31.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Odpoledne na čerpací stanici: Že by došel benzin, se ještě nestalo

 

Na čerpací stanici musí každou chvíli každý, kdo řídí auto se spalovacím motorem. Ač to vypadá, že obsluha „pumpy“ jen kasíruje řidiče, zdání klame. Jak jsme si sami vyzkoušeli, má toho na práci mnohem více.

Je krátce po poledni a my přijíždíme na jednu pražskou čerpací stanici Shell. Ač se nachází na poměrně frekventované silnici, je zde až podezřelý klid. Zajíždíme s vozem za „čerpačku“, abychom kupujícím nepřekáželi, a po chvíli vcházíme na prodejnu. „Činnosti na čerpací stanici Shell můžeme v zásadě rozdělit na dvě základní části,“ říká nám na úvod sympatická vedoucí pobočky Petra. „Na práci v prodejně a na place, tedy venku,“ dodává. Začneme tedy venku, načež se s fotografem hrneme mezi stojany. „Ještě počkejte,“ volá na nás vedoucí. „Jako první se musíte seznámit se základními bezpečnostními prvky,“ dodává Petra.

Už tady i hořelo

Je to právě bezpečnost zákazníků a samozřejmě i obsluhy, kterou se na svých provozovnách snaží maximálně možným způsobem zajistit. Bezpečnostní předpisy, které musí obsluha čerpací stanice znát, jsou samozřejmě obsáhlé. Nám bude stačit to, že víme, kde se nachází bezpečnostní tlačítko. Jeho zmáčknutím dojde k vypnutí všech čerpadel paliva. Zároveň se otevřou všechny dveře na provozovně. „Vypnout ale můžeme i kterýkoliv stojan samostatně,“ říká Petra. „To třeba v případě, že by si někdo při tankování zapálil cigaretu,“ dodává s úsměvem. Všechny provozovny mají navíc k dispozici jakýsi kalendář, kde se zaznamenávají všechny nehody, které se stanou na čerpacích stanicích značky po celém světě. Ptáme se, zda se tady někdy setkali s požárem. „Jednou nám tady zastavilo hořící auto,“ vypráví Petra. „Okamžitě jsme vypnuli čerpadla paliva a následně venkovní obsluha auto uhasila příručním hasicím přístrojem,“ dodává. Takzvaný minimax je u každého stojanu. Navíc je zde ještě požární stanoviště s šesti hasicími přístroji a k tomu sorbent. To v případě, že by došlo k úniku paliva do prostoru stanice. Nyní se tedy už můžeme přesunout ven.

Natankuji Vám sám

Mezi stojany nacházíme sympatického Vaška. „Starám se tady o venkovní prostory,“ říká nám na úvod. A dodává: „Mojí hlavní činností je obsluha zákazníků. Každého, kdo k nám zavítá za účelem tankování vozu, se zeptám, zda mu mohu sám natankovat. Využívají to zejména ženy. „Kdo moje služby naopak nikdy nevyužívá, jsou vozidla policie či vládní auta,“ vysvětluje Václav. „Součástí mé obsluhy je také nabízení lepšího, prémiového paliva,“ dodává s úsměvem. Zajímá nás, zda se už někdy spletl a načerpal jiné palivo, třeba benzin do dieselového auta či naopak. „Zatím se mi to nestalo, a to tu pracuji už pět let, ale máme zákazníka, který takto pochybil už několikrát. Od té doby mu tankuji vždycky sám už automaticky,“ vypráví Vašek. Kromě tankování má pracovník venkovní obsluhy i jiné povinnosti. „K dobré službě patří mytí oken, na což se každého ptám, zda si to přeje. Výjimkou jsou pouze stálí zákazníci, u nichž vím, že si mytí oken přejí,“ vysvětluje Vašek. „Tak jednou týdně se u nás objeví také auto využívající technologii AdBlue. I to občas doplňuji, nicméně tuto kapalinu máme pouze v kanystru,“ vysvětluje Vašek. Kromě popsaného má na starosti také čistotu venkovních prostorů čerpací stanice.

Aby mohl pracovník venkovní obsluhy zákazníkům v maximálně možné míře vyhovět, musí velice dobře znát sortiment. „Na LPG mám absolvované školení, stejně jako na klasické pohonné hmoty. Důležité je, abych znal, čím se jednotlivá paliva odlišují. Nabízíme šest druhů paliv. Tři benziny, dva druhy nafty a také LPG,“ zasvěcuje nás do nabídky Václav. „A co spropitné?“ ptáme se. „Občas někdo něco dá, je to v řádu desítek korun. Nicméně to v žádném případě nevyžaduji,“ dodává Václav.

A co když přijede třeba nějaký nervóznější zákazník? „To se stává zcela běžně, na takového člověka jdu s nabízením opatrněji. Chvíli se jej snažím poznat, a pak se rozhodnu, zda mu budu něco nabízet, nebo ho nechám,“ vysvětluje Vašek. Jak je vidět, je to i trochu o psychologii člověka, ostatně jako každá práce s lidmi.

Peníze, „hot dogy“ a ten zbytek

Z venkovních prostor se přesouváme opět do prodejny. Tady má hlavní slovo pracovník, kterému většina zákazníků říká pokladní. Ale je to opravdu „jen” pokladní? „Správně se tato pozice jmenuje pracovník vnitřní obsluhy,“ říká vedoucí Petra. „Jejím hlavním úkolem je přijímání hotovostních i bez hotovostních plateb od zákazníků,“ dodává. Jak jistě mnozí víte, platit za pohonné hmoty můžete kromě penězi také obligátní platební kartou anebo palivovými kartami jako euroShell, CCS nebo UTA. Na vše jsou příslušné terminály.

„Pracovník vnitřní obsluhy musí ovšem zvládat také nabídkový prodej. Cílem je nabídnout každému zákazníkovi takový produkt, který mu co nejlépe vyhovuje,“ informuje nás vedoucí Petra. Co si pod tím představit? „Každý měsíc máme pět produktů, které nabízíme. Jsou navíc voleny tak, aby pokud možno pokryly široké požadavky klientů,“ dodává s úsměvem. Co se bude konkrétní měsíc nabízet, určuje přímo centrála Shellu. „Nabídka vybraných produktů se ovšem vztahuje i na venkovní obsluhu. Zaměstnanci jsou motivováni finančními bonusy.“

„Máte Smart kartu“?

Když si u Shellu natankujete a půjdete platit, pokladní (pardon, pracovník vnitřní obsluhy) se vás nejprve zeptá na Smart kartu. Co to vlastně je? „Smart karta je karta věrnostního programu Shell ClubSmart. Založit si ji můžete na každé naší čerpací stanici, přičemž stačí vyplnit registrační formulář,“ vysvětluje vedoucí Petra.

Za každý natankovaný litr paliva FuelSave získá majitel karty jeden bod. Pokud natankuje V-Power Nitro+, obdrží za litr paliva body dva a konečně za V-Power Nitro+ Racing jsou to tři body. „Pokud bude palivo V-Power Nitro+ a V-Power Nitro+ Racing tankovat v neděli, dostane bodů dvojnásobek,“ dodává Petra. A dále je vždy bod za každých 25 Kč při nákupu jakéhokoliv zboží. „Za ClubSmart body pak lze získat odměny. Třeba za 719 ClubSmart bodů můžete mít myčku Express zdarma,“ dodává vedoucí. „Dále může zákazník vybírat zboží z Shell ClubSmart katalogu,“ upřesňuje Petra. Kolik máte bodů, zjistíte u obsluhy čerpací stanice, nebo na webových stránkách Shell.

Myčka je pojištěná

Ptáme se, zda se někdy stalo, že došlo palivo a čerpací stanice musela zavřít. „To se ještě nestalo. Za tímto účelem tady máme kontrolní systém stavu paliva v nádržích,“ říká Petra. „Každých 24 hodin se kontrolují stavy pohonných hmot. Pokud klesne množství některého z paliv pod 3 000 litrů, ihned se to hlásí na centrálu Shell,“ dodává Petra. Nádrže na čerpací stanici, kterou jsme navštívili, pojmou každá 47 500 litrů, avšak každá provozovna to má jinak. „Závoz paliva probíhá dvakrát týdně. Palivo V-Power Racing se zaváží zvlášť z Německa z Hamburku, LPG se vozí také samostatně,“ informuje Petra.

Pokud někdy jezdíte se svým autem do myčky, možná vás napadlo, co kdyby došlo při mytí k poškození vašeho vozu. „Myčka je vybavena kamerovým systémem, navíc jsou zde senzory. V případě, že by došlo k nějaké neočekávané události, myčka se zastaví. Navíc je pojištěná. Případný incident při mytí vozidla se řeší přes techniky výrobce myčky,“ vysvětluje nám Petra. Jestliže dojde k poškození vozidla v rámci jeho mytí, vypíše poškozený zákazník protokol o nehodě, na jehož základě se nehoda dále řeší. Zaměstnanci na čerpací stanici pracují ve dvanáctihodinových směnách, a to v takzvaných krátkých a dlouhých týdnech.

Co dodat na závěr? Pokud někdy zavítáte na čerpací stanici Shellu a uvidíte tam obsluhu, nebojte se vyzkoušet jejich služby, platit za ně nemusíte!

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání Zápisník Tomáše Stingla: Cena vzdělání

Nositel ceny za statečnost, chirurg Tomáš Šebek, se…

Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA Haribo plánuje mohutnou expanzi v USA

Německá cukrářská firma Haribo plánuje postavit továrnu i…

Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují Starostové a nezávislí budou rokovat o koalici, někteří lidovci ji ale kritizují

Sněm Starostů a nezávislých by měl definitivně posvětit…

 
 

Přidat názorDiskuse: Odpoledne na čerpací stanici: Že by došel…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu, vydávala se za dobročinný spolek

Razie v Dejvicích: Celníci odhalili nelegální hernu,…

Zhruba 20 celníků zasahovalo od čtvrtečních ranních hodin v baru v Dejvicích přímo u „kulaťáku“. Celní správa tu…

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě frontu. Kde ji vystaví dnes?

Na rakev s kardinálem Vlkem stáli lidé na Hradě…

Dlouhá fronta se vytvořila před katedrálou sv. Víta z lidí, kteří se přišli poklonit památce zesnulého kardinála…

 

iSport.cz

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na reprezentaci i pozici v Turecku

ONLINE: Ptejte se navrátilce Čelůstky! Na…

CHAT PÁTEK 13:15 | První start za reprezentační áčko si připsal v roce 2013 proti Kanadě, hned vstřelil branku.…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…