reklama


21.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Při řízení máte mít přece obě ruce na volantu. Alespoň tak se to učí v autoškole. Co když si někdo nechává ruku na řadicí páce. Co v takovém případě hrozí?

Řidiči aut mají různé návyky. Ale jen málo z nich jezdí správně. Příčinou je zejména pohodlí. Prostě si řízení auta, které je pro mnohé nutným zlem, snažíme nějak usnadnit. Mnozí tak drží volant pouze jednou rukou, zpravidla levou.

Pravou pak často nechávají na řadicí páce. Snad, aby mohli rychleji měnit kvalty. Spíše ale kvůli zmíněnému pohodlí. Řídit jednou rukou nemusí být samo o sobě nebezpečné. Třeba při jízdě v koloně to ničemu nevadí. Horší je, pokud někdo takto projíždí svižně zatáčky. Nebo „letí“ po dálnici vysokou rychlostí. To pak stačí, aby mu třeba praskla pneumatika, či se odlepil její běhoun. Ozve se rána a auto je najednou skoro neovladatelné. To se pak k udržení směru obě ruce na volantu docela hodí.

Pravá ruka opřená o řadicí páku ale může znamenat další problémy a ty už souvisí s technikou. I malá „hmotnost“ totiž při zařazeném převodu páku lehce stlačuje. Síla se následně přenáší přes mechanismus řazení až na řadicí objímku v převodovce. Její součástí je synchronizační kroužek, který má za úkol vyrovnávat obvodové rychlosti mezi kolem objímky, posuvně uloženém na hřídeli a jednom z dvojice kol převodu, které se na tomtéž hřídeli volně otáčí. K tomu zde slouží třecí kuželové plošky obou „kol“, které mají být spojeny. Pokud někdo na páku pořád tlačí, zmíněné plochy o sebe třou. Tím se zahřívají a tedy opotřebovávají. V konečné fázi se zdeformují, takže převod pak nejde zařadit bez zvukového efektu „počítání zubů“. Tedy pokud nepoužijete třeba meziplyn, který ale současní řidiči běžně neumí.

Tady samozřejmě hodně záleží na koncepci vozidla a také ovládacím mechanismu. Zdaleka nejhorší je to u klasického uspořádání pohnou, kdy je řadicí páka na zadní přírubě převodovky. A tedy řadicí táhla spojená s vidlicemi a objímkami jsou jen krátké a hlavně tuhé.

Lepší to je u příčné zástavby hnacího řetězce při současném použití dvojice lanovodů neboli bovdenů. Ty jsou nejen měkčí, nýbrž vykazují i větší vnitřní tření. I tak opotřebení hrozí, což dokazuje třeba převodovka iB5 od Getrag, používaná od roku 1996 až do dnešních dnů na vozech Ford, v minulosti pak také na posledních Roverech 25/MG ZR. Třeba u minulé fiesty občas selhávala synchronizace „na trojce“ právě proto, že si řidiči často takzvaně „vozili ruku“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Chcete nakoupit bitcoiny? Některé banky vám transakci zablokují Chcete nakoupit bitcoiny? Některé banky vám transakci zablokují

Transakce za účelem nákupu kryptoměn mohou narazit,…

Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů Rekonstrukce Státní opery může navzdory protestu začít, vyjde na 857 milionů

Národní divadlo uzavřelo smlouvu se zástupci společnosti…

Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda Náš člověk v Budapešti: NOlympiáda

V otázce kandidatury Budapešti na pořádání letních…

Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější Německý ministr vnitra: Vracet uprchlíky teď bude složitější

Vracet uprchlíky do zemí původu může být v letošním roce…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Lamborghini Huracán Performante ukazuje karbon, jak jej neznáte Lamborghini Huracán Performante ukazuje karbon, jak jej neznáte

Díky hojnému použití karbonových vláken s velkou hustotou…

Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý Test ojetiny Fiat Grande Punto (Evo). Je krásný, levný a docela spolehlivý

Už od sedmdesáti tisíc pořídíte Fiat Grande Punto. Jak…

 






 
Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Tatra 603 X (1966): Nástupce šestsettrojky měl být z Bratislavy. V Kopřivnici ale projekt zatrhli.

Včera

Jedním z pokusů o modernizaci Tatry 603 byl prototyp X, funkční verze makety s označením X-5.




Blesk.cz

Orgie pro hardcore hráče, utrpení pro všechny ostatní. Nioh je pekelně těžká videohra

Orgie pro hardcore hráče, utrpení pro všechny…

Existují lehké videohry, pak ty normálně obtížné a samozřejmě i ty těžké. Jednou za čas se však objeví titul,…

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof. Čeká je lepší bydlení

Uprchlíci zmizí z berlínského letiště Tempelhof.…

Do léta by měli zbylí uprchlíci opustit provizorní ubytovnu u bývalého letiště Tempelhof na jihozápadě Berlína.…

 

iSport.cz

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit kariéru, štve Nového

Místo ligy juniorka Sparty. Může mi to ovlivnit…

Je psychicky zdeptaný. Není divu. Šlendrián klubů mu zabrzdil kariéru, místo jarního hostování v prvoligové…

Real se raduje, Bale prožil návrat snů. Je jiný než ostatní, chválil Zidane

Real se raduje, Bale prožil návrat snů. Je jiný než…

88 dnů. Tak dlouho si nemohl Gareth Bale vychutnat nadšený potlesk fanoušků. V sobotu si to ale vynahradil s…

 

Reflex.cz

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se mění kvůli lovu opic

Evoluce v přímém přenosu? Amazonský kmen Huaorani se…

Ve větvích stromů tráví tolik času, že na to začalo reagovat i jejich tělo. Drtivá většina ze čtyř tisíc…

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Největší deníky citlivě zachycují to hlavní, čím Česko žije

Co psaly internetové deníky ten den, kdy Sobotka nabídl komunistům účast v příští vládě?

 
 
reklama