Obrysové značení nákladních automobilů

Obrysové značení nákladních automobilů

 

Od 10. října musí být nově registrovaná užitková vozidla vybavena výrazným obrysovým značením.

Podle směrnice EU č. 76/756 je v České republice od 10. října povinné nápadné obrysové značení vozidel kategorií N a O. Některé státy EU tuto směrnici uplatňují od 10. července 2011.

Nařízeno je nápadné značení, určené ke zvýšení viditelnosti vozidla při jeho sledování z boku nebo zezadu odrazem světla. Materiály nápadného značení s vratným odrazem musí splňovat podmínky, týkající se tvaru, rozměrů, kolorimetrických, fotometrických, fyzikálních a mechanických požadavků, obsažené v předpisu č. 104. Tyto materiály musí být na lícní straně opatřeny homologační značkou viditelnou a nesmazatelnou, umístěnou na pásce v intervalech nejméně jednou v 0,5 m delky.

Minimální značení představuje úplné označení obrysu na zadní straně a čára po celé délce spolu s vyznačením rohů na boční straně. Minimální délka jednoho elementu materiálu musí být taková, aby byla viditelná nejméně jedna homologační značka. Předepsané barvy jsou na boky bílá nebo žlutá a na zadní stranu žlutá nebo červená.

Použití nápadného značení
ZakázanéM1Osobní automobily do 8 míst k sezení + řidič
-O1Přípojná vozidla do celkové hmotnosti 750 kg
PovinnéÚplné obrysové značení na vozidlech, přesahujících šířku 2100 mm a částečné obrysové značení na vozidlech přesahujících délku 6000 mm vč. oje přívěsů a kabin tahačů v následujících kategoriích
-N2S maximální hmotností přesahující 7,5 tuny
-N3S výjimkou podvozků s kabinou, neúplných vozidel a tahačů návěsů
-O3Přípojná vozidla s celkovou hmotností od 3,5 t do 10 t
-O4Přípojná vozidla s celkovou hmotností nad 10 t
-Pokud tvar, skladba konstrukce nebo provozní požadavky nedovolí instalovat povinné obrysové značení, může být instalováno značení pruhy
NepovinnéNa všech ostatních kategoriích vozidel včetně kabiny tahače návěsu a kabiny podvozku

Ve většině členských zemí EU je obrysové značení nákladních vozidel povinné plošně, ale v České republice je vyžadováno pouze u nově registrovaných vozidel. Ministerstvo dopravy argumentovalo vysokými náklad dopravců, pokud by povinnost platila na všechna auta.

Důsledkem předpisu mohou být nebezpečné situace na silnici. „Náraz do odstaveného vozidla je třetí nejčastější nehodou. Kamionu s poruchou na motoru vydrží zapnutá světla několik hodin a pak zhasnou. Reflexní značení funguje stále a výrazně zvyšuje bezpečnost,“ argumentuje Ladislav Cvrkal, odborník na bezpečnost v dopravě ze společnosti 3M.

Příklad lze nalézt například u povinného svícení. Mezi svítícími auty je auto s vypnutými světly snáze přehlédnutelné a řidiči jej budou méně očekávat. Stejně tak se nebudou moct řidiči spolehnout na to, že jsou všechny kamiony označeny reflexní páskou.

Pro příklad funkčního řešení se stačí podívat k sousedům. Slovensko šlo cestou označení všech vozidel od loňského roku a žádné potíže nenastaly. Plošně platí povinnost reflexního značení také v Itálii, Rakousku nebo Rumunsku.

Nemít reflexní označení se nemusí vyplatit ani za hranicemi. Ačkoliv by majitelé starších kamionů neměli mít v zahraničí problémy, prosazují dopravní policisté v zemích s povinností konturového značení často vlastní zákony a tyto řidiče pokutují.

Statistiky

Nákladní automobily se podílejí na dopravních nehodách zhruba z 5 – 10 % (výzkum v rámci Evropské unie z roku 2002 - Velká Británie 3,3 %, Německo 6,2 % a Rakousko 8,3 %).

Dopravní výzkumná laboratoř ve Velké Británii zjistila, že zhruba 30 – 34 řidičů je zabito každý rok při nárazu do zadní části nákladních vozů. Výzkum v Německu prokázal, že téměř 6,5 % nákladních vozů způsobilo nehodu končící zraněním člověka.1 Až 40 % z nich se přitom odehraje za horší viditelnosti, typicky při úsvitu, soumraku nebo v noci. V tuto dobu je na silnicích zhruba třetinový provoz, přesto je noční jízda dvakrát nebezpečnější než za dne. Tento stav mělo vyřešit plošné zavedení obrysového značení nákladních vozidel – do přijetí této vyhlášky bylo povinné označit obrysovou reflexní páskou pouze zadní část vozidla, nyní by se mělo jednat i o postranní obrysové značení, které zlepšuje přehlednost o celé délce kamionu.

Reflexní páska by měla být viditelná na 300 metrů. Vliv obrysového značení na snížení počtu nehod dokázalo bezpočet studií, jmenujme např. studii Vector v Německu, která zkoumala 4 000 vozů, kde 2 000 vozů bylo označeno reflexní páskou a zbylých 2 000 nebylo. U označených vozů došlo k o 18 % méně nehod. Podobnou studii s 2 000 vozy prováděla německá Univerzita Darmstadt. Opět bylo 1 000 vozů označeno reflexí a dalších 1 000 nebylo. V tomto případě se jednalo o rozdíl až 93 %.

Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek Změna v čele ministerstva financí nic nezmění, dál ho povede Babiš, tvrdí Kalousek

Změna ministra financí nezajistí podle předsedy TOP 09…

Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu Česká elektronika bude napájet evropskou vesmírnou sondu

Astronomický ústav Akademie věd ČR ve spolupráci s…

Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony Šlechtová nesouhlasí s Babišovým rozpočtem. Chce víc peněz na regiony

Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (za ANO)…

Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise Únikem policejních spisů se bude zabývat sněmovní komise

Sněmovna schválila návrh ČSSD na zřízení vyšetřovací…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší, tvrdí studie

Snapchat a Instagram jsou pro mladé lidi nejhorší,…

Nejnovější britská studie z rukou Royal Society for Public Health, která byla publikována včera, pojednává o…

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…