Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?
Potřetí za posledních dvacet let končil světový šampionát v automobilových soutěžích mimo Britské ostrovy. Nyní nešlo jen o loučení se sezonou, ale i s automobilkou Volkswagen, která opanovala poslední čtyři sezony. S bojem o vítězství se loučily také současné speciály WRC. Podle nových pravidel totiž tovární týmy příští rok nasadí vozy s výrazně vyššími výkony.
Lappiho titul a odcházení
Letošní mistrovství světa bylo před cestou na pátý kontinent rozhodnuto v hodnocení jezdců i týmů. Šlo však ještě o prvenství v hodnocení kategorie
WRC2 a snažil se o něj finský pilot Esapekka Lappi v barvách Škody Motorsport. V Austrálii mu stačilo skončit druhý. Ovšem pětadvacetiletý řidič vedl od první rychlostní zkoušky v hodnocení WRC2. Vyhrál 22 z 23 rychlostních zkoušek a s přehledem si dojel pro titul.
„Zažili jsme den slávy pro značku Škoda. Jsem pyšný na naši posádku, která v australském vedru odměnila všechny členy týmu. Velké poděkování patří také inženýrům a mechanikům, bez nichž by nebyl tento úspěch možný. Model Fabia R5 vyhrál letos deset rallye z třinácti podniků WRC2. To zcela jasně vypovídá o kvalitě a rychlosti našeho soutěžního speciálu,“ prohlásil v Coffs Harbour šéf týmu Michal Hrabánek.
Bylo to současně pravděpodobně vítězné loučení Lappiho s českým okřídleným šípem. „Mohu potvrdit, že Esapekka usedne příští rok do nejsilnějšího speciálu WRC. Za pár týdnů oznámíme podrobnosti,“ uvedl Finův manažer Eric Veiby.
Tovární tým Škoda Motorsport ve světovém šampionátu zůstane, nepřevezme ovšem aktivity koncernového guru Volkswagenu. „Máme úspěšný zákaznický program, který nás nestojí peníze a přináší úspěch v šampionátech na různých úrovních. Systém ve WRC2 je nejlepší v návratnosti investovaných peněz. Tak proč bychom to měnili?“ prohlásil šéf Škody Auto Bernhard Maier při předváděcí akci modelu Kodiaq v polovině listopadu.
Kdo půjde kam?
V Austrálii vyhrál Andreas Mikkelsen, jenž v tvrdém boji se Sebastienem Ogierem (oba Volkswagen) vedl takřka celou soutěž. Devátý dojel další z tovární party VW: Fin Jari-Matti Latvala. Všichni tři si teď po odchodu značky VW hledají angažmá v mistrovství světa.
Nejdříve by měl Volkswagen vyplatit Mikkelsena, který letos podepsal kontrakt na tři roky. Ogier měl smlouvu ještě na rok, zatímco Latvalovi vypršela. Podle dostupných informací ze zahraničních zdrojů chce Latvalu angažovat jeho krajan Tommi Mäkkinen pro návrat Toyoty do mistrovství světa s modelem Yaris WRC. O Mikkelsena má prý zájem Hyundai.
Úřadující šampion Ogier je údajně blízko podpisu s M-Sportem (Ford). „S Volkswagenem mám gentlemanskou dohodu, že mohu řešit svou budoucnost. Není tajemstvím, že jsem jednal se všemi týmy. Taky bych si rád vyzkoušel vůz. Při rozhodování je totiž důležité mít nějaké pocity z auta. Musí se tak stát brzy, protože do startu v Monte Carlu 2017 zbývá sedm týdnů,“ prohlásil Ogier.
Čekají větší dravci
Mistrovství světa v automobilových soutěžích (rallye) dozná začátkem sezony zásadních změn v technických předpisech, které mají platit až do konce roku 2019.
Zůstane zachována délka vozů 3900 milimetrů, šířka naroste na 1875 mm. Nemění se limit 2,5 baru pro maximální hodnotu plnicího tlaku. Průměr restriktoru (omezuje vstup vzduchu do turbodmychadla) vzrostl z 33 na 36 milimetrů. Výkon motoru by se tak měl zvednout ze současných 320 koní minimálně na 380. Do nových speciálů WRC se vrátí elektrohydraulicky řízený mezinápravový diferenciál.
„Konstruktéři chtěli místo úpravy restriktoru raději zvýšení plnicího tlaku. To by umožnilo vozům nejenom vyšší výkon, ale také divočejší jízdu ve smyku. Na úzkých a klikatých tratích však mohou mít auta problémy,“ prohlásil Francois-Xavier Damaison. Francouzský konstruktér týmu Volkswagen Motorsport uvedl tato slova necelý týden před odstoupením značky z mistrovství světa.
Se zavedením nových speciálů Mezinárodní automobilová federace FIA řešila, co se současnými speciály WRC. Proto vytvořila seriál s názvem FIA
WRC Trophy se stejnými pravidly jako ostatní podpůrné šampionáty (například WRC2). Každý z jezdců si vybere ze všech podniků sedm, v nichž může bodovat. Započítávat se mu bude šest nejlepších výsledků.
Kalendář má mít pro příští rok zapsaných třináct podniků. V Číně se mělo startovat letos, ale nepojede se ani v sezoně 2017. Jako nováček se přihlásilo Turecko. Vzhledem k tamním politickým problémům se zde však odehraje šampionát nejdříve v roce 2018.
Volkswagen v MS 2013-2016 | |||
Kategorie | Max. počet | Získané | Procento úspěšnosti |
Vítězství | 52 43 | 82,7 | |
Stupně vítězů | 156 | 87 | 55,8 |
Rychlostní zkoušky | 958 | 64 | 0 66,8 |