Ojetý Opel Vectra 1.9 CDTi: Dálkový běžec
Třetí řada modelu Vectra vyjela v roce 2002 pod označením C. Velký sedan vzápětí doplnil liftback a o rok později také prostorné kombi pod jménem Caravan. Vectra C přinesla jednu zajímavou inovaci v podobě páček pod volantem, které se po přepnutí vracejí do neutrální polohy. Jenže z počátku jejich citlivost nebyla zrovna ideální a řada řidičů s nimi dost zápasila. Vše se změnilo po modernizaci v roce 2005, kdy přepínače prošly úpravou. Zároveň se v nabídce objevily šestistupňové převodovky a nastavitelný sportovní podvozek IDS Plus. Vůz vyrobený po modernizaci tak představuje lepší volbu, než starší provedení.
Proto jsme v nabídce autocentra Auto ESA hledali právě takový automobil. Zaujal nás faceliftovaný liftback z roku 2006 se svižným turbodieselem a automatickou převodovkou. Podvozkem IDS Plus vybavený není, avšak páčky pod volantem má již upravené a tak se obsluhují bez nejmenších potíží. Navíc zaujme i širokou výbavou čítající například klimatizaci, tempomat nebo navigační systém.
Prostor pro posádku
K vnitřní prostornosti nelze mít výhrady. Opel Vectra C nabízí dostatek místa jak cestujícím vpředu, tak pasažérům na zadních sedadlech. Kladně hodnotíme i samotné sedačky, nabízející dostatek pohodlí i při dlouhých jízdách. Tvarově jednoduchá palubní deska nepatří mezi designérské skvosty, vyloženě hanit ji ale nemůžeme. U některých ojetin lze pozorovat nadměrné opotřebení častěji používaných ovladačů na palubní desce, v případě testovaného vozu ale bylo všechno v pořádku. Přitom má podle palubních přístrojů najeto 174 794 kilometrů, vzhledem k tomu je interiér v až nečekaně dobrém stavu.
Zavazadelník liftbacku nabízí stejně jako v případě sedanu objem rovných 500 litrů, což bude pro drtivou většinu řidičů zcela vyhovující. Proti verzi sedan má navíc výhodu v lepším přístupu k přepravovaným zavazadlům. Kombi dostalo nákladový prostor ještě o 30 litrů větší.
Motor a převodovka
Automobil trochu překvapí při obhlídce motorového prostoru: žádná plynová vzpěra se nekoná, pro podpěru kapoty zde najdete jenom obyčejnou tyč. Dnes se toto řešení v dané třídě už moc nevidí, je ale pravdou, že v době uvedení na trh byla plynová vzpěra kapoty spíše výjimkou.
Teď ale už k důležitějším věcem. Máme na mysli nabídku motorů, která začíná šestnáctistovkami nabízejícími 74 nebo 77 kW. Od těch nelze očekávat žádné velké výkony. Vectra je na ně dost velké a těžké auto, proto budou daleko lepší volbou osmnáctistovky. Ty nabízejí výkon 90 a 103 kW. Nechyběl ani přeplňovaný dvoulitr, motor o objemu 2,2 litru nebo šestiválce. Na trhu ale nejsou tak časté, navíc u nich musíte počítat s vyšší spotřebou, po které při dnešní ceně paliv snad nikdo netouží.
Právě proto jsou nejvyhledávanější turbodiesely. Devatenáctistovky CDTi se dodávaly s výkony 74, 88 a 110 kW, dvoulitr DTI o výkonu 74 kW a 2.2 DTI s výkonem 92 kW. Třílitrový šestiválec CDTi nabízí výkon 135 kW.
Námi testovaný automobil pohání spolehlivá devatenáctistovka, konkrétně 1.9 CDTi/110 kW. Turbodiesel disponující sto padesáti koňmi nemá s automobilem nejmenší potíže. Jeho spojení se samočinnou převodovkou má však za následek váhavější rozjezdy, což by se u vozu s manuální převodovkou nestalo. Výhodou je tichý běh motoru i rozumná spotřeba nafty.
Jízdní vlastnosti a komfort
Rozjezdy z klidu nejsou u testovaného exempláře s automatickou převodovkou zcela ideální. Po sešlápnutí pedálu plynu se chvilku nic neděje, kola se jenom velmi pomalu roztáčejí a pak najednou auto vystřelí vpřed. Jakmile je už vůz v pohybu, reaguje na pohyb pedálu plynu odpovídajícím způsobem. Převodovka nadále řadí bez prodlev a naprosto hladce.
Dobrou práci odvádí i komfortně naladěný podvozek, schopný se poprat s kdejakou nerovností. Jelikož nevykazuje žádné nežádoucí vůle, obejde se to bez nepříjemných zvuků od zavěšení kol. Vectra není žádný zatáčkový specialista, nejlépe jí jdou dlouhé a rychlé dálniční přesuny. Po stránce jízdních vlastností si ale nestojí špatně.
Výbava a cena testovaného vozu
Opel Vectra z nabídky Auto ESA potěší bohatou výbavou. Do té patří čtveřice airbagů, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání zpětných zrcátek a bočních oken, klimatizace, tempomat či navigace. Nechybí dešťový senzor, palubní počítač nebo originální autorádio s přehrávačem CD. Potěší kola z lehkých slitin, stejně tak servisní knížka i český původ vozu.
Automobil má v rodném listě zanesen rok 2006 a od té doby urazil podle palubních přístrojů 174 794 kilometrů. Prodejce Auto ESA za něj požaduje 129 900 Kč.
Expert Auto ESA radí
Pozornost je třeba věnovat podvozku a lemům zadních blatníků, kde se někdy vyskytuje koroze. Ta napadá v hojné míře celý výfukový systém, proto jeho kontrolu neodbývejte pouhou prohlídkou koncového tlumiče. Výjimkou není výskyt vůlí na přední i zadní nápravě nebo praskání žárovek v potkávacích světlometech. Někdy nefungují ovladače na centrálním panelu palubní desky a poruchy postihují také klimatizaci. Nezapomeňte prověřit rovněž displej palubního počítače, občas totiž nedopisuje. U turbodieselů se vyskytují potíže s váhami vzduchu, agregát 2.2 DTI může potkat také porucha vstřikovacího čerpadla.
Opel Vectra 1.9 CDTi | |
Objem motoru (cm3): | 1910 |
Maximální výkon (kW/ot. za min.): | 110/4000 |
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): | 320/2000 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 10,5 |
Největší rychlost (km/h): | 208 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 6,9 |
Rok výroby testovaného vozu: | 2006 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: | 174 794 |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 129 900/129 900 |