Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Odbory ve Škodě Auto: Zaměstnanost je prioritou

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Odbory ve Škodě Auto považují za hlavní cíl roku 212 udržet v podniku zaměstnanost, a to i za situace, kdy by na automobilku dolehly problémy spojené s případnou druhou vlnou ekonomické recese.

Vyplynulo to z vyjádření šéfa tamních odborů Jaroslava Povšíka v nejnovějším vydání týdeníku Škodovácký odborář. "V případě výkyvu musíme umět pokud možno co nejdéle zaměstnanost udržet, a ne hned propouštět jako jiné podniky ... Ve Škoda Auto ani ve Volkswagenu se to nestane, od toho sedíme v evropských grémiích a dozorčí radě. Vážně upozorňuji, že toto si pohlídáme," řekl Povšík týdeníku.

Odbory největší české automobilky již zahájily kolektivní vyjednávání, které se zatím týkalo pracovní doby a sociálních nákladů. Podle Povšíka odboráři s firmou mimo jiné dojednali, že podnik bude fungovat za podmínek, jako by od nového roku neměl platit nový zákoník práce, ale jeho dosavadní znění. "My jsme si dali za cíl, že budeme v této firmě žít, jakoby platil stávající zákoník, respektive, že udržíme jeho hodnoty. Stejně k tomu přistupuje i firma, i když to nebylo úplně jednoduché, protože logicky, když firma viděla, že jsou tam ustanovení v její prospěch, tak je navrhla využívat," uvedl.

Nový zákoník například mění odstupné tak, že člověk, který odpracuje v podniku méně než rok, při propuštění dostane jen jeden průměrný měsíční plat. Pokud bude ve firmě od jednoho do dvou let, náležet mu budou dva platy. Když odpracuje více než dva roky, bude jako dosud jeho odstupné ve výši tří průměrných výdělků. Zaměstnavateli dává novela možnost propustit zaměstnance, pokud ten zvláště hrubým způsobem poruší režim v pracovní neschopnosti. Podle vlády mají změny vést k větší pružnosti pracovního trhu, podle opozice novela oslabuje postavení zaměstnanců.

Na dotaz, jak vidí příští rok z hlediska výroby a odbytu, šéf odborů Škody Auto uvedl, že se obecně dá předpokládat zastavení boomu produkce aut. Firma dnes oznámila, že od letošního ledna do listopadu rekordních 816.000 aut, což představuje meziroční růst o 16 procent. Zároveň je to více, než za celý loňský rok. "Škoda je na dobré cestě k tomu, aby do roku 2018 prodeje zvýšila na nejméně 1,5 milionu vozů ročně," uvedl dnes člen představenstva společnosti Škoda Jürgen Stackmann.

K současné fázi kolektivního vyjednávání odborářský týdeník mimo jiné píše, že se týkala i prémie, kterou odbory navrhovaly za těžkou práci zaměstnanců v uplynulém roce. Firma prý na návrh odborů KOVO přistoupila - zaměstnavatel navrhl vyplatit tomu, kdo odpracoval pět a více plusových směn částku 4500 korun, ostatním tarifním zaměstnancům 2500. Odbory požadují vyplatit prémii spolu se mzdou za prosinec v lednu 2012.

Povšík se vyjádřil i k případnému dalšímu uplatňování takzvaných flexikont. "Pokud je to ale nutné, tak jsme schopni jej přijmout, ovšem za určitých podmínek minimálně v té hodnotě, která byla dosud," uvedl. Flexikonta znamenají, že lidé mohou zůstat doma bez zásadních dopadů na mzdu, když není práce. Tak jim na kontě vznikne jakési minus, jež si mohou umazat právě odpracováním mimořádných směn, které Škoda organizuje při zvýšení odbytu. Pokud si minusové saldo nestihnou vinou firmy odpracovat do konce roku, nic jim kvůli tomu nehrozí, konto se prostě vynuluje.

Nynější kolo kolektivního vyjednávání ve Škodě Auto se netýká mezd, ty vycházejí z aktuální dohody podepsané v dubnu, která platí do konce března příštího roku. Podle ní se zaměstnancům od dubna zvýšily tarifní mzdy i osobní ohodnocení o čtyři procenta. Zároveň vzrostly jednorázové platby. Průměrná mzda ve Škodě byla loni podle odborářů 32.000 Kč. Průměrný dělnický plat byl 28.000 Kč, Škoda Auto uvádí 27.000,- Kč. V největší tuzemské automobilce pracovalo k 1. lednu 23.558 kmenových zaměstnanců.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)