reklama


Obrysové značení nákladních automobilů

Obrysové značení nákladních automobilů

 

Od 10. října musí být nově registrovaná užitková vozidla vybavena výrazným obrysovým značením.

Podle směrnice EU č. 76/756 je v České republice od 10. října povinné nápadné obrysové značení vozidel kategorií N a O. Některé státy EU tuto směrnici uplatňují od 10. července 2011.

Nařízeno je nápadné značení, určené ke zvýšení viditelnosti vozidla při jeho sledování z boku nebo zezadu odrazem světla. Materiály nápadného značení s vratným odrazem musí splňovat podmínky, týkající se tvaru, rozměrů, kolorimetrických, fotometrických, fyzikálních a mechanických požadavků, obsažené v předpisu č. 104. Tyto materiály musí být na lícní straně opatřeny homologační značkou viditelnou a nesmazatelnou, umístěnou na pásce v intervalech nejméně jednou v 0,5 m delky.

Minimální značení představuje úplné označení obrysu na zadní straně a čára po celé délce spolu s vyznačením rohů na boční straně. Minimální délka jednoho elementu materiálu musí být taková, aby byla viditelná nejméně jedna homologační značka. Předepsané barvy jsou na boky bílá nebo žlutá a na zadní stranu žlutá nebo červená.

Použití nápadného značení
ZakázanéM1Osobní automobily do 8 míst k sezení + řidič
-O1Přípojná vozidla do celkové hmotnosti 750 kg
PovinnéÚplné obrysové značení na vozidlech, přesahujících šířku 2100 mm a částečné obrysové značení na vozidlech přesahujících délku 6000 mm vč. oje přívěsů a kabin tahačů v následujících kategoriích
-N2S maximální hmotností přesahující 7,5 tuny
-N3S výjimkou podvozků s kabinou, neúplných vozidel a tahačů návěsů
-O3Přípojná vozidla s celkovou hmotností od 3,5 t do 10 t
-O4Přípojná vozidla s celkovou hmotností nad 10 t
-Pokud tvar, skladba konstrukce nebo provozní požadavky nedovolí instalovat povinné obrysové značení, může být instalováno značení pruhy
NepovinnéNa všech ostatních kategoriích vozidel včetně kabiny tahače návěsu a kabiny podvozku

Ve většině členských zemí EU je obrysové značení nákladních vozidel povinné plošně, ale v České republice je vyžadováno pouze u nově registrovaných vozidel. Ministerstvo dopravy argumentovalo vysokými náklad dopravců, pokud by povinnost platila na všechna auta.

Důsledkem předpisu mohou být nebezpečné situace na silnici. „Náraz do odstaveného vozidla je třetí nejčastější nehodou. Kamionu s poruchou na motoru vydrží zapnutá světla několik hodin a pak zhasnou. Reflexní značení funguje stále a výrazně zvyšuje bezpečnost,“ argumentuje Ladislav Cvrkal, odborník na bezpečnost v dopravě ze společnosti 3M.

Příklad lze nalézt například u povinného svícení. Mezi svítícími auty je auto s vypnutými světly snáze přehlédnutelné a řidiči jej budou méně očekávat. Stejně tak se nebudou moct řidiči spolehnout na to, že jsou všechny kamiony označeny reflexní páskou.

Pro příklad funkčního řešení se stačí podívat k sousedům. Slovensko šlo cestou označení všech vozidel od loňského roku a žádné potíže nenastaly. Plošně platí povinnost reflexního značení také v Itálii, Rakousku nebo Rumunsku.

Nemít reflexní označení se nemusí vyplatit ani za hranicemi. Ačkoliv by majitelé starších kamionů neměli mít v zahraničí problémy, prosazují dopravní policisté v zemích s povinností konturového značení často vlastní zákony a tyto řidiče pokutují.

Statistiky

Nákladní automobily se podílejí na dopravních nehodách zhruba z 5 – 10 % (výzkum v rámci Evropské unie z roku 2002 - Velká Británie 3,3 %, Německo 6,2 % a Rakousko 8,3 %).

Dopravní výzkumná laboratoř ve Velké Británii zjistila, že zhruba 30 – 34 řidičů je zabito každý rok při nárazu do zadní části nákladních vozů. Výzkum v Německu prokázal, že téměř 6,5 % nákladních vozů způsobilo nehodu končící zraněním člověka.1 Až 40 % z nich se přitom odehraje za horší viditelnosti, typicky při úsvitu, soumraku nebo v noci. V tuto dobu je na silnicích zhruba třetinový provoz, přesto je noční jízda dvakrát nebezpečnější než za dne. Tento stav mělo vyřešit plošné zavedení obrysového značení nákladních vozidel – do přijetí této vyhlášky bylo povinné označit obrysovou reflexní páskou pouze zadní část vozidla, nyní by se mělo jednat i o postranní obrysové značení, které zlepšuje přehlednost o celé délce kamionu.

Reflexní páska by měla být viditelná na 300 metrů. Vliv obrysového značení na snížení počtu nehod dokázalo bezpočet studií, jmenujme např. studii Vector v Německu, která zkoumala 4 000 vozů, kde 2 000 vozů bylo označeno reflexní páskou a zbylých 2 000 nebylo. U označených vozů došlo k o 18 % méně nehod. Podobnou studii s 2 000 vozy prováděla německá Univerzita Darmstadt. Opět bylo 1 000 vozů označeno reflexí a dalších 1 000 nebylo. V tomto případě se jednalo o rozdíl až 93 %.

Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát Do čela CIA míří tvrdý kritik Ruska i Íránu. Nominaci Pompea schválil Senát

Americký Senát v pondělí potvrdil v druhém termínu jasnou…

Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme Zápisník Jana Stuchlíka: Prostě to zařídíme

Americká jatka končí. Američané budou mít skvělé školy…

Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu Zpracovatelé dřeva dostanou desítky milionů na osvětu

Stát chystá nový fond pro lesnické a dřevozpracující…

Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí Ecclestone udělal z formule miliardový byznys, nyní končí

Bernie Ecclestone skončil po více než 40 letech v čele…

 
Zdroj: 3M
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového Mazda bude mít už příští rok benzinový motor na principu vznětového

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6 Nejlevnější auta z let 1977 a 2017. Tehdy stál trabant 15 platů, dnes dacia jen 6

Dnes je u dealerů značek působících na území České…

 






 
Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Tato technika má zachránit benzinový motor před vymřením

Včera

V poslední době se mluví hlavně o elektrické budoucnosti, motor spalující benzin by však zatím ještě nemusel vyklidit pole působnosti. Tato technologie má zážehovým agregátům zajistit další roky života!




Blesk.cz

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané spojenectví může být nezákonné

Skončí lidovci a STAN u soudu? Expert: Chystané…

Po „rozvodu“ s TOP 09 se ženou Starostové a nezávislí znovu do „chomoutu“. Tentokrát chtějí zkusit štěstí ve…

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem. Prý tím vyřešil střet zájmů

Trump předal před inaugurací obří impérium dětem.…

45. americký prezident Donald Trump se ještě před svou inaugurací údajně vzdal byznysových aktiv a opustil…

 

iSport.cz

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem pracovat, ví Horváth

Plzeň završila deštivé Španělsko. Máme na čem…

Dva odehrané zápasy, remíza a výhra. K tomu spousty náročných tréninkových jednotek v nohách. Fotbalisté…

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v Montpellieru

Hotovo. Obránce Pokorný opouští Liberec, podepsal v…

Liberec definitivně přišel o svého kapitána. Obránce Lukáš Pokorný přestupuje do francouzského Montpellieru, kde…

 

Reflex.cz

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy filmařského prostředí. Zatím jen šustí papírem a nudí

Seriál Bohéma: ČT slibovala zachycení slávy i bídy…

Doba, kterou seriál popisuje, byla krutá. Dramata, jež lidé prožívali, lámala vazy, ničila kariéry i celé…

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Kněz a prostitutky: Když víra k pomoci prostě nestačí

Do hlavního města Namibie míří každoročně tisíce lidí. I přestože tam práci nemá více než čtvrtina obyvatel,…

 
 
reklama