9.12. 2013

Ojetý Fiat Punto 1.2i: Ital za dobrou cenu

 

Punto na trhu ojetin zaujme v první řadě atraktivní cenou. Řidiče potěší i stále pohledné tvary a velikost zavazadelníku, který patří k největším ve třídě.

Automobily Fiat nejsou mezi řidiči vnímány jako nějaké držáky. Pošramocená pověst se pak odráží na rychlejším poklesu cen ojetin, které nezřídka potkáváme na plochách autobazarů s opravdu atraktivními částkami. Přitom ne každý Fiat musí být automaticky špatnou volbou. Vysoká poruchovost pronásleduje především vozy z konce devadesátých let, mladší modely si vedou lépe.

Právě proto může být Fiat Punto druhé generace zajímavou volbou, zejména pokud se budeme bavit o verzi vyráběné po faceliftu (proběhl v roce 2003), tedy zbavené dětských nemocí, jež běžně provázejí nové modely po jejich vstupu na trh. Přesně takový vůz jsme si vyhlédli pro další test ojetiny v pražském autocentru Auto ESA. Jedná se o Fiat Punto z roku 2005, vybavený základní čtyřválcovou dvanáctistovkou, přičemž podle palubních přístrojů má za sebou 123 000 kilometrů.

Prostor pro posádku

Punto je zajímavým vozem také z hlediska nabídky místa. V rámci třídy patří k těm s největším zavazadelníkem, když nabízí přepravní prostor objemu 295 litrů. Samozřejmě zavazadelník není všechno, důležitý je také prostor pro posádku. Ten byl při uvedení na trh hodnocen kladně, z dnešního pohledu ale už o žádné terno nejde. Zejména cestující na zadních sedadlech nebudou nijak nadšeni z nabídky v oblasti kolen, pokud budou sedět vpředu vyšší postavy.

Námi testovaný exemplář je vybaven sedadly s dvoubarevným čalouněním, které oživují interiér a ladí s modrým metalickým lakem karoserie. Stav sedadel hodnotíme jako dobrý a stejně tak kladně můžeme hovořit o palubní desce, volantu či řadicí páce. Potěší přítomnost držáků nápojů i několika dalších odkládacích míst. Jediné, co v interiéru skutečně postrádáme, je tlačítko klimatizace. V létě by se nám s tímto vozem zrovna dvakrát jet nechtělo.

Motor a převodovka

Pod kapotou najdeme jednoduchý čtyřválec objemu 1,2 litru a výkonu 44 kW. To z něj samozřejmě trhače asfaltu nedělá, na druhou stranu nejde ani o vyloženého lenocha. Italské automobily jsou známé svým temperamentem a i malé Punto se základní pohonnou jednotkou trochu té jiskry má. Osmiventilový agregát slušně táhne odspodu, tedy samozřejmě s přihlédnutím k jeho objemu. Není příliš hlučný a netrpí nadměrnými vibracemi. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 5,7 litru není nereálná.

Nevelká maximální rychlost 155 km/h zájemce o Punto s úsporným motorem většinou netrápí, stejně tak zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,3 sekundy řidiči běžně neřeší. Ale zpět k testovanému automobilu, vybavenému manuální pětistupňovou převodovkou. Potěšila nás přesnost řazení. Žádné nežádoucí vůle se nekonají, všechno funguje jak má. Celkově lze tedy říci, že je pohonné ústrojí v dobrém stavu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Stav testovaného exempláře má zásadní vliv na jeho chování za jízdy. Zde jsme žádné nežádoucí odchylky nepozorovali, avšak prohlídka na zvedáku některé menší nedostatky odhalila. Výfukový systém se těší dobrému zdraví, ale na některých částech podvozku si nelze nevšimnout koroze. Naštěstí nejde o nic zásadního, podlaha i prahy jsou v dobré kondici. Jedná se o povrchovou korozi prvků náprav. Zde nám nemohl uniknout ani upadlý doraz v pružině pravého zadního kola a stav silentbloků předního příčného stabilizátoru. Ještě nejsou vyloženě špatné, jejich výměna se ale pomalu blíží. Dobrou zprávou je, že řešení obou těchto neduhů je korunovou záležitostí.

Zpět k jízdním vlastnostem - ty můžeme hodnotit jako průměrné. Tužší naladění podvozku nemusí sednout každému, ale jako daleko větší škraloup na komfortu vidíme již zmiňovanou absenci klimatizace. Zvýšit pohodlí řidiče může elektrický posilovač řízení standardně vybavený funkcí City, v praxi se však tato funkce zapínaná tlačítkem na palubní desce zdá zcela zbytečná. Řízení je totiž už ve standardním režimu tak přeposilované, že ani při parkování nepotřebujete zvýšit účinek posilovače. U ojetých vozů v podstatě jde jenom o elektronický prvek, který se může pokazit. A věřte nebo ne, v řadě Fiatů Punto skutečně režim City nefunguje!

Výbava a cena testovaného vozu

Již zmínkou o chybějící klimatizaci a naopak tak trochu přebývající funkci City posilovače řízení jsme vlastně nakousli další kapitolu týkající se výbavy testovaného vozu. Do té patří dvojice čelních airbagů, ABS nebo palubní počítač. Nechybí ani elektrické ovládání předních oken či centrální zamykání. Mnozí ocení také autorádio s přehrávačem CD - to všechno zabaleno do pětidveřové karoserie typu hatchback. Celkový vzhled vozu pak ještě vylepšují kola z lehkých slitin, nejedná se však o originální disky Fiat.

Takto vybavené Punto z roku 2005 se 123 300 ujetými kilometry si prodejce Auto ESA cení na 65 000 korun, což nám vzhledem k dobrému stavu vozu přijde jako zajímavá cena.

Expert Auto ESA radí

U zážehových dvanáctistovek si dejte pozor na nepravidelný běh za studena, turbodiesely 1.9 JTD zase někdy trápí vadné vstřikovače. Malý turbodiesel 1.3 JTD může být zajímavou volbou u automobilu s nízkým kilometrovým proběhem, u vozidel s vyšším proběhem ale bývá nadměrně opotřebený.

Známé jsou závady elektroniky, před koupí určitě prověřte veškerou elektrickou výbavu i funkci City posilovače řízení. Pozornost věnujte také převodovce - manuální ústrojí mají někdy opotřebené synchrony a poruchy se nevyhýbají ani automatickému řazení, ať už se jedná o jakékoli z nabízených typů.

Některé vozy trápí průnik vlhkosti do světlometů, známé je také praskání žárovek. Na přední nápravě se vyskytují vůle a výfuk nezřídka trápí koroze. Ta se objevuje ve formě povrchové koroze i na některých podvozkových dílech.

Fiat Punto 1.2i
Objem motoru (cm3):1242
Maximální výkon (kW/ot. za min.):44/5000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):102/2500
Zrychlení 0-100 km/h (s):14,3
Největší rychlost (km/h):155
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,7
Rok výroby testovaného vozu:2005
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:123 300
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):65 000/45 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje Bezpilotní auto Uberu havarovalo, společnost pozastavila program vývoje

Společnost Uber, která téměř po celém světě konkuruje…

Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa Místo, kde by se mohli potkat Adam, Buddha a Šiva. Přečtěte si o nejposvátnější hoře světa

Adam tu po vyhnání z ráje musel celou věčnost balancovat…

Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže Umělá inteligence připraví o práci hlavně muže

Více jak deset milionů Britů přijde během příštích…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995) Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995)

První generace Punta byla stejně jako předchozí Uno…

Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto? Vizualizace Fiatu 500 Plus: Bude nástupce Punta vypadat takto?

V roce 2016 by měl přijít nástupce Fiatu Punto,…

 



 
Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde.

Racing21 na Valašské rally: Den první, aneb když to prostě nejde.

Dnes 10:25

Vstup do sezony TrueCam MČR 2017 nevyšel Klokočka ŠKODA National Teamu podle představ. Podívejte se na video z prvního dne.




Blesk.cz

Obří výbuch plynu v Liverpoolu zranil 24 lidí. Taneční studio srovnal se zemí

Obří výbuch plynu v Liverpoolu zranil 24 lidí.…

Nejméně 24 zraněných si vyžádala v sobotu pozdě večer mohutná exploze v britském městě Wirral nedaleko…

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou mzdu se soudila dva roky

Katka dostala vyhazov ve zkušební době: O dlužnou…

Zaměstnavatelé při ukončení pracovního poměru ve zkušební době často nevyplácejí odpracovaný čas. Takovou…

 

iSport.cz

Washington vyhrál na palubovce Clevelandu, Satoranský uzavřel skóre

Washington vyhrál na palubovce Clevelandu,…

Basketbalisté Washingtonu vyhráli na palubovce úřadujících šampionů v Clevelandu 127:115. V prvním poločase…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální salafisté ovládli všechny mešity ve městě

Přiznání starosty Bruselu, sídla EU: Radikální…

„Každý ví, že všechny mešity v Bruselu, jsou v rukou salafistů,“ oznámil starosta hlavního města Belgie Yvan…

Slavní gumoví medvídci Haribo vyslyšeli Trumpa, otevřou první továrnu i v Americe

Slavní gumoví medvídci Haribo vyslyšeli Trumpa,…

Zná je pravděpodobně každý a většina lidí je i ochutnala. Legendární gumoví medvídci německé firmy Haribo,…