31.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Odpoledne na čerpací stanici: Že by došel benzin, se ještě nestalo

 

Na čerpací stanici musí každou chvíli každý, kdo řídí auto se spalovacím motorem. Ač to vypadá, že obsluha „pumpy“ jen kasíruje řidiče, zdání klame. Jak jsme si sami vyzkoušeli, má toho na práci mnohem více.

Je krátce po poledni a my přijíždíme na jednu pražskou čerpací stanici Shell. Ač se nachází na poměrně frekventované silnici, je zde až podezřelý klid. Zajíždíme s vozem za „čerpačku“, abychom kupujícím nepřekáželi, a po chvíli vcházíme na prodejnu. „Činnosti na čerpací stanici Shell můžeme v zásadě rozdělit na dvě základní části,“ říká nám na úvod sympatická vedoucí pobočky Petra. „Na práci v prodejně a na place, tedy venku,“ dodává. Začneme tedy venku, načež se s fotografem hrneme mezi stojany. „Ještě počkejte,“ volá na nás vedoucí. „Jako první se musíte seznámit se základními bezpečnostními prvky,“ dodává Petra.

Už tady i hořelo

Je to právě bezpečnost zákazníků a samozřejmě i obsluhy, kterou se na svých provozovnách snaží maximálně možným způsobem zajistit. Bezpečnostní předpisy, které musí obsluha čerpací stanice znát, jsou samozřejmě obsáhlé. Nám bude stačit to, že víme, kde se nachází bezpečnostní tlačítko. Jeho zmáčknutím dojde k vypnutí všech čerpadel paliva. Zároveň se otevřou všechny dveře na provozovně. „Vypnout ale můžeme i kterýkoliv stojan samostatně,“ říká Petra. „To třeba v případě, že by si někdo při tankování zapálil cigaretu,“ dodává s úsměvem. Všechny provozovny mají navíc k dispozici jakýsi kalendář, kde se zaznamenávají všechny nehody, které se stanou na čerpacích stanicích značky po celém světě. Ptáme se, zda se tady někdy setkali s požárem. „Jednou nám tady zastavilo hořící auto,“ vypráví Petra. „Okamžitě jsme vypnuli čerpadla paliva a následně venkovní obsluha auto uhasila příručním hasicím přístrojem,“ dodává. Takzvaný minimax je u každého stojanu. Navíc je zde ještě požární stanoviště s šesti hasicími přístroji a k tomu sorbent. To v případě, že by došlo k úniku paliva do prostoru stanice. Nyní se tedy už můžeme přesunout ven.

Natankuji Vám sám

Mezi stojany nacházíme sympatického Vaška. „Starám se tady o venkovní prostory,“ říká nám na úvod. A dodává: „Mojí hlavní činností je obsluha zákazníků. Každého, kdo k nám zavítá za účelem tankování vozu, se zeptám, zda mu mohu sám natankovat. Využívají to zejména ženy. „Kdo moje služby naopak nikdy nevyužívá, jsou vozidla policie či vládní auta,“ vysvětluje Václav. „Součástí mé obsluhy je také nabízení lepšího, prémiového paliva,“ dodává s úsměvem. Zajímá nás, zda se už někdy spletl a načerpal jiné palivo, třeba benzin do dieselového auta či naopak. „Zatím se mi to nestalo, a to tu pracuji už pět let, ale máme zákazníka, který takto pochybil už několikrát. Od té doby mu tankuji vždycky sám už automaticky,“ vypráví Vašek. Kromě tankování má pracovník venkovní obsluhy i jiné povinnosti. „K dobré službě patří mytí oken, na což se každého ptám, zda si to přeje. Výjimkou jsou pouze stálí zákazníci, u nichž vím, že si mytí oken přejí,“ vysvětluje Vašek. „Tak jednou týdně se u nás objeví také auto využívající technologii AdBlue. I to občas doplňuji, nicméně tuto kapalinu máme pouze v kanystru,“ vysvětluje Vašek. Kromě popsaného má na starosti také čistotu venkovních prostorů čerpací stanice.

Aby mohl pracovník venkovní obsluhy zákazníkům v maximálně možné míře vyhovět, musí velice dobře znát sortiment. „Na LPG mám absolvované školení, stejně jako na klasické pohonné hmoty. Důležité je, abych znal, čím se jednotlivá paliva odlišují. Nabízíme šest druhů paliv. Tři benziny, dva druhy nafty a také LPG,“ zasvěcuje nás do nabídky Václav. „A co spropitné?“ ptáme se. „Občas někdo něco dá, je to v řádu desítek korun. Nicméně to v žádném případě nevyžaduji,“ dodává Václav.

A co když přijede třeba nějaký nervóznější zákazník? „To se stává zcela běžně, na takového člověka jdu s nabízením opatrněji. Chvíli se jej snažím poznat, a pak se rozhodnu, zda mu budu něco nabízet, nebo ho nechám,“ vysvětluje Vašek. Jak je vidět, je to i trochu o psychologii člověka, ostatně jako každá práce s lidmi.

Peníze, „hot dogy“ a ten zbytek

Z venkovních prostor se přesouváme opět do prodejny. Tady má hlavní slovo pracovník, kterému většina zákazníků říká pokladní. Ale je to opravdu „jen” pokladní? „Správně se tato pozice jmenuje pracovník vnitřní obsluhy,“ říká vedoucí Petra. „Jejím hlavním úkolem je přijímání hotovostních i bez hotovostních plateb od zákazníků,“ dodává. Jak jistě mnozí víte, platit za pohonné hmoty můžete kromě penězi také obligátní platební kartou anebo palivovými kartami jako euroShell, CCS nebo UTA. Na vše jsou příslušné terminály.

„Pracovník vnitřní obsluhy musí ovšem zvládat také nabídkový prodej. Cílem je nabídnout každému zákazníkovi takový produkt, který mu co nejlépe vyhovuje,“ informuje nás vedoucí Petra. Co si pod tím představit? „Každý měsíc máme pět produktů, které nabízíme. Jsou navíc voleny tak, aby pokud možno pokryly široké požadavky klientů,“ dodává s úsměvem. Co se bude konkrétní měsíc nabízet, určuje přímo centrála Shellu. „Nabídka vybraných produktů se ovšem vztahuje i na venkovní obsluhu. Zaměstnanci jsou motivováni finančními bonusy.“

„Máte Smart kartu“?

Když si u Shellu natankujete a půjdete platit, pokladní (pardon, pracovník vnitřní obsluhy) se vás nejprve zeptá na Smart kartu. Co to vlastně je? „Smart karta je karta věrnostního programu Shell ClubSmart. Založit si ji můžete na každé naší čerpací stanici, přičemž stačí vyplnit registrační formulář,“ vysvětluje vedoucí Petra.

Za každý natankovaný litr paliva FuelSave získá majitel karty jeden bod. Pokud natankuje V-Power Nitro+, obdrží za litr paliva body dva a konečně za V-Power Nitro+ Racing jsou to tři body. „Pokud bude palivo V-Power Nitro+ a V-Power Nitro+ Racing tankovat v neděli, dostane bodů dvojnásobek,“ dodává Petra. A dále je vždy bod za každých 25 Kč při nákupu jakéhokoliv zboží. „Za ClubSmart body pak lze získat odměny. Třeba za 719 ClubSmart bodů můžete mít myčku Express zdarma,“ dodává vedoucí. „Dále může zákazník vybírat zboží z Shell ClubSmart katalogu,“ upřesňuje Petra. Kolik máte bodů, zjistíte u obsluhy čerpací stanice, nebo na webových stránkách Shell.

Myčka je pojištěná

Ptáme se, zda se někdy stalo, že došlo palivo a čerpací stanice musela zavřít. „To se ještě nestalo. Za tímto účelem tady máme kontrolní systém stavu paliva v nádržích,“ říká Petra. „Každých 24 hodin se kontrolují stavy pohonných hmot. Pokud klesne množství některého z paliv pod 3 000 litrů, ihned se to hlásí na centrálu Shell,“ dodává Petra. Nádrže na čerpací stanici, kterou jsme navštívili, pojmou každá 47 500 litrů, avšak každá provozovna to má jinak. „Závoz paliva probíhá dvakrát týdně. Palivo V-Power Racing se zaváží zvlášť z Německa z Hamburku, LPG se vozí také samostatně,“ informuje Petra.

Pokud někdy jezdíte se svým autem do myčky, možná vás napadlo, co kdyby došlo při mytí k poškození vašeho vozu. „Myčka je vybavena kamerovým systémem, navíc jsou zde senzory. V případě, že by došlo k nějaké neočekávané události, myčka se zastaví. Navíc je pojištěná. Případný incident při mytí vozidla se řeší přes techniky výrobce myčky,“ vysvětluje nám Petra. Jestliže dojde k poškození vozidla v rámci jeho mytí, vypíše poškozený zákazník protokol o nehodě, na jehož základě se nehoda dále řeší. Zaměstnanci na čerpací stanici pracují ve dvanáctihodinových směnách, a to v takzvaných krátkých a dlouhých týdnech.

Co dodat na závěr? Pokud někdy zavítáte na čerpací stanici Shellu a uvidíte tam obsluhu, nebojte se vyzkoušet jejich služby, platit za ně nemusíte!

Spolupracujeme s TipCars.com
Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali Bělobrádek: Další vlny EET nechci. Ve vládě jsme příliš ustupovali

Podle šéfa lidovců jsou začátky dalších vln EET úmyslně…

Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

 

Štítky Reportáže Shell

 

Přidat názorDiskuse: Odpoledne na čerpací stanici: Že by došel…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Online: Velká cena Monaka 2017

Online: Velká cena Monaka 2017

Dnes 13:30

V ulicích Monte Carla se jede jeden z klenotů sezóny formule 1, Velká cena Monaka. Šestý závod sezóny sledujeme v online reportáži.




Blesk.cz

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Je to tam! Monika Bagárová (22) konečně odmaturovala

Krásná zpěvačka Monika Bagárová (22) to má konečně za sebou. Střední školu završila maturitou a teď už může…

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová (106): „Vyměnila jsem vilu za štrůdl.“

Jedna z tváří projektu »Století« Hana Fejfarová…

V roce 1911, kdy se narodila Marie Hana Fejfarová, uskutečnil Jan Kašpar historický první dálkový let v Čechách…

 

iSport.cz

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází chorvatský záložník Živulič

Plzeň potvrdila první posilu. Ze Zlína přichází…

První letní posilou fotbalové Plzně se stal chorvatský záložník Diego Živulič, který přichází po vypršení…

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v češtině, pak šli mistři do klubu

Slávistická jízda po Praze! Deli bavil dav v…

Po osmi letech ligový titul? To se musí řádně oslavit! Fotbalisté Slavie a jejich fanoušci to názorně ukázali.…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…