9.12. 2013

Ojetý Fiat Punto 1.2i: Ital za dobrou cenu

 

Punto na trhu ojetin zaujme v první řadě atraktivní cenou. Řidiče potěší i stále pohledné tvary a velikost zavazadelníku, který patří k největším ve třídě.

Automobily Fiat nejsou mezi řidiči vnímány jako nějaké držáky. Pošramocená pověst se pak odráží na rychlejším poklesu cen ojetin, které nezřídka potkáváme na plochách autobazarů s opravdu atraktivními částkami. Přitom ne každý Fiat musí být automaticky špatnou volbou. Vysoká poruchovost pronásleduje především vozy z konce devadesátých let, mladší modely si vedou lépe.

Právě proto může být Fiat Punto druhé generace zajímavou volbou, zejména pokud se budeme bavit o verzi vyráběné po faceliftu (proběhl v roce 2003), tedy zbavené dětských nemocí, jež běžně provázejí nové modely po jejich vstupu na trh. Přesně takový vůz jsme si vyhlédli pro další test ojetiny v pražském autocentru Auto ESA. Jedná se o Fiat Punto z roku 2005, vybavený základní čtyřválcovou dvanáctistovkou, přičemž podle palubních přístrojů má za sebou 123 000 kilometrů.

Prostor pro posádku

Punto je zajímavým vozem také z hlediska nabídky místa. V rámci třídy patří k těm s největším zavazadelníkem, když nabízí přepravní prostor objemu 295 litrů. Samozřejmě zavazadelník není všechno, důležitý je také prostor pro posádku. Ten byl při uvedení na trh hodnocen kladně, z dnešního pohledu ale už o žádné terno nejde. Zejména cestující na zadních sedadlech nebudou nijak nadšeni z nabídky v oblasti kolen, pokud budou sedět vpředu vyšší postavy.

Námi testovaný exemplář je vybaven sedadly s dvoubarevným čalouněním, které oživují interiér a ladí s modrým metalickým lakem karoserie. Stav sedadel hodnotíme jako dobrý a stejně tak kladně můžeme hovořit o palubní desce, volantu či řadicí páce. Potěší přítomnost držáků nápojů i několika dalších odkládacích míst. Jediné, co v interiéru skutečně postrádáme, je tlačítko klimatizace. V létě by se nám s tímto vozem zrovna dvakrát jet nechtělo.

Motor a převodovka

Pod kapotou najdeme jednoduchý čtyřválec objemu 1,2 litru a výkonu 44 kW. To z něj samozřejmě trhače asfaltu nedělá, na druhou stranu nejde ani o vyloženého lenocha. Italské automobily jsou známé svým temperamentem a i malé Punto se základní pohonnou jednotkou trochu té jiskry má. Osmiventilový agregát slušně táhne odspodu, tedy samozřejmě s přihlédnutím k jeho objemu. Není příliš hlučný a netrpí nadměrnými vibracemi. Výrobcem udávaná kombinovaná spotřeba 5,7 litru není nereálná.

Nevelká maximální rychlost 155 km/h zájemce o Punto s úsporným motorem většinou netrápí, stejně tak zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,3 sekundy řidiči běžně neřeší. Ale zpět k testovanému automobilu, vybavenému manuální pětistupňovou převodovkou. Potěšila nás přesnost řazení. Žádné nežádoucí vůle se nekonají, všechno funguje jak má. Celkově lze tedy říci, že je pohonné ústrojí v dobrém stavu.

Jízdní vlastnosti a komfort

Stav testovaného exempláře má zásadní vliv na jeho chování za jízdy. Zde jsme žádné nežádoucí odchylky nepozorovali, avšak prohlídka na zvedáku některé menší nedostatky odhalila. Výfukový systém se těší dobrému zdraví, ale na některých částech podvozku si nelze nevšimnout koroze. Naštěstí nejde o nic zásadního, podlaha i prahy jsou v dobré kondici. Jedná se o povrchovou korozi prvků náprav. Zde nám nemohl uniknout ani upadlý doraz v pružině pravého zadního kola a stav silentbloků předního příčného stabilizátoru. Ještě nejsou vyloženě špatné, jejich výměna se ale pomalu blíží. Dobrou zprávou je, že řešení obou těchto neduhů je korunovou záležitostí.

Zpět k jízdním vlastnostem - ty můžeme hodnotit jako průměrné. Tužší naladění podvozku nemusí sednout každému, ale jako daleko větší škraloup na komfortu vidíme již zmiňovanou absenci klimatizace. Zvýšit pohodlí řidiče může elektrický posilovač řízení standardně vybavený funkcí City, v praxi se však tato funkce zapínaná tlačítkem na palubní desce zdá zcela zbytečná. Řízení je totiž už ve standardním režimu tak přeposilované, že ani při parkování nepotřebujete zvýšit účinek posilovače. U ojetých vozů v podstatě jde jenom o elektronický prvek, který se může pokazit. A věřte nebo ne, v řadě Fiatů Punto skutečně režim City nefunguje!

Výbava a cena testovaného vozu

Již zmínkou o chybějící klimatizaci a naopak tak trochu přebývající funkci City posilovače řízení jsme vlastně nakousli další kapitolu týkající se výbavy testovaného vozu. Do té patří dvojice čelních airbagů, ABS nebo palubní počítač. Nechybí ani elektrické ovládání předních oken či centrální zamykání. Mnozí ocení také autorádio s přehrávačem CD - to všechno zabaleno do pětidveřové karoserie typu hatchback. Celkový vzhled vozu pak ještě vylepšují kola z lehkých slitin, nejedná se však o originální disky Fiat.

Takto vybavené Punto z roku 2005 se 123 300 ujetými kilometry si prodejce Auto ESA cení na 65 000 korun, což nám vzhledem k dobrému stavu vozu přijde jako zajímavá cena.

Expert Auto ESA radí

U zážehových dvanáctistovek si dejte pozor na nepravidelný běh za studena, turbodiesely 1.9 JTD zase někdy trápí vadné vstřikovače. Malý turbodiesel 1.3 JTD může být zajímavou volbou u automobilu s nízkým kilometrovým proběhem, u vozidel s vyšším proběhem ale bývá nadměrně opotřebený.

Známé jsou závady elektroniky, před koupí určitě prověřte veškerou elektrickou výbavu i funkci City posilovače řízení. Pozornost věnujte také převodovce - manuální ústrojí mají někdy opotřebené synchrony a poruchy se nevyhýbají ani automatickému řazení, ať už se jedná o jakékoli z nabízených typů.

Některé vozy trápí průnik vlhkosti do světlometů, známé je také praskání žárovek. Na přední nápravě se vyskytují vůle a výfuk nezřídka trápí koroze. Ta se objevuje ve formě povrchové koroze i na některých podvozkových dílech.

Fiat Punto 1.2i
Objem motoru (cm3):1242
Maximální výkon (kW/ot. za min.):44/5000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.):102/2500
Zrychlení 0-100 km/h (s):14,3
Největší rychlost (km/h):155
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km):5,7
Rok výroby testovaného vozu:2005
Počet ujetých km dle palubních přístrojů:123 300
Cena vozu (hotovost/financování v Kč):65 000/45 000

Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 

Štítky Fiat Bazar

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 




Fiat Argo: Punto pro Latinskou Ameriku odhaleno Fiat Argo: Punto pro Latinskou Ameriku odhaleno

Fiat má nový malý hatchback, ale nejmenuje se Punto a…

Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995) Evropské Automobily roku: Fiat Punto (1995)

První generace Punta byla stejně jako předchozí Uno…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…