanxiangu hodlá pumpovat peníze, dokud nebude projekt úspěšný. Pokud by se to nepovedlo jemu, bude prý v tomto úsilí pokračovat jeho syn a pokud ani on neuspěje, pak jeho vnuk. Krásná práce...
Wanxiang, u něhož je v Americe zaháčkovaný i "nesmrtelný" bývalý šéf GM Bob Lutz, je vlastníkem bývalé továrny GM v delawarském Wilmingtonu a právě tam budoucí EV i plug-in hybrid Karma hodlají vyrábět. Kdopak jim na to asi bude dávat pozor... Později ovšem Wanxiang chce vyrábět Fiskery v Číně. Zatím není jasné, jestli "také v Číně" nebo prostě "v Číně". Tím by značka získala z hlediska výrobních nákladů značkou konkurenční výhodu oproti Tesle, které chce se svými produkty konkurovat. Jisté naopak je, že skončí výroba Karmy ve finském Valmetu.