Octavia s adaptivními světlomety AFS

Octavia s adaptivními světlomety AFS

 
 

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových v

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových výrobcích, které by mohly být nabídnuty budoucím zákazníkům. Světlomety v automobilu dnes prodělávají technologickou změnu danou přechodem z halogenových žárovek na xenonové výbojky, ale to není zdaleka jediná novinka. V nejbližších letech se očekává velký rozvoj adaptivních světlometů a to jak pro klasickou halogenovou žárovku (podstatně nižší cena), tak i pro xenonové světlomety.

AFS (Advanced Front Lighting System) přispívá k lepší celkové viditelnosti vozu a poskytuje cenné vizuální informace pro řidiče v noci a za nepříznivého počasí. Rozdíl řidič zaznamená zejména na silnicích s ostrými zatáčkami. Podstata této inovace je jednoduchá. Přední reflektory jsou automaticky nastavovány podle směru a rychlosti jízdy a elektronika se stará o optimální světelný výkon a tvar světelných kuželů. Obdobnou funkci nabízely již Citroëny DS v šedesátých letech, ale tehdy šlo o čistě mechanický systém. Světlomety AFS umožňují řidiči vidět do oblastí, jež jsou současnými světlomety nedostatečně osvětleny. Senzory na palubě automobilu dodávají informace o rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. V budoucnu (cca 2005) bude do nastavení světlometů „mluvit“ také charakter komunikace (dálniční režim) nebo režim zlepšující viditelnost při nepříznivém počasí. Ani to ještě není vše. Odborníci na světla vidí ještě dále. Kolem roku 2007 by měly na trh přijít světlomety, které budou provázány s navigačním systémem, což umožní připravit optimální světelný výkon a rozložení světla předem, již ve chvíli kdy řidič pouze vidí že se blíží zatáčka, ale zatím nezatáčí.

Na obrázcích je vidět prototyp Škody Octavia se systémem AFS. AFS funguje pro halogenový, xenonový i bi-xenonový projektor. Autopal připravuje na jaro sériovou výrobu tohoto systému, který bude zahrnovat natáčení tlumených světel (vertikální pohyb o 6°) s horizontálním posunem rozložení svítivosti (horizontální pohyb o 17°). O natáčení tlumeného světla se starají dva krokové elektromotory. Dálkové světlo zůstává statické.

Rozdíl v umístění světelného kuželu klasických světlometů a adaptivních světlometů AFS je vidět na ilustrativním obrázku automobilu, projízdějícího zatáčkou. Fialový kužel běžného světlometu směřuje přímo a do zatáčky tak nevidíme. Žlutý kužel AFS lépe osvětlí ostrou zatáčku (kde je zrovna motocyklista).

Nové světlomety byly již podrobeny nezávislému testování v TÜV Rheinland Berlin. Výzkum se zaměřil na testy s halogenovou technikou společnosti Visteon. Cílem bylo změřit schopnost rozpoznat předměty, doby reakce (nouzové brzdění), práci s volantem a změnu rychlosti.

Při testu měli řidiči rozeznat neosvětlené červené míče umístěné v různých vzdálenostech po obou stranách silnice. Každý řidič měl na ukazováku levé ruky připevněn malý spínač, který měl stisknout palcem, jakmile rozeznal míč. Výsledky testů ukázaly, že při použití halogenových otočných světlometů AFS řidiči průměrně rozeznali (malé, střední a těžké zatáčky) o přibližně 20% více překážek než při jízdě s běžnými světlomety. Testy dále prokázaly, že otočné světlomety AFS umožňují řidičům v těžkých zatáčkách rozpoznat 72 % předmětů oproti pouhým 46 % rozpoznaných předmětů při jízdě s běžnými světlomety. Díky systému AFS mají řidiči delší dobu na svoji reakci (uvidí objekt o asi 2 m dříve, což jim dává čas a prostor k provedení vhodného manévru (zastavení nebo objetí překážky).

Sériová výroba adaptivních světlometů AFS (Advanced Front Lighting System) je v Autopalu naplánována na letošní rok. Jméno zákazníka je zatím tajné, ale seznam letos nově uváděných modelů není tak dlouhý, aby se nedalo odhadnout, o který vůz půjde. Světlo do uplatnění světelného systému Advanced Front Lighting z Autopalu asi vnese již ženevský autosalon.

Spolupracujeme s TipCars.com
Lesy České republiky jsou v zelených číslech. Státnímu podniku vzrostl hrubý zisk Lesy České republiky jsou v zelených číslech. Státnímu podniku vzrostl hrubý zisk

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) v prvním…

České pobočce Google vzrostl zisk více než o polovinu České pobočce Google vzrostl zisk více než o polovinu

Česká pobočka Google loni zvýšila tržby o 13 procent na…

Čínská automobilka Great Wall Motor plánuje odkup společnosti Fiat Chrysler Automobiles Čínská automobilka Great Wall Motor plánuje odkup společnosti Fiat Chrysler Automobiles

Čínská automobilka Great Wall Motor má zájem o koupi…

 
Zdroj: časopis Světlo, Visteon

Štítky Škoda Octavia Technika Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 



Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky! Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky!

První generace nejrychlejší sériové škodovky byla uvedena…

Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč! Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč!

Podívejte se s námi, kolik stál nejúspěšnější model Škody…

 



 
Audi S4 Avant – Trochu málo kouše

TEST: Audi S4 Avant – Trochu málo kouše

Dnes 12:52

Z Audi S4 Avant nemůžete vystoupit zklamaní, nemohl jsem se ale ubránit tomu, že jsem čekal o něco víc.




Blesk.cz

V módní policii by neprošel: Ondřeji Vetchému nepomohly ani vypracované svaly!

V módní policii by neprošel: Ondřeji Vetchému…

Nosí, co je mu pohodlné, a na módní trendy kašle. Herec Ondřej Vetchý (55) si s oblečením hlavu neláme a vezme…

Těhotná Vojtková s břichem jako buben: Strach z porodu přirozenou cestou

Těhotná Vojtková s břichem jako buben: Strach z…

Má rodit každým dnem, ale ještě stíhá obrážet společenské akce. Tanečnice Libuše Vojtková (36) se tak snaží…

 

iSport.cz

Všichni jsme Halil! Slávisté se zastali Altintopa, Tvrdík dá dres do muzea

Všichni jsme Halil! Slávisté se zastali Altintopa,…

Přišel jako hvězdná letní posila, s třináctiletou bundesligovou praxí, nositel jména, které v Německu získalo…

Real a tiki-taka? Před gólem si 44krát přihrál, Ramos má rekord v červených

Real a tiki-taka? Před gólem si 44krát přihrál,…

Vyhráli Superpohár UEFA, španělský Superpohár a do ligové sezony vstoupil Real Madrid rovněž ve velkém stylu.…

 

Reflex.cz

Když na Václaváku hořely tanky. Podívejte se na barevné fotky sovětské okupace, které jinde neuvidíte

Když na Václaváku hořely tanky. Podívejte se na…

Pan Jiří Chrastil se narodil v roce 1941. Celý život pracoval jako strojní inženýr. V roce 1968 sehnal tehdy…

V Marseille najelo auto do dvou zastávek, nejméně jeden mrtvý

V Marseille najelo auto do dvou zastávek, nejméně…

Ve francouzském městě Marseille naboural vůz do dvou zastávek autobusů ve dvou různých částech města. Nejméně…