Evropský trh v lednu 2012: Octavia poprvé v Top 10
Evropský trh si oproti začátku roku 2011 pohoršil o 7,1 %: z necelých 1,08 milionu nových registrací na 1.003.814. Pódium modelovém žebříčku se delší dobu nemění, bylo stejné v prosinci 2011 i za celých uplynulých dvanáct měsíců.
Jedničkou tedy zůstává Volkswagen Golf s podílem zhruba 3,7 % před menším Polem (2,6 %) a Fordem Fiesta (2.4 %). Byť Polo v porovnání s lednem 2011 ztratilo 11,3 % a Fiesta dokonce 12,8 % Focus dosáhl nejlepšího umístění od loňského srpna: čtvrté místo (podíl 2,2 %, celkem 22.316 kusů a meziročně o 7,3 % více). Slušný skok zaznamenal Passat, který se zlepšil o 15 % na 17.694 jednotek a atakoval sedmou příčku. Nissan Qashqai se dostal do první desítky teprve potřetí od července 2010 a devátým pořadím vyrovnal svůj nejlepší výsledek. Tentokrát dosáhl na 16.881 kusů. Kočovník je ale na to, že se nejedná o automobil v klasickém pojetí, ale crossover či SUV, velmi oblíbený. Nissanu se risk vyplatil.
Úplně poprvé najdeme mezi nejprodávanějšími novými auty starého kontinentu naší Škodu Octavia. Ta vylétla o 22 % na 16.565 registrací. Ať máte na domácího výrobce v rukách německého Volkswagenu názor jakýkoliv a faceliftovaná Octavia se vám pranic nelíbí, pro Mladou Boleslav je to bezesporu úspěch.
Evropským lídrem mezi značkami zůstává Volkswagen (přes 129 tisíc v lednu prodaných aut) před Fordem (necelých 84 tisíc) a Peugeotem (67,6 tisíce). Čtvrtý je Renault, který oproti lednu 2011 spadl o mohutných 28 % (z 89.395 na 64.354 kusů). Z luxusní německé trojice se nejlépe dařilo Audi (51.350, sedmé místo) před Mercedesem (44.131), ten je desátý. BMW mezi nejlepšími nenajdeme, nejoblíbenějšími japonskými automobily v Evropě zůstávají produkty bývalé světové jedničky Toyoty.
Nahlédněme také mimo Top 10. Hodně se daří naopak Lexusu, který se zvedl o více než 136 % díky hybridu CT 200h. Land Roveru zvedá prodejní čísla o polovinu Range Rover Evoque a v podobné situaci je jihokorejská Kia. Ta si polepšila ve srovnání s úvodem letopočtu 2011 o třetinu. Za to může nové Rio, jehož počty oproti předchůdci narostly o 5 tisíc kusů.
Zemím dominovalo Německo (210,2 tisíce) před Francií (147 tisíc), Itálií (138 tisíc) a Velkou Británií (takřka 128,9 tisíce). Zatímco německý a britský trh zůstaly prakticky na stejné úrovni s lednem 2011, francouzský spadl o skoro 21 a italský o 17 %. Gareth Hession, viceprezident oddělení vývoje v JATO, uvedl: Pokles prodejů ve Francii a Itálii je závislý na velkých lokálních výrobcích. Nástup nových modelů, konkrétně Fiatu Panda a Peugeotu 208 jejich konkurenceschopnost během letošního roku určitě vylepší.
Organizace JATO Dynamics započítává do statistik již třicítku evropských zemí. Z Unie v ní chybí Bulharsko a Malta, naopak mimo ni jsou zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu, Chorvatska a Srbska. Týkají se pouze osobních vozů, dodávky do 3,5 t bychom zde hledali marně.
Pořadí | Model | 1/2012 | 1/2011 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | Volkswagen GOLF | 36 799 | 36 963 | -0,4% | 3,67% |
2. | Volkswagen POLO | 25 895 | 29 179 | -11,3% | 2,58% |
3. | Ford FIESTA | 23 870 | 27 366 | -12,8% | 2,38% |
4. | Ford FOCUS | 22 316 | 20 794 | 7,3% | 2,22% |
5. | Renault CLIO | 18 674 | 25 946 | -28,0% | 1,86% |
6. | Peugeot 207 | 18 325 | 21 026 | -12,8% | 1,83% |
7. | Volkswagen PASSAT | 17 694 | 15 337 | 15,4% | 1,76% |
8. | Opel ASTRA | 17 153 | 20 933 | -18,1% | 1,71% |
9. | Nissan QASHQAI | 16 881 | 17 145 | -1,5% | 1,68% |
10. | Škoda OCTAVIA | 16 565 | 13 566 | 22,1% | 1,65% |
- | CELKEM | 1 003 814 | 1 079 977 | -7,1% | 100,00% |