Octavia s adaptivními světlomety AFS

Octavia s adaptivními světlomety AFS

 
 

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových v

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových výrobcích, které by mohly být nabídnuty budoucím zákazníkům. Světlomety v automobilu dnes prodělávají technologickou změnu danou přechodem z halogenových žárovek na xenonové výbojky, ale to není zdaleka jediná novinka. V nejbližších letech se očekává velký rozvoj adaptivních světlometů a to jak pro klasickou halogenovou žárovku (podstatně nižší cena), tak i pro xenonové světlomety.

AFS (Advanced Front Lighting System) přispívá k lepší celkové viditelnosti vozu a poskytuje cenné vizuální informace pro řidiče v noci a za nepříznivého počasí. Rozdíl řidič zaznamená zejména na silnicích s ostrými zatáčkami. Podstata této inovace je jednoduchá. Přední reflektory jsou automaticky nastavovány podle směru a rychlosti jízdy a elektronika se stará o optimální světelný výkon a tvar světelných kuželů. Obdobnou funkci nabízely již Citroëny DS v šedesátých letech, ale tehdy šlo o čistě mechanický systém. Světlomety AFS umožňují řidiči vidět do oblastí, jež jsou současnými světlomety nedostatečně osvětleny. Senzory na palubě automobilu dodávají informace o rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. V budoucnu (cca 2005) bude do nastavení světlometů „mluvit“ také charakter komunikace (dálniční režim) nebo režim zlepšující viditelnost při nepříznivém počasí. Ani to ještě není vše. Odborníci na světla vidí ještě dále. Kolem roku 2007 by měly na trh přijít světlomety, které budou provázány s navigačním systémem, což umožní připravit optimální světelný výkon a rozložení světla předem, již ve chvíli kdy řidič pouze vidí že se blíží zatáčka, ale zatím nezatáčí.

Na obrázcích je vidět prototyp Škody Octavia se systémem AFS. AFS funguje pro halogenový, xenonový i bi-xenonový projektor. Autopal připravuje na jaro sériovou výrobu tohoto systému, který bude zahrnovat natáčení tlumených světel (vertikální pohyb o 6°) s horizontálním posunem rozložení svítivosti (horizontální pohyb o 17°). O natáčení tlumeného světla se starají dva krokové elektromotory. Dálkové světlo zůstává statické.

Rozdíl v umístění světelného kuželu klasických světlometů a adaptivních světlometů AFS je vidět na ilustrativním obrázku automobilu, projízdějícího zatáčkou. Fialový kužel běžného světlometu směřuje přímo a do zatáčky tak nevidíme. Žlutý kužel AFS lépe osvětlí ostrou zatáčku (kde je zrovna motocyklista).

Nové světlomety byly již podrobeny nezávislému testování v TÜV Rheinland Berlin. Výzkum se zaměřil na testy s halogenovou technikou společnosti Visteon. Cílem bylo změřit schopnost rozpoznat předměty, doby reakce (nouzové brzdění), práci s volantem a změnu rychlosti.

Při testu měli řidiči rozeznat neosvětlené červené míče umístěné v různých vzdálenostech po obou stranách silnice. Každý řidič měl na ukazováku levé ruky připevněn malý spínač, který měl stisknout palcem, jakmile rozeznal míč. Výsledky testů ukázaly, že při použití halogenových otočných světlometů AFS řidiči průměrně rozeznali (malé, střední a těžké zatáčky) o přibližně 20% více překážek než při jízdě s běžnými světlomety. Testy dále prokázaly, že otočné světlomety AFS umožňují řidičům v těžkých zatáčkách rozpoznat 72 % předmětů oproti pouhým 46 % rozpoznaných předmětů při jízdě s běžnými světlomety. Díky systému AFS mají řidiči delší dobu na svoji reakci (uvidí objekt o asi 2 m dříve, což jim dává čas a prostor k provedení vhodného manévru (zastavení nebo objetí překážky).

Sériová výroba adaptivních světlometů AFS (Advanced Front Lighting System) je v Autopalu naplánována na letošní rok. Jméno zákazníka je zatím tajné, ale seznam letos nově uváděných modelů není tak dlouhý, aby se nedalo odhadnout, o který vůz půjde. Světlo do uplatnění světelného systému Advanced Front Lighting z Autopalu asi vnese již ženevský autosalon.

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Martina Čabana: Sjezd ČSSD rozhodl Zeman Komentář Martina Čabana: Sjezd ČSSD rozhodl Zeman

Malý div, že sociální demokracie přepřahá. Spíše je s…

Babiš se sešel se Zemanem, na večeři v Průhonicích řešili podporu vlády Babiš se sešel se Zemanem, na večeři v Průhonicích řešili podporu vlády

Premiér v demisi Andrej Babiš (ANO) dnes v Průhonicích…

ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle ČSSD jednala v retro stylu, Zimola rozdával růžové brýle

Královéhradecký kulturní dům Střelnice už něco pamatuje.…

 
Zdroj: časopis Světlo, Visteon

Štítky Škoda Octavia Technika Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI Potvrzeno: Další Škodovka přišla o naftové motory. „Za pár“ to má i 1.4 TSI

Že nedávají vznětové motory zase takový smysl v malých…

BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné! BMW setřelo ochránce přírody: Vaše emisní testy jsou bezvýznamné!

V prosinci minulého roku světem proletěla zpráva o…

 



Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla... Hledáte unikátní Škodu Octavia? Jedna by tu byla...

Škoda postavila jen 100 exemplářů Octavie RS v edici WRC.…

Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let! Bude z jedničkové Škody Octavia veterán? Tahle ujela jenom 17.534 km za 20 let!

Octavie první generace z let 1996 až 2000 jsou stále…

 



 
Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Volkswagen Scirocco končí. Takto příběh sportovního kupé v roce 1974 začal

Včera

Výroba Scirocca loni skončila. Pojďme si připomenout jeho dávného předchůdce ze sedmdesátých let.




Blesk.cz

Tisíce lyžařů nalákal čerstvý sníh a sluníčko. Hory hlásí rekordní návštěvnost

Tisíce lyžařů nalákal čerstvý sníh a sluníčko. Hory…

Výborné sněhové podmínky a dobré počasí přilákaly do zimních areálů v Česku desítky tisíc lyžařů, na své si…

Pavla Zedníčka obchází smrt: Sebevražda v jeho domě!

Pavla Zedníčka obchází smrt: Sebevražda v jeho domě!

Zdá se, že kolem Pavla Zedníčka (68) nebezpečně krouží smrt. Stále ještě truchlí po synovci Jakubovi (†27),…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Erbanové cesta ke hvězdám: nařčení ze zrady, finanční krize a sladký bronz

Erbanové cesta ke hvězdám: nařčení ze zrady,…

Nechtěla hrát v české reprezentaci druhé housle. Proto se Karolína Erbanová rozhodla pro riskantní krok a odešla…

 

Reflex.cz

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

ČSSD povede Hamáček, porazil Zimolu i Chovance

Sociální demokracii povede dosavadní místopředseda strany a místopředseda Poslanecké Sněmovny Jan Hamáček. V…

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení hromadných sebevražd kytovců

Záhada velrybích ztroskotání: Překvapivé vysvětlení…

Vědci už dlouho hledají příčiny, proč velryby vplouvají na mělčiny, kde hromadně hynou. Jednu z nich teď možná…