Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Ocelové písty motoru: Začínají vytlačovat hliníkové. V čem jsou lepší?

Není to tak dávno, co se písty spalovacích motorů vyráběly téměř výhradně z hliníkových slitin. V posledních letech se ale stále více začínají objevovat také písty z oceli. Proč tomu tak je?
Zpět na článek
5. 4. 2018 09:28
5. 4. 2018 10:03
5. 4. 2018 11:15
5. 4. 2018 14:29
5. 4. 2018 18:04
5. 4. 2018 20:56
5. 4. 2018 23:47
14. 2. 2021 22:35
Avatar - JDM
5. 4. 2018 09:28
Zavodni diesel
A kde se takovy zavodni diesel vyskytuje? >:D chtel bych slyset ten rachot toho motoru za studena...
Rozbalit vlákno
10
5. 4. 2018 10:03
Re: Zavodni diesel
[odkaz]
Celkem známý závodní speciál..
5. 4. 2018 10:52
Re: Zavodni diesel
Namatkou treba taky TruckRacing ;-)
5. 4. 2018 21:58
Re: Zavodni diesel
A Dakar a podobné dálkové rally
5. 4. 2018 11:50
Re: Zavodni diesel
1-2 exoti delaji s TDIckama zavody do vrchu. Cmudi to vic nez jede. Jednou byla taky nejaka nizozemska formule na naftu s ceskym SW v casopise s nehorsim nazvem - Autodiesel - casopis s vuni nafty, nebo tak nejak. Po dieselgate se to jmenuje Technika nebo SM Special >:D
Avatar - JDM
5. 4. 2018 12:26
Re: Zavodni diesel
Jojo >:D a hodne jezdcu na kroutak jezdi ty nase slavny sprinty >:D kde nejrychlejsi auto je seriovy GTR >:D pak se clovek podiva na ty americky monstra co daji dvakrat tak delsi traz za polovicni cas a musi se smat >:D
Avatar - Uživatel_5340709
5. 4. 2018 13:12
Re: Zavodni diesel
Tak srovnávat sériové auto jako je GTR s us speciály na zrychlení přece nejde.
Avatar - Blue Sun
5. 4. 2018 14:10
Re: Zavodni diesel
A pak může Ada tvrdit, že prý benzin je na úrovni parního stroje... >:D
Avatar - Uživatel_5340709
5. 4. 2018 16:48
Re: Zavodni diesel
Jo, jo, ..... ten komín jak na parníku mě vždycky fascinuje. :-)
Avatar - Googlit
5. 4. 2018 20:20
Re: Zavodni diesel
"Ve skutečnosti se u dieselů kované hliníkové písty vyskytují téměř výhradně u agregátů určených pro závody."

Tak on pan redaktor má asi diesel a večer se mu zdálo o závodech, tak to nějak všechno popletl dohromady a vyšlo z toho tohle no. Představa že někdo závodí s motorem co je prvoplánově dělaný pro kolenovrty a dutohlavy je totiž vážně k pos(r)ání smíchy. 8-s
5. 4. 2018 11:15
8 MPa?
"...expanzní tlaky přes 8 MPa v případě vznětových motorů. U zážehových agregátů je tlak působící na píst při expanzi o něco nižší..."

Presne naopak! Spickovu hodnotu expanzneho tlaku 8[MPa] (t.j. 80[bar]) bezne dosahuju benzinove motory. Naftove maju tuto hodnotu priblizne dvojnasobne vyssiu...

Aby bolo jasne, hovorim o beznych seriovych motoroch pre osobne auta, a maximalnej hodnote (po zhoreni zmesi, piest v pozicii kratko po hornej uvrati, v rezime maximalneho vykonu). Sportove/pretekarske auta maju tieto tlaky vyssie.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - lamal
5. 4. 2018 14:29
clanok...
Clanok sice fajn, ale opat mu chyba koniec... druha strana ?

Pan Dusil, ved je to tak jednoduche, na zaver staci urobit jeden odsek s tym, ze napr. do buducna sa pravdepodobne bude zvysovat vyuzitie tychto piestov kvoli masovemu rozsireniu preplnania a nejake zhrnutie faktov z clanku ako sumarizacia...

Myslim ze, ak toto dotiahnete vyrazne zredukujete moznu kritiku na format vasich clankov...
Rozbalit vlákno
0
Avatar - lordlord
5. 4. 2018 18:04
Díra
Jak se dosáhne při odlévání té dutiny v pístu na obrázku?
Rozbalit vlákno
0
5. 4. 2018 20:56
trouba...
"Teď se nabízí otázka, proč se kované hliníkové písty nepoužívají u vznětových motorů? Vždyť dosahují vyšších expanzních tlaků než benzinové motory. Ve skutečnosti se u dieselů kované hliníkové písty vyskytují téměř výhradně u agregátů určených pro závody. A tedy pracující v extrémních podmínkách. Hlavním důvodem je skutečnost, že u kovaných hliníkových pístů je téměř nemožné (nebo minimálně velice obtížné) vytvořit v nich kanály pro chlazení olejem."

Chápe někdo tuto slátaninu? ;-)
Jinak Dusil opět mele nesmysly, hliníkové odlévané písty s invarovou vložkou mají prakticky totožnou teplotní roztažnost, jako písty ocelové. Jestli ten nebo onen druh pístů je dáno testy, které ukáží, který typ je pro daný motor technicky a ekonomicky nejvýhodnější. Skládané písty, kdy dno bylo ocelové a plášť hliníkovy při spojení přes pístní čep, se používá už drahně let u nákladních automobilů, nejde o žádnou novinku. Ocelový píst více tepla přijímá a méně odvádí, tedy jeho teplota je vyšší, než hliníkového a musí se tedy více chladit olejem. proto není moc vhodný do zážehových motorů, kde může přispívat kje vzniku tepelných detonací. Na druhé straně má větší pevnost při vysokých teplotách proti hliníku. Tedy je vhodný do dieselů s velkým přeplňováním, protože tam k detonacím docházet z nadměrného tepla nemůže.
Rozbalit vlákno
0
5. 4. 2018 23:47
Písty
Ono to téma je trochu složitější , buď se bavme o pístech pro závodní motory a nebo sériové , u každých se upřednostňují jiné parametry. Pokud vím tak kluzné vlastnosti ocelo litiny ze které je píst konstruován a litiny - vložky nejsou přímo ideální . Kovaný ocelový píst je velmi drahá záležitost a zase vhodné kluzné vlastnosti s válcem - hliník opatřený vrstvou tvrdochromu s omezenou životností 250 000km a pak nový blok . Známé z WV T5 - 5.válec.
Téma je to zajímavé , kdyby bylo na pokračování a důkladně popsané . Jinak otvory pro odvod oleje se vrtají i do kovaných pístů , nezaměňujte s odlechčovací dutinou , která se odlévá na ztracený model a která se ochlazuje ostřikem pístu - známé několik desítek let.Kdo zná histori , tak vidí co nám dovoluje technologický pokrok , konstrukční novinky to zas tak nejsou.S tím vytlačováním bych byl opatrnější , všechny nízké písty mají problém s klepání ve zvratu - takže zase kompromis.
Rozbalit vlákno
0
14. 2. 2021 22:35
Písty
Ocelolitinové písty měl již například sériový Indian scout po roce 1920,takže asi žádný velký objev techniky to zas nebude.
Rozbalit vlákno
0