ODS chce zrušit zavedení mýtného pro osobní automobily
Podle nynějšího znění normy by měly být zavedeny elektronické viněty pro osobní vozidla od roku 2016. Skupina poslanců ODS však v novele navrhla příslušná ustanovení zákona vyškrtnout. Řidiči osobních vozů by tak stále museli mít pro jízdu po vybraných silnicích papírovou dálniční známku.
Elektronické viněty pro osobní vozy měly být zavedeny už od roku 2011. Odborníci ale tomuto systému, který by v budoucnu umožňoval placení mýtného i podle ujetých kilometrů, vyčítali finanční nákladnost. Provoz měl podle tehdejších odhadů ročně vyjít asi na 1,6 miliardy korun. Účinnost příslušných ustanovení zákonodárci odložili o pět let.
Občanští demokraté novelu zdůvodňují kromě ekonomické náročnosti elektronických vinět i tím, že osobní vozy by podle nich pod výkonové mýto spadat neměly. Proti zavedení tohoto systému pro osobní automobily se už dříve vyslovil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO). Vládní programové prohlášení takový plán nezmiňuje a není to ani záměrem ministerstva dopravy, uvedl v březnu ministr.
ODS chce novelou taky dát obcím pravomoc zakázat vjezd kamionů na silnice nižších tříd, pokud by mohly jet po jiné vhodné trase. Zákaz by neplatil, pokud by těžké nákladní vozidlo jelo po takové silnici do místa nakládky nebo vykládky, servisu či sídla provozovny dopravce.
Umístění příslušné zákazové značky by musela schválit policie. Souhlas by podle novely musela vydat, pokud by zákaz vjezdu kamionů neohrozil bezpečnost nebo plynulost provozu na silnicích. Jde podle občanských demokratů například o situaci, kdy by zákaz v obci zrušil dočasnou objížďku hlavního tahu.
Předloha nyní zamíří k posouzení vládě. Rozhodnou o ní zákonodárci na některé z příštích schůzí.