Octavia Cup se vrací: Vítej, octavie

 

Pohárový seriál octavií je znovu na světě a má se pořádně k životu. Přesvědčili jsme se o tom na Autodromu v Mostě.

Jezdit automobilové závody v České republice není laciná záležitost. Šancí svézt se je málo a za přijatelné peníze je příležitostí ještě méně.

Kde a s čím závodit

Předchozí seriál Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup s podporou automobilky skončil v roce 2009. Po odchodu značky se pokoušel o jeho pokračování tým kolem úspěšného jezdce Petra Fulína a sezona 2011 byla poslední, kdy pohárové oktávky oficiálně brázdily středoevropská okruhová kolbiště.

Za současným návratem Octavia Cupu stojí společnost Benet Automotive, která je vlastníkem Autodromu Most. „Seriál není jen pro profesionální závodníky a týmy. Je i pro lidi, kteří nemají s motoristickým sportem zkušenosti. Pomůžeme jim se získáním licence, projdeme první závodnické kroky a naučíme je sportovní pravidla. S pomocí zkušených lektorů je provedeme prvním ročníkem seriálu,“ říká za organizátory seriálu zástupce promotéra Luděk Diviš.

Na kolik taková „zábava“ přijde? Auto vychází z poslední generace Octavie RS a jeho pořizovací cena je 1,4 milionu korun. Dalších přibližně sedm set tisíc je zapotřebí k provozu na celou sezonu. Vůz se stává majetkem toho, kdo si „závoďáka“ pořídí. Projekt současného Octavia Cupu je nastaven na čtyři sezony, do konce roku 2019. Promotér rozděluje v každém z pěti letošních závodů prémie ve výši sto tisíc korun.

Enge si oktávku užil

V Mostě obohatil startovní pole Tomáš Enge, jediný Čech, který startoval ve formuli 1. V kvalifikaci byl nejrychlejší, ale v prvním závodě mu „nepomohly“ probrzděné pneumatiky a bylo z toho osmé místo. Z této pozice startoval do druhé jízdy, v níž skončil čtvrtý a zvládl nejrychlejší kolo závodu. „Jsem zvyklý na vozy se zadním náhonem, které mají šest set koní. S předokolkou a výkonem dvě stě osmdesát koní bych potřeboval odjet ještě nějaké kilometry, abych si zvykl. Přesto jsem si oktávku užil,“ uvedl Enge.

V obou jízdách si to na mostecké trati rozdávali především lídři aktuálního pořadí. Jednu jízdu vyhrál Tomáš Pekař, druhou Maďar Gábor Tim a v soubojích jim zdatně sekundoval Michael Vorba. Podle sportovních řádů určuje vítěze víkendu součet výsledků obou jízd. Na stupních vítězů se tak seřadili první tři v pořadí: Pekař, Tim a Vorba. Maďarský jezdec ovšem udělal i druhým místem významný krok k celkovému vítězství.

Šampion smeká klobouk

Automobilový jezdec Michael Vorba pamatuje ještě původní pohárový seriál. S druhou generací oktavií dokonce celý šampionát v roce 2008 vyhrál. „Před prvními testy jsem měl trochu obavu, jak se bude situace vyvíjet především kolem počtu vozů. Klobouk dolů ovšem před tím, kolik udělali organizátoři práce a jak zapracovali na propagaci seriálu. V předchozích dvou letech jsem jezdil s ferrari kategorii GT, ale závody typu Octavia Cupu jsou krásné, mnohem vyrovnanější a moc si je užívám,“ uvedl Vorba.

Devětadvacetiletý jezdec dokáže porovnat technickou vyspělost druhé a třetí, tedy současné generace pohárových škodovek. „Podvozek je mnohem komfortnější, člověk si s ním může více dovolit. Na převodovku DSG jsem si rychle zvykl, ale nejslabším článkem jsou zatím brzdy. Hranice, kdy optimálně zabírají a blokují se, je příliš úzká. Jedeme ovšem první ročník a je zapotřebí všechno postupně vylepšovat. A to se promotérovi a jeho lidem daří,“ pochvaluje si situaci Vorba, aktuálně třetí v průběžném pořadí.

A jakou může mít seriál octavií budoucnost? „Hledáme možnost spojit se s významnou závodní sérií, ve které bychom byli součástí jejich programu. Jednáme s několika promotéry, včetně seriálu cestovních vozů TCR, což je přímá konkurence WTCC (mistrovství světa cestovních vozů). Mohlo by to klapnout již od příštího roku, ale potřebujeme rozšířit startovní pole o několik vozů,“ dodává za promotéra Luděk Diviš.

Historie Octavia Cupu: Návrat po letech

Seriál Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup měl premiéru v roce 1998. V průběhu dvanácti let jeho trvání pod záštitou automobilky (až do roku 2009) se ho zúčastnilo přes 120 jezdců. Seriál pokračoval díky soukromým iniciativám až do sezony 2011.

Řadě závodníků pomohl nastartovat profesionální kariéru a najít zajímavá angažmá. Z těch nejznámějších pilotů lze uvést jména: Jan Kopecký, Adam Lacko, Petr Fulín, Štefan Rosina, Jiří Janák, Michael Vorba nebo Erik Janiš. A to nepočítaje řadu mladých talentovaných jezdců ze zahraničí.

Společnost Benet Automotive chce obnovením Octavia Cupu důstojně navázat na svého předchůdce a v neposlední řadě usnadnit talentovaným závodníkům jejich vstup do světa motoristického sportu.

Výsledky

Most – 1. závod: 1. Pekař (Carpek service), 2. Vorba (Action Racing Mania), 3. Tim (Maď., Apex Racing Media), 4. A. Rzepecki (Pol./Interia Team), 5. Macbeth (USA, Steibel Motorsport), 6. Steibel (Něm., Steibel Motorsport), 7. Fulín (Automotoklub Most), 8. Enge (Automotoklub Most).

2. závod: 1. Tim, 2. Pekař, 3. Vorba, 4. Enge, 5. A. Rzepecki, 6. Macbeth, 7. Fulín jr., 8. Steibel.

Průběžné pořadí (po šesti z 10 jízd):1. Tim 134; 2. Pekař 112; 3. Vorba 101; 4. A. Rzepecki 52; 5. Steibel 51; 6. Macbeth 47; 7. Jiřík (Action Racing Media) 36; 8. Fulín jr. 32; 9. Enge 18.

Zbývající závody: 20.–21. 8. Slovakiaring (Slov.), 10.–11. 9. Brno.

škoda Octavia III
Motor TFSI 2.0
Objem motoru 1984 cm3
Výkon 280 Ps
Točivý moment 390 N.m
Délka x šířka x výška 4689 x 1814 x 1385 mm
Rozvor 2684 mm
Převodovka 6stupňová DSG
Řazení pod volantem
Brzdy (vpředu/vzadu)AP 362 mm/Octavia RS 272 mm
Pneumatiky Pirelli 235/645 – 18
Hmotnost 1228 kg
Spotřeba 45 l/100 km
Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou Ruské pravoslaví ruší styky s konstantinopolským patriarchou

Ruská pravoslavná církev zastavuje kvůli osamostatnění…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 






 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín, kdy se Babiš může zase smát

Nové volby čekají Česko už na jaře. Známe termín,…

Prezidentské volby, komunální volby i volby do Senátu jsme si letos už odškrtli. Brzy ale budeme moci jít k…

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl vyhodit a připravit o peníze

Monika si vzala holčičku z „kojeňáku“. Šéf ji chtěl…

Monika K. z Dačic přes deset let pracovala v hotelu jako recepční. Na konci roku 2016 nastoupila na mateřskou a…

 

iSport.cz

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou, vyhrálo i Kladno

Budějovice nasázely Porubě osm gólů a dál vedou,…

České Budějovice ve 14. kole první hokejové ligy drtivou výhrou 8:1 nad Porubou potvrdily pozici lídra a v čele…

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo, hlesl Bartoš

Smrt na Velkém Taxisu, odnesl to kůň. Byl jsem mimo,…

Nejtěžší překážka kurzu Velké pardubické, Velký Taxisův příkop, si opět vybrala smrtelnou daň. Stejně jako před…

 

Reflex.cz

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují divoký svět mafie v Rusku po rozpadu SSSR

Večírky, vraždy, prostituce: Unikátní snímky ukazují…

Rusko se v devadesátých letech minulého století po rozpadu Sovětského svazu vyznačovalo vysokým nárůstem…