3.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

 

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a s lepšími jízdními vlastnostmi. Taková byla druhá generace Mazdy 2 A jak ukazují léta, ani důsledné šetření každého kila nemusí být vykoupeno omezenou odolností a spolehlivostí.

Spolehlivá druhá generace Mazdy 2 rozhodně je. Dokonce možná více než její předchůdkyně. Tu si oblíbili zejména starší lidé, snad i z důvodu designu, který byl na poměry modelů Mazdy vyráběných v první dekádě třetího tisíciletí snad až příliš konzervativní. Hranatá a nezvykle vysoká karoserie připomínala spíše malé MPV než vůz segmentu B. Tomu však neodpovídala variabilita kabiny, která byla zcela konvenční. Naopak vysoký posaz s touto třídou plně korespondoval.

Jestliže první generace dvojky využívala kromě platformy také hnací ústrojí z Fordu Fiesta, vyráběného od roku 2002, druhé vydání jde mnohem více vlastní cestou. Platforma je sice stále sdílená s druhou nejmenší fordovou řadou, konkrétně tou, představenou v roce 2008, avšak třeba zážehové pohonné jednotky již nemají s těmi ve Fiestě nic společného.

Řetěz místo řemenu

Původní Mazdu 2 poháněly známé zážehové motory Zetec-Sigma, vyvinuté v devadesátých letech Fordem ve spolupráci s japonskou Yamahou. Ve druhé generaci dvojky jejich místo zaujaly čtyřválcové agregáty z vlastní produkce. Označení MZR je pouze obchodní a vlastně nic neříkající a znamená MaZda Responsive. Ve skutečnosti se jedná o motory řady Z. V Mazdě 2 existovaly sice ve dvou zdvihových objemech, avšak ve třech výkonech. Všem společné bylo kromě již zmíněného pohonu rozvodů řetězem také nepřímé vstřikování benzínu, dva vačkové hřídele v hlavě a 16 ventilů.

Video

Základem byl agregát o objem 1,3 litru označený ZJ a prodávaný ve dvou výkonových verzích. Po mechanické stránce jsou obě varianty shodné, takže odlišnost lze hledat zejména v programu řídicí jednotky motoru. Z pohledu momentové charakteristiky je rozdíl rovněž zanedbatelný. Snad jen pokles točivého momentu po překonání vrcholu 122 N.m v případě výkonnější verze (slabší nabízí o pouhý newtonmetr méně ve stejných otáčkách), dostupného ve 3500 otáčkách za minutu, je o špetku pozvolnější. Dokonce i odstupňování pětistupňové převodovky F35M-R je u obou verzí identické. Ale pozor! Zmíněná převodovka nemá zpátečku synchronizovanou. Z toho důvodu je její řazení občas obtížnější. Naproti tomu převody pro jízdu vpřed se řadí přesně a lehce. Díky poměrně vysokému kompresnímu poměru 10:1 je jednotka rovněž veskrze úsporná. Obě verze jsou vybaveny proměnným časováním sací strany rozvodu S-VT (Sequence Variable Timing). Jeho hlavním smyslem je navodit efekt takzvaného vnitřního EGR v režimu částečného zatížení, a to v rámci boje s emisemi oxidů dusíku.

Více kilowattů i „tvrdosti“

Druhým zážehovým agregátem, s nímž se lze pod kratičkou přední kapotou Mazdy2 setkat, je 1.5 MZR. Jeho označení je ZY, přičemž s menším pohonem 1,3 litru má shodný zdvih pístů 78,4 mm. Vrtání válců 78 je o 4 mm větší. Spíše než od třináctistovky je ale 1.5 odvozena od motoru 1.6 MZR (Z6), známého z větší Mazdy 3 první generace. S ním patnáctistovka sdílí vrtání 78 mm.

Výkon většího motoru dosahuje hodnoty 76 kW při 6000/min-1. Točivý moment vzrostl na 137 N.m, je ale dostupný při poněkud vyšších 4000 otáčkách za minutu. Lepší parametry na první pohled budí větší očekávaní. Zkušenost je ovšem trochu rozpačitá. Zatímco obě verze třináctistovky ochotně spolupracují už od nejnižších otáček, větší patnáctistovka je v dolním spektru stupnice otáčkoměru mdlá. Úplně stejně se chovala výše zmíněná 1.6 MZR v Mazdě 3. I to budiž důkazem, z jakého agregátu je 1.5 odvozena. Lépe než menší motor tak patnáctistovka jede pouze ve vysokých otáčkách. Je to o to pozoruhodnější, když uvážíme, že je vybavena složitější plnicí soustavou, využívající proměnné délky sacího potrubí. V nízkých otáčkách se uplatní dlouhá větev, v těch vysokých naopak krátká. Teorie dobrá, praxe ale bohužel horší.

Se čtyřválcem 1.5 MZR se také coby ojetinou setkáte spíše výjimečně. Když už, bude mít jistě lepší výbavu než běžné třináctistovky, neboť se s ní pojila také vrcholná lehce sportovní verze GTA. Slovo „sportovní“ ale berte s rezervou. O žádný „hot hatch“, ba ani „warm hatch“, nejde. Jakkoliv jízdní vlastnosti členství vozu v této elitní kategorii opravňují.

Motory 1.3 MZR a 1.5 MZR nepoužívají hydraulické vymezování ventilové vůle. Tomu se Mazda po nepříliš šťastných epizodách s jejich zanášením karbonem u motorů produkovaných v devadesátých letech úspěšně snaží vyhýbat. Kontrolu ventilové vůle předepisuje výrobce po ujetí 120 000 km. Přitom se možná trochu překvapivě využívá cvičené ucho zkušeného mechanika. Pokud ten usoudí, že je ventilový rozvod hlučný, vůli opětovně vymezí. To bohužel není nic jednoduchého, neboť klasické vymezovací podložky (takzvané kalibry) tyto čtyřválce nepoužívají. V případě vymezení se mění celá hrníčková zdvihátka. Přesto, pokud vám to servis nabídne, nechte tento úkon udělat. V opačném případě riskujete zničení vačkového hřídele (jeho příslušných palců), a to by pak bylo ještě mnohem dražší. A také občas zkontrolujte olej. Snímač hladiny, který by řidiče informoval o stavu náplně motorového maziva před každým startováním pohonné jednotky, Mazda 2 nemá.

Kdo potřebuje diesel?

Ač vznětové motory poslední dobou zažívají ze strany široké veřejnosti peklo, stále jsou motoristy žádané. Na rozdíl od zážehových motorů se na poli dieselů dvojka spoléhala na cizí výpomoc. Konkrétně od koncernu PSA, což platilo už u předchůdce. První dva roky výroby plnila tužby zájemců o diesel v dvojce malá 1.4 MZ-CD. U Mazdy ji označují Y4, avšak nejde o nic jiného než známou 1.4 HDI (DV4), jak mu říkají u PSA. Nabízí vysoce úsporný provoz, avšak na rozdíl od zážehových motorů vyžaduje výměnu rozvodů. Mazda uvádí rozumný interval 120 000 km nebo šest let. To koncern PSA je optimističtější a nebojí se zákazníkům tvrdit, že rozvody zvládnou 240 000 km nebo 10 let. V praxi je ale i tady mění po ujetí 150 až 160 000 km.

Motor je to veskrze spolehlivý, neboť si vystačí s pevným setrvačníkem, a samozřejmě se obejde bez filtru pevných částic. Setkáte se s ním však výjimečně. A popravdě řečeno i přes vcelku dobré reference ze strany uživatelů a servisů ani nemá smysl jej hledat, protože zážehové motory v Mazdě 2 jsou opravdu přesvědčivé. Za zdlouhavými starty vznětové jednotky obvykle stojí zanesený palivový filtr, který je však docela drahý, jelikož je tvořen poměrně rozměrným plastovým domečkem, jenž se mění vcelku. Nikoliv pouze jeho vložka. Ojediněle se objevuje vadné těsnění vstřikovačů common-rail značky Siemens. Pokud ucítíte v kabině zápach nafty, rozhodně to neignorujte. Pokud již nafta prolíná ve větším množství, může to vést v extrému až v propálení hlavy válců.

Přesto je trochu škoda, že motor 1.4 MZ-CD žil v dvojce tak krátce. V roce 2009 jej nahradila větší 1.6 MZ-CD ze stejné, tedy hliníkové řady DV. Takže opět PSA. První rok plnila 1.6 MZ-CD normu Euro4. Od roku 2010 v rámci modernizace vozu byla nahrazena výrazně přepracovanou variantou pro Euro5. Od té doby rotuje v hlavě válců pouze jeden vačkový hřídel a o výplach spalovacích prostorů se stará nezbytných osm ventilů. Spolehlivost této „šestnáctky“ je dost diskutabilní a nevyhýbají se jí ani fatální závady. A koneckonců, tento motor nikdy nefiguroval v nabídce tuzemského dovozce vozů Mazda.

Klepe a může i vrzat

Když opomeneme vznětovou 1.6 MZ-CD, která beztak hraje jen velice okrajovou roli na trhu, fatální závady se Mazdě 2 zatím vyhýbají. Kupující ojetiny tak bude řešit spíše drobnosti, většinou akustického charakteru. A to nejčastěji od podvozku. Pokud se odzadu ozývá klepání, bývají na vině tlumiče zadní nápravy. Ač je problém v jejich uložení, mění servisy Mazdy tlumiče celé, přičemž jeden vyjde na asi 2.600 Kč. Naopak vrzání ozývající se od zadní nápravy se řeší nikoliv výměnou příslušných komponentů, nýbrž pouhým promazáním, což je levné. Jistě i proto se s Mazdou 2 vyplatí jezdit do servisů, kde se na Mazdy specializují. Jinde se totiž může banální problém docela prodražit, neboť servis ve snaze závadu odstranit může zkoušet měnit kde co, aniž to pomůže. A když už nezaplatíte díly, tak minimálně diagnostickou práci mechanika.

Jak šel čas

2007: V létě představení vozu. Karoserie pětidveřový hatchback. Dvě verze masky chladiče podle výbavy. Klasická pro běžné varianty, odlišná pro vrcholnou GTA. Zážehové motory 1.3 MZR ve dvou výkonových verzích s 55 a 63 kW a 1.5 MZR s 76 kW. Větší motor alternativně se čtyřstupňovou samočinnou planetovou převodovkou Activematic. Dále vznětový motor 1.4 MZ-CD původem od koncernu PSA.

2008: V létě představení třídveřové karoserie. Motory beze změny.

2009: Motor 1.4 MZ-CD vypadává z nabídky. Místo něj nastupuje větší 1.6 MZ-CD o výkonu 66 kW stejné řady.

2010: Modernizace vozu. Nová přední maska. Nyní sjednocená pro všechny varianty. Lepší měkké plasty použité na palubní desku. Vtipná odkládací schránka před spolujezdcem nahrazena konvenční. Odlišné uspořádání integrovaného autorádia. Měkčí uložení zadní nápravy, jinak naladěné tlumiče pérování. Smyslem bylo nabídnout více komfortu při jízdě. Motor 1.6 MZ-CD výrazně přepracován. Nyní pouze s rozvodem OHC a 8 ventily, avšak splňuje emisní normu Euro5. Standardně filtr pevných částic, výkon zvýšen za 70 kW. To stejné platí pro zážehové motory, které se ovšem změnily minimálně.

2014: Zajímavá akční verze Takumi. Na konci roku ukončení produkce druhé generace, představení nástupce v souladu s technologií SkyActiv.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Druhá generace Mazdy 2, která byla na trh uvedena v roce 2007 na ženevském autosalonu, sklidila hned v následujícím roce úspěch v podobě výhry v prestižní anketě - byla vyhlášena světovým automobilem roku 2008. I přes velmi silnou konkurenci, která panuje v segmentu malých vozů, se celkové prodejní čísla tohoto úspěšného modelu dostaly za dobu její výroby až na dva a půl milionu prodaných vozů. Na velmi dobrých prodejních výsledcích se bezesporu podepsal i velmi atraktivní vzhled vozu, který působí velmi sportovním dojmem, jenž vynikne především u třídveřového provedení. Základní a nejrozšířenější motorizací, je benzínový čtyřválec 1,3 vyráběný ve výkonech 55 a 63 kW, který vozu poskytuje dostatečnou dynamiku. Pokud byste přesto zatoužili po výkonnější motorizaci, poohlédněte se po vozech s agregátem 1,5 l/76 kW, který je nejsilnějším benzínovým motorem dodávaným pro druhou generaci Mazdy 2. Poměrně zřídka narazíte v autobazarech na naftovou verzi, kterou z popředí zájmu vytlačily úsporné a výkonné benzínové motorizace. Zájemci o naftové provedení mohou zvolit motorizace 1,4 s výkonem 50 kW. Mimo standardní, pětistupňovou manuální převodovku, lze Mazdu pořídit i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou Activematic, Mezi hlavní konkurenty patří Ford Fiesta, Toyota Yaris a také Škoda Fabia. V autobazarech je Mazda 2 poměrně vyhledávaným vozem a i když se neřadí na první příčky prodejnosti ojetých vozů, zřídka kdy se z těchto vozů stává hůře prodejné zboží. V nárazových testech Euro NCAP získala v roce uvedení plný počet pěti hvězdiček za ochranu cestujících. Co se spolehlivosti týče, patří dvojka k velmi spolehlivým vozům. V žebříčku spolehlivosti ojetých vozů TÜV reportu se tento vůz umísťuje dlouhodobě na prvních příčkách. Ačkoli jsou základní výbavové stupně poměrně chudé, na trhu s ojetými vozy se ve většině případů setkáme s velmi slušně vybavenými vozy. Interiér působí moderním dojmem, včetně přehledné přístrojové desky a ovládacích prvků. Interiéru lze vytknout snad jen poměrně málo místa na výšku na zadních sedadlech. V roce 2010 prošla Mazda 2 faceliftem, který se týkal především exteriéru vozu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Liglass zatím odstoupení od smlouvy nedostal, nevylučuje arbitráž Liglass zatím odstoupení od smlouvy nedostal, nevylučuje arbitráž

Česká společnost Liglass Trading CZ (LTD CZ) nedostala…

Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu

Kopřivnická firma vyrobila za uplynulý rok přes 160 tisíc…

Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán a Venezuelu Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán a Venezuelu

Donald Trump dnes v Organizaci spojených národů ostře…

Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali

Pražští taxikáři nekontaktovali magistrát s žádostí o…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

Příští Mazda 2 odhalena na stránkách japonského časopisu Příští Mazda 2 odhalena na stránkách japonského časopisu

Vyrábět se sice začne zhruba za rok, jeden japonský…

 



 
VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

Dnes 16:56

Zveřejněný český konfigurátor Tiguanu Allspace zatím ukázal cenu jediného motoru, dvoulitrového turbodieselu se 110 kW, ve výbavovém stupni Highline.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z lesa, nemohl je ani pobrat a rozdal je sousedům

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z…

V šoku zůstal František Doležal, když se v neděli dopoledne vydal na houby do nedalekého lesa. Našel tam sedm…

 

iSport.cz

Extraligu čeká souboj bratrů. Do Jihlavy přichází Kubalík starší

Extraligu čeká souboj bratrů. Do Jihlavy přichází…

Nováček z Jihlavy hlásí zvučnou posilu do útoku! Hokejisty z Vysočiny vyztuží sedmadvacetiletý forvard Tomáš…

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…