Octavia s adaptivními světlomety AFS

Octavia s adaptivními světlomety AFS

 
 

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových v

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových výrobcích, které by mohly být nabídnuty budoucím zákazníkům. Světlomety v automobilu dnes prodělávají technologickou změnu danou přechodem z halogenových žárovek na xenonové výbojky, ale to není zdaleka jediná novinka. V nejbližších letech se očekává velký rozvoj adaptivních světlometů a to jak pro klasickou halogenovou žárovku (podstatně nižší cena), tak i pro xenonové světlomety.

AFS (Advanced Front Lighting System) přispívá k lepší celkové viditelnosti vozu a poskytuje cenné vizuální informace pro řidiče v noci a za nepříznivého počasí. Rozdíl řidič zaznamená zejména na silnicích s ostrými zatáčkami. Podstata této inovace je jednoduchá. Přední reflektory jsou automaticky nastavovány podle směru a rychlosti jízdy a elektronika se stará o optimální světelný výkon a tvar světelných kuželů. Obdobnou funkci nabízely již Citroëny DS v šedesátých letech, ale tehdy šlo o čistě mechanický systém. Světlomety AFS umožňují řidiči vidět do oblastí, jež jsou současnými světlomety nedostatečně osvětleny. Senzory na palubě automobilu dodávají informace o rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. V budoucnu (cca 2005) bude do nastavení světlometů „mluvit“ také charakter komunikace (dálniční režim) nebo režim zlepšující viditelnost při nepříznivém počasí. Ani to ještě není vše. Odborníci na světla vidí ještě dále. Kolem roku 2007 by měly na trh přijít světlomety, které budou provázány s navigačním systémem, což umožní připravit optimální světelný výkon a rozložení světla předem, již ve chvíli kdy řidič pouze vidí že se blíží zatáčka, ale zatím nezatáčí.

Na obrázcích je vidět prototyp Škody Octavia se systémem AFS. AFS funguje pro halogenový, xenonový i bi-xenonový projektor. Autopal připravuje na jaro sériovou výrobu tohoto systému, který bude zahrnovat natáčení tlumených světel (vertikální pohyb o 6°) s horizontálním posunem rozložení svítivosti (horizontální pohyb o 17°). O natáčení tlumeného světla se starají dva krokové elektromotory. Dálkové světlo zůstává statické.

Rozdíl v umístění světelného kuželu klasických světlometů a adaptivních světlometů AFS je vidět na ilustrativním obrázku automobilu, projízdějícího zatáčkou. Fialový kužel běžného světlometu směřuje přímo a do zatáčky tak nevidíme. Žlutý kužel AFS lépe osvětlí ostrou zatáčku (kde je zrovna motocyklista).

Nové světlomety byly již podrobeny nezávislému testování v TÜV Rheinland Berlin. Výzkum se zaměřil na testy s halogenovou technikou společnosti Visteon. Cílem bylo změřit schopnost rozpoznat předměty, doby reakce (nouzové brzdění), práci s volantem a změnu rychlosti.

Při testu měli řidiči rozeznat neosvětlené červené míče umístěné v různých vzdálenostech po obou stranách silnice. Každý řidič měl na ukazováku levé ruky připevněn malý spínač, který měl stisknout palcem, jakmile rozeznal míč. Výsledky testů ukázaly, že při použití halogenových otočných světlometů AFS řidiči průměrně rozeznali (malé, střední a těžké zatáčky) o přibližně 20% více překážek než při jízdě s běžnými světlomety. Testy dále prokázaly, že otočné světlomety AFS umožňují řidičům v těžkých zatáčkách rozpoznat 72 % předmětů oproti pouhým 46 % rozpoznaných předmětů při jízdě s běžnými světlomety. Díky systému AFS mají řidiči delší dobu na svoji reakci (uvidí objekt o asi 2 m dříve, což jim dává čas a prostor k provedení vhodného manévru (zastavení nebo objetí překážky).

Sériová výroba adaptivních světlometů AFS (Advanced Front Lighting System) je v Autopalu naplánována na letošní rok. Jméno zákazníka je zatím tajné, ale seznam letos nově uváděných modelů není tak dlouhý, aby se nedalo odhadnout, o který vůz půjde. Světlo do uplatnění světelného systému Advanced Front Lighting z Autopalu asi vnese již ženevský autosalon.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 
Zdroj: časopis Světlo, Visteon

Štítky Škoda Octavia Technika Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 






 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn. Nechápu, zuřil Hummels

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn.…

Die Mannschaft má problém. Němečtí fotbalisté vstoupili do šampionátu v Rusku prohrou 0:1 s Mexikem. Tedy…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…