Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Obrovský úspěch: Škoda je mistrem světa v rallye! Co bude dál?

Michal Štěpanovský
Diskuze (17)
Finský soutěžní jezdec Esapekka Lappi se stal na Australské rallye s vozem Škoda Fabia R5 mistrem světa kategorie WRC2. Česká značka dosáhla jednoho z největších úspěchů v historii.

Potřetí za posledních dvacet let končil světový šampionát v automobilových soutěžích mimo Britské ostrovy. Nyní nešlo jen o loučení se sezonou, ale i s automobilkou Volkswagen, která opanovala poslední čtyři sezony. S bojem o vítězství se loučily také současné speciály WRC. Podle nových pravidel totiž tovární týmy příští rok nasadí vozy s výrazně vyššími výkony.

Lappiho titul a odcházení

Letošní mistrovství světa bylo před cestou na pátý kontinent rozhodnuto v hodnocení jezdců i týmů. Šlo však ještě o prvenství v hodnocení kategorie

WRC2 a snažil se o něj finský pilot Esapekka Lappi v barvách Škody Motorsport. V Austrálii mu stačilo skončit druhý. Ovšem pětadvacetiletý řidič vedl od první rychlostní zkoušky v hodnocení WRC2. Vyhrál 22 z 23 rychlostních zkoušek a s přehledem si dojel pro titul.

„Zažili jsme den slávy pro značku Škoda. Jsem pyšný na naši posádku, která v australském vedru odměnila všechny členy týmu. Velké poděkování patří také inženýrům a mechanikům, bez nichž by nebyl tento úspěch možný. Model Fabia R5 vyhrál letos deset rallye z třinácti podniků WRC2. To zcela jasně vypovídá o kvalitě a rychlosti našeho soutěžního speciálu,“ prohlásil v Coffs Harbour šéf týmu Michal Hrabánek.

Bylo to současně pravděpodobně vítězné loučení Lappiho s českým okřídleným šípem. „Mohu potvrdit, že Esapekka usedne příští rok do nejsilnějšího speciálu WRC. Za pár týdnů oznámíme podrobnosti,“ uvedl Finův manažer Eric Veiby.

Tovární tým Škoda Motorsport ve světovém šampionátu zůstane, nepřevezme ovšem aktivity koncernového guru Volkswagenu. „Máme úspěšný zákaznický program, který nás nestojí peníze a přináší úspěch v šampionátech na různých úrovních. Systém ve WRC2 je nejlepší v návratnosti investovaných peněz. Tak proč bychom to měnili?“ prohlásil šéf Škody Auto Bernhard Maier při předváděcí akci modelu Kodiaq v polovině listopadu.

Kdo půjde kam?

V Austrálii vyhrál Andreas Mikkelsen, jenž v tvrdém boji se Sebastienem Ogierem (oba Volkswagen) vedl takřka celou soutěž. Devátý dojel další z tovární party VW: Fin Jari-Matti Latvala. Všichni tři si teď po odchodu značky VW hledají angažmá v mistrovství světa.

Nejdříve by měl Volkswagen vyplatit Mikkelsena, který letos podepsal kontrakt na tři roky. Ogier měl smlouvu ještě na rok, zatímco Latvalovi vypršela. Podle dostupných informací ze zahraničních zdrojů chce Latvalu angažovat jeho krajan Tommi Mäkkinen pro návrat Toyoty do mistrovství světa s modelem Yaris WRC. O Mikkelsena má prý zájem Hyundai.

Úřadující šampion Ogier je údajně blízko podpisu s M-Sportem (Ford). „S Volkswagenem mám gentlemanskou dohodu, že mohu řešit svou budoucnost. Není tajemstvím, že jsem jednal se všemi týmy. Taky bych si rád vyzkoušel vůz. Při rozhodování je totiž důležité mít nějaké pocity z auta. Musí se tak stát brzy, protože do startu v Monte Carlu 2017 zbývá sedm týdnů,“ prohlásil Ogier.

Čekají větší dravci

Mistrovství světa v automobilových soutěžích (rallye) dozná začátkem sezony zásadních změn v technických předpisech, které mají platit až do konce roku 2019.

Zůstane zachována délka vozů 3900 milimetrů, šířka naroste na 1875 mm. Nemění se limit 2,5 baru pro maximální hodnotu plnicího tlaku. Průměr restriktoru (omezuje vstup vzduchu do turbodmychadla) vzrostl z 33 na 36 milimetrů. Výkon motoru by se tak měl zvednout ze současných 320 koní minimálně na 380. Do nových speciálů WRC se vrátí elektrohydraulicky řízený mezinápravový diferenciál.

„Konstruktéři chtěli místo úpravy restriktoru raději zvýšení plnicího tlaku. To by umožnilo vozům nejenom vyšší výkon, ale také divočejší jízdu ve smyku. Na úzkých a klikatých tratích však mohou mít auta problémy,“ prohlásil Francois-Xavier Damaison. Francouzský konstruktér týmu Volkswagen Motorsport uvedl tato slova necelý týden před odstoupením značky z mistrovství světa.

Se zavedením nových speciálů Mezinárodní automobilová federace FIA řešila, co se současnými speciály WRC. Proto vytvořila seriál s názvem FIA

WRC Trophy se stejnými pravidly jako ostatní podpůrné šampionáty (například WRC2). Každý z jezdců si vybere ze všech podniků sedm, v nichž může bodovat. Započítávat se mu bude šest nejlepších výsledků.

Kalendář má mít pro příští rok zapsaných třináct podniků. V Číně se mělo startovat letos, ale nepojede se ani v sezoně 2017. Jako nováček se přihlásilo Turecko. Vzhledem k tamním politickým problémům se zde však odehraje šampionát nejdříve v roce 2018.

Volkswagen v MS 2013-2016
Kategorie Max. počet Získané Procento úspěšnosti
Vítězství 52 43 82,7
Stupně vítězů 156 87 55,8
Rychlostní zkoušky 958 640 66,8

Michal Štěpanovský
Diskuze (17)
Avatar - Ham.
4. 12. 2016 19:08
Re: fakt by mne zajimalo
Zkrátit sériové auto na povolené minimum 3900 třeba těmi jinými nárazníky jak píše Ja První je podle pravidel FIA (stejně jako rozšíření na max. povolenou šířku a odlehčení na min. povolenou hmotnost).
Avatar - Ham.
4. 12. 2016 18:41
Re: fakt by mne zajimalo
1. The FIA rules, the minimum length of the car will be 3,900 millimeters (153 inches), while minimum weight will be 1,175 kilograms (2,590 lbs) takže závodní auto může mít klidně sériovou délku třeba 3990 mm, nesmí být kratší než 3900mm, teoreticky může závodit třeba 4,5 metrové auto s 15 metráky, což je samozřejmě nesmysl, protože by bylo neskutečně neohrabané, čím kratší a lehčí, tím lepší, ale minimum je prostě 3900 mm a 1175 kg.
2. Ty samá pravidla samozřejmě povolují úpravy délky směrem dolů (jiným tvarem nárazníků, protože sériová auta mají o pár cm většinou více), minimum je ale těch 3900mm a šířky auta/rozchodu směrem nahoru na maximální povolenou hranici 1875mm (všechny sériové subkompakty mají samozřejmě méně).
4. 12. 2016 18:24
Re: mozno
WRC2 je iba sprievodny zavod WRC. nieco ako F1 mala porsche super cap a podobne...no lappi ma 25rokov, neviem ci je to este junior, kopecky 35, niektori dalsi aj okolo 40.. ale ano aj mladi su tam...no mohol som prehliadnut, ale jediny tovarensky tym je tam SKODA motorsport, ostatne su sukromne tymy. ale mohol som prehliadnut nejaky tym.... to ze su tam aj ine auta neznamena ze to je tovarensky tym.....neviem ci sa da celkom porovnavat podpora tovarne a tymu skoda motorsport s oreca team. alebo peugeot sport slovakia...bud si kupia auto alebo si postavia svoje....
4. 12. 2016 18:06
Re: mozno
dvouokej mezi slepejma vzdy zvitezi.
4. 12. 2016 18:06
Re: fakt by mne zajimalo
spis se mi nezda to 3,9. vidis snad na naraznikach takovy rozdil? koukam zepredu, zezadu z boku a ja ho tam nevidim.