Obrysové značení nákladních automobilů
Podle směrnice EU č. 76/756 je v České republice od 10. října povinné nápadné obrysové značení vozidel kategorií N a O. Některé státy EU tuto směrnici uplatňují od 10. července 2011.
Nařízeno je nápadné značení, určené ke zvýšení viditelnosti vozidla při jeho sledování z boku nebo zezadu odrazem světla. Materiály nápadného značení s vratným odrazem musí splňovat podmínky, týkající se tvaru, rozměrů, kolorimetrických, fotometrických, fyzikálních a mechanických požadavků, obsažené v předpisu č. 104. Tyto materiály musí být na lícní straně opatřeny homologační značkou viditelnou a nesmazatelnou, umístěnou na pásce v intervalech nejméně jednou v 0,5 m delky.
Minimální značení představuje úplné označení obrysu na zadní straně a čára po celé délce spolu s vyznačením rohů na boční straně. Minimální délka jednoho elementu materiálu musí být taková, aby byla viditelná nejméně jedna homologační značka. Předepsané barvy jsou na boky bílá nebo žlutá a na zadní stranu žlutá nebo červená.
Použití nápadného značení | ||
Zakázané | M1 | Osobní automobily do 8 míst k sezení + řidič |
- | O1 | Přípojná vozidla do celkové hmotnosti 750 kg |
Povinné | Úplné obrysové značení na vozidlech, přesahujících šířku 2100 mm a částečné obrysové značení na vozidlech přesahujících délku 6000 mm vč. oje přívěsů a kabin tahačů v následujících kategoriích | |
- | N2 | S maximální hmotností přesahující 7,5 tuny |
- | N3 | S výjimkou podvozků s kabinou, neúplných vozidel a tahačů návěsů |
- | O3 | Přípojná vozidla s celkovou hmotností od 3,5 t do 10 t |
- | O4 | Přípojná vozidla s celkovou hmotností nad 10 t |
- | Pokud tvar, skladba konstrukce nebo provozní požadavky nedovolí instalovat povinné obrysové značení, může být instalováno značení pruhy | |
Nepovinné | Na všech ostatních kategoriích vozidel včetně kabiny tahače návěsu a kabiny podvozku |
Ve většině členských zemí EU je obrysové značení nákladních vozidel povinné plošně, ale v České republice je vyžadováno pouze u nově registrovaných vozidel. Ministerstvo dopravy argumentovalo vysokými náklad dopravců, pokud by povinnost platila na všechna auta.
Důsledkem předpisu mohou být nebezpečné situace na silnici. „Náraz do odstaveného vozidla je třetí nejčastější nehodou. Kamionu s poruchou na motoru vydrží zapnutá světla několik hodin a pak zhasnou. Reflexní značení funguje stále a výrazně zvyšuje bezpečnost,“ argumentuje Ladislav Cvrkal, odborník na bezpečnost v dopravě ze společnosti 3M.
Příklad lze nalézt například u povinného svícení. Mezi svítícími auty je auto s vypnutými světly snáze přehlédnutelné a řidiči jej budou méně očekávat. Stejně tak se nebudou moct řidiči spolehnout na to, že jsou všechny kamiony označeny reflexní páskou.
Pro příklad funkčního řešení se stačí podívat k sousedům. Slovensko šlo cestou označení všech vozidel od loňského roku a žádné potíže nenastaly. Plošně platí povinnost reflexního značení také v Itálii, Rakousku nebo Rumunsku.
Nemít reflexní označení se nemusí vyplatit ani za hranicemi. Ačkoliv by majitelé starších kamionů neměli mít v zahraničí problémy, prosazují dopravní policisté v zemích s povinností konturového značení často vlastní zákony a tyto řidiče pokutují.
Statistiky
Nákladní automobily se podílejí na dopravních nehodách zhruba z 5 – 10 % (výzkum v rámci Evropské unie z roku 2002 - Velká Británie 3,3 %, Německo 6,2 % a Rakousko 8,3 %).
Dopravní výzkumná laboratoř ve Velké Británii zjistila, že zhruba 30 – 34 řidičů je zabito každý rok při nárazu do zadní části nákladních vozů. Výzkum v Německu prokázal, že téměř 6,5 % nákladních vozů způsobilo nehodu končící zraněním člověka.1 Až 40 % z nich se přitom odehraje za horší viditelnosti, typicky při úsvitu, soumraku nebo v noci. V tuto dobu je na silnicích zhruba třetinový provoz, přesto je noční jízda dvakrát nebezpečnější než za dne.
Tento stav mělo vyřešit plošné zavedení obrysového značení nákladních vozidel – do přijetí této vyhlášky bylo povinné označit obrysovou reflexní páskou pouze zadní část vozidla, nyní by se mělo jednat i o postranní obrysové značení, které zlepšuje přehlednost o celé délce kamionu.
Reflexní páska by měla být viditelná na 300 metrů. Vliv obrysového značení na snížení počtu nehod dokázalo bezpočet studií, jmenujme např. studii Vector v Německu, která zkoumala 4 000 vozů, kde 2 000 vozů bylo označeno reflexní páskou a zbylých 2 000 nebylo. U označených vozů došlo k o 18 % méně nehod. Podobnou studii s 2 000 vozy prováděla německá Univerzita Darmstadt. Opět bylo 1 000 vozů označeno reflexí a dalších 1 000 nebylo. V tomto případě se jednalo o rozdíl až 93 %.