Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Dnes se před padesáti lety poprvé představila socialistická legenda, Škoda 1203!

Za dobu svojí existence se stala jedním z nejrozšířenějších malých užitkových vozidel na našem trhu. V někdejším Československu sloužila nejčastěji ve zdravotnictví jako sanitka či pohřební vůz, vyráběla se ale i jako mikrobus nebo v provedení valník.
Zpět na článek
14. 9. 2018 09:18
14. 9. 2018 10:19
14. 9. 2018 19:05
14. 9. 2018 20:46
14. 9. 2018 22:55
14. 9. 2018 23:00
14. 9. 2018 23:05
15. 9. 2018 10:27
14. 9. 2018 20:32
14. 9. 2018 09:14
Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Domnívám se, že v případě Š 1203 lze jen těžko hovořit o "legendě". Byla to spíš automobilová tregedie přesně ilustrující neschopnost a bídu československého socialismu. Každý, kdo byl nucen s tímto strojem jezdit se po porevolučním přesednutí do slušných užitkových vozidel typu Caddy, Berlingo, Transit, Ducato, Transporter apod. ocitnul doslova v jiné automobilové galaxii. :-! A nejsmutnější na tom je, že tato komoušská automobilová katastrofa měla za úkol po desetiletí zachraňovat lidské životy. Kolik jich zbytečně vyhaslo kvůli její zoufalé pomalosti (která byla dána jak zoufalou dynamikou, tak prachbídnou stabilitou), už dnes nikdo nespočítá... 8-s :no:
Rozbalit vlákno
21
Avatar - Dinar
14. 9. 2018 09:45
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Nemyslím, že by Š1203 byla nějaká automobilová tragedie, tedy ne v době svého vzniku, vyjela ve druhé pol. 60. let, podobně třeba jako transit 1.gen, což je dodávkový etalon, a nemyslím, že by v té době vůči transtitu nějak výrazně konstrukčně zaostávala, designem naopak byla určitě lepší. Problém je v tom, že se Š1203 od doby svého vzniku nezměnila, nevyvíjela, vůbec samotný fakt, že se vyráběla pomalu do r. 2000 je strašný, tohle je tragedie ilustrující neschopnost a bídu čs. socialismu, což lze dobře demonstrovat právě na tom transitu, každoroční vylepšení, x generací... Ale to nemění nic na tom, že Škoda 1203 byla v době svého vzniku celkem moderní dodávkové auto. ;-)
14. 9. 2018 11:34
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
No právě, "v době vzniku", a to se psal rok 1957!!! 8-s
Avatar - Dinar
14. 9. 2018 12:05
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Trochu jsem googlil, vývoj nové dodávky začal koncem padesátých let, pak to zastavili, vrátili se k zadání až v r. 65 a v r.68 z toho byla š1203. Optikou té doby a konkurence na tom autě zas nic tak křápovitého nevidím, design soudobý, technika dle mého též, takže výtka směrem k autu samotnému mi přijde mimo. Jak, píšu, že to auto dál nevyvíjeli a prakticky nezměněné vyráběli dalších pětadvacet let, to je tragedie.
14. 9. 2018 20:50
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
To vcelku reálny pohľad. Motor bol slabinou inak pomerne modernej koncepcie. Škoda ešte príliš úzkeho rozchodu, s tým sa nedalo nič robiť, preto ani auto nemohlo byť širšie a miesto spolujazdca vpredu je naozaj skôr núdzové. Lekári, ktorí sa vozili v sanitkách, s nostalgiou spomínali na Š1202 STW, aj keď tie boli zase vzadu neporovnateľne menšie.
14. 9. 2018 09:47
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
K poslednej vete snáď len toľko, že skús naopak porátať koľko ľudí bolo zachránených. Kopa vecí, vrátane tejto popelnice, bola poplatná dobe vzniku a možnostiam tej doby. Že to bol krám už v čase vzniku sa nemá zmysel dohadovať…
14. 9. 2018 10:22
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Svätá pravda. V tom, ako bola zainteresovaná do našich životov, je to skutočne legenda. Ale aj dĺžkou výroby s neveľkými zmenami patrí medzi rekordérov. Technicky bola zastaralá už v čase uvedenia do výroby, to je pravda, ale iná možnosť skrátka nebola.
Avatar - Dinar
14. 9. 2018 10:31
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Já bych si docela rád přečetl srovnání např. s tím transitem Mk.1, jde mi o tu technickou zastaralost, já ji tam na první pohled, konstrukce, pohon, nevidím, ale posledně mi tu kluci hezky objasnili autobus RTO, tak třeba se někdo orientuje i v dodávkách.
14. 9. 2018 20:21
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Tak Š1203 meškala za svetom už v čase svojho príchodu jednoducho preto, že príprava výroby trvala dlhšie ako bolo zdravé. Naviac už vtedy sa vedelo o nedostatočnom výkone, ale o novom motore mohli iba snívať, ten čo bol lk dispozícii, mal už svoje roky. Riešenie kabíny bolo trochu nedomyslené - a nemyslím teraz bezpečnosť, vtedy sa s ňou u nás ešte príliš nekalkulovalo.
Na umiestnenie motora doplatil skôr spolujazdec, jeho sedadlo je užšie, a viac pritlačené ku dverám, sedenie na tomto mieste je skôr za trest.
Ale auto malo aj svoje výhody, patrili medzi ne napríklad dĺžka ložnej plochy, ktorá sa dala ešte zväčšiť sklopením spodnej časti zadného deleného veka. To, mimochodom, dobre poslúžilo aj pri nakladaní nosidiel do sanitky, rakvy do pohrebáku, alebo ako praktická plošina pri vykladaní tovaru alebo vydávaní stravy družstevníkom na poli. Zároveň bola podlaha dosť nízka, čím sa mohla pochváliť máloktorá dodávka. Zahraničná konkurencia mala zväčšia kratšiu ložnú plochu a vyššie od zeme, čo bolo dané ich kabínou až za nápravou a zadnou tuhou nápravou. VW disponoval podobnou kabínou ako Š1203, ktorá bola naviac oveľa priestrannejšia, ale zase mal motor vzadu, čí veľmi výrazne trpel priestor vzadu, a to ako v objeme, tak vo variabilite a prístupe.
Mnohí tu na Š1203 nadávajú neprávom, pretože väčšine ľudí nikdy neublížila, skôr poslúžila. A čo dodať o vodičoch typu H/K_svwet a pod? Takým by som do ruky nedal ani starý traktor. Človek, čo vopred k tomu autu pristupuje ako k šrotu a tak s ním aj jazdí, by sa k nemu nemal ani priblížiť. Napriek tomu, že Š1203 mala svoje muchy, vedela jazdiť dobre a podávať veľké výkony. Stačilo sa o ňu trochu starať. Ja som jazdil až s neskoršími verziami vyrábanými v Trnave, ale každá z nich vpohode jazdila rovnako svižne ako všetky autá na ceste. Prekážajúca udýchaná dodávka v meste bola vizitkou schopností a "odbornosti" vodiča, ničoho iného. Všetky modely bez výnimky vedeli jazdiť deväťdesiatkou, tie novšie nemali problém dostať sa na tachometrových 140 na diaľnici (samozrejme nie dvojnásobne preťažené). Len sa bolo treba starať, a to v prípade tisídvestotrojky akosi nebolo v móde, väčšina sa k nej správala ako k hnoju. A vidieť to aj v tejto diskusii.
TAZ-ka sa dlho snažila o náhradu tisídvestotrojky novším modelom, ale žiadny pokus nevyšiel, ani bazkársky, ani ich vlastný. Posledná pokus, ktorý nevyšiel, je spolu s niekoľkými ďalšími vystavený v bratislavskom Múzeu dopravy. Keď niekedy zablúdiš do Bratislavy, určite sa tam zastav. ;-)
[odkaz] Žlté auto - TAZ I alebo II, neviem presne, biele za ním je Mibra, pokračovateľ prototypov TAZ. Za ním je MNA900 a červený je posledný prototyp, vyvíjaný v spolupráci s automobilkou Zaporožec. Tento vývoj zrušil istý nechvalne známy pán Majský... Úplne vzadu je modrý mikrobus Tatra z dielní BAZ.
(Mimochodom, do diskusie k autobusom som dal pár odkazov na materiály o vývoji áut na Slovensku, ak chceš, nájdeš tam snáď niečo zaujímavé).
14. 9. 2018 20:31
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Toto je jedna z posledných plánovaných inovácií TAZ 1,9D, do sériovej výroby sa už nedostala. Za povšimnutie stojí (okrem dizajnu, dielového motora VW a prevodovky Peugeot) napr. zväčšený rozchod kolies. Bol vyrobený jediný kus pre potreby výstav, ale tým to, žiaľ skončilo. Mojou osobnou zásluhou na tomto aute, ako v tom čase mladého nádejného mladého konštruktéra, boli nové sedadlá v kabíne.
[odkaz]
14. 9. 2018 13:33
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Ale tak....Jak tu píše několik lidí, je třeba se na to auto koukat v kontextu doby vzniku. Zřejmě jste asi neměl nikdy čest řídit T1 nebo starý Tranzit. Samozřejmě má 1203 spoustu nedokonalosti. On třeba i starý Brouk i T2 se přestaly vyrábět nedávno a v současném provozu by to měly těžké. 1203 vznikla jakou užitkové auto a tomu odpovídala i životnost. Po pěti letech to bylo na generálku. Nicméně těch pět, deset let jezdila poměrně hodně, narozdíl od tehdejších osobních aut. Na to v jakých vznikala podmínkách, a jaké byly možnosti, to až zase tak špatně nedopadlo. A dnešní dodávky? Kolik jich přežije 10 let? Nenadával bych ale a auto jako takové, ale na ty, kdo mohou za to, že takové podmínky byly. 1203 nicméně mnoho let provázela naše životy a proto ji mám rád. Kdo chce nadávat ať si nadává. Ostatní se pobavte, viz odkaz.. [odkaz]
Avatar - 3_diamanty
14. 9. 2018 09:59
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
[odkaz] .. zrovna ako sanitka to moc stastne auto nebolo... bohvie kolko ludi v nudzi cakalo marne kym k nim vobec dorazi tento zachranarsky superstroj ..... ach jo.. hruza pomysliet vobec na toto.... a teda nielen ako sanitka... celkovo otrasne cudo..... ja som jazdil par jazd na brigade kedysi s TAZ-om 1500 defakto to bolo nic ine len kusok prerobena a akoze "modernejsia" 1203-ka vyrabana u nas... jazda s tym v realnej mestskej premavke kde okolo teba svistia rychle moderne vozy bola uz vtedy okolo r 2008-2009 doslova adrenalinom a neraz som mal doslova smrt v ociach .... tu staci naraz aj v 30tke a je cloveku amen ... ale nastastie som ju mal v rukach len par dni na par jazd... ako ( nudzovu ) nahradu za prepravny vw transporter ktoremu proste odisiel starter ( mal asi 240 tisic uz vtedy najazdene) ...
14. 9. 2018 10:17
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Je jasné, že o tom aute vieš úplný prd...
Avatar - 3_diamanty
14. 9. 2018 10:24
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
je jasne ze ty vies o mne uplny prd... ale musis rypat .. klasika u teba uz.. ;-)
14. 9. 2018 19:51
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Rozhodne tým o nič neprichádzam. Najmä vzhľadom na koniny čo tu píšeš, ty smrť v očiach...
Avatar - Barrichello
14. 9. 2018 10:47
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Však už ke konci totáče jako sanitky sloužily jako prominentnější sanitky nakoupené Mercedesy a bylo tu i pár kusů ruského RAF Latvia, což bylo mnohem lepší vozidlo.
Poláci zas měli své žuky a později Lubliny a nejluxusnější sanitka socialismu byl ZIL 118 Junost a jeho nástupci
Avatar - 3_diamanty
14. 9. 2018 10:51
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
tak tak.. inak neviem najst ten rastov klip so sanitkou.. ak niekto ho nasiel kludne sem moze hodit odkaz ... tam to rasto pekne vystihol aky srot to bol... a bolo tam pekne vidiet aky je na.raty z tohto srotu a ani to netajil ;-) ..

prateli chvatej SOS ;-)
15. 9. 2018 10:01
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
[odkaz]

To byla garáž ještě jedna s Chválom a Rejlkem :-)
14. 9. 2018 11:17
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Tak tak. Katastrofální vlastnosti křápu byly pohromou pro všechny zůčastněné. Jen naprostej blb to nepřizná. Z tý doby na tom byly podobně i další zmetky: Avia, Liaz, š100 a pod. Hrůza jen vpomenu... Klumprty co zmizely jak mávnutím proutku, jen co bylo možný koupit něco jinýho. Žádný klady to nemělo, bylo to jen pro zlost.
14. 9. 2018 11:37
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Přesně, proto bych se v těchto případech vystříhal jakékoliv nostalgie... :-O Ale někteří soudruzi na tu dobu pochopitelně vzpomínají moc rádi, vždyť tehdy stačilo mít rudou knížku, silný žaludek a cesta ke kariéře byla otevřená. Odborné znalosti a schopnosti byly až druhořadé... 8-s
14. 9. 2018 20:32
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Ty máš s tými vozmi osobné skúsenosti, že to tak dobre vieš?
14. 9. 2018 15:08
Re: Legenda? Ani omylem, jen socialistický křáp!
Nemáš pravdu. Před 50ti lety to bylo normální užitkový auto. Problém je že ho komouši dělali v nezměněný podobě dalších 20 let. Z dnešního pohledu je to samozřejmě střep, ale to skoro každý 50 let starý auto.
Avatar - Stejsn
14. 9. 2018 09:18
Na fotce č. 35
je i naše Ina, viz [odkaz] :yes:
Rozbalit vlákno
0
14. 9. 2018 09:56
Zážitky se Š 1203
1.Odešla spojka na největší křižovatce v Brně a bylo to v létě v tom největším vedru.

2.Kamion z protisměru rozbil kamenem čelní sklo a muselo se dojet.Slovenští celní nás
pustili,ale naši nechtěli,ale nakonec se dojelo domů.Když pršelo,tak se zastavilo a vytáhnul se deštník a čekalo se až přestane pršet.
Tak se jelo celou cestu od hranic Slovenska.
Rozbalit vlákno
3
14. 9. 2018 10:17
Re: Zážitky se Š 1203
Smola...
Avatar - Dinar
14. 9. 2018 10:28
Re: Zážitky se Š 1203
Měl jsem ji ve firmě zač. 90. let, jako vůbec první dodávku, občas jsem s ní i jezdil a zážitků podobného typu byla kopa. Nejvíc mě dostávala operace s chlazením motoru, správná a včasná práce s ovládáním žaluzie chladiče a petka s vodou jako základ zdolání vrcholu, v létě s naloženým autem to byla dovednost, kterou ne každý zvládal. >:D
Tak jako tak, na to groouu, groouu, groouu při každém rozjezdu nikdy nezapomenu, ani na stále přítomný pocit, v tomhle bych bourat nechtěl... ;-)
Avatar - Ozzman
14. 9. 2018 14:03
Re: Zážitky se Š 1203
Dnes už je to spíše atrakce, ale v mém okolí mám fanoušky ,takže mám aktuálnější zkušenost... Místo spolujezdce je dimenzováno na velikost asijské teenagerky, více, než 5km na tomto sedadle pro průměrně vzrostlého čecha je peklo >:-[]
14. 9. 2018 10:19
Galéria
Opäť hromada fotiek bez jediného popisu. Čitateľ má samozrejme presne poznať všetky tie prototypy, pokusy a sériové autá... Odfláknutá práca ACZ ako prakticky vždy.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - _Karel_
14. 9. 2018 10:24
Dnes se před padesáti lety
Ach ta čeština..... ;-\
Rozbalit vlákno
3
Avatar - 3_diamanty
14. 9. 2018 10:26
Re: Dnes se před padesáti lety
tak kusok tu dostala po bokovy ;-) ...
Avatar - _Karel_
14. 9. 2018 10:28
Re: Dnes se před padesáti lety
Přitom původní, zřejmě autorův nadpis byl ok : "oblibena-i-zatracovana-dvanactsettrojka…
8-s
Avatar - 3_diamanty
14. 9. 2018 10:36
Re: Dnes se před padesáti lety
krstny nas v nej obcas povozil v presove u starych rodicov este ako deti ... to som pritom ani netusil ze casom si s nou raz aj zajazdim... teda nie uplne s nou ale uz ako s u nas vyrabanym TAZ 1500 ( kusok prerobena 1203-ka ) ... ale bolo to len par jazd z nudze.. auto uz bolo pred vyradenim.. ale obcas este zaskakovalo.. proste taky ten klasicky nezmar ;-) .. ale inak smrt v ociach to bola pamatam si na to akoby to bolo vcera .. aj vtedajsia nasa felda bola voci tomu bezpecne posobiace a luxusne premiestnovadlo hoc uz tiez bola vlastne "starucka" v tom case

PS: este aj tie bocne posuvne dvere nam na tom TAZe blbli ( a vraj to blbo uz od nova ) a pamatam ze trebalo fajne rukou zatiahnut za ne a trieskat s nimi ... tam co sa mohlo kazit sa kazilo ... ved 105L-ka to iste.. mali sme ju ( aj som s nou rok jazdil 2000-2001 kym sme kupili feldu v r 2001 ) tak viem .. tam aj pocitadlo km nam odislo... aj stierace ... aj startovat si musel vzdy na dvakrat... nic neslo jak malo ale auto napriek tomu sluzilo neskutocne poctivo :yes:
Avatar - Panamira
14. 9. 2018 19:05
1203
S dvanáctsettrojkou jsem najel přes milion km. Od Aše po Zemplín v kde jaké zádeli. Charakteristika, nové auto muselo projít důkladnou antikorozní úpravou a dotažení a různé promazání šroubku a patic žárovek. Výměna vrchního pryžového kolena motorů chlazení z Žigula, byl protkán textilii a vydrželo životnost motoru. Po najetí 2 500 km promazání nápravy, kardanky a torzek, zvláštní úkon byl promazání kulisy řazeníolejničkou. Po 7 000km výměna motorového oleje. Na zimu přidání topného tělesa k spolujezdci k nohám z trambusu , jinak při mínus 10 byla v kabině zima. Při nájezdů km potřeba výměny čepů a pomocného čepu řízení, který neměl žádnou výdrž . Při předvídáni servisování se dalo najet bez problému 250 000 km.
NEJHORŠÍ BYL HLUK Z KARDANOVÉ TYČE A NEUSTÁLÁ REZONACE KAROSÉRIE.
KONSTRUKTÉRA TOHOTO VOZIDLA BYCH NECHAL ODSTŘELIT. :no: :no: :no:
Rozbalit vlákno
5
14. 9. 2018 20:46
Re: 1203
K poslednej vete: Nevadí, hlavne že si inak zdravý a chutí ti jesť.
Avatar - Panamira
14. 9. 2018 22:55
Re: 1203
Řekl jsem svůj názor na 1203, auto od kolíbky až do hrobu, Čobole drevený a jíst mi chutná.
14. 9. 2018 23:00
Re: 1203
No ty si jasný, ty strelec. >:-[] Neodstreľ si nohu. ;-)
Avatar - Panamira
14. 9. 2018 23:05
Re: 1203
Se divím, že při tvém narození, tě máma neutopila v Dunaji.
15. 9. 2018 10:27
Re: 1203
Tak sa div, na to ti snáď mozgová kapacita stačí. ;-)
14. 9. 2018 20:32
1203
Komanči varili z toho, čo ukoristili. Až do 1000 MB všetky výrobky boli iba face liftom Škoda Popular 1100 OHV z roku 1939-1940, Až na celokovovú karosériu, ktorá nahradila kasňu s výdrevou. Keby pán Ing. Hrdlička tušil, že jeho dielo bude jazdiť až do rokov deväťdesiatych, bol by sa strašne opil...
Áno, aj VW bus bol zaostalý a pomalý, chodil vďaka redukciám len 80 km/h, ale v rokoch 80 tych jazdili Nemci na úplne iných dodávkach... Ako nešťastie sa ukázal aj hladný trh RVHP, kde sa predalo všetko lepšie ako čerstvé lajno, takže načo vývoj... Ten v automobilizme skoro nebol, vlastne niečo málo bolo, ale do série sa dostalo pramálo...
Spamätali sa až tesne pred revolúciou, keď už nevedeli v zahraničí predať nič, alebo za úplne dampingovú cenu. Napriek tomu rád spomínam na moje škody 120, ktoré napriek tomu jazdili.
A ukážte mi jeden mikrobus, kde si natiahnete nohy ako v tej 1203 - ke.
Rozbalit vlákno
0