4.10. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda 5: Škoda té koroze

 

„Pětka“ od Mazdy je pro zájemce o praktické MPV mimořádně lákavou nabídkou. A pokud navíc zvolí zážehový motor, může i očekávat solidní spolehlivost. Co se ale moc nepovedlo, je ochrana proti korozi.

Že Mazdy z počátku nového milénia reznou, ví dnes i ten, kdo se o ojetiny moc nezajímá. Asi nejprofláklejším modelem je původní „šestka“ z roku 2002. Minimálně osm z deseti vozů má orezlé lemy zadních blatníků. A pokud ne, tak jsou již opravované. Schválně se někdy zkuste podívat „pod sukně“ těchto vozů, běžně zaparkovaných v ulicích. Objevit zdravou Mazdu 6 se rovná skoro zázraku…

Zajímavé je, že tento neblahý trend postihující vozy z Hirošimy začal ještě o něco dříve. Už modernizované vozy poslední generace řady 323 (BJ) vyráběné do roku 2003 dle odborníků na Mazdy korodují více, než jejich předchůdci. To stejné se týká modelu 626 (GF) či MX-5 (NB).

Opravdu je to tak hrozné?

Ač hnědý mor postihuje všechny mazdy s výjimkou „dvojky“, dle zkušeností Miroslava Dufka, který se na vozy japonské značky již léta v Měchenicích u Prahy specializuje, není situace u Mazdy 5 tak kritická, jako u větší výše zmíněné šestky či původní Mazdy 3. Třeba lemy zadních blatníků zde korodují méně, na druhou stranu, podvozek orezlý většinou bývá.

Dokazuje to i zkoušená pětka, zapůjčený v Auto ESA. Že jsme rez objevili na nápravnicích či ramenech zavěšení, není nic výjimečného. Ale že byla ve větší míře přítomna také na prazích v místech napojení na podlahu, už tak obvyklé není. Budoucí majitelé japonského MPV tak budou muset, chtějí-li vůz zachovat v akceptovatelném stavu, jednou za čas nechat udělat nástřik spodku. A to raději dříve, než později.

Nezvykle agilní, většinou odolný

Na rozdíl od karoserie vzdoruje šasi vozu stáří a najetým kilometrům se ctí. Výjimkou je pouze zadní uložení ramene přední nápravy, které se Japoncům moc nepovedlo. Ještě za dob aktivního života bylo měněno za modifikované. Druhou slabinou, která bohužel přetrvává, jsou podle Miroslava Dufka zadní tlumiče. Ty bývají vyteklé často již po ujetí 100.000 km. A je úplně jedno, zda je koupíte u dealera Mazdy nebo třeba v Elitu.

Vpředu použitý modifikovaný McPherson potěší bezchybnou rozebíratelností. Jak spodní čep, tak i oba silentbloky lze navíc koupit také v druhovýrobě. To je dobré i vzhledem k tomu, že náhradní díly na Mazdu nejsou zrovna levné. Kompletní rameno vyjde v originále na 7552 korun, v druhovýrobě od společnosti Nipparts na prakticky shodných 7080 korun. To je rozhodně více, než je v této třídě obvyklé. Třeba na první Ford C-Max, který je v zásadě příbuzným „pětky“, vyjde kvalitativně rovnocenné rameno z druhovýroby o zhruba 2000 korun levněji.

Zážehová jistota

Od začátku produkce uspokojovala zájemce o zážehové motory v Mazdě 5 dvojice agregátů z takzvané série L. Ta poprvé debutovala v roce 2002 v tehdy nové první generaci Mazdy 6. V prvním roce výroby „pětky“ plnily motory emisní normu Euro 3. Oba se vzájemně odlišují konstrukcí sacího potrubí. Vždy mají klapku podporující víření nasávaného vzduchu (swirl efekt). Pouze dvoulitr dostal navíc systém VIS (Variable Induction System), měnící dvoustupňově délku sacího potrubí.

Od roku 2006 byly oba motory upraveny tak, aby splňovaly emisní normu Euro 4. V praxi to znamenalo zavedení elektromotoricky ovládané škrticí klapky a také proměnného časování sací strany rozvodu, oboje ale jen u většího motoru. Ten navíc jako bonus dostal šestistupňovou manuální převodovku.

Motory série L jsou spolehlivé a odolné. Při jízdě ale hlídejte hladinu oleje, neboť jeho zvýšená spotřeba je jejich častou slabinou. Před čím ale musíme důrazně varovat, jsou přestavby na LPG. Vzhledem k absenci jakýchkoliv vymezovacích segmentů na ventilech hrozí při delším provozu jejich podpálení ventilů.

Pozor na přibývající olej

Spíše než na zážehové Mazdy 5 narazíte v soukromých inzercích a na plochách autobazarů na diesel. V nabídce byl pouze jediný, byť ve dvou výkonových verzích. Jedná se o původní konstrukci Mazdy, která je evolucí motorů řady RF Turbo. A zatímco zážehové motory využívají k pohonu rozvodů bezproblémový řetěz, v případě dieselu je nezbytně nutné si ohlídat výměnu rozvodů nejpozději po 120.000 najetých kilometrech, případně po šesti letech. Za originální rozvodovou sadu zaplatíte 6000 korun plus práce. V prvních 120.000 km se běžně mění jen napínák a řemen. Teprve na druhou výměnu, to znamená po ujetí 240.000 km nebo po 12 letech, připadá také vodní pumpa s vodícími kladkami. Cena za materiál vychází na přibližně dvojnásobek.

Asi největší slabinou je u dieselového dvoulitru filtr pevných částic. V Mazdě 5 se mu navíc bohužel nevyhnete. K jeho regeneraci dochází dodatečným vstříknutím nafty při výfukovém zdvihu, k čemuž jsou ale zapotřebí určité podmínky. Podle Miroslava Dufka se filtr ucpává zejména těm, kteří jezdí převážně krátké trasy. Pokud regenerace filtru opakovaně zcela neproběhne, přejde motor do nouzového režimu. „To pak nezbývá, než regeneraci provést vynuceně za pomoci diagnostiky. Za to si účtuji 1150 korun,“ informuje Dufek.

Pokud by bylo nezbytně nutné filtr vyměnit, připravte si zhruba 70.000 korun na nový originální díl. „Starší, funkční je tak za patnáct až třicet tisíc korun, podle stavu,“ říká Dufek.

S filtrem pevných částic souvisí také neobvyklý symbol na olejové měrce. Kromě rysky určující minimum či maximum oleje, zde najdete ještě tzv. takzvanou hladinu „X“. Tím, že se při regeneraci filtru dodatečně vstřikuje nafta, dochází také k jejímu průniku do oleje. Ten tudíž v motoru přibývá. A právě hladina „X“ ukazuje na jeho kritický nadbytek „Pokud olej k rysce X dostoupá, je třeba jej neprodleně vyměnit,“ říká Dufek. Pozor také na to, že je nezbytně nutné používat olej, splňující normu ACEA C1. A nemusí to být zrovna značkový Mazda Dexelia.

Mazda5 2.0 MZR-CD, rok výroby 2008

Mazdu 5 bychom skoro mohli nazvat rodinným ideálem. Druhý pár dveří je třeba na rozdíl od C-Maxu vždy posuvný, ve vrcholných verzích GTA dokonce elektricky. Další cennou devizou je standardně sedmimístná kabina. Třetí řada sedadel je vtipně složena do podlahy zavazadelníku. Pokud ale cestuje ve voze více lidí než pět, znamená to výrazné omezení prostoru pro zavazadla (jen ), úřadující na hodnotě 112 litrů. Pokud využíváte jen maximálně pět míst, je základní objem zavazadelníku skvělých 538 litrů.

Vynikající je též variabilita. Druhou řadu lze nezávisle posouvat, či prostřední část sedáku fikaně zaklopit do schránky vytvořené v levém sedáku a mít tak vzadu jen dvě místa. Že je vůz již staršího data uvedení, dokazuje pouze jednozónová samočinná klimatizace. A modernizace vozu, uskutečněná v roce 2010, v tomto nic nezměnila.

Předností japonského MPV jsou také jízdní vlastnosti. Na pokyny řízení vůz reaguje s až neuvěřitelnou hbitostí. Pouze několikrát zmíněný Ford C-Max se může Mazdě 5 v tomto vyrovnat. Přitom odpružení není nikterak prkenné. Naopak nabízí odpovídající vláčnost při jízdě na zanedbaných silnicích. Zde se jasně projevuje vzor v podobě Mazdy 3, která skvělými jízdními vlastnostmi proslula. Určitou chybou zapůjčeného vozu byla lehce rozhozená geometrie. Pokud jsme chtěli jet rovně, museli jsme volant natočit mírně doprava. Pro budoucího majitele to znamená investici zhruba 1000 korun navíc.

Mazda 5 2.0 MZ-CD - technická data
MotorPřeplňovaný vznětový
Zdvihový objem [cm3]1998
Válce/ventily4/4
Největší výkon [kW/min]105/3500
Točivý moment [N.m/min]360/2000
Převodovka6M
Max. rychlost [km/h]197
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.4
Komb. spotřeba [l/100 km]6.3
Počet ujetých kilometrů [Kč]173.000
Cena zkoušeného vozu [Kč]175.000

Jak šel čas

  • 2005: Představení vozu jako náhrada za model Premacy. Zážehové motory 1.8 MZR a 2.0 MZR. Vznětový 2.0 MZR-CD ve dvou výkonových provedeních (81 respektive 105 kW) a vždy s filtrem pevných částic a také šestistupňovou manuální převodovkou.
  • 2006: Technická modernizace. Motor 2.0 MZR dostává elektromechanickou škrticí klapku, proměnné časování sací strany rozvodu S-VT a šestistupňovou manuální ruční převodovkou.
  • 2007: Vzhledová modernizace vozu. Inovované nárazníky. Nové přední a zadní svítilny. Uvnitř jiná navigace se 7palcovým dotykovým displejem.
  • 2010: Výrazná modernizace vozu. Mazda ji uvádí jako novou generaci CW (původní je CR). Karoserie dále vyztužena, drobné modifikace podvozku. Nová palubní deska, stále však jen jednozónová klimatizace. Původní zážehový motor 1.8 MZR dostává elektromechanickou škrticí klapku. Agregát 2.0 MZR nahrazuje nový 2.0 DISI s přímým vstřikováním a Start/Stop i-stop. Motor 2.0 MZR-CD již není v nabídce.
  • 2015: Ukončení produkce bez uvedení přímého nástupce. Roli „pětky“ suplují SUV CX-5 a CX-3.

Klady a zápory

Klady

Vynikající jízdní vlastnosti, velmi dobrá variabilita kabiny, posuvné boční dveře, sedm míst, zážehové motory mají spolehlivý rozvodový řetěz, elektronická servisní knížka (první Mazda, která ji měla od začátku produkce), veskrze odolný podvozek, přesné řízení.

Zápory

Slabá antikorozní ochran podvozku, diesel má vždy filtr pevných částic, klimatizace pouze jednozónová, zážehové motory jsou nevhodné na přestavbu na LPG, dražší originální náhradní díly.

Co brát a co ne

Doporučeno

1.8/2.0 MZR/85/107 kW: Zážehové motory vycházejí z takzvané série L. Jsou celohliníkové, tudíž velice lehké. Zejména ten větší uděluje sympatickému MPV solidní jízdní dynamiku. Slabinou motoru je jadrnější zvuk a také občas zvýšená spotřeba oleje. Pozor na vozy přestavěné na LPG. Těm se tady vyhněte.

Nebrat

2.0 MZR-CD/81/105 kW: Bohužel s tímto motorem se v pětce setkáte zdaleka nejčastěji. Obě výkonové verze byly nabízeny od samého začátku a bohužel obě mají vždy filtr pevných částic. Ani common-rail Denso, který používají, není nejtrvanlivější. Doslova hrobem je pak fatální závada v podobě netěsných podložek pod vstřikovači. Kdo to neřeší, hrozí totální zakarbonování motoru.

Názor odborníka

Jindřich Šilhánek, manažer vzdělávání u společnosti Auto ESA

Kategorii MPV dominují v posledních letech u klientů vozy značky Ford, jmenovitě S-Max, C-Max a okrajově i Galaxy, následuje Renault, VW a na chvostu se objevuje japonská a korejská produkce. Mazda 5 tvoří okrajovou část nabídky. Nepočetná klientela, jež vůz poptává, je specifická a často je pevně rozhodnuta pro zmíněný model. Přestože jsou k dispozici zážehové i vznětové motorizace, doporučil bych spolehlivější, konstrukčně jednodušší a celkově odolnější benzínový agregát 1,8i. Je spolehlivý, pružný a dostatečně výkonný. U vznětových motorizací najdeme více slabých míst - dvouhmotový setrvačník, vstřiky, turbodmychadlo. Dražší náhradní díly a servisní úkony jsou nevýhodou pro většinu asijských značek. Výhodou jsou naopak posuvné dveře, které v tomto segmentu nejsou běžnou výbavou. Podvozek je postaven na globální platformě Ford C-1, což znamená velmi solidní základ. Najdete zde mnoho shodných dílů s Mazdou 3, která nabídne výtečné jízdní vlastnosti. Mazda 5 není komerčně rozšířeným a úspěšným modelem, ale své zákazníky, leč v menším počtu, si stále získává.

Časté závady a problémy

Předčasně opotřebené pneumatiky: Dle zkušeností servisů se to týká zejména plášťů Dunlop SP Sport.

Vůle ve spojovacích tyčích: Při větším počtu najetých kilometrů.

Koroze karoserie: Asi největší bolest jinak vcelku spolehlivé Mazdy. Sice rezne ale asi méně než první řada 3 a 6. Setkáte se s ní zejména na podvozku.

Přibývání oleje v motoru: Platí pro motor 2.0 MZR-CD z důvodu regenerace filtru pevných částic.

Zanesený filtr pevných částic: Motor 2.0 MZR-CD. Když nepomůže vynucená regenerace diagnostikou, musíte jej vyměnit. Za starší funkční dáte patnáct až třicet15 až 30 000 korun, za nový citelně více.

Netěsné podložky pod vstřikovači Common-railu: Kdo by to byl řekl, že drobounký díl dokáže zcela zničit motor z důvodu nadměrné tvorby karbonu. Nikdy nepodceňujte.

Potkaný motor 2.0 MZR-CD: Při selhání rozvodů. Stává se, když někdo použije nekvalitní díly původem z Polska.

Opotřebované vstřikovače Common-railu: Jsou původem od Densa. Jeden vyjde na přibližně 7000 korun.

Tekoucí zadní tlumiče: Jediná opravdová bolest jinak odolného podvozku vozu. Zcela běžně po ujetí 100 000 km. A jedno zda koupíte tlumič u participujícího prodejce dílů Mazda či v druhovýrobě.

Občas vyšší spotřeba oleje: Zážehové motory MZR. A protože chybí snímač hladiny, doporučujeme pravidelně kontrolovat stav oleje na měrce.

Servisní rady

Zážehové motory mají rozvodový řetěz, který nemá stanovený interval výměny. U 2.0 MZR-CD je ozubený řemen, který by se měl měnit po ujetí 120.000 km nebo 72 měsících. Olej se má měnit po ujetí 20.000 km nebo po roce. U dieselu je ale dobré jej zkrátit na 10.000 km nebo rok. U zážehových motorů stačí ACEA A3 SAE 5W-30, u dieselu vzhledem ke standardnímu DPF výhradně ACEA C1, SAE 5W-30.

Spolupracujeme s TipCars.com
Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku Antimonopolní úřad zrušil zakázku pražského dopravního podniku

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr…

Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel Do Česka přichází řetězec Mama Shelter, bude provozovat Parkhotel

Na českém hotelovém trhu se koncem tohoto roku usadí nový…

Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností Na konec intervencí se zajistily dvě třetiny společností

Zhruba dvě třetiny firem v Česku jsou zajištěny proti…

Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu Veřejné zakázky stále cílí hlavně na nejnižší cenu

Podíl veřejných soutěží, ve kterých je hlavním kritériem…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Mazda 5: Škoda té koroze







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Mazda 5 letos bez náhrady skončí Mazda 5 letos bez náhrady skončí

Nyní už je to oficiální - Mazda nechystá pro kompaktní…

Mazda 5: Nástupce údajně nedostane Mazda 5: Nástupce údajně nedostane

Mazda 5 je po představení nové řady 2 a MX-5 jediným…

 



 
Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Tatra vyvine nový motor. Bude opět vzduchem chlazený?

Dnes 12:49

Nový agregát z kopřivnických dílen splní normu Euro 6. Bude mít osm nebo dvanáct válců.




Blesk.cz

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil anesteziolog, tvrdí policie

Pacienti dostávali „koktejl“ smrti. Sériově vraždil…

Před soudem ve Francii stanul anesteziolog podezřelý z úmyslné otravy minimálně sedmi pacientů. Policie ho viní…

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

 

iSport.cz

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly, vyhrála 91 % zápasů

Úžasná jízda Češky! Vondroušová sbírá tituly,…

Třicet čtyři odehraných zápasů, 31 výher, dva turnajové triumfy, dvě účasti v semifinále, téměř 91 procentní…

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté hvězdy k hipsterovi

Jak měnil image oslavenec Poborský (45)? Od vlasaté…

Všechno nejlepší! Karel Poborský dnes slaví pětačtyřicetiny jako jedna z největších postav v historii českého…

 

Reflex.cz

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám příšerně, dokáže mít sex jen s vlastní sestrou

Tom Hardy o seriálu Taboo: James se chová k ženám…

Britský herec Tom Hardy (39), známý třeba z předloňských multioscarových snímků Revenant Zmrtvýchvstání a Šílený…

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard a fabrik jen komická figurka

Marketingový expert Horák: Babiš by byl bez miliard…

Základem úspěchu Andreje Babiše je jeho podnikání, bez něj by mu image lidového politika byla k ničemu, říká…