Octavia proti všem. Co lze koupit za 425.000,-Kč?
Mám 425.000,- Kč a chci auto. Pro někoho jasná volba, pro druhého obtížný úkol. Prošli jsme ceníky, které zveřejňují dovozci na svých internetových stránkách a sestavili základní přehled toho, co lze za 425.000,-Kč koupit.
Vycházeli jsme ze základní ceny nové Octavie, která je stanovena velmi blízko novému Golfu i nové Astře. Nahlédli jsme také do ceníků vozů nižší střední třídy dovozců značek Fiat, Ford, Hyundai, Mazda, Peugeot a Renault. Dokonale srovnatelné kombinace zřejmě nikdy nenajdete a konečná cena, resp. výbava kterou dostanete bude stejně jiná než ta co je v ceníku, takže srovnání nechť slouží jako odrazový můstek k dalšímu „vyjednávání“ u dealera.
Motorová nabídka v této cenové kategorii se rozděluje na dva objemy: 1,4 a 1,6 litru. Všechny jedna-čtverky mají zdvihový objem menší než 1400 cm3, ale vyšším sazbám povinného ručení uniká elegantně pouze Mazda3 se zdvihovým objemem 1349 cm3. Mimo motor Octavie 1,6 (75 kW) sází všechny agregáty na 4 ventily ve válci. V praxi se technologie 16ventilových rozvodů ale také projevuje nežádoucím posunem maxima točivého momentu do vyšších otáček. „Objem ničím nenahradíš“ platí i tady, motory 1,6 mají maximum točivého momentu nad 140 Nm, z objemu 1,4 se dnes běžně získává o 15 až 20 Nm méně. Velká nová Octavia je se základním motorem nejpomalejším vozem vybrané skupiny v disciplíně zrychlení z klidu na 100 km/h, základní Golf V přebírá stejný primát v oblasti maxima dosažitelné rychlosti. Nejúspornějším vozem našeho výběru je nová Astra, která s motorem 1.4 Twinport (66 kW) navazuje na tradičně úsporné motory řady Ecotec. Máme-li udělat závěr nad nabídkou motorů, přehled ukazuje to co by se dalo očekávat. Zavedené modely lze za dané peníze koupit s většími (výkonnějšími) motory 1.6 l, novinky se nabízejí častěji s menšími agregáty 1.4 l. Jezdíte-li po městě a s malým zatížením (např. max. řidič+spolujezdec), vyšší výkon využijete výjimečně. Na druhou stranu tyto výjimky mohou mimo město rozhodovat, např. při předjíždění, o tom zda se stane, či nestane nehoda.
Motory (1/3) | Škoda Octavia 1.4 (nová) |
Škoda Octavia 1.6 |
Fiat Stilo 1.6 |
Ford Focus 1.6 Ultra |
Cena základ | 424900,- | 399900,- | 425000,- | 409900,- |
Cena srovnávaná | 424900,- | 422100,- | 425000,- | 422800,- |
Motor | ||||
Objem cm3 | 1390 | 1595 | 1596 | 1596 |
Druh motoru | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový |
Výkon (kW)/otáčky | 55/5000 | 75/5600 | 76/5750 | 74/6000 |
Točivý moment (N.m)/otáčky | 126/3800 | 148/3800 | 145/4000 | 145/4000 |
Max. rychlost (km/h) | 170 | 190 | 183 | 185 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 15,5 | 11,8 | 10,9 | 11,2 |
Palivo | B | B | B | B |
Spotřeba (l/100 km) | 9,5/5,5/6,9 | 10/5,6/7,2 | 10,3/5,8/7,4 | 9,4/5,4/6,8 |
Motory (2/3) | Hyundai Elantra 1.6 |
Mazda 3 1.4 Comfort |
Opel Astra 1.4 (nová) |
Opel Astra 1.4 |
Cena základ | 389900,- | 419900,- | 429900,- | 424900,- |
Cena srovnávaná | 395800,- | 419900,- | 429900,- | 424900,- |
Motor | ||||
Objem cm3 | 1599 | 1349 | 1364 | 1364 |
Druh motoru | zážehový | zážehový | zážehový | zážehový |
Výkon (kW)/otáčky | 77/5800 | 62/6000 | 66/5600 | 66/5600 |
Točivý moment (N.m)/otáčky | 143/4500 | 122/3500 | 125/4000 | 125/4000 |
Max. rychlost (km/h) | 182 | - | 178 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 11 | - | 13,7 | 12,5 |
Palivo | B | B | B | B |
Spotřeba (l/100 km) | 9,2/5,9/7,1 | 8,9/6,1/7,1 | 8,2/5,2/6,3 | 9,7/5,8/7,2 |
Motory (3/3) | Peugeot 307 1.4 |
Renault Mégane 1.4 |
VW Golf 1.4 (nový) 3D |
Cena základ | 433000,- | 425000,- | 414900,- |
Cena srovnávaná | 433000,- | 425000,- | 420200,- |
Motor | |||
Objem cm3 | 1360 | 1390 | 1390 |
Druh motoru | zážehový | zážehový | zážehový |
Výkon (kW)/otáčky | 65/5250 | 60/6000 | 55/5000 |
Točivý moment (N.m)/otáčky | 133/3250 | 124/3750 | 126/3800 |
Max. rychlost (km/h) | 172 | 171 | 164 |
Zrychlení 0-100 km/h (s) | 13,5 | 13,5 | 14,7 |
Palivo | B | B | B |
Spotřeba (l/100 km) | 8,7/5,3/6,5 | 9,2/5,4/6,8 | 9,6/5,6/7,0 |
V přehledu jsou vozy, jejichž rozměry se značně liší. Již tradičně vyčnívá Octavia (o jejím zařazení do našeho přehledu se jistě také v tomto článku rozpoutá náruživá debata), ale velmi jí šlape na paty Mazda3, která má podle našeho názoru v designu obsaženy sportovní geny, na rozdíl od konzervativní Škodovky. Délkově dobře na tom je cenový trhák – Hyundai Elantra – ten však nedosahuje šířky dnešních vozů (na novou Octavii ztrácí do šířky skoro 5 cm). Nejvyšším vozem zůstává Fiat Stilo a za ním Peugeot 307, tedy vozy které velkou výšku do této třídy před několika lety zavedly. Rozvor osciluje kolem 2,6 m, koncern VW sice dohnal v tomto směru velkou ztrátu původní platformy, ale i ta nová je stále pod průměrem. Rozměry zavazadlového prostoru jsou tradiční zbraní Škodovky proti konkurentům. Nová generace nabízí dokonce už v základní motorizaci nadprůměrné užitečné zatížení 660 kg. Běžné hodnoty se pohybují mezi 400 a 500 kg, když skutečnou hodnotu mohou značně snížit hmotné prvky příplatkové výbavy (proto jsou často udávány pouze rozsahy ve kterých se pohotovostní hmotnost resp. užitečné zatížení může pohybovat).
Rozměry a hmotnosti (1/3) | Škoda Octavia 1.4 (nová) |
Škoda Octavia 1.6 |
Fiat Stilo 1.6 |
Ford Focus 1.6 Ultra |
Karoserie | liftback/5 | liftback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Délka (mm) | 4572 | 4507 | 4253 | 4174 |
Šířka (mm) | 1769 | 1731 | 1756 | 1702 |
Výška (mm) | 1462 | 1431 | 1525 | 1430 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm) | 1539/1528 | 1513/1494 | 1515/1510 | 1494/1487 |
Rozvor (mm) | 2578 | 2513 | 2600 | 2615 |
Pohotovostní hmotnost min./max. (kg) | 1230 | 1280/1410 | 1205 | 1175 |
Užitečná hmotnost (kg) | 660 | 510/380 | 435 | 420 |
Pneumatiky | 195/65 R15 | 195/65 R15 | 195/65 R15 | 195/60 R15 |
Zavazadlový prostor (l) | 560/1350 | 528/1328 | 370/1120 | 350/1205 |
Palivová nádrž (l) | 55 | 55 | 58 | 55 |
Rozměry a hmotnosti (2/3) | Hyundai Elantra 1.6 |
Mazda 3 1.4 Comfort |
Opel Astra 1.4 (nová) |
Opel Astra 1.4 |
Karoserie | liftback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Délka (mm) | 4520 | 4420 | 4249 | 4111 |
Šířka (mm) | 1720 | 1755 | 1753 | 1709 |
Výška (mm) | 1425 | 1465 | 1460 | 1425 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm) | 1485/1475 | 1530/1515 | 1488/1488 | 1484/1472 |
Rozvor (mm) | 2610 | 2640 | 2614 | 2606 |
Pohotovostní hmotnost min./max. (kg) | 1237 | 1185 | 1230 | 1145 |
Užitečná hmotnost (kg) | 540 | 510 | 475 | 445 |
Pneumatiky | 185/65 R15 | 195/65 R15 | 195/65 R15 | 185/65 R15 |
Zavazadlový prostor (l) | 415/1222 | 360/635 | 350/1270 | 370/1180 |
Palivová nádrž (l) | 55 | 55 | 52 | 52 |
Rozměry a hmotnosti (3/3) | Peugeot 307 1.4 |
Renault Mégane 1.4 |
VW Golf 1.4 (nový) 3D |
Karoserie | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/3 |
Délka (mm) | 4202 | 4209 | 4204 |
Šířka (mm) | 1746 | 1777 | 1759 |
Výška (mm) | 1512 | 1457 | 1485 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm) | 1505/1510 | 1520/1515 | 1540/1530 |
Rozvor (mm) | 2608 | 2625 | 2578 |
Pohotovostní hmotnost min./max. (kg) | 1245 | 1250 | 1155 |
Užitečná hmotnost (kg) | 394 | 465 | 585 |
Pneumatiky | 195/65 R15 | 195/65 R15 | 195/65 R15 |
Zavazadlový prostor (l) | 340/1330 | 330/1190 | 350/1305 |
Palivová nádrž (l) | 60 | 60 | 55 |
V oblasti výbavy by se dala očekávat nadvláda starších modelů, které tak lákají zákazníky nepřímými slevami. Toto platí beze zbytku o Focusu, který ve srovnatelné cenové hranici může mít dokonce i automatickou klimatizaci. Nový Golf se dostává dopředu ve výbavě díky pobídce ve formě klimatizace zdarma. Tradičně bohatá je u VW bezpečnostní výbava, překvapit by vás neměly vyšší ceny ze jinde samozřejmé nebo podstatně levnější prvky výbavy (které nejsou v našem přehledu-např. multifunkční volant od 10.500,-Kč výše). Evergreenem na poli bohaté výbavy je Elantra. V řádku srovnávaná cena je součet dostupných příplatkových prvků (v přehledu výbav uvedena započtená cena) a základní ceny. V případě dvou modelů (nová Astra a Peugeot 307) se nepodařilo dostat cenu do vymezeného pásma 425.000,-Kč. Také absence autorádia v některých uvedených modelech by byla pro většinu řidičů jen výjimečně akceptovatelná. Těm, kdo tvoří ceny aut je jasné, že dalších několik tisíc bude jistě utraceno za originální autorádio (které je navíc podstatně dražší než srovnatelné značkové zboží, třeba i od stejného dodavatele).
Výbava (1/3) | Škoda Octavia 1.4 (nová) |
Škoda Octavia 1.6 |
Fiat Stilo 1.6 |
Ford Focus 1.6 Ultra |
Název výbavy | Classic | Classic Solid | Actual | Forte Ultra |
Posilovač řízení | ● | ● | ● | ● |
Přední okna el. ovládaná | - | ● | ● | ● |
Zrcátka el. ovl. | - | 4000 | ● | ● |
Centrální zamykání | ● | ● | ● | ● |
Palubní počítač | - | - | ● | 12900 |
Airbag řidiče | ● | ● | ● | ● |
Airbag spolujezdce | ● | ● | ● | ● |
Boční airbagy | ● | 11400 | - | ● |
Hlavové airbagy | - | - | - | - |
ABS | ● | ● | ● | ● |
ASR | ● | - | - | - |
Stabilizační systém (ESP) | - | - | - | - |
Klimatizace (A/M) | - | - | - | A (v přípl. za pal. poč.) |
Autorádio | - | 6800 | - | ● |
Výbava (2/3) | Hyundai Elantra 1.6 |
Mazda 3 1.4 Comfort |
Opel Astra 1.4 (nová) |
Opel Astra 1.4 |
Název výbavy | Comfort Plus | Comfort | Essentia | Club |
Posilovač řízení | ● | ● | ● | ● |
Přední okna el. ovládaná | ● | ● | ● | - |
Zrcátka el. ovl. | 5900 | ● | ? | - |
Centrální zamykání | ● | ● | ● | ● |
Palubní počítač | ● | - | ? | - |
Airbag řidiče | ● | ● | ● | ● |
Airbag spolujezdce | ● | ● | ● | ● |
Boční airbagy | ● | ● | ● | - |
Hlavové airbagy | - | ● | - | - |
ABS | ● | ● | ● | ● |
ASR | - | - | ? | - |
Stabilizační systém (ESP) | - | - | - | - |
Klimatizace (A/M) | M | - | ? | - |
Autorádio | ● | ● | ● | ● |
Výbava (3/3) | Peugeot 307 1.4 |
Renault Mégane 1.4 |
VW Golf 1.4 (nový) 3D |
Název výbavy | XR | Authentique Pack | Trendline |
Posilovač řízení | ● | ● | ● |
Přední okna el. ovládaná | ● | ● | ● |
Zrcátka el. ovl. | - | ● | ● |
Centrální zamykání | ● | ● | ● |
Palubní počítač | - | ● | 5300 |
Airbag řidiče | ● | ● | ● |
Airbag spolujezdce | ● | ● | ● |
Boční airbagy | - | ● | ● |
Hlavové airbagy | - | ● | ● |
ABS | ● | ● | ● |
ASR | - | - | ● |
Stabilizační systém (ESP) | - | - | - |
Klimatizace (A/M) | - | - | M |
Autorádio | - | - | ● |
Důmyslně konstruované ceníky podávají nabízené automobily v tom nejlepším světle, proto doporučujeme všem, kdo uvažují o koupi nového automobilu, aby vedle subjektivních dojmů ze zkušebních jízd a úvah nad ročním počtem ujetých kilometrů (volba motorizace diesel/benzin) zvážili, k čemu vlastně automobil budou používat a který prvek výbavy je pro ně důležitý. Nezávislé testy pasivní bezpečnosti aut potvrzují, že investice do airbagů a jiných zádržných systémů se vyplatí. Podobné je to s ABS, rozdělovačem brzdné síly, brzdovým asistentem nebo ESP, které třeba použijete jednou v životě, ale právě to může být rozhodující okamžik vašeho žití.
Podobná tabulka by měla předcházet rozhodnutí o koupi nového vozu, protože holá fakta, očištěná od emocí a předem promyšlené taktiky prodeje vyškolených dealerů, vám ukážou co kupujete. Jak je vidět, trh je plný nabídek, které jsou velmi vyrovnané. Komu chybí image (Hyundai), nabízí lepší výkony a výbavu, kdo má image (VW), řekne si více při koupi o více peněz, ale zase lépe drží hodnotu, důležitou při dalším prodeji. Nezanedbatelnou charakteristikou jsou také sazby povinného ručení a pojištění proti krádeži nebo sazby havarijního pojištění.