Ojetá Honda Civic VIII: Chtějte výhradně 1.8 VTEC
Japonské vozy obvykle platí za velmi spolehlivé a ani Honda Civic ve své osmé generaci není výjimkou. Záleží ale hodně na tom, jaké auto kupujete a od koho. Stav ojetin na českém trhu se velmi liší, takže je třeba pečlivě vybírat. Přesto by po mechanické stránce, pokud kupujete benzinový motor, mělo být všechno zásadní v pořádku.
Historie modelu
Nejprve na trh dorazilo pětidveřové provedení s motory 1.4 i-DSI o výkonu 63 kW a točivém momentu 119 N.m, 1.8 i-VTEC o výkonu 103 kW a točivém momentu 174 N.m a také s turbodieselem 2.2 i-CTDi o výkonu 103 kW a točivém momentu 340 N.m. Rok 2007 znamenal příchod třídveřového modelu, který je nadšencům znám především v provedení Type-R s čtyřválcem K20Z4 2.0 i-VTEC o výkonu 148 kW. Běžný model dostal jenom osmnáctistovku a turbodiesel.
V roce 2009 Honda Civic prodělala již zmíněný facelift. Ponechme stranou drobné optické změny, vůz se totiž vylepšil hlavně po stránce bezpečnosti, aby vyhověl přísnějšímu hodnocení Euro NCAP. Zatímco při svém příchodu dostal čtyři hvězdičky, po faceliftu dosáhl na plný počet pěti hvězd.
S faceliftem také odešel slabý motor 1.4 i-DSI a nahradila ho živější jednotka 1.4 i-VTEC o výkonu 73 kW a točivém momentu 119 N.m. Ačkoli měl nový motor vrchol točivého momentu posazený o 2200 otáček výše, působí s ním automobil živějším dojmem, hlavně při předjíždění.
V roce 2010 skončil nepříliš povedený turbodiesel a kvůli přísným evropským emisním limitům bohužel také skvělý dvoulitrový motor s modelem Type-R. Zatímco podvozkově nebyl nový Type-R především kvůli použití zadní vlečené nápravy s torzní příčkou tak zázračný, ten motor je klenot.
Honda Civic byla v roce 2012 nahrazena novou generací, kterou známe nyní také v provedení kombi. Dorazil i dlouho slibovaný naftový motor objemu 1,6 l, ale to už je na jiný článek. Přesto ještě těsně před koncem výroby představila Honda pár drobných modifikací pro osmou generaci, ale to nelze za facelift ani pokládat.
Za volantem
Honda Civic ve své osmé generaci přešla na evropské zvyklosti a vsadila hlavně na praktičnost. Automobilka se sice tvářila, že s kosmickým designem chce skončit se svou důchodcovskou image, přesto právě krok k levnějšímu a jednoduššímu řešení zadní nápravy s torzní příčkou svědčil spíše o tom, že o nějaké sportovní jízdní vlastnosti tolik nepůjde.
A skutečně, na silnici v přímém porovnání nepůsobí Civic moc nadšeně. Pocitově je takový tvrdý a nepoddajný, podvozek jako by si chvílemi nevěděl s autem rady. Ještě více to vynikne právě u ojetiny s opotřebovaným podvozkem a na rozbité silnici. Rázy od podvozku se pak přenášejí do karoserie a automobil především v zadní části začne poměrně brzy nepříjemně vrzat.
Samotné řízení je rychlé a přesné, na dnešní poměry má i docela slušnou zpětnou vazbu, takže právě v kombinaci s benzinovým motorem 1.8 i-VTEC, se kterým jsme si Civic na test půjčili v Autocentru ESA, se může řidič docela dobře bavit. Není sice tak upovídané jako v minulých generacích, ale pořád se s Civikem jezdí hezky. Záleží ale hodně na pneumatikách a právě na podvozku, asi se nevyhnete častým investicím do nových tlumičů.
Honda Civic je velmi citlivá na kvalitu pneumatik a seřízení geometrie. Například vyjeté koleje ji snadno vyvedou z míry, na rozbité silnici záď poskakuje a hluboké louže dokážou automobil nepříjemně rozhodit. I brzdy jsou na poměry kategorie docela slabé a s plně naloženým vozem mají problémy.
Dynamicky je asi nejnadanější motor 1.8 i-VTEC. Na předjíždění má výkonu dost, ale musíte řadit, neboť to nejlepší ze sebe odevzdává po 3500 ot/min. Čtrnáctistovka je slabá a v reálném provozu jezdí se stejnou spotřebou jako osmnáctistovka. Turbodiesel je sice příjemný na klidné přesuny s jednou zařazenou rychlostí, ale nemá rád otáčky, je hlučný a spotřebuje šest až sedm litrů. Navíc značně zatěžuje přední nápravu a automobil s ním více trpí nejen na opotřebovávání podvozku, ale i na nedotáčivost a citelné zhoršení ovladatelnosti.
Praktičnost a komfort
Některým vyšším řidičům možná bude vadit nepříliš zdařilá ergonomie ovládání. Volant nejde dát výše, takže brání výhledu na horní část otáčkoměru. Sedačky nejsou moc pohodlné na dlouhé cestě, rychle se prosedí a mají špatné držení těla v zatáčkách.
Ergonomie je vskutku neevropská a dosti zmatečná. Například se startuje tak, že otočíte klasicky klíčkem vpravo, ale musíte zmáčknout a držet tlačítko od volantu vlevo. Ovládání autorádia a klimatizace se plete a opakovaně jsme se museli koukat, čím vlastně hýbeme. Není to ani trochu intuitivní a ani po týdnu jezdění jsme si na to nezvykli.
Mizerný je i výhled dozadu přes půlené okno. Má to ale výhodu v noci - pokud se na vás někdo lepí, jeho světla neoslňují. Na rozpůlené okno jsme si zvykli rychle a nestalo se, že bychom v zrcátku přehlédli automobil nebo motorku. Horší je to pak z výhledem šikmo vzad a také s odhadem vzdálenosti a rohů auta. Parkovací čidla by přišla vhod.
Hondě Civic se ale musí nechat velmi praktický a prostorný interiér s dostatkem odkládacích prostor. Vzadu se pohodlně usadí dva dospělí, pokud tedy najdou schovanou kliku dveří otevíratelných pod úhlem skoro 90°. Když nikoho nevezete, můžete zadní sedáky vyklopit a do Civiku tak dáte napříč poměrně objemný náklad, třeba velkou televizi nebo kolo. I kufr je dostatečně velký a zadní sedačky jdou samozřejmě snadno sklopit, čímž vytvoříte velký nákladový prostor. Nicméně skládací mechanismus sedaček nezapomeňte vyzkoušet. Některá hodně opotřebovaná auta s ním mají problém.
Chcete automat?
Honda nabízela dva typy automatické převodovky. Před faceliftem jste dostali robotizovaný šestistupňový manuál i-Shift, který nepotěšil cukáním. Po faceliftu sice Honda začala dávat na přání automat se zvláštním systémem samostatných spojek pro každý z pěti rychlostních stupňů, ovšem automobilu kvůli dlouhým převodům ubíral na dynamice.
Pokud chcete nebo potřebujete verzi se samočinnou převodovkou, raději hledejte kultivovanější model po faceliftu s jemnějším a plynulejším řazením. Na klidné svezení a do města je to fajn. Předfaceliftový automat není moc příjemný, cuká a někteří majitelé upozorňují na rychlé opotřebení elektronicky ovládané spojky.
Kvalita, spolehlivost a časté závady
Po mechanické stránce je Civic poměrně slušný. Přesto je na něm rychle vidět stáří a některá auta jsou po proběhu 150.000 km už velmi unavená. Ozývá se vrzání v zadní části vozu, sem tam drnčí palubní deska a některé materiály v interiéru rychle stárnou. Nekvalitní bylo zpracování volantu, řadící páky a jiných velmi exponovaných míst. Volant se velmi rychle ošoupe, stejně tak řadicí páka. Na funkci to vliv nemá, ale snižuje to dojem z interiéru. Auto po kuřákovi bude mít zase místy vypálené polstrování a plasty a bude značně zažloutlé.
Je škoda, že hlavně předfaceliftový Civic takhle rychle zestárne a začne působit neudržovaným a zanedbaným dojmem, který umocňuje ještě ono vrzání. Je to jinak docela dobře postavené auto a třeba na motor 1.8 i-VTEC se nevztahují žádné katastrofické historky. Nežere olej ani vodu, má spolehlivý rozvod řetězem (jakkoli tento pojem v poslední době dostal černou kaňku) a vyžaduje pouze kvalitní olej a jeho pravidelné výměny.
Především slabší čtrnáctistovky mohou mít vadný a zanesený ventil EGR pro zpětnou recyklaci výfukových plynů. Zajímavé je, že toto postihuje především auta jezděná lidově řečeno "důchodci", tedy taková, kterým majitel nedopřával vysoké otáčky. Systém se tak zanášel karbonovými usazeninami, což ještě více vyniklo po zavedení vyššího podílu biosložky v palivu. Stejný problém může postihnout i jednaosmičku, zde se však objevuje v mnohem menší míře.
Oproti tomu turbodiesel může majitele potrápit obvyklými problémy. Záleží na tom, jak se k němu předchozí vlastník choval, takže lze narazit na auta s prasklou hlavou, unaveným turbodmychadlem či opotřebovaným dvouhmotovým setrvačníkem. U turbodieselu pozor na hladinu oleje, rád si na něm smlsne, navíc tu není žádná kontrolka včasného varování úbytku. Nicméně diesely koupené na českém nebo slovenském trhu neměly filtr pevných částic, ovšem třeba německá auta ho mají.
Turbodiesel také vydrží docela dost a nejčastěji mu odejde dvouhmotový setrvačník. Může mít ale vadné vstřikovače, které jsou citlivé na kvalitu a čistotu nafty. Stav filtru pevných částic se pak liší kus od kusu. Turbodiesel ale velmi namáhá přední část podvozku, homokinetické klouby a spojku. Tyto komponenty na naftovém automobilu odejdou mnohem dříve.
Zadní náprava může být výrazně napadena korozí, stejně tak výfuk, ale karoserie by neměla reznout. Antikorozní ochrana je poměrně slušná a nastupující koroze svědčí spíše o špatně opravené nehodě. Přesto pozor na lemy a rohy karoserie u velmi ojetých exemplářů, typická pomerančová kůra svědčí o počátku konce životnosti plechů celého auta. Rovněž prověřte interiér, zda se v něm nedrží vlhkost a zda nejsou silně zkorodované vodicí kolejnice předních sedaček.
Někteří majitelé si stěžují na vrzání pedálu spojky, což lze řešit jednoduchým promazáním pružinky. Horší je to ale se spojkovým válečkem, který může prasknout a originální díl stojí skoro šest tisíc korun. Navíc to je problém, který se vyskytuje docela často. Některé starší modely před faceliftem mají také rozsypaný centrální displej palubního počítače a autorádia, vůz může mít prasklé zadní okno a občas zlobí centrální zamykání.
Lidé si také stěžují na neustálé pípání, kterým Civic na něco upozorňuje. Na internetu ale najdete jednoduché návody, jak se otravného pípáku zbavit. Civic může mít i vlhkost za předním krytem světlometů a může mu stávkovat elektrické sklápění a ovládání zrcátek.
Svolávací akce
Civic modelového roku 2006 musel do servisu kvůli možné vadě na posilovači řízení, který prostě přestal fungovat. Vozy vyrobené mezi lety 2005 a 2007 byly svolávány i kvůli vadné parkovací brzdě, která se mohla samovolně povolit.
Asi nejvážnější problém se objevil na začátku roku 2010, kdy některým autům nebyl namontován jakýsi kolík spojující pedál brzd s celým okruhem. Mohlo se stát, že brzdění vyžadovalo plné sešlápnutí pedálu. Zjistěte tedy, jestli vaše auto prošlo servisní výměnou.
Nejlepší motor
Jednoznačně nejlepší je benzinová osmnáctistovka s výkonem 103 kW, která potěší spotřebou (reálně lze jezdit za sedm litrů na 100 km, mimo město a dálnice i pod šest) a spolehlivostí. Ve spodních otáčkách není motor tak pružný jako moderní přeplňované downsizované jednotky a hůře reaguje na plyn, ale ve druhé polovině otáčkoměru je velmi živý a ochotný. Vozu uděluje solidní dynamiku a potěší i řidiče, který se s autem chce občas projet jenom tak pro zábavu.
Nevhodný motor
Benzinové čtrnáctistovky jsou slabé a na Civic nestačí, pokud jezdíte mimo město. V reálném provozu spotřebují stejně paliva jako osmnáctistovka. Turbodiesel je pak hlučný, má výrazný turboefekt, přetěžuje přední nápravu a automobil je s ním hůře ovladatelný. Navíc může pozlobit filtr pevných částic u vozů dovezených z EU a jeho reálná spotřeba se jenom při opatrné jízdě srazí pod šest litrů na 100 km. Přesto nelze říci, že by byl nějaký motor v Civiku vyloženě špatný.
Celkové hodnocení
Honda Civic osmé generace se vám musí především líbit, nebo vám musí být jedno, co vám na ni řeknou ti, kterým se nelíbí. Je to praktické auto, navíc se správným motorem velmi spolehlivé. Vyžaduje pečlivého majitele, který pravidelně vymění olej a bude tolerovat neustálé klepání od špatně naladěného podvozku.
Benzinový Civic s motorem 1.8 i-VTEC si také díky mechanické spolehlivosti drží cenu a vozy na našem trhu bývají dobře vybavená. Jednoduché atmosférické motory se zase dostávají do kurzu. Nepotěší jenom ceny některých náhradních dílů a obtížný přístup k triviálním věcem, jako jsou třeba žárovky blinkrů.
Honda Civic 1.8 iVTEC - informace o testovaném voze | |
Motor | R4 |
Objem motoru (cm3) | 1798 |
Maximální výkon (kW/min) | 103/6300 |
Maximální točivý moment (N.m/min) | 174/4300 |
Zrychlení 0-100 km/h (s): | 8,6 |
Největší rychlost (km/h): | 207 |
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): | 6,4 |
Rok výroby testovaného vozu | 2006 |
Počet ujetých km dle palubních přístrojů | 160 073 km |
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): | 125 000/160 000 |
Vybraní konkurenti
Renault Mégane (2002 - 2009)
Mégane není vyloženě špatné auto, navíc se dá sehnat za velmi hezké peníze. Velký zájem je především o turbodiesely, ale i benzinová šestnáctistovka může být dobrou volbou. Renault ovšem trpí na stávkující elektroniku, která si žije vlastním životem, a třeba kvůli takové hlouposti, jako je výměna žárovky, musíte sundat přední kolo a rozebrat podběh. Na údržbu to tedy není nejjednodušší automobil.
Volkswagen Golf (2004 - 2009)
Golf je klasika, která je možná nudná, ale velmi dobře jezdí. Je jich na trhu dost, takže vybírejte velmi pečlivě. Plno automobilů má nejasnou minulost a stočený tachometr, protože kvalitní interiér a vysoká kvalita zpracování snadno maskují stárnutí. Golf i po 150.000 km vypadal pořád dobře, takže se hojně stáčel a stáčí. Pozor na stav turbodieselů. Kvalitní ojetiny jsou poměrně drahé.
Ford Focus (2004 - 2011)
Ford je asi nejlepší z hlediska jízdních vlastností, i když někteří majitelé nadávají na jeho nespolehlivost a trvalé problémy s elektronikou řízení motoru. Benzinová šestnáctistovka je dobrá volba, ale potřebuje pravidelné výměny oleje a kontrolu či výměnu rozvodů. Turbodiesely jsou zase moc hlučné a nekultivované. Pozor na korozi u bouraných exemplářů, jinak je ale Focus dobrá volba, pokud pečlivě vybíráte. Ceny jsou slušné.
Mazda 3 (2004 - 2009)
Mazda je pro Civic velkou konkurencí, neboť je podobně spolehlivá a výrazně lépe jezdí. Je i docela praktická a působí více evropským a usedlým dojmem. Z motorů se vyhněte slabému turbodieselu a chtějte benzinový motor, asi nejlepší je šestnáctistovka. Mazda nepotěší hlučnější jízdou, ale ve srovnání se Civikem je na tom stejně. Pocit z řízení a jízdy je možná o trochu lepší v Mazdě.
Plusy
- Bezproblémové benzinové motory
- Praktický a prostorný interiér
- Většina ojetin s bohatou výbavou
- Udržované exempláře si drží cenu
- Benzinová 1.8 s příznivou spotřebou
Minusy
- Horší torzní tuhost a choulostivý podvozek
- Jenom průměrné jízdní vlastnosti a slabé brzdy
- Těžkému turbodieselu přední náprava nestačí
- Čtrnáctistovka je slabá a má velkou spotřebu
- Horší výhled z kabiny dozadu
- Slabý příjem autorádia
- Kultivovanost při vyšší rychlosti