Jeden známy ho mal. Jazdil s ním len v lete a so zrolovanou strechou, lebo by do nej hlavou vytlačil dieru. Sranda bola, keď raz v meste nedobrzdil a ťukol do nejakého auta. Odtiaľ vystúpil nasraný malý chlapík a začal robiť krik. A on, ako bol v aute, tak sa len pomaly postavil. Vysoký (190 cm), bradatý, keď stál v aute, tak pozeral fakt zhora, rám čelného skla mal pod pupkom - a ten malý chlapík sa normálne zľakol, sadol do svojho fára (na ktorom ten ťukanec ani nebolo vidieť) a odfrčal...
prve auticko na ktorom som jazdil :yes: startovanie tiahlom,dva valce 18KS...max rychl. 95...zhrnovacia platenna strecha....alternator.....motor vzadu si bubnoval......a veeeeliky sexapeal!!!!!!!....p.s po 35 rokoch som neodolal a kupil manzelke novu F500 >:D ...hold nostalgia >:D >:D p.s v 1975 stalo presne 7000 bonov...
ja som sedel v kamaratovom maluchovi ( fiat 126 ) ... mal tusim este 12 palcove kolesa... tiez bol este hrozne malicky.. nohy som mal kdesi az pod bradou a to som docela stihly a len priemerne vysoky... kamarat ma v nom zviezol len po parkovisku take kolecko a sranda bola ze volantom tocil az ked bol v zatacke.. lebo to auto je tak kratke ze fakticky cely s nim vojdes az na uroven zatacky a tak zatocis.. neskutocne obratne cudo ... ale mal som smrt v ociach uz pri 30tke v tom auticku ... a zaroven som si myslel ze ideme uz aspon 60 ... strasne divny pocit pritom stale sme boli len na parkovisku ... ani nechcem vediet ako sa v tom clovek citi pri takej 70-80tke kdesi v realnej premavke... adrenalin tam zazijes zrejme vacsi ako vo veyrone pri 300-ke ;-)
To změnilo svět radikálně. Takový VW Brouk svět sice zaplavil, ale jinak byl už při rozjetí výroby zaostalý. Ne nadarmo jsou pro srovnání velikého rozdílu v umu obestavěného prosotoru známy obrázky bočního průhledu Mini a Brouka.
PS: Je dobré zmínit, že původ Brouka je v Tatře a Mini má svého předchůdce v Jawě - obojí už v 30.-átých letech.
Tak Jawa vpodstate robila len model 700/750 a potom Minor... Obidva mali pohon prených kolies a motor vpredu. Jawa 700 prišla v roku 1933, Minor v v roku 1937. Akurát to boli len dvojmiestne autíčka.
Jawa 700/750 měla motor napříč s primárním řetězem k převodovce. Byl to motocyklový motor, ale sekundární nebyl, tady byl převod do rozvodovky ozubenými koly. Byla to licence DKW. Ale to jsem neměl namysli - myslel jsem toto:
Ve 30-ých letech přišel pan Pilát v Jawě - původně konstruktér leteckých motorů - s motorem nesouměrně napříč a převodovokou vedle něho tak, jak se to dělá dnes. To bylo moc převratné, a proto ho Ing. Janeček přinutil, aby to dal celé souměrně: převodovka pod karktérem (trochu za ním). Vznikl prototyp. Toto uspořádání agregátu už bylo to, jaké mělo Mini za čtvrt století potom.
Poznámka: Starý Janeček ovšem dal umístit tento Pilátův agregát do společného prototypu karoserie pana Kejvala s agregátem Ing, Vykoukala: "všechno podlélně za přední nápravou", čímž místo v kanině, které by Pilátovo řešení umožňovalo, bylo pryč - za Pilátovým příčným agregátem zela díra.
este ta prva C3 sa akoby snazila reinkarnovat povodnu kacicu ale v podstate to dopadlo ako u beetla.. a aj tu bolo z toho skor gycove plastove vajce ako stylove retro :'-( ...
jedine f500 vie spravit skutocne retro.. uz ani novy mini ho nedokaze.. ten uz zase nahana megarozmery a megavykony .. a v tom novom 5 dveraku je az doslova hnusny... sorry ale otras... alec issigonis sa musi v hrobe obracat ... tu uz zvitazil biznis a marketing ... len sa modlim aby aj nastupca sucasneho f500 tiez neprisiel v 5 dveraku a nemal cez 4m dlzku.... lebo dnes uz nemozes verit nicomu.. a vela dobrych a respektovanych aut z minulosti takto potom zbytocne koncia ako prerastene marketingove gyce a la beetle alebo to sucasne obludne maxi mini a pod...
Ale já jsem nemyslel "stylové retro"... prostě současnou realizaci původního záměru: čtyřmístné auto, za minimální cenu, schopné převézt plato vajíček přes pole.
Je to prostorné, a mělo to kufr pořád ještě 220 litrů!
Jasně, dneska už by s 9 koněma z 375 ccm nevystačila...
Asi nejblíž z dnešních aut je Fiat Panda... ale i ten je zbytečně vybavenej! A minulá generace byla tomuhle ideálu blíž.
EDIT: úplně nejblíž je asi Qubo.. na to jsem málem zapomněl.
Ano, to je asi moderní "kachna".. s benzínovou 1.4, 8V... nesmrtelný Fire... ;-)
Když už článek začal od Lízinky, mělo v něm být těch zásadních zlomů a přínosů mnohem mnohem víc. Třeba stručněji, ale víc. Nevím, proč článek začal od Lízinky najednou skočil na malá poválečná auta. Proto jsem napal, že mezi těmi rozhodně chybí Mini.