Diskuse

Ocelové písty motoru: Začínají vytlačovat hliníkové. V čem jsou lepší?

5.4.2018

Není to tak dávno, co se písty spalovacích motorů vyráběly téměř výhradně z hliníkových slitin. V posledních letech se ale stále více začínají objevovat také písty z oceli. Proč tomu tak je?

 

  • 13 Reagovat !

    foto JDM

    JDM 05.04.2018  09:28

    Zavodni diesel

    A kde se takovy zavodni diesel vyskytuje? >:D chtel bych slyset ten rachot toho motoru za studena...
    • 10 Reagovat !

      foto RJ

      RJ 05.04.2018  10:03

      « Re: Zavodni diesel

      [odkaz]
      Celkem známý závodní speciál..
    • 10 Reagovat !

      foto rispoli

      rispoli 05.04.2018  10:52

      « Re: Zavodni diesel

      Namatkou treba taky TruckRacing ;-)
      • 00 Reagovat !

        foto kozakm

        kozakm 05.04.2018  21:58

        « Re: Re: Zavodni diesel

        A Dakar a podobné dálkové rally
    • 00 Reagovat !

      foto Nicco

      Nicco 05.04.2018  11:50

      « Re: Zavodni diesel

      1-2 exoti delaji s TDIckama zavody do vrchu. Cmudi to vic nez jede. Jednou byla taky nejaka nizozemska formule na naftu s ceskym SW v casopise s nehorsim nazvem - Autodiesel - casopis s vuni nafty, nebo tak nejak. Po dieselgate se to jmenuje Technika nebo SM Special >:D
      • 00 Reagovat !

        foto JDM

        JDM 05.04.2018  12:26

        « Re: Re: Zavodni diesel

        Jojo >:D a hodne jezdcu na kroutak jezdi ty nase slavny sprinty >:D kde nejrychlejsi auto je seriovy GTR >:D pak se clovek podiva na ty americky monstra co daji dvakrat tak delsi traz za polovicni cas a musi se smat >:D
        • 00 Reagovat !

          foto J-W

          J@W 05.04.2018  13:12

          « Re: Re: Re: Zavodni diesel

          Tak srovnávat sériové auto jako je GTR s us speciály na zrychlení přece nejde.
    • 00 Reagovat !

      foto J-W

      J@W 05.04.2018  13:14

      « Re: Zavodni diesel

      • 10 Reagovat !

        foto Blue-Sun

        Blue Sun 05.04.2018  14:10

        « Re: Re: Zavodni diesel

        A pak může Ada tvrdit, že prý benzin je na úrovni parního stroje... >:D
        • 00 Reagovat !

          foto J-W

          J@W 05.04.2018  16:48

          « Re: Re: Re: Zavodni diesel

          Jo, jo, ..... ten komín jak na parníku mě vždycky fascinuje. :-)
    • 01 Reagovat !

      foto Googlit

      Googlit 05.04.2018  20:20

      « Re: Zavodni diesel

      "Ve skutečnosti se u dieselů kované hliníkové písty vyskytují téměř výhradně u agregátů určených pro závody."

      Tak on pan redaktor má asi diesel a večer se mu zdálo o závodech, tak to nějak všechno popletl dohromady a vyšlo z toho tohle no. Představa že někdo závodí s motorem co je prvoplánově dělaný pro kolenovrty a dutohlavy je totiž vážně k pos(r)ání smíchy. 8-s
  • 10 Reagovat !

    foto -Teddy-

    _Teddy_ 05.04.2018  11:15

    8 MPa?

    "...expanzní tlaky přes 8 MPa v případě vznětových motorů. U zážehových agregátů je tlak působící na píst při expanzi o něco nižší..."

    Presne naopak! Spickovu hodnotu expanzneho tlaku 8[MPa] (t.j. 80[bar]) bezne dosahuju benzinove motory. Naftove maju tuto hodnotu priblizne dvojnasobne vyssiu...

    Aby bolo jasne, hovorim o beznych seriovych motoroch pre osobne auta, a maximalnej hodnote (po zhoreni zmesi, piest v pozicii kratko po hornej uvrati, v rezime maximalneho vykonu). Sportove/pretekarske auta maju tieto tlaky vyssie.
  • 10 Reagovat !

    foto lamal

    lamal 05.04.2018  14:29

    clanok...

    Clanok sice fajn, ale opat mu chyba koniec... druha strana ?

    Pan Dusil, ved je to tak jednoduche, na zaver staci urobit jeden odsek s tym, ze napr. do buducna sa pravdepodobne bude zvysovat vyuzitie tychto piestov kvoli masovemu rozsireniu preplnania a nejake zhrnutie faktov z clanku ako sumarizacia...

    Myslim ze, ak toto dotiahnete vyrazne zredukujete moznu kritiku na format vasich clankov...
  • 00 Reagovat !

    foto lordlord

    lordlord 05.04.2018  18:04

    Díra

    Jak se dosáhne při odlévání té dutiny v pístu na obrázku?
  • 00 Reagovat !

    foto Jirka-26

    Jirka_26 05.04.2018  20:56

    trouba...

    "Teď se nabízí otázka, proč se kované hliníkové písty nepoužívají u vznětových motorů? Vždyť dosahují vyšších expanzních tlaků než benzinové motory. Ve skutečnosti se u dieselů kované hliníkové písty vyskytují téměř výhradně u agregátů určených pro závody. A tedy pracující v extrémních podmínkách. Hlavním důvodem je skutečnost, že u kovaných hliníkových pístů je téměř nemožné (nebo minimálně velice obtížné) vytvořit v nich kanály pro chlazení olejem."

    Chápe někdo tuto slátaninu? ;-)
    Jinak Dusil opět mele nesmysly, hliníkové odlévané písty s invarovou vložkou mají prakticky totožnou teplotní roztažnost, jako písty ocelové. Jestli ten nebo onen druh pístů je dáno testy, které ukáží, který typ je pro daný motor technicky a ekonomicky nejvýhodnější. Skládané písty, kdy dno bylo ocelové a plášť hliníkovy při spojení přes pístní čep, se používá už drahně let u nákladních automobilů, nejde o žádnou novinku. Ocelový píst více tepla přijímá a méně odvádí, tedy jeho teplota je vyšší, než hliníkového a musí se tedy více chladit olejem. proto není moc vhodný do zážehových motorů, kde může přispívat kje vzniku tepelných detonací. Na druhé straně má větší pevnost při vysokých teplotách proti hliníku. Tedy je vhodný do dieselů s velkým přeplňováním, protože tam k detonacím docházet z nadměrného tepla nemůže.
  • 00 Reagovat !

    foto Petr62

    Petr62 05.04.2018  23:47

    Písty

    Ono to téma je trochu složitější , buď se bavme o pístech pro závodní motory a nebo sériové , u každých se upřednostňují jiné parametry. Pokud vím tak kluzné vlastnosti ocelo litiny ze které je píst konstruován a litiny - vložky nejsou přímo ideální . Kovaný ocelový píst je velmi drahá záležitost a zase vhodné kluzné vlastnosti s válcem - hliník opatřený vrstvou tvrdochromu s omezenou životností 250 000km a pak nový blok . Známé z WV T5 - 5.válec.
    Téma je to zajímavé , kdyby bylo na pokračování a důkladně popsané . Jinak otvory pro odvod oleje se vrtají i do kovaných pístů , nezaměňujte s odlechčovací dutinou , která se odlévá na ztracený model a která se ochlazuje ostřikem pístu - známé několik desítek let.Kdo zná histori , tak vidí co nám dovoluje technologický pokrok , konstrukční novinky to zas tak nejsou.S tím vytlačováním bych byl opatrnější , všechny nízké písty mají problém s klepání ve zvratu - takže zase kompromis.
Přihlásit se Zaregistrovat Pro přispívání do této diskuse musíte být přihlášeným registrovaným uživatelem!







Blesk.cz

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů, závody na běžkách a lyžích i návrat dinosaurů

Tipy na víkend: Nová stezka v korunách stromů,…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data operátorů se spoléhá minimum lidí

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data…

Pokud se chceme připojit k internetu přes mobilní telefon, máme v podstatě dvě možnosti. Buď využít nějaký…

 

iSport.cz

Koudelka ve Sport Magazínu o strachu z výšek a skákání v teplácích

Koudelka ve Sport Magazínu o strachu z výšek a…

Zazářil na Turné čtyř můstků, přitom na ně ani nemusel přijet. Roman Koudelka vypráví v pátečním Sport Magazínu,…

Plzeň - Ústí nad Labem 6:1. Trefily se ofenzivní posily Kayamba i Beauguel

Plzeň - Ústí nad Labem 6:1. Trefily se ofenzivní…

Fotbalisté Plzně porazili druholigové Ústí nad Labem 6:1 a v zimní přípravě i potřetí zvítězili. Také ve třetím…

 

Reflex.cz

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické ambice určitě nemám

Jaromír Soukup verze 2018 pro Reflex: Politické…

Moderátor nespočitatelného počtu pořadů televize Barrandov Jaromír Soukup oznámil vstup do politiky a vznik…

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače „léčily“ pacienty ještě před 80 lety

Předchůdci análních kolíků: Rektální rozšiřovače…

Anémii, letargii, nespavost, migrény, návaly horka, hemeroidy, anorexii, nadýmání, zažívací potíže, podrážděnost…