21.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Při řízení máte mít přece obě ruce na volantu. Alespoň tak se to učí v autoškole. Co když si někdo nechává ruku na řadicí páce. Co v takovém případě hrozí?

Řidiči aut mají různé návyky. Ale jen málo z nich jezdí správně. Příčinou je zejména pohodlí. Prostě si řízení auta, které je pro mnohé nutným zlem, snažíme nějak usnadnit. Mnozí tak drží volant pouze jednou rukou, zpravidla levou.

Pravou pak často nechávají na řadicí páce. Snad, aby mohli rychleji měnit kvalty. Spíše ale kvůli zmíněnému pohodlí. Řídit jednou rukou nemusí být samo o sobě nebezpečné. Třeba při jízdě v koloně to ničemu nevadí. Horší je, pokud někdo takto projíždí svižně zatáčky. Nebo „letí“ po dálnici vysokou rychlostí. To pak stačí, aby mu třeba praskla pneumatika, či se odlepil její běhoun. Ozve se rána a auto je najednou skoro neovladatelné. To se pak k udržení směru obě ruce na volantu docela hodí.

Pravá ruka opřená o řadicí páku ale může znamenat další problémy a ty už souvisí s technikou. I malá „hmotnost“ totiž při zařazeném převodu páku lehce stlačuje. Síla se následně přenáší přes mechanismus řazení až na řadicí objímku v převodovce. Její součástí je synchronizační kroužek, který má za úkol vyrovnávat obvodové rychlosti mezi kolem objímky, posuvně uloženém na hřídeli a jednom z dvojice kol převodu, které se na tomtéž hřídeli volně otáčí. K tomu zde slouží třecí kuželové plošky obou „kol“, které mají být spojeny. Pokud někdo na páku pořád tlačí, zmíněné plochy o sebe třou. Tím se zahřívají a tedy opotřebovávají. V konečné fázi se zdeformují, takže převod pak nejde zařadit bez zvukového efektu „počítání zubů“. Tedy pokud nepoužijete třeba meziplyn, který ale současní řidiči běžně neumí.

Tady samozřejmě hodně záleží na koncepci vozidla a také ovládacím mechanismu. Zdaleka nejhorší je to u klasického uspořádání pohnou, kdy je řadicí páka na zadní přírubě převodovky. A tedy řadicí táhla spojená s vidlicemi a objímkami jsou jen krátké a hlavně tuhé.

Lepší to je u příčné zástavby hnacího řetězce při současném použití dvojice lanovodů neboli bovdenů. Ty jsou nejen měkčí, nýbrž vykazují i větší vnitřní tření. I tak opotřebení hrozí, což dokazuje třeba převodovka iB5 od Getrag, používaná od roku 1996 až do dnešních dnů na vozech Ford, v minulosti pak také na posledních Roverech 25/MG ZR. Třeba u minulé fiesty občas selhávala synchronizace „na trojce“ právě proto, že si řidiči často takzvaně „vozili ruku“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA Foxconn se bojí Trumpa, raději investuje v USA

Největší smluvní výrobce elektroniky na světě Foxconn,…

Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá Glosa Jany Havligerové: Vláda přidá každému, na koho se podívá

Stát opět bude přidávat. Úředníkům, policistům, hasičům…

Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy Pobřežní vody v USA zaplní těžební stroje, Trump zrušil zákaz těžby ropy

Americký prezident Donald Trump vydal nařízení otevřít…

Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství Černohorci nejspíše rozšíří řady NATO, zákonodárci ratifikovali členství

Černohorští zákonodárci schválili dokument o členství…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích Nástupce Škody Yeti poprvé na videu! Takto se prohání po českých dálnicích

Již brzy odhalí mladoboleslavská automobilka novinku v…

Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data Yeti končí a místo něj Škoda od října nabídne Karoq. Už máme i jeho data

Design své letošní hlavní novinky zatím Škoda drží pod…

 






 
Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Exkluzivní jízdní dojmy se Škodou Karoq. Poprvé za volantem nástupce yetiho

Včera

V Estonsku jsme se poprvé svezli s nástupcem yetiho, karoqem. To ale nebylo jediné překvapení, které na nás čekalo.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice. Skolil ho zápal plic

Exprezidenta Bushe konečně pustili z nemocnice.…

Bývalý americký prezident George Bush starší se od poloviny dubna zotavoval v houstonské nemocnici z lehkého…

 

iSport.cz

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví, Zbrojovka v problémech

CELÝ SESTŘIH: Jihlava – Brno 3:0. Domácí slaví,…

Fotbalisté Jihlavy porazili v 26. ligovém kole Brno 3:0. Vysočina rozhodla o výhře třemi góly v druhém poločase,…

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí. Zlato je můj sen

Pastrňák: Jet na MS bylo jedno z nejtěžších…

Bez vytáček přiznává, že to pro něj bylo jedno z nejtěžších rozhodnutí v kariéře. Jít do risku a bez smlouvy v…

 

Reflex.cz

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Zázrak! Podvodná „astrální aplikace“ vrací peníze!

Když píšu o šmejdech, málokdy se podaří dosáhnout, aby přestali okrádat lidi. A to, že by podfukem získané…

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže, kde jsou nejbližší veřejné toalety

Konec močení ve křoví? Aplikace WCkompas vám ukáže,…

I když podobné hledání aspoň jednou v životě absolvoval každý z nás, s nápadem na aplikaci přišli pacienti…