Octavia Cup se vrací: Vítej, octavie

 

Pohárový seriál octavií je znovu na světě a má se pořádně k životu. Přesvědčili jsme se o tom na Autodromu v Mostě.

Jezdit automobilové závody v České republice není laciná záležitost. Šancí svézt se je málo a za přijatelné peníze je příležitostí ještě méně.

Kde a s čím závodit

Předchozí seriál Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup s podporou automobilky skončil v roce 2009. Po odchodu značky se pokoušel o jeho pokračování tým kolem úspěšného jezdce Petra Fulína a sezona 2011 byla poslední, kdy pohárové oktávky oficiálně brázdily středoevropská okruhová kolbiště.

Za současným návratem Octavia Cupu stojí společnost Benet Automotive, která je vlastníkem Autodromu Most. „Seriál není jen pro profesionální závodníky a týmy. Je i pro lidi, kteří nemají s motoristickým sportem zkušenosti. Pomůžeme jim se získáním licence, projdeme první závodnické kroky a naučíme je sportovní pravidla. S pomocí zkušených lektorů je provedeme prvním ročníkem seriálu,“ říká za organizátory seriálu zástupce promotéra Luděk Diviš.

Na kolik taková „zábava“ přijde? Auto vychází z poslední generace Octavie RS a jeho pořizovací cena je 1,4 milionu korun. Dalších přibližně sedm set tisíc je zapotřebí k provozu na celou sezonu. Vůz se stává majetkem toho, kdo si „závoďáka“ pořídí. Projekt současného Octavia Cupu je nastaven na čtyři sezony, do konce roku 2019. Promotér rozděluje v každém z pěti letošních závodů prémie ve výši sto tisíc korun.

Enge si oktávku užil

V Mostě obohatil startovní pole Tomáš Enge, jediný Čech, který startoval ve formuli 1. V kvalifikaci byl nejrychlejší, ale v prvním závodě mu „nepomohly“ probrzděné pneumatiky a bylo z toho osmé místo. Z této pozice startoval do druhé jízdy, v níž skončil čtvrtý a zvládl nejrychlejší kolo závodu. „Jsem zvyklý na vozy se zadním náhonem, které mají šest set koní. S předokolkou a výkonem dvě stě osmdesát koní bych potřeboval odjet ještě nějaké kilometry, abych si zvykl. Přesto jsem si oktávku užil,“ uvedl Enge.

V obou jízdách si to na mostecké trati rozdávali především lídři aktuálního pořadí. Jednu jízdu vyhrál Tomáš Pekař, druhou Maďar Gábor Tim a v soubojích jim zdatně sekundoval Michael Vorba. Podle sportovních řádů určuje vítěze víkendu součet výsledků obou jízd. Na stupních vítězů se tak seřadili první tři v pořadí: Pekař, Tim a Vorba. Maďarský jezdec ovšem udělal i druhým místem významný krok k celkovému vítězství.

Šampion smeká klobouk

Automobilový jezdec Michael Vorba pamatuje ještě původní pohárový seriál. S druhou generací oktavií dokonce celý šampionát v roce 2008 vyhrál. „Před prvními testy jsem měl trochu obavu, jak se bude situace vyvíjet především kolem počtu vozů. Klobouk dolů ovšem před tím, kolik udělali organizátoři práce a jak zapracovali na propagaci seriálu. V předchozích dvou letech jsem jezdil s ferrari kategorii GT, ale závody typu Octavia Cupu jsou krásné, mnohem vyrovnanější a moc si je užívám,“ uvedl Vorba.

Devětadvacetiletý jezdec dokáže porovnat technickou vyspělost druhé a třetí, tedy současné generace pohárových škodovek. „Podvozek je mnohem komfortnější, člověk si s ním může více dovolit. Na převodovku DSG jsem si rychle zvykl, ale nejslabším článkem jsou zatím brzdy. Hranice, kdy optimálně zabírají a blokují se, je příliš úzká. Jedeme ovšem první ročník a je zapotřebí všechno postupně vylepšovat. A to se promotérovi a jeho lidem daří,“ pochvaluje si situaci Vorba, aktuálně třetí v průběžném pořadí.

A jakou může mít seriál octavií budoucnost? „Hledáme možnost spojit se s významnou závodní sérií, ve které bychom byli součástí jejich programu. Jednáme s několika promotéry, včetně seriálu cestovních vozů TCR, což je přímá konkurence WTCC (mistrovství světa cestovních vozů). Mohlo by to klapnout již od příštího roku, ale potřebujeme rozšířit startovní pole o několik vozů,“ dodává za promotéra Luděk Diviš.

Historie Octavia Cupu: Návrat po letech

Seriál Česká pojišťovna Škoda Octavia Cup měl premiéru v roce 1998. V průběhu dvanácti let jeho trvání pod záštitou automobilky (až do roku 2009) se ho zúčastnilo přes 120 jezdců. Seriál pokračoval díky soukromým iniciativám až do sezony 2011.

Řadě závodníků pomohl nastartovat profesionální kariéru a najít zajímavá angažmá. Z těch nejznámějších pilotů lze uvést jména: Jan Kopecký, Adam Lacko, Petr Fulín, Štefan Rosina, Jiří Janák, Michael Vorba nebo Erik Janiš. A to nepočítaje řadu mladých talentovaných jezdců ze zahraničí.

Společnost Benet Automotive chce obnovením Octavia Cupu důstojně navázat na svého předchůdce a v neposlední řadě usnadnit talentovaným závodníkům jejich vstup do světa motoristického sportu.

Výsledky

Most – 1. závod: 1. Pekař (Carpek service), 2. Vorba (Action Racing Mania), 3. Tim (Maď., Apex Racing Media), 4. A. Rzepecki (Pol./Interia Team), 5. Macbeth (USA, Steibel Motorsport), 6. Steibel (Něm., Steibel Motorsport), 7. Fulín (Automotoklub Most), 8. Enge (Automotoklub Most).

2. závod: 1. Tim, 2. Pekař, 3. Vorba, 4. Enge, 5. A. Rzepecki, 6. Macbeth, 7. Fulín jr., 8. Steibel.

Průběžné pořadí (po šesti z 10 jízd):1. Tim 134; 2. Pekař 112; 3. Vorba 101; 4. A. Rzepecki 52; 5. Steibel 51; 6. Macbeth 47; 7. Jiřík (Action Racing Media) 36; 8. Fulín jr. 32; 9. Enge 18.

Zbývající závody: 20.–21. 8. Slovakiaring (Slov.), 10.–11. 9. Brno.

škoda Octavia III
Motor TFSI 2.0
Objem motoru 1984 cm3
Výkon 280 Ps
Točivý moment 390 N.m
Délka x šířka x výška 4689 x 1814 x 1385 mm
Rozvor 2684 mm
Převodovka 6stupňová DSG
Řazení pod volantem
Brzdy (vpředu/vzadu)AP 362 mm/Octavia RS 272 mm
Pneumatiky Pirelli 235/645 – 18
Hmotnost 1228 kg
Spotřeba 45 l/100 km
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Největším investorem v USA je Británie, Čína se nevešla do první desítky Největším investorem v USA je Británie, Čína se nevešla do první desítky

Zatímco menší státy jako Španělsko, Irsko a Nizozemsko…

Pilného úřad jedná o prodeji slovinských papíren Vipap Pilného úřad jedná o prodeji slovinských papíren Vipap

Ministerstvo financí jedná se dvěma zájemci o prodeji…

Úřad kvůli azbestu zastavil demoliční řízení developera JRD Úřad kvůli azbestu zastavil demoliční řízení developera JRD

Plánovanému developerskému projektu společnosti JRD…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vedle Octavie se v továrně v alžírském městě Relizane…

Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu

Zatímco nedávný facelift se na plynové Škodě Octavia…

 



 
Evropský trh v srpnu 2017: Mercedes třetí mezi značkami, Škoda devátá

Evropský trh v srpnu 2017: Mercedes třetí mezi značkami, Škoda devátá

Dnes 14:58

Mercedes-Benz letos na evropském trhu jasně vládne luxusním značkám. Jasně patrné to bylo i minulý měsíc, kdy dokonce skončil třetí v celkovém pořadí všech značek!




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční můra všech rodičů na vlastní kůži

Recenze: Kam se ztratil malý Noah? Nejhorší noční…

Let z Británie do Austrálie neprobíhá zrovna podle Joanniných představ. Má vysokou teplotu, její devítitýdenní…

 

iSport.cz

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

Barcelona soptí! Kdyby Dembélé nedělal patičky, je zdravý, řekl kouč

Barcelona soptí! Kdyby Dembélé nedělal patičky, je…

Neštěstí, náhoda, ale třeba i karma za zradu Dortmundu. Zranění nejdražší posily v historii Barcelony Ousmaneho…

 

Reflex.cz

V Babišových drůbežárnách jsem nevydržela ani tři týdny, politici selhali, říká novinářka Uhlová

V Babišových drůbežárnách jsem nevydržela ani tři…

Novinářka Saša Uhlová půl roku pracovala v pěti různých zaměstnáních. Spojovalo je jedno: náročné podmínky a…

Legendární česká oštěpařka Dana Zátopková dnes slaví 95. narozeniny

Legendární česká oštěpařka Dana Zátopková dnes slaví…

Ve čtvrtek 24. července 1952 obletěla sportovní svět senzační (a z dnešního pohledu tak trochu i „pohádková“)…