21.11. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Odložená ruka na řadicí páce: Proč to nedělat? Tady jsou důvody!

Při řízení máte mít přece obě ruce na volantu. Alespoň tak se to učí v autoškole. Co když si někdo nechává ruku na řadicí páce. Co v takovém případě hrozí?

Řidiči aut mají různé návyky. Ale jen málo z nich jezdí správně. Příčinou je zejména pohodlí. Prostě si řízení auta, které je pro mnohé nutným zlem, snažíme nějak usnadnit. Mnozí tak drží volant pouze jednou rukou, zpravidla levou.

Pravou pak často nechávají na řadicí páce. Snad, aby mohli rychleji měnit kvalty. Spíše ale kvůli zmíněnému pohodlí. Řídit jednou rukou nemusí být samo o sobě nebezpečné. Třeba při jízdě v koloně to ničemu nevadí. Horší je, pokud někdo takto projíždí svižně zatáčky. Nebo „letí“ po dálnici vysokou rychlostí. To pak stačí, aby mu třeba praskla pneumatika, či se odlepil její běhoun. Ozve se rána a auto je najednou skoro neovladatelné. To se pak k udržení směru obě ruce na volantu docela hodí.

Pravá ruka opřená o řadicí páku ale může znamenat další problémy a ty už souvisí s technikou. I malá „hmotnost“ totiž při zařazeném převodu páku lehce stlačuje. Síla se následně přenáší přes mechanismus řazení až na řadicí objímku v převodovce. Její součástí je synchronizační kroužek, který má za úkol vyrovnávat obvodové rychlosti mezi kolem objímky, posuvně uloženém na hřídeli a jednom z dvojice kol převodu, které se na tomtéž hřídeli volně otáčí. K tomu zde slouží třecí kuželové plošky obou „kol“, které mají být spojeny. Pokud někdo na páku pořád tlačí, zmíněné plochy o sebe třou. Tím se zahřívají a tedy opotřebovávají. V konečné fázi se zdeformují, takže převod pak nejde zařadit bez zvukového efektu „počítání zubů“. Tedy pokud nepoužijete třeba meziplyn, který ale současní řidiči běžně neumí.

Tady samozřejmě hodně záleží na koncepci vozidla a také ovládacím mechanismu. Zdaleka nejhorší je to u klasického uspořádání pohnou, kdy je řadicí páka na zadní přírubě převodovky. A tedy řadicí táhla spojená s vidlicemi a objímkami jsou jen krátké a hlavně tuhé.

Lepší to je u příčné zástavby hnacího řetězce při současném použití dvojice lanovodů neboli bovdenů. Ty jsou nejen měkčí, nýbrž vykazují i větší vnitřní tření. I tak opotřebení hrozí, což dokazuje třeba převodovka iB5 od Getrag, používaná od roku 1996 až do dnešních dnů na vozech Ford, v minulosti pak také na posledních Roverech 25/MG ZR. Třeba u minulé fiesty občas selhávala synchronizace „na trojce“ právě proto, že si řidiči často takzvaně „vozili ruku“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř

Dopravní zácpy jsou pohromou pro řidiče po celém světě.…

Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu Zeď na hranici s Mexikem ohrožuje stavbu Muskova kosmodromu

Elon Musk to s dobýváním vesmíru myslí vážně. Jeho…

 

Štítky Technika

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd Elektrické vajíčko vzniklo navzdory okupaci. Už tehdy mělo skvělý dojezd

Malá elektrická auta budou možná řešením budoucnosti, už…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 





 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

Menzel (80) tvrdě

Menzel (80) tvrdě "natřel" Vorlíčka (†88): Padlo i…

Umělecký svět i fanoušci jeho pohádek a komedií stále oplakávají smrt Václava Vorlíčka (†88), režiséra Třech…

 

iSport.cz

Sparta po trestu zabrala. Noční dril? Zasloužili jsme si to, uznal Smejkal

Sparta po trestu zabrala. Noční dril? Zasloužili…

Hráli jste jen dvacet minut, zbytek si odjezdíte! Taková slova slyšeli od trenéra Uweho Kruppa sparťani po…

Dilema Slavie před nedělním šlágrem. Škoda proti Plzni? Nebo jiná možnost?

Dilema Slavie před nedělním šlágrem. Škoda proti…

Sestava Slavie je v úvodu jarní části sezony ustálená, poměrně předvídatelná. Hlavní rébus pro trenéra Jindřicha…

 

Reflex.cz

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Na první pohled se zdá 69. ročník filmového Berlinale až překvapivě komformní a klidný - oproti dřívějšku ubylo…

Jak se rodí žirafa? Video v pražské zoo zachytilo samici Elišku při porodu

Jak se rodí žirafa? Video v pražské zoo zachytilo…

Další radostná událost potkala pražskou zoologickou zahradu. Ve středu přišlo na svět žirafí mláďátko – letos je…