3.12. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje

 

Menší a lehčí než předchůdce. Zato mnohem atraktivnější a s lepšími jízdními vlastnostmi. Taková byla druhá generace Mazdy 2 A jak ukazují léta, ani důsledné šetření každého kila nemusí být vykoupeno omezenou odolností a spolehlivostí.

Spolehlivá druhá generace Mazdy 2 rozhodně je. Dokonce možná více než její předchůdkyně. Tu si oblíbili zejména starší lidé, snad i z důvodu designu, který byl na poměry modelů Mazdy vyráběných v první dekádě třetího tisíciletí snad až příliš konzervativní. Hranatá a nezvykle vysoká karoserie připomínala spíše malé MPV než vůz segmentu B. Tomu však neodpovídala variabilita kabiny, která byla zcela konvenční. Naopak vysoký posaz s touto třídou plně korespondoval.

Jestliže první generace dvojky využívala kromě platformy také hnací ústrojí z Fordu Fiesta, vyráběného od roku 2002, druhé vydání jde mnohem více vlastní cestou. Platforma je sice stále sdílená s druhou nejmenší fordovou řadou, konkrétně tou, představenou v roce 2008, avšak třeba zážehové pohonné jednotky již nemají s těmi ve Fiestě nic společného.

Řetěz místo řemenu

Původní Mazdu 2 poháněly známé zážehové motory Zetec-Sigma, vyvinuté v devadesátých letech Fordem ve spolupráci s japonskou Yamahou. Ve druhé generaci dvojky jejich místo zaujaly čtyřválcové agregáty z vlastní produkce. Označení MZR je pouze obchodní a vlastně nic neříkající a znamená MaZda Responsive. Ve skutečnosti se jedná o motory řady Z. V Mazdě 2 existovaly sice ve dvou zdvihových objemech, avšak ve třech výkonech. Všem společné bylo kromě již zmíněného pohonu rozvodů řetězem také nepřímé vstřikování benzínu, dva vačkové hřídele v hlavě a 16 ventilů.

Video

Základem byl agregát o objem 1,3 litru označený ZJ a prodávaný ve dvou výkonových verzích. Po mechanické stránce jsou obě varianty shodné, takže odlišnost lze hledat zejména v programu řídicí jednotky motoru. Z pohledu momentové charakteristiky je rozdíl rovněž zanedbatelný. Snad jen pokles točivého momentu po překonání vrcholu 122 N.m v případě výkonnější verze (slabší nabízí o pouhý newtonmetr méně ve stejných otáčkách), dostupného ve 3500 otáčkách za minutu, je o špetku pozvolnější. Dokonce i odstupňování pětistupňové převodovky F35M-R je u obou verzí identické. Ale pozor! Zmíněná převodovka nemá zpátečku synchronizovanou. Z toho důvodu je její řazení občas obtížnější. Naproti tomu převody pro jízdu vpřed se řadí přesně a lehce. Díky poměrně vysokému kompresnímu poměru 10:1 je jednotka rovněž veskrze úsporná. Obě verze jsou vybaveny proměnným časováním sací strany rozvodu S-VT (Sequence Variable Timing). Jeho hlavním smyslem je navodit efekt takzvaného vnitřního EGR v režimu částečného zatížení, a to v rámci boje s emisemi oxidů dusíku.

Více kilowattů i „tvrdosti“

Druhým zážehovým agregátem, s nímž se lze pod kratičkou přední kapotou Mazdy2 setkat, je 1.5 MZR. Jeho označení je ZY, přičemž s menším pohonem 1,3 litru má shodný zdvih pístů 78,4 mm. Vrtání válců 78 je o 4 mm větší. Spíše než od třináctistovky je ale 1.5 odvozena od motoru 1.6 MZR (Z6), známého z větší Mazdy 3 první generace. S ním patnáctistovka sdílí vrtání 78 mm.

Výkon většího motoru dosahuje hodnoty 76 kW při 6000/min-1. Točivý moment vzrostl na 137 N.m, je ale dostupný při poněkud vyšších 4000 otáčkách za minutu. Lepší parametry na první pohled budí větší očekávaní. Zkušenost je ovšem trochu rozpačitá. Zatímco obě verze třináctistovky ochotně spolupracují už od nejnižších otáček, větší patnáctistovka je v dolním spektru stupnice otáčkoměru mdlá. Úplně stejně se chovala výše zmíněná 1.6 MZR v Mazdě 3. I to budiž důkazem, z jakého agregátu je 1.5 odvozena. Lépe než menší motor tak patnáctistovka jede pouze ve vysokých otáčkách. Je to o to pozoruhodnější, když uvážíme, že je vybavena složitější plnicí soustavou, využívající proměnné délky sacího potrubí. V nízkých otáčkách se uplatní dlouhá větev, v těch vysokých naopak krátká. Teorie dobrá, praxe ale bohužel horší.

Se čtyřválcem 1.5 MZR se také coby ojetinou setkáte spíše výjimečně. Když už, bude mít jistě lepší výbavu než běžné třináctistovky, neboť se s ní pojila také vrcholná lehce sportovní verze GTA. Slovo „sportovní“ ale berte s rezervou. O žádný „hot hatch“, ba ani „warm hatch“, nejde. Jakkoliv jízdní vlastnosti členství vozu v této elitní kategorii opravňují.

Motory 1.3 MZR a 1.5 MZR nepoužívají hydraulické vymezování ventilové vůle. Tomu se Mazda po nepříliš šťastných epizodách s jejich zanášením karbonem u motorů produkovaných v devadesátých letech úspěšně snaží vyhýbat. Kontrolu ventilové vůle předepisuje výrobce po ujetí 120 000 km. Přitom se možná trochu překvapivě využívá cvičené ucho zkušeného mechanika. Pokud ten usoudí, že je ventilový rozvod hlučný, vůli opětovně vymezí. To bohužel není nic jednoduchého, neboť klasické vymezovací podložky (takzvané kalibry) tyto čtyřválce nepoužívají. V případě vymezení se mění celá hrníčková zdvihátka. Přesto, pokud vám to servis nabídne, nechte tento úkon udělat. V opačném případě riskujete zničení vačkového hřídele (jeho příslušných palců), a to by pak bylo ještě mnohem dražší. A také občas zkontrolujte olej. Snímač hladiny, který by řidiče informoval o stavu náplně motorového maziva před každým startováním pohonné jednotky, Mazda 2 nemá.

Kdo potřebuje diesel?

Ač vznětové motory poslední dobou zažívají ze strany široké veřejnosti peklo, stále jsou motoristy žádané. Na rozdíl od zážehových motorů se na poli dieselů dvojka spoléhala na cizí výpomoc. Konkrétně od koncernu PSA, což platilo už u předchůdce. První dva roky výroby plnila tužby zájemců o diesel v dvojce malá 1.4 MZ-CD. U Mazdy ji označují Y4, avšak nejde o nic jiného než známou 1.4 HDI (DV4), jak mu říkají u PSA. Nabízí vysoce úsporný provoz, avšak na rozdíl od zážehových motorů vyžaduje výměnu rozvodů. Mazda uvádí rozumný interval 120 000 km nebo šest let. To koncern PSA je optimističtější a nebojí se zákazníkům tvrdit, že rozvody zvládnou 240 000 km nebo 10 let. V praxi je ale i tady mění po ujetí 150 až 160 000 km.

Motor je to veskrze spolehlivý, neboť si vystačí s pevným setrvačníkem, a samozřejmě se obejde bez filtru pevných částic. Setkáte se s ním však výjimečně. A popravdě řečeno i přes vcelku dobré reference ze strany uživatelů a servisů ani nemá smysl jej hledat, protože zážehové motory v Mazdě 2 jsou opravdu přesvědčivé. Za zdlouhavými starty vznětové jednotky obvykle stojí zanesený palivový filtr, který je však docela drahý, jelikož je tvořen poměrně rozměrným plastovým domečkem, jenž se mění vcelku. Nikoliv pouze jeho vložka. Ojediněle se objevuje vadné těsnění vstřikovačů common-rail značky Siemens. Pokud ucítíte v kabině zápach nafty, rozhodně to neignorujte. Pokud již nafta prolíná ve větším množství, může to vést v extrému až v propálení hlavy válců.

Přesto je trochu škoda, že motor 1.4 MZ-CD žil v dvojce tak krátce. V roce 2009 jej nahradila větší 1.6 MZ-CD ze stejné, tedy hliníkové řady DV. Takže opět PSA. První rok plnila 1.6 MZ-CD normu Euro4. Od roku 2010 v rámci modernizace vozu byla nahrazena výrazně přepracovanou variantou pro Euro5. Od té doby rotuje v hlavě válců pouze jeden vačkový hřídel a o výplach spalovacích prostorů se stará nezbytných osm ventilů. Spolehlivost této „šestnáctky“ je dost diskutabilní a nevyhýbají se jí ani fatální závady. A koneckonců, tento motor nikdy nefiguroval v nabídce tuzemského dovozce vozů Mazda.

Klepe a může i vrzat

Když opomeneme vznětovou 1.6 MZ-CD, která beztak hraje jen velice okrajovou roli na trhu, fatální závady se Mazdě 2 zatím vyhýbají. Kupující ojetiny tak bude řešit spíše drobnosti, většinou akustického charakteru. A to nejčastěji od podvozku. Pokud se odzadu ozývá klepání, bývají na vině tlumiče zadní nápravy. Ač je problém v jejich uložení, mění servisy Mazdy tlumiče celé, přičemž jeden vyjde na asi 2.600 Kč. Naopak vrzání ozývající se od zadní nápravy se řeší nikoliv výměnou příslušných komponentů, nýbrž pouhým promazáním, což je levné. Jistě i proto se s Mazdou 2 vyplatí jezdit do servisů, kde se na Mazdy specializují. Jinde se totiž může banální problém docela prodražit, neboť servis ve snaze závadu odstranit může zkoušet měnit kde co, aniž to pomůže. A když už nezaplatíte díly, tak minimálně diagnostickou práci mechanika.

Jak šel čas

2007: V létě představení vozu. Karoserie pětidveřový hatchback. Dvě verze masky chladiče podle výbavy. Klasická pro běžné varianty, odlišná pro vrcholnou GTA. Zážehové motory 1.3 MZR ve dvou výkonových verzích s 55 a 63 kW a 1.5 MZR s 76 kW. Větší motor alternativně se čtyřstupňovou samočinnou planetovou převodovkou Activematic. Dále vznětový motor 1.4 MZ-CD původem od koncernu PSA.

2008: V létě představení třídveřové karoserie. Motory beze změny.

2009: Motor 1.4 MZ-CD vypadává z nabídky. Místo něj nastupuje větší 1.6 MZ-CD o výkonu 66 kW stejné řady.

2010: Modernizace vozu. Nová přední maska. Nyní sjednocená pro všechny varianty. Lepší měkké plasty použité na palubní desku. Vtipná odkládací schránka před spolujezdcem nahrazena konvenční. Odlišné uspořádání integrovaného autorádia. Měkčí uložení zadní nápravy, jinak naladěné tlumiče pérování. Smyslem bylo nabídnout více komfortu při jízdě. Motor 1.6 MZ-CD výrazně přepracován. Nyní pouze s rozvodem OHC a 8 ventily, avšak splňuje emisní normu Euro5. Standardně filtr pevných částic, výkon zvýšen za 70 kW. To stejné platí pro zážehové motory, které se ovšem změnily minimálně.

2014: Zajímavá akční verze Takumi. Na konci roku ukončení produkce druhé generace, představení nástupce v souladu s technologií SkyActiv.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Druhá generace Mazdy 2, která byla na trh uvedena v roce 2007 na ženevském autosalonu, sklidila hned v následujícím roce úspěch v podobě výhry v prestižní anketě - byla vyhlášena světovým automobilem roku 2008. I přes velmi silnou konkurenci, která panuje v segmentu malých vozů, se celkové prodejní čísla tohoto úspěšného modelu dostaly za dobu její výroby až na dva a půl milionu prodaných vozů. Na velmi dobrých prodejních výsledcích se bezesporu podepsal i velmi atraktivní vzhled vozu, který působí velmi sportovním dojmem, jenž vynikne především u třídveřového provedení. Základní a nejrozšířenější motorizací, je benzínový čtyřválec 1,3 vyráběný ve výkonech 55 a 63 kW, který vozu poskytuje dostatečnou dynamiku. Pokud byste přesto zatoužili po výkonnější motorizaci, poohlédněte se po vozech s agregátem 1,5 l/76 kW, který je nejsilnějším benzínovým motorem dodávaným pro druhou generaci Mazdy 2. Poměrně zřídka narazíte v autobazarech na naftovou verzi, kterou z popředí zájmu vytlačily úsporné a výkonné benzínové motorizace. Zájemci o naftové provedení mohou zvolit motorizace 1,4 s výkonem 50 kW. Mimo standardní, pětistupňovou manuální převodovku, lze Mazdu pořídit i se čtyřstupňovou automatickou převodovkou Activematic, Mezi hlavní konkurenty patří Ford Fiesta, Toyota Yaris a také Škoda Fabia. V autobazarech je Mazda 2 poměrně vyhledávaným vozem a i když se neřadí na první příčky prodejnosti ojetých vozů, zřídka kdy se z těchto vozů stává hůře prodejné zboží. V nárazových testech Euro NCAP získala v roce uvedení plný počet pěti hvězdiček za ochranu cestujících. Co se spolehlivosti týče, patří dvojka k velmi spolehlivým vozům. V žebříčku spolehlivosti ojetých vozů TÜV reportu se tento vůz umísťuje dlouhodobě na prvních příčkách. Ačkoli jsou základní výbavové stupně poměrně chudé, na trhu s ojetými vozy se ve většině případů setkáme s velmi slušně vybavenými vozy. Interiér působí moderním dojmem, včetně přehledné přístrojové desky a ovládacích prvků. Interiéru lze vytknout snad jen poměrně málo místa na výšku na zadních sedadlech. V roce 2010 prošla Mazda 2 faceliftem, který se týkal především exteriéru vozu.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů Ve zpracování halal masa se točí téměř půl bilionu dolarů

Průmysl zpracování masa podle arabského práva má hodnotu…

Prázdné bankomaty, astronomické poplatky. Čtěte, jak kupovat bitcoin v době kryptománie Prázdné bankomaty, astronomické poplatky. Čtěte, jak kupovat bitcoin v době kryptománie

Českem se valí vlna zájmu o bitcoin, kdo by chtěl ale…

Evropu kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí radikálové Evropu kolonizují muslimové. Xenofobové ale nejsme, tvrdí radikálové

Odmítání současné podoby EU, varování před údajnou…

Lídrům protiimigračních stran se postavily stovky Pražanů Lídrům protiimigračních stran se postavily stovky Pražanů

Několik set lidí se odpoledne sešlo v pražských Roztylech…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Mazda2: Méně kil odolnost nesnižuje







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody Scénáristé The Grand Tour jsou geniální. Takto využili Hammondovy těžké nehody

První díl nové série The Grand Tour nasadil laťku vysoko.…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Mazda 2 Black a White: Stylové loučení Mazda 2 Black a White: Stylové loučení

Malá Mazda 2 současné generace se už pomalu odebírá na…

Příští Mazda 2 odhalena na stránkách japonského časopisu Příští Mazda 2 odhalena na stránkách japonského časopisu

Vyrábět se sice začne zhruba za rok, jeden japonský…

 



 
The Grand Tour má novou testovací jezdkyni. Kdo je Abbie Eaton?

Clarksona a spol. doplnila v The Grand Tour žena! Kdo je Abbie Eaton?

Dnes 18:59

Američan Mike Skinner strávil v The Grand Tour coby zkušební jezdec jen jednu sérii. Nahrazuje ho... žena.




Blesk.cz

Apple kupuje Shazam. Prý je to hotová věc

Apple kupuje Shazam. Prý je to hotová věc

Shazam je celosvětově nejznámější služba pro rozpoznávání hudby. Stačí aktivovat, aplikace si přes mikrofon…

Poprava v Jihlavě: Blanku (†71) zastřelil někdo z rodiny? Její auto v protisměru zcela rozstřílel

Poprava v Jihlavě: Blanku (†71) zastřelil někdo z…

Neuvěřitelná tragédie se stala v pátek v Jihlavě. Za bílého dne zde paní Blanku zastřelil kdosi z projíždějícího…

 

iSport.cz

Češi jdou na Švédy bez Kubalíka a zřejmě i Michálka. Chytat bude Furch

Češi jdou na Švédy bez Kubalíka a zřejmě i Michálka.…

PŘÍMO Z MOSKVY | Několik změn pro nedělní závěrečný zápas české hokejové reprezentace na ruském Channel One Cupu…

Chelsea se po výhře dotáhla na United. Čech vychytal 199. čisté konto

Chelsea se po výhře dotáhla na United. Čech vychytal…

Fotbalisté Chelsea porazili v 18. kole anglické ligy Southampton 1:0 a bodově se dotáhli na druhý Manchester…

 

Reflex.cz

Cromwell Stone: Mysteriózní modlitba ke gotickému bohu

Cromwell Stone: Mysteriózní modlitba ke gotickému bohu

K dlouhým zimním večerům už tak nějak patří gotické příběhy. Několik z nejslavnějších se ostatně zrodilo za…

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým kvótám. Odmítá je rakouský premiér Kurz

Česko má nového spojence v boji proti uprchlickým…

Naši jižní sousedé budou mít od pondělí novou koaliční vládu, kterou vytvoří ve volbách vítězná Rakouská lidová…