Octavia s adaptivními světlomety AFS

Octavia s adaptivními světlomety AFS

 
 

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových v

Společnost Autopal, která je nyní součástí koncernu Visteon, se výrobou světlometů a automobilové osvětlovací techniky zabývá již mnoho let. Jako dodavatel předních světových automobilek musí také tato firma sledovat současné trendy a pracovat na nových výrobcích, které by mohly být nabídnuty budoucím zákazníkům. Světlomety v automobilu dnes prodělávají technologickou změnu danou přechodem z halogenových žárovek na xenonové výbojky, ale to není zdaleka jediná novinka. V nejbližších letech se očekává velký rozvoj adaptivních světlometů a to jak pro klasickou halogenovou žárovku (podstatně nižší cena), tak i pro xenonové světlomety.

AFS (Advanced Front Lighting System) přispívá k lepší celkové viditelnosti vozu a poskytuje cenné vizuální informace pro řidiče v noci a za nepříznivého počasí. Rozdíl řidič zaznamená zejména na silnicích s ostrými zatáčkami. Podstata této inovace je jednoduchá. Přední reflektory jsou automaticky nastavovány podle směru a rychlosti jízdy a elektronika se stará o optimální světelný výkon a tvar světelných kuželů. Obdobnou funkci nabízely již Citroëny DS v šedesátých letech, ale tehdy šlo o čistě mechanický systém. Světlomety AFS umožňují řidiči vidět do oblastí, jež jsou současnými světlomety nedostatečně osvětleny. Senzory na palubě automobilu dodávají informace o rychlosti jízdy a úhlu natočení volantu. V budoucnu (cca 2005) bude do nastavení světlometů „mluvit“ také charakter komunikace (dálniční režim) nebo režim zlepšující viditelnost při nepříznivém počasí. Ani to ještě není vše. Odborníci na světla vidí ještě dále. Kolem roku 2007 by měly na trh přijít světlomety, které budou provázány s navigačním systémem, což umožní připravit optimální světelný výkon a rozložení světla předem, již ve chvíli kdy řidič pouze vidí že se blíží zatáčka, ale zatím nezatáčí.

Na obrázcích je vidět prototyp Škody Octavia se systémem AFS. AFS funguje pro halogenový, xenonový i bi-xenonový projektor. Autopal připravuje na jaro sériovou výrobu tohoto systému, který bude zahrnovat natáčení tlumených světel (vertikální pohyb o 6°) s horizontálním posunem rozložení svítivosti (horizontální pohyb o 17°). O natáčení tlumeného světla se starají dva krokové elektromotory. Dálkové světlo zůstává statické.

Rozdíl v umístění světelného kuželu klasických světlometů a adaptivních světlometů AFS je vidět na ilustrativním obrázku automobilu, projízdějícího zatáčkou. Fialový kužel běžného světlometu směřuje přímo a do zatáčky tak nevidíme. Žlutý kužel AFS lépe osvětlí ostrou zatáčku (kde je zrovna motocyklista).

Nové světlomety byly již podrobeny nezávislému testování v TÜV Rheinland Berlin. Výzkum se zaměřil na testy s halogenovou technikou společnosti Visteon. Cílem bylo změřit schopnost rozpoznat předměty, doby reakce (nouzové brzdění), práci s volantem a změnu rychlosti.

Při testu měli řidiči rozeznat neosvětlené červené míče umístěné v různých vzdálenostech po obou stranách silnice. Každý řidič měl na ukazováku levé ruky připevněn malý spínač, který měl stisknout palcem, jakmile rozeznal míč. Výsledky testů ukázaly, že při použití halogenových otočných světlometů AFS řidiči průměrně rozeznali (malé, střední a těžké zatáčky) o přibližně 20% více překážek než při jízdě s běžnými světlomety. Testy dále prokázaly, že otočné světlomety AFS umožňují řidičům v těžkých zatáčkách rozpoznat 72 % předmětů oproti pouhým 46 % rozpoznaných předmětů při jízdě s běžnými světlomety. Díky systému AFS mají řidiči delší dobu na svoji reakci (uvidí objekt o asi 2 m dříve, což jim dává čas a prostor k provedení vhodného manévru (zastavení nebo objetí překážky).

Sériová výroba adaptivních světlometů AFS (Advanced Front Lighting System) je v Autopalu naplánována na letošní rok. Jméno zákazníka je zatím tajné, ale seznam letos nově uváděných modelů není tak dlouhý, aby se nedalo odhadnout, o který vůz půjde. Světlo do uplatnění světelného systému Advanced Front Lighting z Autopalu asi vnese již ženevský autosalon.

Spolupracujeme s TipCars.com
Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard Německý investor nabídl za přístav v Soluni přes šest miliard

Nejvyšší nabídku 231,9 milionu eur (6,2 miliardy Kč) na…

Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží Roman Šilha: Úvěry podnikům brzy dost zdraží

Firemní úvěry mají své dno za sebou, čeká je výrazné…

Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá Praha bude mít novou dálkovou linku, do katarského Dauhá

Pražské letiště se bude od příštího roku pyšnit další…

Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony Nové varhany pro chrám sv. Víta postaví za 80 milionů firma z Barcelony

Nové varhany pro svatovítskou katedrálu postaví španělská…

 
Zdroj: časopis Světlo, Visteon

Štítky Škoda Octavia Technika Nižší střední třída

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají Nechcete mít tuctové auto? Zde je přehled vozů, které se málo prodávají

S velkými čísly prodejů se výrobci vždy rádi pochlubí.…

12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

 




Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním…

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla! Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná…

 



 
Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Odhalujeme tajemství názvů českých značek. Jak dostala jméno Tatra, Praga či Zetor?

Dnes 18:02

V minulosti ale tuzemská výroba byla značně pestřejší. Jak české značky získaly své názvy?




Blesk.cz

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí dát rodiče svým dětem

Ohnivý kůň nebo Gopavrndapala: I taková jména chtějí…

Na matrikách za poslední roky přibývají zcela nová a velmi ojedinělá jména. Na Slovensku kvůli tomu při…

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Recenze: Tiché dívky se ztrácejí v mrazivých lesích Vermontu

Když se začnou beze stopy ztrácet mladé ženy, nemůže to věstit nic dobrého. Naštěstí je tu bývalý detektiv Frank…

 

iSport.cz

Haló, tady Hora a Fillo! Tepličtí tahouni nabrali formu pro nároďák

Haló, tady Hora a Fillo! Tepličtí tahouni nabrali…

Už je to pár let, co trenéři národních týmů volali na Stínadla. Teď jejich telefonní seznam může oprášit Karel…

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi elitu, titul i problémy

Dvacet let Varů v extralize skončilo: Skok mezi…

I přes nedělní výhru nad Českými Budějovicemi (1:0) prožívají hokejisté Karlových Varů velký smutek. Klub totiž…

 

Reflex.cz

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do dokonalé nahoty

Slovenské pondělky Borise Filana: Žena oblečená do…

Co je nejlepší? Peníze, sláva, moc? F. M. Dostojevskij řekl, že jedna krásná vzpomínka z dětství je cennější než…

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své spojence dožluta

Trumpovy trampoty s Koreou aneb Jak rozpálit své…

Americký prezident Donald Trump během návštěvy prezidenta Čínské lidové republiky Si Ťin-pchinga na Floridě…