Octavia s adaptivními světlomety AFS

Octavia s adaptivními světlomety AFS

 
 

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových v

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových výrobcích, které by mohly být nabídnuty budoucím zákazníkům. Světlomety v automobilu dnes prodělávají technologickou změnu danou přechodem z halogenových žárovek na xenonové výbojky, ale to není zdaleka jediná novinka. V nejbližších letech se očekává velký rozvoj adaptivních světlometů a to jak pro klasickou halogenovou žárovku (podstatně nižší cena), tak i pro xenonové světlomety.

AFS (Advanced Front Lighting System) přispívá k lepší celkové viditelnosti vozu a poskytuje cenné vizuální informace pro řidiče v noci a za nepříznivého počasí. Rozdíl řidič zaznamená zejména na silnicích s ostrými zatáčkami. Podstata této inovace je jednoduchá. Přední reflektory jsou automaticky nastavovány podle směru a rychlosti jízdy a elektronika se stará o optimální světelný výkon a tvar světelných kuželů. Obdobnou funkci nabízely již Citroëny DS v šedesátých letech, ale tehdy šlo o čistě mechanický systém. Světlomety AFS umožňují řidiči vidět do oblastí, jež jsou současnými světlomety nedostatečně osvětleny. Senzory na palubě automobilu dodávají informace o rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. V budoucnu (cca 2005) bude do nastavení světlometů „mluvit“ také charakter komunikace (dálniční režim) nebo režim zlepšující viditelnost při nepříznivém počasí. Ani to ještě není vše. Odborníci na světla vidí ještě dále. Kolem roku 2007 by měly na trh přijít světlomety, které budou provázány s navigačním systémem, což umožní připravit optimální světelný výkon a rozložení světla předem, již ve chvíli kdy řidič pouze vidí že se blíží zatáčka, ale zatím nezatáčí.

Na obrázcích je vidět prototyp Škody Octavia se systémem AFS. AFS funguje pro halogenový, xenonový i bi-xenonový projektor. Autopal připravuje na jaro sériovou výrobu tohoto systému, který bude zahrnovat natáčení tlumených světel (vertikální pohyb o 6°) s horizontálním posunem rozložení svítivosti (horizontální pohyb o 17°). O natáčení tlumeného světla se starají dva krokové elektromotory. Dálkové světlo zůstává statické.

Rozdíl v umístění světelného kuželu klasických světlometů a adaptivních světlometů AFS je vidět na ilustrativním obrázku automobilu, projízdějícího zatáčkou. Fialový kužel běžného světlometu směřuje přímo a do zatáčky tak nevidíme. Žlutý kužel AFS lépe osvětlí ostrou zatáčku (kde je zrovna motocyklista).

Nové světlomety byly již podrobeny nezávislému testování v TÜV Rheinland Berlin. Výzkum se zaměřil na testy s halogenovou technikou společnosti Visteon. Cílem bylo změřit schopnost rozpoznat předměty, doby reakce (nouzové brzdění), práci s volantem a změnu rychlosti.

Při testu měli řidiči rozeznat neosvětlené červené míče umístěné v různých vzdálenostech po obou stranách silnice. Každý řidič měl na ukazováku levé ruky připevněn malý spínač, který měl stisknout palcem, jakmile rozeznal míč. Výsledky testů ukázaly, že při použití halogenových otočných světlometů AFS řidiči průměrně rozeznali (malé, střední a těžké zatáčky) o přibližně 20% více překážek než při jízdě s běžnými světlomety. Testy dále prokázaly, že otočné světlomety AFS umožňují řidičům v těžkých zatáčkách rozpoznat 72 % předmětů oproti pouhým 46 % rozpoznaných předmětů při jízdě s běžnými světlomety. Díky systému AFS mají řidiči delší dobu na svoji reakci (uvidí objekt o asi 2 m dříve, což jim dává čas a prostor k provedení vhodného manévru (zastavení nebo objetí překážky).

Sériová výroba adaptivních světlometů AFS (Advanced Front Lighting System) je v Autopalu naplánována na letošní rok. Jméno zákazníka je zatím tajné, ale seznam letos nově uváděných modelů není tak dlouhý, aby se nedalo odhadnout, o který vůz půjde. Světlo do uplatnění světelného systému Advanced Front Lighting z Autopalu asi vnese již ženevský autosalon.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: časopis Světlo, Visteon

Štítky Škoda Octavia Technika Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav Jeep Compass oficiálně: Známe motory i ceny všech výbav

Nová generace Jeepu Compass se sice ukáže až za dva…

Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb Test ojetiny Audi Q5: Prémiové neznamená bez chyb

Vstup mezi střední SUV se značce Audi povedl. Q5 ocení…

 




Škoda slaví 25 let s VW: Opět jsme projeli starší modely této doby Škoda slaví 25 let s VW: Opět jsme projeli starší modely této doby

Každý týden jezdíme s vozy aktuální produkce. Rádi však…

Na octavii najel milion: Naskočí jednička? Na octavii najel milion: Naskočí jednička?

Do Třebíče jsme se vypravili zjistit hned dvě věci: jak…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Piazzetta Národního divadla získá jméno. Bude z ní náměstí Václava Havla

Piazzetta Národního divadla získá jméno. Bude z ní…

Piazzetta Národního divadla ponese název náměstí Václava Havla. Pojmenování prostoru po bývalém prezidentovi…

50 tisíc voltů do rozkroku! Zhrzená blondýna se pomstila nevěrnému příteli

50 tisíc voltů do rozkroku! Zhrzená blondýna se…

Být nevěrný se nevyplácí. Na vlastní šourek se o tom přesvědčil mladík z Las Vegas. Jeho přítelkyně Mandie…

 

iSport.cz

Sparta se chystá na Inter. Tým povede Holoubek, Hejkal řeší taktiku

Sparta se chystá na Inter. Tým povede Holoubek,…

Fotbalová Sparta prožívá hektické dny. Po nedělním derby se Slavií skončil trenér Zdeněk Ščasný, vedením áčka…

Jarolím: Čím víc Němce sleduji, tím víc mě rozčilují. Petržela je rozdílový hráč

Jarolím: Čím víc Němce sleduji, tím víc mě…

Nenachází se v komfortní situaci. Karel Jarolím před nejtěžší kvalifikační bitvou v Německu (sobota 8. října)…

 

Reflex.cz

Babiš se má omluvit hejtmanovi Novákovi za výrok o

Babiš se má omluvit hejtmanovi Novákovi za výrok o "tunelu"

Soud dnes uložil ministru financí Andreji Babišovi (ANO), aby se omluvil moravskoslezskému hejtmanovi Miroslavu…

My Rusové u nás ve Varech uprchlíky nechceme!

My Rusové u nás ve Varech uprchlíky nechceme!

Měl jsem velký strach o osud našeho protiimigračního hnutí. Když se Úsvit deokamuroval a Blok dekonvičkoval,…