Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Ojetá Škoda Fabia RS (6Y): Naftový „hot-hatch“ po letech

Původní Fabia RS byla nejrychlejší verzí svého modelu a zároveň jedinou, která byla schopná pokořit rychlost 200 km/h. Skvělá dynamika a zároveň spotřeba působila na kupující jako magnet, takže úspěch na sebe nenechal dlouho čekat.
Zpět na článek
6. 11. 2015 08:46
6. 11. 2015 09:14
6. 11. 2015 09:31
6. 11. 2015 11:17
6. 11. 2015 11:22
6. 11. 2015 13:02
6. 11. 2015 13:26
6. 11. 2015 11:26
6. 11. 2015 13:01
6. 11. 2015 23:02
8. 11. 2015 17:31
6. 11. 2015 12:57
6. 11. 2015 09:03
6. 11. 2015 09:38
6. 11. 2015 09:50
6. 11. 2015 10:16
6. 11. 2015 10:24
6. 11. 2015 12:09
6. 11. 2015 12:31
7. 11. 2015 17:37
6. 11. 2015 19:04
6. 11. 2015 15:29
6. 11. 2015 09:38
6. 11. 2015 10:29
6. 11. 2015 10:34
6. 11. 2015 10:42
6. 11. 2015 11:25
6. 11. 2015 12:32
6. 11. 2015 12:07
6. 11. 2015 12:35
6. 11. 2015 13:47
6. 11. 2015 14:20
6. 11. 2015 12:35
6. 11. 2015 10:53
6. 11. 2015 18:22
6. 11. 2015 18:31
6. 11. 2015 19:00
6. 11. 2015 21:01
9. 11. 2015 09:36
6. 11. 2015 21:00
6. 11. 2015 21:30
6. 11. 2015 13:38
6. 11. 2015 13:54
6. 11. 2015 17:40
7. 11. 2015 00:12
7. 11. 2015 01:18
6. 11. 2015 19:43
6. 11. 2015 22:19
8. 11. 2015 22:11
6. 11. 2015 15:56
7. 11. 2015 00:27
7. 11. 2015 01:02
7. 11. 2015 01:18
9. 11. 2015 08:00
7. 11. 2015 01:21
7. 11. 2015 09:47
7. 11. 2015 10:31
7. 11. 2015 19:36
7. 11. 2015 21:35
13. 11. 2015 06:51
13. 11. 2015 09:18
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 08:46
Text
Úvod
V době uvedení stál vůz 495 000 Kč, což nebylo mnoho vzhledem k tomu, co nabízel. A jak se ukázalo, byly to dobře investované peníze. I coby ojetina je totiž tento vůz stále docela drahý.

Spojit sportovní verzi modelu a úsporný vznětový motor dlouho nebylo možné. Chyběly totiž opravdu výkonné diesely, které by tuto kombinaci ospravedlnily. Změny nastaly až ve druhé polovině devadesátých let. Prvenství ve spojení dieselu se sportovní verzí hatchbacku patří Peugeotu, konkrétně 306 XS 1.9 TD, později 2.0 HDi. S výkonem 66 kW však dynamickou špičkou vznětová motorizace v 306 zdaleka nebyla. To Škoda pojala dieselový rychlý hatchback ve větším stylu. S výkonem 96 kW šlo o široko daleko nejrychlejší verzi modelu. Jaká je Fabia RS teď, po letech?

Nejrychlejší první Fabia si svoji premiéru odbyla na jarním autosalonu v Ženevě v roce 2003. Šlo o druhý takto pojmenovaný model značky, když prvním byla původní Octavia RS se zážehovým motorem 1.8 20V Turbo. Vzhledem k tomu, že se původní Fabia vyráběla od roku 1999, dal si výrobce se sportovní verzí docela načas. To samé bohužel platilo po představení. Premiéru si sice odbyl v březnu, avšak do testu našeho webu byl vůz zapůjčen až v chladných podzimních měsících. Kromě spojení skvělých jízdních výkonů s takřka bezpříkladnou úsporností byla silnou stránkou vozu také nezvykle bohatá výbava. Zatímco fešná anatomická sedadla byla tak nějak očekávatelná, xenonové světlomety coby položka standardní výbavy vyrazila dech snad všem konkurentům. A samozřejmě i potenciálním kupcům. Dnes, kdy je povinné celodenní svícení, však mohou xenony představovat trochu komplikaci. Je jasné, že stálé svícení jejich životnost zkracuje. Pokud byste se rozhodli světlomety vyměnit za nové, připravte si tučných 21 199 Kč. A to není u ojetiny za 100 000 Kč zrovna výdaj, který by chtěl kdokoliv dobrovolně podstoupit. Světlomety, konkrétně jejich čočky, je však možné odborně repasovat, a to za přibližně 2000 Kč.

Odolné auto
Fabia první generace je obecně považována za zdařilý vůz a historie ukazuje, že je schopná absolvovat i vysoký kilometrový proběh, tedy za předpokladu nešizené údržby. Obrovskou předností je ochrana proti korozi. V tom je o poznání lepší než třeba konkurenční Peugeot 206 (navzdory pověsti, která jej předchází). Největším kladem RS je ovšem kombinace opravdu úderného zátahu a vynikající spotřeby paliva. V tom je tento vůz prostě nedostižný. Nevýhodou pramenící ze stále neutuchající obliby jsou vysoké ceny ojetin. I hodně ojetá auta z prvních let výroby dnes stále stojí přes 100 000 korun. Další předností je tak bezpříkladně nízká ztráta hodnoty, srovnatelná jen s minimem aut pro běžného uživatele.

Jak šel čas
1999: Premiéra Škody Fabia Mk1. První koncernový vůz na nové platformě.
2003: V Ženevě představení varianty RS. Vznětový motor 1.9 TDI-PD (ASZ), odlišný přední nárazník přinesl nárůst délky o 40 mm v porovnání s výchozí Fabií. V Anglii se vůz jmenuje „vRS“. Dvě verze předovek lišících se vybranými převody.
2004: Příchod motoru splňujícího přísnější emisní normu Euro4 (označení BLT). V nabídce pouze převodovka s lehčími (kratšími) převody.
2005: Modernizace vozu. Kosmetické změny na karoserii i v kabině.
2007: Ukončení produkce první generace vozu. Příchod nové generace.
2010: Představení Fabie RS na bázi druhé generace, tentokrát s motorem 1.4 TSI twincharger a samočinnou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Názor odborníka
Jindřich Šilhánek, manažer vzdělávání Auto ESA
Model Fabia RS I. generace je vůz s vysokou likviditou, již jako nový zaznamenal úspěchy, na který druhá generace nenavázala. Kombinace nízké spotřeby (s šetrným jízdním režimem se v praxi dlouhodobě klienti dostávají na hodnotu kolem 5 l/100 km) a silného motoru v odolném zpracování s levnými a dostupnými náhradními díly a manuální šestistupňovou převodovkou je pro mnoho našinců nejen pocitovou volbou, ale také volbou ekonomickou. Pěkný a udržovaný kus se prodává rychle a klienti jsou ochotni připlatit za nadprůměrný stav. Vůz má i své slabé stránky, například sedačky, které jsou sice ergonomicky sportovní, ale trhají se, špiní a jejich odolnost v porovnání s těmi standardními je nižší. Dále i oblíbenost u zlodějů, která je vyšší než u standardních zážehových motorizací, nepotěší majitele výtečné Škodovky. Xenonové světlomety u vozů s vyšším nájezdem mívají slábnoucí svítivost, jinak výtečnou antikorozní ochranu může výjimečně pokazit koroze ve spodní části předních blatníků, jedná se o velice exponované místo, kde se udržuje voda a nečistoty. Jinak mohu s klidným svědomím konstatovat, že se jedná o vůz, který plošně netrápí žádné závažné závady. Pokud vůz neprodělal havárii většího rozsahu, mohu Fabii RS I. generace doporučit.

Bez lisu se neobejdete
Sportovní verze hatchbacků si obyčejně nevystačí pouze s výkonným motorem. Aby jezdily odpovídajícím způsobem, potřebují zároveň nabízeným parametrům a sportovní jízdě přizpůsobený podvozek. Někdy jsou změny výraznější (Renault Clio R. S. předchozí generace), jindy se ladí pouze dílčí části šasi. Fabia RS spadá do druhé jmenované kategorie.

Její podvozek je tak na první pohled shodný s jakoukoliv Fabií, klidně i s nejslabším tříválcem HTP. I to dokazuje, jak byl podvozek tohoto vozu v době uvedení naddimenzován. Shodnými díly máme na mysli třeba spodní příčná ramena přední nápravy modifikovaného McPhersonu. V originále vyjde jedno na 2880 Kč. K tomu je ovšem třeba přičíst ještě spodní čep za 1192 Kč. Přední uložení ramene Škoda samostatně nedodává. Druhovýroba je trochu moudřejší, takže tady je k mání za přibližně 300 Kč.

Zajímavé je to se zadním uložením. To totiž není součástí ramene, nýbrž takzvané konzoly. Jde o hliníkové nástavce přišroubované k nápravnici z obou stran. Silentblok lze u participujících prodejců Škody objednat samostatně, nebo vcelku s konzolou. Nezávislí specialisté na díly vozů Škoda nabízejí konzolu včetně uložení za přibližně 1500 Kč. To ale jen za předpokladu, že máte běžnou Fabii, třeba s motorem 1.4 16V.

Motorizace 1.9 TDI, tedy včetně RS a také 1.4 TDI, mají tento silentblok odlišný. Jeho cena je včetně konzole zhruba dvojnásobná, přibližně 3600 Kč. A to stejné se týká také Škody Roomster s uvedenými motory, samozřejmě pouze rané verze s přední nápravou z původní Fabie.

Je to právě zadní silentblok uložení ramene, který nevyniká přílišnou životností. Je složitě tvarovaný, přičemž jeho poškození lze poznat podle prasknutí svislic, jimž mechanici říkají „stojny“. K vylisování silentbloku z konzole přímo na autě používají autorizované servisy speciální přípravek. Jde to však i bez něj, jen musíte být šikovní.

Netuhne vám volant
S příchodem první generace Fabie dorazil také v té době ještě nepříliš rozšířený posilovač řízení, využívající kromě obvyklé hydrauliky také elektriku. Takzvaný elektrohydraulický systém sice už před tím používaly vozy Peugeot 106 Mk2 či Citroën Saxo, avšak ve Fabii se objevila jeho vyspělejší verze pocházející od firmy TRW (obdobný měl také Opel Astra G). U zmíněných francouzských vozů se čerpadlo servořízení točilo stále, jakmile se rozběhnul motor. U Fabie naproti tomu pumpa rotovala pouze malými otáčkami, aby je rychle zvýšila, jakmile řidič pohnul volantem. Systém je tady totiž vybaven snímačem jeho natočení. Asi bychom to ani nezmiňovali, kdyby nebyl zdrojem potíží. Průvodním jevem jsou výpadky posilového účinku. Zprvu pouze občasné, později ale stále častěji se opakující. V rozvinutém stádiu to může být až nebezpečné. Stačí okamžik, kdy se potřebujete rychle vyhnout překážce, a v tu chvíli řízení ztuhne. Zkraje lidé měnili kde co, včetně kompletního hydromotoru (čerpadla) posilovače. Ten dnes stojí přes 16 000 Kč. Přitom příčina problému vězela ve zmíněném snímači natočení volantu, který pořídíte za mnohem příznivějších 2300 Kč. Zmíněný snímač byl v souvislosti s řízení TRW v roce 2003 modifikován. Následující rok dostala Fabia řízení od konkurenční firmy Koyo, které již funguje většinou spolehlivě.
S řízením Fabie souvisí ještě jeden rébus. Pokud jde ztuha (avšak plynule bez výpadků) a volant se na střed vrací pomalu, bývají na vině zarezlá axiální ložiska vzpěr McPherson. To se většinou potvrdí, pokud se při otáčení volantem navíc z předních podběhů ozývají praskavé zvuky. Za opravnou sadu horního uložení tlumičů zaplatíte v druhovýrobě přibližně 1300 Kč. Plus práce. Doporučujeme s opravou moc neotálet, neboť zarezlé uložení dost namáhá vinuté pružiny, které mohou v extrémním dokonce prasknout.

Pískající turbo není vlastností
Jak jistě víte, Fabii RS poháněl po celou dobu jejího života jediný motor a tím byla známá 1.9 TDI-PD. Již méně se ví, že existovala ve dvou verzích v závislosti na emisní normě. Starší verze splňující normu Euro3 je označená ASZ, novější pro Euro4 pak BLT. Původní motor byl do RS převzat prakticky beze změny z Octavie I, a to včetně převodovky (viz dále). Verze pro Euro4 používá například odlišné ovládání dieselové škrticí klapky, které je elektromotorické namísto podtlakového. Dále se obě verze liší systémem recirkulace výfukových plynů. Varianta ASZ si vystačí s jednoduchým EGR bez chladiče výfukových plynů. Navíc jeho klaka je ovládána podtlakově dle pokynů solenoidového ventilu. U motoru BLT je použit chladič systému EGR a jeho klapku ovládá servomotor. V souvislosti s motorem 1.9 TDI-PD se často zmiňují opotřebovaná ložiska turbodmychadla. Ta jdou často na vrub přehnaně dlouhým servisním intervalům. Pokud vozidlo jezdilo ve variabilním servisním intervalu (tedy dle ukazatele), mohl si motor o výměnu oleje říci klidně až po ujetí 30 000 km. Tato auta poznáte podle kódu QGO/QG2 na datovém štítku v prostoru rezervy. To stejné je pak v garanční knížce na vnitřní straně obálky. To ale znamená, že vůz byl takto nastaven jako nový. V průběhu života mohl být jeho systém servisních intervalů přeprogramován na pevný interval (QG1) po ujetí 15 000 km nebo po jednom roce. My v každém případě doporučujeme u ojetých Fabií RS jezdit v posledně jmenovaném intervalu.

Závad turbodmychadel je samozřejmě více. Pískání v otáčkách bývá způsobeno nevyváženou hmotou jeho rotoru. U prvních 1.9 TDI-PD se to občas stávalo, v případě Fabie RS ale téměř výhradně z důvodu nepoužití originálního sacího filtru. Pokud ten ve filtrboxu hůře těsní, zvyšuje se riziko pronikání pevných částic kolem něj do turbodmychadla. Výsledkem může být v extrému třeba ulomená lopatka dmychadla.

Krátká a dlouhá
O motor Fabie RS se její nadšení uživatelé většinou docela starají. Horší to je s převodovkou. Přitom ta pod nápory newtonmetrů motoru docela trpí. Fabia RS byla v době příchodu jedním z mála aut svého segmentu s šestistupňovou manuální převodovkou. Jde o typ MQ 350-0A8, přičemž alternativu, třeba v podobě klasického automatu, Škoda nenabízela. Aby převodovka vydržela, doporučují zkušení servisáci měnit její olej nejpozději po ujetí 150 000 km. To však dnes má snad každé RS dávno za sebou. Výrobce sice výměnu oleje v převodovce nikterak nepředepisuje, nicméně obecně žádný olej není celoživotní. Důvodem je fakt, že na sebe váže vodu a tím se znehodnocuje.
Do roku 2004 navíc byly nabízeny v RS dvě převodovky lišící se převody. Ta s delšími má označení FSM, s kratšími HDS. Ojediněle se lze ještě setkat s označením převodovky FJV, která vyniká taktéž lehčím zpřevodováním. Od uvedeného data byla v nabídce již jen skříň s lehčími převody. První tři kvalty mají převodovky stejné, zbylé se liší, stejně jako koncové převody, které jsou tady vzhledem k tříhřídelové konstrukci dva. Jeden pro jedničku až čtyřku, druhý pro zbytek. Fabia RS je také jedinou verzí své modelové řady, která využívá dvouhmotový setrvačník. Důvodem je právě převodovka MQ350. V druhovýrobě jej seženete za vcelku příznivých 12 000 Kč.

Motory
1.9 TDI-PD/96 kW: V případě Fabie RS je volba motoru jednoduchá. Byl pouze jeden. Do roku 2004 ale máte na výběr převodovku. Pokud plánujete s vozem jezdit delší vzdálenosti, volte tu s těžšími převody FSM. Jakou převodovku má váš, vůz poznáte z data štítku v prostoru rezervního kola. Od roku 2004 již výběr nemáte.

Zdroj: Škoda Auto

Servisní rady
Fabia RS může jezdit ve dvou servisních intervalech – variabilním, tedy tzv. longlife označeným kódem QGO/QG2, při němž si vůz sám řekne, kdy potřebuje servis, včetně výměny oleje. Alternativou je pevný servisní interval QG1, kdy se olej mění po ujetí 15 000 km nebo po jednom roce. Druhý jmenovaný doporučujeme. V opačném případě hrozí obroušení vačkových palců a zdvihátek ventilů. Olej musí splňovat specifikaci VW 505 01, SAE 0W-30 nebo 5W-30. Rozvody měňte po ujetí 120 000 km nebo po šesti letech. Nezapomeňte při tom na vodní pumpu.
Závady a problémy
Vůle v uložení ramen přední nápravy: Trpí zejména to zadní nalisované do konzole. Dále táhla stabilizátoru, která jsou levná a snadno vyměnitelná.

Zatuhlé brzdiče zadních brzd: Parkovací brzda tady působí na brzdové třmeny, které rády zatuhávají. Někteří se je snaží rozhýbat, což ale obyčejně nepomůže, takže musíte koupit nové. Nebo najít někoho, kdo je dokáže repasovat. Při zatuhlých zadních brzdičích neprojdete na STK.

Vysvícené xenonové světlomety (někdy jen výbojka): Těm se ve Fabii RS nevyhnete. Jejich čočku lze repasovat. Krátkodobé výpadky posilovače řízení: Systém TRW, tedy do roku 2004. Obvykle je na vině vadný snímače natočení volantu. Stojí 2300 Kč.

Ztuha jdoucí a pomalu se vracející volant: Na vině jsou zarezlá axiální ložiska uložení vzpěr McPherson. Prozrazuje to také praskavý zvuk při otáčení volantem. V extrému může dojít až k prasknutí pružiny.

Cukání motoru v tahu: Na vině bývá poškozená elektroinstalace vstřikovacích jednotek PD v hlavě válců. Výměna svazku vyjde na přibližně 3000 Kč.

Netěsná hydraulická zdvihátka ventilů a opotřebované palce vačkového hřídele: Projevuje se zdlouhavými teplými starty, leč ty mohou mít příčinu i jinde (například slabý startér). Vačkový hřídel vyjde na zhruba 15 000 Kč.

Závady turbodmychadla: Opotřebovaná ložiska a tedy zvýšená spotřeba oleje, případně hluk z důvodu průniku cizích předmětů do jeho dmychadlového kola. Na vině je většinou použití nevhodného sacího filtru.

Hlučný dvouhmotový setrvačník: Fabia RS je jedinou verzí, která jej používala. V druhovýrobě lze koupit za asi 12 000 Kč.

Test
Škoda Fabia RS 1.9 TDI PD, rok výroby 2003, stav tachometru 167 000 km, cena 125 000 Kč a rok výroby 2005, stav tachometru 469 078 km, cenu majitel neprozradil Měli jsme možnost vyzkoušet hned dva vozy Škoda Fabia RS. Jeden z roku 2003, druhý pak o dva roky mladší. Prvně uvedený (v černé barvě) byl zapůjčen z Auto ESA, přičemž dle tachometru ujel 167 000 km. Druhý, ač o dva roky mladší, až do dnešních dnů najel nevídaných 469 078 km.

Přirozeně mnohem více jsme najeli se starším autem. Jak tedy vypadá RS po dvanáctileté službě? První dojem je mimořádně příznivý. Už jen zásluhou originálních slitinových šestnáctipalcových kol. Otevřením dveří nadšení nemizí, pouze mírně ochabuje. Skvělá sedadla jsou už na několika místech lehce špinavá. Vzhledem ke světlému čalounění není divu.

Motor startuje rychle, a to jak zahřátý, tak i po několikadenním stání venku. Zásluhou elektrického přihřívače chladicí kapaliny se nečekaně rychle dostával na provozní teplotu, což jsme samozřejmě velice ocenili. Zkoušený vůz měl navíc příplatkové vyhřívání předních sedadel. Topný výkon lze regulovat v pěti úrovních, přičemž už ten čtvrtý udělal ze sedadla po krátké době horkou pec. Originální audio ale nabízelo jen průměrnou úroveň kvality reprodukce.

Na ojetém voze jsme ale nalezli i některé nedostatky. Šlo zejména o citelné vůle v podvozku. Překvapivě výše popisovaná zadní uložení ramen nejevila známky poškození. Dokonce i táhla stabilizátoru byla pevná. Odhalili jsme ale vůli v čepu levého kola.

Dále vůz vykazoval typickou závadu, a sice ztuha jdoucí řízení, jehož volant se jen neochotně vracel na střed. A také bylo slyšet při jízdě v rejdu specifický praskavý zvuk od podběhů, neklamný to důkaz zarezlých ložisek uložení vzpěr McPherson.

Kromě toho bude muset budoucí majitel vyřešit kolísání napětí v palubní síti. Při otáčení volantem a současně ventilátorem topení zapnutým na vyšší rychlost docházelo k samovolnému snižování jeho otáček. Zároveň blikalo podsvícení ovladačů či přístrojového štítu. Na vině bude s největší pravděpodobností unavený alternátor, který již nedával požadovaný proud do akumulátoru. Lze jej však repasovat, což vyjde levněji než nový

Velmi nás ale zajímala také červený kousek. Důvode je jasný - značný kilometrový proběh. Vůz však fungoval naprosto excelentně. Že se o něj jeho původní majitel staral, dokazovala do posledního okamžiku vyplněná garanční knížka. Vzhledem k nájezdu potřeboval dvě! Že má vůz tolik najeto, prozrazovala navenek pouze přední část, výrazně osekaná od kamínků a prachu. Jinak nic. Ani sedadla nebyla prosezená. Řazení šlo lehce a také při jízdě na pověstné pražské dlažbě bylo uvnitř ticho. Vůz byl v tak dobrém stavu, že bychom si jej snad i koupili. Pouze v plném rejdu se ozývalo cvakání homokinetického kloubu…

Jak lze s Fabií RS najet takové množství kilometrů nám nejlépe poví její původní majitel, jímž byl pan Hynek z Plzně:

„Moje první dva vozy byly třílitrové benzínové šestiválce. Razantní zvýšení cen pohonných hmot po hurikánu Katrina v létě 2005 bylo impulzem pro změnu. V následujících letech mě čekalo více než 200 km denně při dojíždění za prací. S ohledem na plánovaných 60 000 km ročně padla volba na dieselovou Fabii RS. I ona byla schopna bezproblémové akcelerace za jakýchkoliv běžných podmínek na našich silnicích, třeba i dálnici v prudkém kopci při sto třiceti kilometrové rychlosti. A poskytovala mi dvě nezbytnosti: klimatizaci a tempomat. Během následujících skoro deseti let byla všude, kde bylo potřeba. Od Tater přes Berlín, podívala se i do Paříže. Došlo vlastně jen na jednu horkou chvilku. Někdy kolem 240 000 najetých kilometrů odešlo turbodmychadlo právě při naprosto přesně vypočítaném (s ohledem na sílu RS) předjíždění traktoru. Po dalších 200 000 najetých kilometrech odešlo turbo znovu, ale již bez dramatické situace. Za celých 469 000 kilometrů došlo na voze k pouhým třem závadám. Jde o to, že při pravidelných předepsaných servisních prohlídkách je měřena baterie na kapacitu, ale není nastaven limit na její „stáří“. Pokud jezdí automobil, tak jako můj, denně 200km po dálnici a baterii tak neustále kvalitně dobíjí, není problém, aby ta prošla testem kapacity i po sedmi letech. Navíc je-li vůz garážován a nevystavován mrazu. Pak stačí vyjet jednou na hory, stát pět dnů na mrazu a vnitřek akumulátoru se rozsype.

Ještě chci zmínit dvě věci. Na zadních sedadlech Fabie RS se dle mého názoru opravdu nedá cestovat na větší vzdálenosti, tak nepohodlnou „lavici“ jsem jinde neviděl. A sériové reproduktory hrají v kombinaci s neoriginálním audiem Pioneer (originální „nevyjímatelné“ se líbilo zlodějům) naprosto skvěle. Řekl bych lépe, než jaký zvuk nabízelo o deset let novější audio Bolero v mé Octavii III.
Rozbalit vlákno
12
6. 11. 2015 11:17
Re: Text
Udelal jsem na to extension do Chrome

[odkaz]

a script pro Firefox

[odkaz]
Avatar - AUDIRS6
6. 11. 2015 11:22
Re: Text
veduci, vsetka cest, len odkazy treba davat bez "s", teda len http://
Takze pre Firefox:
[odkaz]

a pre Chrome:
[odkaz]

Edit: Vidim, ze uz ste zeditovali... ;-)

Pre pana sefredaktora:
Neviem ci teda mame brat kapitoly ako definitivum, pokial ano, je to smutne.
Vdaka tomuto sikovnemu clovekovi ale mate odo mna o 1 klik viac. Kedze vdaka jeho softiku si mozem pozriet clanok tak, ako som bol na neho zvyknuty, plus ak si pozriem aj nejake to video, tak mate dalsi "reklamny klik". Inac by som si pockal na text tu - v diskusii.

Kapitolove klikanie ale nadalej rezolutne odmietam. Takze budem rad, pokial mi nebudete hdzat polena pod nohy a uspokojite sa s mojim 1 klikom miesto 4-X.... :-!
Dakujem.
PS: Vsetka cest, ze miesto pozyvania na pivo ste zacali reagovat ! >:-[] :yes:
Avatar - Ji/Ri
6. 11. 2015 13:02
Re: Text
.... a ty furt nemudruj mudrlant jeden >:D >:D ;-) :yes:
Avatar - AUDIRS6
6. 11. 2015 13:26
Re: Text
to "s" - tam predtym mal. ;-)
A ostatne... >:-[]
Avatar - Ji/Ri
6. 11. 2015 13:01
Re: Text
Skvělá hlavička! Děkuji ;-) :yes:
Avatar - Floyd
6. 11. 2015 23:02
Re: Text
Skvělá práce, funguje to :yes: Seš borec :yes:
6. 11. 2015 09:00
Respekt, prestiž a nadčasovost
To jsou vlastnosti, které Fabiu proslavily. Nicméně hlavní přednost byl diesel pod kapotou. Nebál bych se jí označit, jak správně autor nazval hot-hatch, i bez těch uvozovek. Ideální by bylo udělat takovou verzi s vyšší světlou výškou, nějaký crossover, samozřejmě se zachováním klasické ručky a dieselu.
Rozbalit vlákno
10
Avatar - 3_diamanty
6. 11. 2015 09:08
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
prva fabia bola podla mna aj krajsia a vydarenejsia ako vtedajsie polo ..... mala aj zhodnu plosinu .... na tu dobu to bola parada.... a razom bola skoda vo vsetkom uz na urovni vw da sa povedat ze vtedy medzi polom a fabiou nebol ziadny rozdiel ( aj palubovka bola rovnako uz makcena ako u vw, vtedajsia fabia mala kvalitu a bola aj prevedenim interieru na urovni pola ) ... az potom druha fabia uz musela padnut na kolena... pred vw ... ktory si uvedomil az prilis velku konkurenciu cihajucu priamo z vlastnych radov ..a dnesna fabia... uz tiez na nove polo ktore pride uz coskoro stihat zdaleka nebude.. vsadim sa
Avatar - Aoyagi
6. 11. 2015 10:08
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Prestiž? Prosím?
6. 11. 2015 10:50
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Ano prestiž, dáš 2 pruhy na kapotu, tygří potahy a máš to.
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 10:59
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Na vesnici si pak king >:D Někdy je smutné, jak tyto zajímavé vozy končí :/
Avatar - Uživatel_5340709
6. 11. 2015 11:13
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Kde bydlíš? :-) ;-)
6. 11. 2015 11:20
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Moravskoslezský kraj
Avatar - Uživatel_5340709
6. 11. 2015 11:38
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Bruntál?
6. 11. 2015 11:53
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Ne, poblíž F-M, jinak lidi z okolí Karvinska, atd. nejsou špatní, celkově tu žijí dobří lidé, i když jsou uzavřenější.
Avatar - Uživatel_5340709
6. 11. 2015 12:23
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Taky pocházím ze sev. Moravy. ;-)
Avatar - Aoyagi
6. 11. 2015 11:21
Re: Respekt, prestiž a nadčasovost
Tak to jo. Ještě chlupatý obal na volant a ve výfuku :-)
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 09:03
Dobré auto
Fabie RS byla průkopníkem, snem vesnických tunerů, co rádi lepí znáčky RS, křídla a ladí tlak na čtvrtém válci u své Fabie HTP, ale i žen, které ještě netušily, že je to "jen Škodovka" a nejsou dost šikovné, aby se podívali do prémiových vod... >:D

RSo jsem neprijížděl, ale jezdil jsem stokoňovým TDI ve Fabii I. generace, což i tak byl velmi svižný motor na auto jako Fabie a mnozí se dnes diví, co to auto dokáže. Největší nevýhodu jsem videl v zatáčkách, na rovině či dálnici auto jezdí nadprůměrné v poměru své třídy a roku výroby, ale v zatáčkách těžké TDI vepředu dává řidiči vědět, že existují zákony fyziky. Další problém byla vysoká hlučnost v kabině při jízdě nad 130 km/h, nejen motor, ale i hluk větru a podobně... Naopak každý, kdo srovnal staré Fabie v lepší výbavě s novými koncernovými vozy B segmentu musí uznat naprosto špičkové zpracování a materiály v interiéru (samozřejmě na daný segment mainstreamu), to byla obrovská síla Fabií :-)

P.s. To je ale divné, že auto z ESA co má "jen 167 tisíc km" po 12ti letech provozu není vše OK :D:D To je mi záhada :D:D

P.P.S Největším nedostatkem Fabie RS I. generace je to, že se nedělala v kombiku !
Rozbalit vlákno
25
Avatar - 3_diamanty
6. 11. 2015 09:14
Re: Dobré auto
podla mna keby bola vtedajsia fabia RSka s nejakym 1,8T 110kw bola by to zaujimavejsia volba.... a mozno by ich aj jazdilo viacej... predsa len v tych rokoch moc dizlove sportove auta este u nikoho nenachadzali pochopenie.... aj ked u mna nenachadzaju dodnes... kombik na sportove auto nema cenu riesit.... fabii RS chybal solidny benzin a nie kombik .. pritom v tych casoch mali v koncerne vydareny 1,8T hned v niekolkych vykonoch .... skoda ze ho nesupli do fabie RS... doslova sa tam pytal tento kusok... co uz...
Avatar - Emel
6. 11. 2015 09:38
Re: Dobré auto
Beru naftu v Octavii RS TDI, to je prostě lepší služebák na lítání po dálnicích za šest a půl. Ve Fabii RS mi nafta už moc smysl nedávala a nedává.
Avatar - 3_diamanty
6. 11. 2015 09:45
Re: Dobré auto
presne tak.... obludny tazkotonazny dizel v malom aute ktore sa malo snazit zaujat sportovejsie zalozenych soferov.... v malom aute ktore by malo byt v prvom rade lahucke a sikovne ..... to je uplne najnevhodnejsia motoricka kombinacia.... ako vravis... este vo velkej rodinne zalozenej octavke silnejsi dizel az tak "nevadi" a svoje vyuzitie si najde..... ale vo fabii to bol s tymto motorom krok vedla.... bol moc tazky a miesto sportoveho auticka z toho spravili maly opancierovany traktor ja neviem pre koho.. mozno pre setrilkov ale isto nie pre sportovcov... auto aj napriek solidnemu vykonu davalo 100ku len tesne po 10s.... ved ono vazilo takmer 1,3 tony ... to je len nejakych 80-100kg menej ako dnesna velka mazda 6 s 2,5litrovym benzinom.... prva fabia RS sa minula ucinku.... aj ked ciel bol jasny ... obcas to ale proste nevyjde ... stane sa
6. 11. 2015 12:01
Re: Dobré auto
Ta tvoje poslední věta je zcela mimo. Co vím, tak F1 RS se prodalo cca 21 tis., druhé generace asi 6 tis.
Právě ta druhá generace se minula účinkem. Ta první byla proti tomu velice úspěšný model. ;-)
Avatar - Ada je zase tady
6. 11. 2015 15:27
Re: Dobré auto
To je logické. Důvodem je motor. :-!
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 09:50
Re: Dobré auto
Tak VW v té době nemělo moc jiný silnější motor, který tam dát, předpokládám, že 1,8T z ORS by se tam asi nevešel, proto možná nafta? Já Fabii ani Octavii RS v naftě neberu jako hothatch, ale jako rychlé auto, proto je škoda, že se RSo nedělalo v kombiku, což naštěstí v další generaci napravili.
Avatar - AUDIRS6
6. 11. 2015 10:04
Re: Dobré auto
ale vešel ;-)
Tu u nas implantoval manik 1.8T a este ju aj pristeglil na cca 270 PS >:-[]
Ale to az po tom, co ju predtym strcil ( este ako 250 konovu ) do Feldy ! >:D
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 10:16
Re: Dobré auto
Tak nevim, možná nechtěli kanibalizovat na tehdejší ORS? :-) Divím se, že neoturbili celkem spolehlivou 1,6 MPI, z té by tak 100kw mohli vydolovat... ten motor se vlastně také do Fabie nedával že?
Avatar - AUDIRS6
6. 11. 2015 10:23
Re: Dobré auto
Hmm, asi sa fakt bali kuknkurencie pre ORS. A vtedy este nebola tak "turbo-doba", takze stacilo im mat 1 turbomotor ( inac velmi vydareny ) z inac aj podla mna nie moc vydarenej klasickej 1.8 20V.
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 10:24
Re: Dobré auto
Klasiku jsem nejel, RS taky ne, ale 1,8T v standartní Oktávce se 110kw ano a platí pro ní stejné kritéria, jako pro všechny Škodovky té doby. Motor dobrý, svižný, ale auto neumí zatáčet :/
6. 11. 2015 12:03
Re: Dobré auto
Přestavba Fabie na 1.8 T je docela bežná úprava. Po světě jich jezdí docela "dost". I sem chodí občas jeden kluk, co ji má. ;-)
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 12:09
Re: Dobré auto
Jelikož se o to nezajímám, tak jsem toto neveděl, potom je to asi opravdu fakt, že nechtěli kanibalizaci na ORS :-)
6. 11. 2015 12:14
Re: Dobré auto
Co jsem tehdá slyšel (ve verzi RS 1.8T, kterou ve škodovce postavenou měli), báli se kanibalizace u VW Golf/Polo/GTI. V té době byla Fabia na svou třídu poměrně velká a velice dobře postavená, s novou platformou opravdu ve své třídě vyčnívala. Takové Polo bylo vevnitř tvrdé jak šutr a ošklivé. Fabia by Polo kompletně utřela a ještě by ukousla prodejům Golfu GTI. Jízdně na to měla.
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 12:31
Re: Dobré auto
Ještě jsem chtěl zeditovat o doměnku, že to VW zatrhlo, takže mi to potvrzuješ. Ano, zde souhlsím v každém bodě.
Avatar - Ronault.
6. 11. 2015 21:32
Re: Dobré auto
Nevím jestli proti Polu zrovna velká, to asi ne, ale velice dobře postavená, nebál bych se říct, že o třídu výše.
7. 11. 2015 17:37
Re: Dobré auto
Vešel. Vždyť se montoval do Pola a Ibizy, které mají stejnou podvozkovou platformu.
Avatar - WinDiesel
6. 11. 2015 11:00
Re: Dobré auto
Smysl této verze prověřily prodeje - byly vynikající. Následné verze RS v benzínu skomíraly, až umřely.
6. 11. 2015 12:04
Re: Dobré auto
Tak to bylo. :-! :yes:
Dvojka se úplně minula. Od základu nijak pěkné auto, vysoká cena. Bylo tu Polo i Ibiza, obé lepší varianta.
6. 11. 2015 20:58
Re: Dobré auto
Navíc výhradně v automatu. Takže prodeje vypadaly jak vypadaly. 8-s
6. 11. 2015 19:04
Re: Dobré auto
Jenomze tenkrat se TDI bralo tak, ze "jede a nezere", coz je prinos i ve meste.
6. 11. 2015 09:43
Re: Dobré auto
Nejvetsim nedostatkem tohoto auta je to, ze se prestalo vyrabet.
6. 11. 2015 12:05
Re: Dobré auto
Já si říkal, proč ho nedělali v kombíku. Silný motor, dobře postavené auto, velký kufr, na to by lidi slyšeli.
Avatar - iudex
6. 11. 2015 15:29
Re: Dobré auto
Vtedy ešte hot-kombi moc neleteli. A možno sa kombík aj s bežnými motormi predával tak dobre, že v koncerne nechceli, aby to bolo na úkor ostatných súrodencov. Každopádne aj pre mňa by dával ešte väčší význam silný dízel v kombíku, než v hatchi.
Avatar - Ronault.
6. 11. 2015 21:33
Re: Dobré auto
Ale který sourozenec nabízel kombi? Ani Polo ani Ibiza, takže nebylo komu konkurovat.
Avatar - eXp10it
6. 11. 2015 09:38
Perla týdne
"Její podvozek je tak na první pohled shodný s jakoukoliv Fabií, klidně i s nejslabším tříválcem HTP. I to dokazuje, jak byl podvozek tohoto vozu v době uvedení naddimenzován."

Jedničková Fabie je přímo symbol poddimenzovaného podvozku. Je vidět že papír snese všechno!
Rozbalit vlákno
1
7. 11. 2015 01:04
Re: Perla týdne
Ale prdlačku, stačí vyměnit stabilizátory za festovnější a je to. Nicméně s motory typu 1,9TDI a 2.0MPi ta přední náprava díky jejich hmotnosti trpí více, to souhlasím, ale určitě není poddimenzovaná.
6. 11. 2015 09:42
Fabia RS Ibiza Cupra
Nechapu komu porad chybi fabia rs-benzin, Nabizela se prece Ibiza Cupra s 1.8T 132kw nebo dieselova Cupra se 110kw/ 118kw. Na co chtit fabii?
Rozbalit vlákno
5
Avatar - 3_diamanty
6. 11. 2015 09:55
Re: Fabia RS Ibiza Cupra
takisto..... proc chtit kadjara ked mame kaskaja nie? ale ono to takto nefunguje

kazda znacka sa sama snazi ponuknut predsa tiez pod svojim logom to najlepsie ( aj ked je to technikou spolocne s inymi znackami ) .. tak to je vzdy a bude vzdy....
6. 11. 2015 11:21
Re: Fabia RS Ibiza Cupra
Přesně tak. Nikdy bych si nekoupil Seata, i když Fabii ano. Je to nejen o technologii, ale i o té značce, jakkoliv to může být pro někoho formalita.
6. 11. 2015 13:35
Re: Fabia RS Ibiza Cupra
to je tvůj problém... koho zajímá, co by jsi koupil/nekoupil... ;-)
Avatar - Ada je zase tady
6. 11. 2015 15:29
Re: Fabia RS Ibiza Cupra
A proč kupovat Seata, když ta Fabia měla schopný diesel?
7. 11. 2015 17:32
Re: Fabia RS Ibiza Cupra
Bylo i Polo GTI 1.8T.
Výhoda Fabky RS je podle mě v tom, že to není třídvéřová sportovní verze se sníženým podvozkem a 17"koly, na rozdíl od Cupry a GTI, ale běžné auto s víceméně běžným podvozkem a pětidvéřovou karoserií (GTI taky mohlo být pětidvéřové). Chybí jen jedna věc, zážehový motor.
Avatar - Uživatel_5340709
6. 11. 2015 09:56
Mě by spíš
zajímalo, co je to za člověka, který měl před tím třílitrové šestiválce, a pak si na 10 let sedne do naftové fábie. Co provedl, že ho bůh tak trestá? ;-)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 10:29
Nový formát
Jedná se o ten slibovaný nový formát rubriky ojetin?

Vesměs se mi to líbí a myslím že je velmi přínosné mimo testování novinek také jednou za čas otestovat ojetinu, protože mnozí z nás kupují právě v těchto vodách a s odstupem času je zajímavé, jak se dnes mohou některé modely cenit, ať už se jedná o nedoceněné klenoty, či naopak přeceňované předražené šunty...

Popis vozu a závad je užitečný, ale trochu více bych se rozepsal o autě a jeho vlastnostech v porovnání s dobovou, ale třeba i novější konkurencí (zde třeba dobrá poznámka o audiu, ale to je žalostně málo). Jak auto jezdí, jaký má interiér, jak je prostorné (zde opět alespon stručně popsány zadní sedačky).. věnoval bych tomu spíše ty 2 kapitoly a do jedné vměstnal to obecné info a poruchy. Zvláště, když jste měli k dispozici dokonce 2 vozy ! :-)

Díky za tuto rubruku a doufám, že jí budete vylepšovat.... přání jednolitého textu bez kapitol je asi sci-fi že? >:D
Rozbalit vlákno
2
6. 11. 2015 10:47
Re: Nový formát
Dobrý den!
Hlavně díky za tipy k vylepšování, je to první vlaštovka, už dneska jsme se s Tomášem bavili, co a jak pro příště. Přesně jak říkáte, víc "dojmologie" textu jenom prospěje. Uvidíme, jak si to sedne, na příští týden Tomáš připravuje další bazar, každý týden na vás tak bude čekat jedno auto. I podle toho dalšího se pak zamyslíme, co je dobře, na čem třeba zapracovat, co se vám líbilo, co méně... Taky bych byl rád, kdybyste sami napsali, jaká auta byste v rubrice rádi viděli. Samozřejmě budu rád i za komentáře k samotnému zpracování článku, těch informací je tam fakt hodně, spousta cen náhradních dílů apod. Co byste třeba rádi vypíchli, na co dát důraz...
Kapitoly mi zrovna tady přijdou účelné, jak jsem psal, informací je hodně, spousta vložených článků...
Takže, díky za připomínky a další jen uvítáme!
Martin
Avatar - Ozzman
6. 11. 2015 10:57
Re: Nový formát
Co mohu psát za mne, tak ceny všech náhradních dílů je věc, kterou si zjistíme na internetu, úplně by to stačlo napsat stylem : Auto má průměrné servisní náklady, nebo naopak některé díly jsou neskutečně drahé a ve voze se kazí, například turba, či elektronika... (zde by ta cena být i mohla). Spíše výpíchnout ta negativa a jestli se jedná o nákladnou opravu či ne.

Dojmologie je důležitá, autor by měl možná zkusit i dobovou konkurenci, když už máte k dispozici celý autobazar velikosti ESA, tak se jistě k běžným typům aut najde i na krátkou projíždku na pár minut jedno či dvě konkurenční auta.

A jaké auta vybírat? To je různorodé, osobně si rád přečtu o čemkoli, ale asi nejvíce by se měly objevovat nejvyhledávanšjší ojetiny (občas dát raritu), či proč nedat vždy do článku anketu s třeba 5-10ti vozy a podle hlasů další test napsat? :-)

Tohle je ale jen můj názor, je potřeba, aby se vyjádřilo více z nás.
6. 11. 2015 10:34
RSka
Měl jsem ji několik let a přesně v téhle červené. Do města byla nedostižná. Lehounká, krátká, pěkně ovladatelná a s pěkným zátahem. Navíc neměla DPF, takže reakce na plyn byla dobrá (žádná příšerná turbodíra jako OII RS). Jen teda (zvlášť po chipu) hulila jako lokomotiva. >:D A taky se dost kradla (jednu mi ukradli a druhou málem taky). Ale jinak super autíčko do města, nedám na ni dopustit. :yes:
Rozbalit vlákno
18
Avatar - iudex
6. 11. 2015 10:42
Re: RSka
Či je veľký (na pomery triedy) dízel do mesta super, to by som zrovna netvrdil. ;-)
Avatar - Individualita
6. 11. 2015 11:25
Re: RSka
A díky tomu těžká na předek a bez filtru = lokomotiva. Ideál do města, nejlépe to vohulit když jedu kolem školky >:D
6. 11. 2015 12:32
Re: RSka
Však to píšu jako nevýhodu, za ten dým se člověk styděl. ;-)
6. 11. 2015 12:07
Re: RSka
Vzhledem k tomu, jaký auto má teď, tak Fabie do města to fakt jo. >:D
6. 11. 2015 12:35
Re: RSka
Myslíš Alpinu nebo 1Mko? ;-)
Avatar - iudex
6. 11. 2015 13:47
Re: RSka
Nejde o výkon či veľkosť, ide skôr o samotný dízlový motor na poskakovanie do mesta.
6. 11. 2015 14:20
Re: RSka
To jo, ale nemělo to DPF, takže o jednu věc míň, která by poskakováním po městě u moderního naftového motoru mohla nadměrně trpět.
6. 11. 2015 12:35
Re: RSka
Tak podvozkově to žádná velká sláva nebyla a nedotáčivé to samozřejmě bylo, ale spojení kompaktních rozměrů, celkové nízké hmotnosti a silného motoru byla pro město super. Tak jasně, že když jsem ji pak vyměnil za 130i, tak se mi ty relace na auto do města trochu proměnily, ale i tak, pamatuju na ni jen v dobrém.
Avatar - Barrichello
6. 11. 2015 10:53
Re: RSka
Hlavně měla dvouhmotu, která velmi ráda odchází a taky turbo, pokud s tím někdo jezdil jako šílenec >:D
Avatar - Ada je zase tady
6. 11. 2015 15:37
Re: RSka
S tímto motorem jsem najezdil (v Passatu) 270 tis km. Se setrvačníkem NIKDY žádné problémy nebyly, turbo jsem nechal ve 200 tis km repasovat. Jedinou závadou toho vozu byla viskózní spojka u vrtule chlazení (ten motor neměl u chladiče elektrický ventilátor).
Pokud tady už poněkolikáté píšeš o odcházející "dvouhmotě", je to pro mne sdělení, že jsi se dodnes nenaučil řídit auto.
Avatar - Barrichello
6. 11. 2015 18:22
Re: RSka
Ty dvouhmotáky běžně odchízejí lidem.

co se týče mě, mě žádný dvouhmoták odcházet nemůže, já žádný auto s manuálem nikdy neměl. Vše HDM automat >:D >:D >:D
Avatar - white label
6. 11. 2015 18:31
Re: RSka
Nic si z toho nedělej, spousta amíků taky neumí řadit... :*) ;-)
Avatar - Barrichello
6. 11. 2015 19:00
Re: RSka
Hlavně z aut co sem měl s motory co sem měl se ani manuály nedělaly

Stratus - V6 pouze automat, manuály jen s R4
Sebring - to samé
300C - všechny motory automat
Jaguar XJ - všechny modely automat
Alero - všechny modely automat
BMW - byl na volbu i manuál a SMG
CTS - na volbu byl i manuál, ale v inzerci toho času byly 2 ks, z toho jeden v itálii a druhý ve švédsku >:D

Takže asi takhle
Avatar - Ada je zase tady
6. 11. 2015 21:20
Re: RSka
No vždyť jsem to napsal výše. :-!
Avatar - Barrichello
9. 11. 2015 09:36
Re: RSka
Dvouhmota je držák vid, jenom díky ní praskaj klikovky. Komiku.
Tvrdíš tu bludy a klameš lidi >:D >:D
6. 11. 2015 21:00
Re: RSka
Tak ono to ale není zase tak drahý na Fabku. A zase tak často tyhle věci neodchází.
Avatar - Barrichello
6. 11. 2015 21:30
Re: RSka
Na Fabku stojí všechno 5,50, pokud je to noname aftermaket z čajny. Ale o i na jiný káry. Kotouč za 500 jde sehnat na leccos a čep řízení za 400 taky. otázka je ta kvalita těch dílů
6. 11. 2015 13:38
Video
Video je dnes extra třída, radost pohledět >:-[] ;-)
Rozbalit vlákno
10
6. 11. 2015 13:54
Re: Video
Ja to ani neviděl, ale na základě tvého příspěvku jsem si to pustil a musím ti dát zapravdu. >:D :yes:
Avatar - white label
6. 11. 2015 17:40
Re: Video
Teda to video, to je fakt (amatérské) dílo, asi to nestihli ani prostříhat... 8-s >:D

Dalším úletem je tvrzení autora:
"Prvenství ve spojení dieselu se sportovní verzí hatchbacku patří Peugeotu, konkrétně 306 XS 1.9 TD..."
Jaképak prvenství, někdy v polovině 90tých let, když takový Golf I GTD přišel už v r. 1982!
A pokud se přesuneme do 90tých let, tak už od r. 1993 tu byl Golf III GT TDI/90PS, od r. 1996 Golf GT TDI/110PS a v témže roce se stejným motorem vyšlo i první dieselové GTI (20 Jahre GTI).
Ano, turbodieselový 306 XS nesporně prodejně úspěšný byl, ale první hb toho druhu určitě ne.
7. 11. 2015 00:12
Re: Video
Jasně, ty golfy byly dříve, nicméně moc sportovní nebyly. Jako sorry, ale Golf III GT byl jen oplastovaný hatchback se standardním podvozkem (žádný podvozek "plus" jaký používalo GTI, GTI 16V a VR6) a trochu anatomickými sedadly. To u 306 XS vychází šasi z GTi-6. Takže s tím prventstvím je to samozřejmě diskutabilní. To byste taky mohl zmiňovat Seaty Ibiza TDi a podobná auta. A pozor, 306 XS s TD se dělá tuším už o roku 1994. Nehledě na to, že o to v článku přece vůbec nejde. Je to bazar, ne historie.
Avatar - white label
7. 11. 2015 01:18
Re: Video
Psal jsem především o Golfu I GTD, který dostal turbo (Garrett) a k němu další úpravy proto, aby mohla vzniknout sportovnější verze dieselového/úsporného hb. Běžné verze dieselových Golfů měly pouze atmosferický diesel. Psal se rok 1982!, tak jaképak "prvenství" (jde o princip) dieselového 306 XS z poloviny 90tých let, kdy je nějaký +- jeden rok zcela nepodstatný. Nehledě na to, že i těch 93 je pořád méně, než případných 94.
P.S. Mimochodem i to GT TDI mělo (proti CL/GL) snížený a přitvrzený podvozek a verze GT Special měla k tomu už v základu disky BBS s pneu 195/50/15".
6. 11. 2015 19:24
Re: Video
truhliku cetl si tohle? [odkaz]
6. 11. 2015 19:43
Re: Video
Ty se hlavně zaměř na slova "by, možná, zřejmě".
Za druhé, nic nerozporuje to, co jsem ti včera napsal a ani nemůže.
Protože nic není zatím rozhodnuto a až bude, tak zjistíš, že i když autům upraví SW, tak se stejně nic nezmění. ;-)

Ty prostě vůbec neumíš pojmenovat a hlavně pochopit technickou podstatu problému.
Jen tupě papouškuješ slovo podvod. ;-)
6. 11. 2015 19:56
Re: Video
ty jses fakt totalni zabednenec nechapajici vubec o co jde.
6. 11. 2015 22:19
Re: Video
Kosforte, máš šanci zde napsat, o co jde z technického hlediska. Pokus se využít definic, bez použití slova "podvod" a jeho ekvivalentů.

Obávám se, že krom sprostých slov, suplujících tvou technickou a mozkovou nedostatečnost, nebudeš schopen vyprodukovat nic, co by mělo hlavu a patu. :-!

Ale zkus překvapit. Šanci jsem ti dal.
7. 11. 2015 05:39
Re: Video
hele blboune furt zadnej problem? a proc toteda budou calovat? [odkaz]
8. 11. 2015 22:11
Re: Video
Tákže nic. Čekal jsem to. Tohle totiž není tak jednoduchý, jako míchačka plná betonu. :-!
Avatar - Kobler
6. 11. 2015 15:56
Kapitoly
Tak vstoupil jsem nejdříve do diskuze, a zůstal jsem v šoku, když první příspěvek obsahoval celý text článku. Né snad proto, že bych se divil prospěšné práci uživatele Ozzman, ale proto že jsem neočekával že i tenhle článek někdo rozporcuje.

Vyjádření pana Machaly (" Kapitoly mi zrovna tady přijdou účelné...") je úsměvné až hloupé. Ne pořád to nedává smysl, ale myslím si , že pokud redakce chce vyřešit "problém" přehlednosti dlouhého článku tak by měla zapracovat na nějakém, řekněme "okénku" s názvy kapitol které se při "rolování" textu pohybuje tak, že jej stále máme (například) v levém horním rohu obrazovky, takže nehledě na to kdekoliv v textu se právě nacházíme mohli by jsme jednoduchým kliknutím do daného okénka přejít na jinou kapitolu s tím že nám zůstane možnost se tam (nebo kdekoliv jinde) taky "prorolovat" na myši.
Myslím, že pro programátory je tohle moucha.
Rozbalit vlákno
1
9. 11. 2015 09:17
Re: Kapitoly
Dobrý den,
to zní rozumně, zkusíme se na to podívat, jak by to fungovalo a vypadalo,
díky za tip,
Martin
Avatar - twistedTSD
6. 11. 2015 16:04
Nepochopené ereso
eReSo v naftě a ještě ve Fabii - pro mnohé dodnes nepochopitelná kombinace, pro mě v podstatě téměř ideál, Jezdím dlouhé dálniční trasy, kde bych rozhodně ocenil trochu výkonu, 6 stupňů a úsporný provoz, ale když dorazím do města, jsem rád za malé rozměry. Navíc RS stále skvěle vypadá.

Na druhou stranu diesel údajně zabíjel potenciál podvozku Fabie (+ osobně na naftu moc nejsem), ceny se vzhledem k věku drží dost vysoko a o stavu 10+letých přečipovaných eres v českých bazarech si nedělám žádné iluze.
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Barry Lyndon
6. 11. 2015 18:27
jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
naštěstí je snadno rozpoznatelná, takže člověk stíhá přepnout na vnitřní ventilaci dříve, než ten sazomet/jedomet dojede.
Rozbalit vlákno
12
6. 11. 2015 19:00
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Nevím proč, ale obyč Fábie 1,9 TDi takhle i s rozumným čipem nehulí. Alespoň ta moje ne, protože to bych s tím něco dělal. Nejvíc hulí obvykle jedničkové oktávie s rotačkami, kde majitelé jenom vyměnily trysky.
6. 11. 2015 21:04
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Tak ono mě přijde vůbec zbytečný to čipovat. A v originále to není žádnej sazomet. S EURO4 to nijak nehulilo. Rozhodně ne tak aby to bylo vidět.
Avatar - twistedTSD
6. 11. 2015 23:01
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Hlavně nemám moc pochopení pro čipování samotné. Řešíme tady dieselgate, ale hlavně, že polovina takových Fabií RS je přečipovaná takovým způsobem, že z výfuku div nepadají brikety.
7. 11. 2015 00:08
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Přesně tak, ale místní anti VW pošuci tohle nechají bez povšimnutí. Je zajímá mega podvod od VW, který podle nich asi vyhubí lidstvo nebo něco na ten způsob. Starý hulící šroty neřešej, ale moderní nový auta by šrotovali po statisících, protože to je ekologický. Inu kocourkov. ;-)
7. 11. 2015 05:50
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
ty jsi evidentne zaslepen laskou ke xindlvagnu. je naprosto jedno jestli to byl ten nebo onen. pro mne za mne kdyz to bude ford at ho zavrou. stal se mega podvod a za ten musi automobilka zaplatit tak ze budou zrat hlinu. nechteli se stat nejvetsi a nejlepsi svou snahou a pili ale podvodem a zlodejinou. ta snaha je uplne zaslepila. pises o tom ze avie coudi. jo coudi a coudi tolik kolik ji umoznovaly platne limity v dobe zrodu. neco na tom jeste nechapes?
8. 11. 2015 21:38
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Mě ani tak nezajímá jesti Avie dostala homologaci legálně a VW podvodem. Mě zajímá co v reálu víc smrdí a poškozuje zdraví. EURO5 Golf s dieselem kolem tebe projede a ani to čichem nijak nepoznáš. To je pro mě podstatný. Ne údaje na papíře. Jinak nejsem žádnej fanda VW. Mám sice Oktávku, ale to je poslední VW auto, který mám. Za posledních 10 let neudělali nic co by stálo za koupi. Takže buď v klidu nemluvíš s žádným VW nadšencem.
9. 11. 2015 08:29
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
ty mas nejake zvracene mysleni a evidentne mas problemy s dodrzovanim zakonu a predpisu.
9. 11. 2015 13:25
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Tvoje dedukce jsou naprosto úžasný. Možná si z toho mýho příspěvku, taky mohl vyčíst, že mám rád modrou barvu, řízky a černovlásky. Je to tam totiž úplně stejně obsažený jako informace, že mám problémy s dodržováním předpisů a že mám zvrácený myšlení, když mě vaděj čudící smradlavý Avie, ale nevaděj mi moderní EURO5 diesely, který nehulej. Seš normálně Columbo >:D >:D
9. 11. 2015 14:16
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
tvoje logika se da asi tak prirovnat k tomuto. me nevadi ze vsichni dneska kradou po troskach protoze kdysi davno nekdo ukradl hodne.
10. 11. 2015 11:11
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Jenže to ukradený v minulosti mi čudí pod nosem teď ty logiko. Zatímco ty VW motory mi nijak nevaděj. Ani nevím, že kolem mě ty auta jezdí, pže se jim z výfuku žádný dejmy nevalej. Jasně emise NOx mají větší takže kdybych byl s takovým nastartovaným autem zavřený v garáži tak se udusím o něco dříve než bych podle papírů měl. Jenže na volným prostranství se NOx rychle rozpýlí a není nikterak nebezpečný. Narozdíl od sazí z 20 let starejch šrotů. Takže tady celou dobu brojíš proti ničemu. Takový topení uhlím je daleko škodlivější než EURO5 diesel od VW. To je podstatný, ale to ti nějak uniká jak tak pozoruju.
6. 11. 2015 22:27
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Napsal jsi blbost.

Nejhorší vůbec, jsou staré avie.
Avatar - Barrichello
6. 11. 2015 22:47
Re: jedno z nejstrašnějších aut na silnicích vůbec
Těch bez turba už moc nejezdí. Ty se přestali dělat v roce 1993 >:D
6. 11. 2015 23:36
A jak to bylo ve skutečnosti
Článek jako recenze fajn, ale k té historii chybí základ!
RS jako takové vzniklo jenom proto aby byl základ pro homologační verzi do WRC - tedy auto delší 4000mm.
Tomu odpovídá to že podvozek nijak extra modifikovaný nebyl a jízdní vlastnosti tedy byly identické jako u kterékoliv jiné fabie - tedy na svou dobu a třídu malých aut dobré, ale ani náznakem sportovní.
Motor byl vybrán poměrně šalamounsky, i když to v reálu byla spíše znouzecnost a nikoliv revoluční spojení sportu a dieslu jak se nám snaží namluvit úvod článku. Tehdejší motorová paleta moc jiných voleb nedovolovala:

1.8T se tam sice samozřejmě z hlediska techniky zastavět dala (dokonce jich několik bylo vyrobeno), ale vzhledem k zákazníkům větší octavie RS to nebylo vhodné, protože by pak takové auto měl jednak větší dynamiku než octavie, a jednak tomu úplně nese***val podvozek.
1.8 bez turba měla u přičných zástaveb velmi špatné provozní vlastnosti a i u octavie byla nahrazena větším motorem 2.0 který se dával i do normální fabie.
1.6 jednak neměla zas tolik výkonu, a pak by opět nastal problém s bežnou fabii - tam se montovala 1.9 TDI o podobném výkonu.

Takže 1.9 TDI v o něco silnější verzi, tedy minimum úprav na autě proti stokoňové verzi. To že byl těžký motor pro sportovní vlastnosti auta absolutně nevhodný a kouřicí a chrochtajíci PD nebylo ideální bylo každému jedno, protože cenovka byla vskutku přiznivá, 1.9 legendární, spolehlivá a hospodárná, a výbava perfektní.
Rozbalit vlákno
2
8. 11. 2015 20:19
Re: A jak to bylo ve skutečnosti
Změny na podvozku u Fabia RS proti běžné Fabii:
- RS má podvozek snížený o 15mm (tj. kratší a tvrdší/tužší pružiny, jiné tlumiče a jiný stabilizátor vpředu)
- RS má výkonnější brzdy (třmeny i pístky) a jinak naladěnej posilovač
- RS má jinak naladěný posilovač (s rychlostí "vadne" výrazně víc než u běžných Fabií) + menší volant
- RS má v základu 16" kola a pneu 205/45

Pravda, zadní náprava by se asi pro RS hodila víceprvková stejně jako pohon 4x4 ... ale změn na podvozku je na RS i tak docela dost ;-)
8. 11. 2015 22:10
Re: A jak to bylo ve skutečnosti
Jak píšu - žádný extra modifikace. Volant a kola se dají domontovat i do htp, tlumiče a péra mají i jiné modifikace jiné, brzdy jakmbysmet. Takže sumasumárum jen to servo je zvláštnost rs... Ale že by se třeba vyztužovala karoserie jako u octavie rs a nebo prováděli další konstrukční zásahy, to ne.

Víceprvek by byl příjemnej, ale mám pocit že v rámci této platformy neexistoval stejně jako čtyřkolka...
7. 11. 2015 00:27
Xenony
Mámě v rodině jako druhé auto Fabii 2.0 v benzínu v plné výbavě a taky má xenonové přední světla, proto vím, že jedno origo světlo (provovýroba Škoda) stojí 20 000kč, čili obě 40 000kč. Nicméně v AutoKelly je lze zakoupit značkové od jiného výrobce za cca. 3200kč / 1ks, takže poněkud mylná informace v článku ;-)
Rozbalit vlákno
5
7. 11. 2015 01:02
Re: Xenony
To co píšete je blbost. V textu se píše, že jedna origo lampa vyjde na zhruba 20 000 korun, což sám potvrzujete. A že lze v Kelly koupit lampu za 3200 korun tomu asi i věřím, avšak o její kvalitě dost pochybuju.
7. 11. 2015 01:18
Re: Xenony
A kde to tam autor uvádí, to mi prozraďte. V textu doslova uvádí: "Pokud byste se rozhodli světlomety vyměnit za nové, připravte si tučných 21.199 Kč." Nevím, jak pro vás, ale pro mne slovo světlomety znamená množné číslo, čili obě strany.

A ta kvalita je ok (odzkoušeno) a jak píši, jedná se o značkového výrobce autosvětel.

Nemáte zkušenosti a kritizujete, takové mám nejradši, ale takových mudrlantů je tady plná diskuze a díky takovým jde kvalita diskuzí na auto.cz úplně do kopru. Někdy mám dojem, že jsem spíše někde na soc. síti puberťáků. Kvalita diskuzí třeba na */ je mnohem lepší. Je to škoda, protože tenhle web nepohřbívá ani tak formát článků, ale diskuze pod nimi, kde si puboši doslova měří, kdo ho má delšího.
9. 11. 2015 08:00
Re: Xenony
Naprosto souhlasím, místo toho, aby se diskutující věnovali autům, věnují se jaksi ... sami sobě. Každý druhý je tady psychoanalytik, každý třetí hulvát. Ti "první" jsou opravdu lidé, které zajímají auta a diskutují o nich. Nicméně zdá se, že zrovna tady je relativně zajímavá diskuze o daném voze a těch neustálých napadání a psycho analýz je málo. Po dlouhé době diskuze lidí, kteří to auto skutečně měli a popisují jeho vlastnosti.
7. 11. 2015 01:21
Re: Xenony
Koukám, že tady už došli tak daleko, že odfiltrovávají i odkazy, tak tedy autorevuetečkacz
Avatar - AUDIRS6
7. 11. 2015 09:47
Re: Xenony
Coze ??? Takze to uz ani nieje mozne jednoducho pomenovat konkurenciu ?! 8-s
Hmmm, a o tomto to cele je. Od desiatich k piatim - vo vsetkom ! :-!
7. 11. 2015 07:47
a co nejake aktualni spolehlivosti sem nehodite?
[odkaz]
Rozbalit vlákno
0
7. 11. 2015 10:31
clanok
ja by som sa potesil keby redakcia podobne testy robila aj na dalsie auta napr. focus st,cooper s.....
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Hitachi
7. 11. 2015 19:36
Fabia RS
Jsem majitelem Fabie RS BLT 2006, vůz jsem kupoval jako nový, dnes na něm mám něco přes 160 tis. km, a nájezd přibývá pomalu, jelikož poslední 4 roky hojně využívám také služební vůz. Možná to bude znít úsměvně, ale je to pro mě srdcová záležitost a mé první auto... Nyní už spíš rodinný přepravník, ale pořád slouží a věřím, že ještě dlouho bude. Musím souhlasit s tím, že je to bytelný a na svou dobu velmi moderní a kvalitně postavený vůz. Samozřejmě náprava by mohla být ve spojení s těžkou naftou bytelnější, brzdy ostřejší a podvozek celkově sportovnější, je nutné si ale uvědomit, že to není auto na okruh, ale na denní ježdění, blbnutí na okreskách, dálnice atd...
Za celou dobu, co ji mám jsem vlastně kromě spotřebních věcí jako olej, filtry, stěrače, kotouče (vpředu zatím jednou), desky řešil pouze dvě větší závady a to prasklé těsnění pod hlavou (ztrácela se mi chladicí kapalina) a vůle na axiální hřídeli v převodovce (typická závada A08 - opraveno pomocí pana Sixty přímo v továrně v MB). Mimo to je auto nadprůměrné spolehlivé. Je pravidelně garážované, voskované a myté zásadně ručně, olej měním pravidelně po 15000 nebo po roce (teď toho tolik nenajedu) a s tím i všechny filtry. Olej v převodovce poprve v 90 tis. a podruhé při 120 při opravě převodovky a výměně spojky a setrváku. Co opravdu dost postrádám je více místa na zadní sedadlech a jak už někdo uvedl výše, nedělala se jako kombi :-( takže na dovolenou už musím s rakví na střeše. Auto se však ani ve vyšší rychlostech neztratí a dokáže držet krok i s papírově silnějšími vozy. Kdysi jsem uvažoval o drobném poladění výkonu, ale graf na brzdě ukázal, že tovární hodnoty auto zhruba o 7 kW překračuje, takže jsem se na to nakonec vykašlal.
Díky za zajímavý článek, moc mě potěšil, i když jsem se (nic ve zlém) zásadní novinky nedozvěděl. Ať vám to jezdí. :-)
Rozbalit vlákno
2
7. 11. 2015 21:35
Re: Fabia RS
Díky za zkušenosti, nadšení z prvního auta dobře pamatuju a odpustil jsem mu i větší než male chyby :-)

Ale pár poznámek si asi neodposutím... Fabii se tenkrát říkalo malý mercedes, škodovka se potřebovala v nové třídě etablovat a tak dostala jako první v koncernu novou platformu a doplnila jí na svou dobu širokou výbavou, velice kvalitníma materiálama a velice fortelnou mechanikou. Ale na druhou stranu pokud se bavíme o RS, tak na něm byl sportovní jenom zátah v přímce a spoilery, jinak to bylo normální fabie, a to po stránce jízdních vlasností byla průměrná.
Takže i když to bylo RS, pořád to bylo auto do města a max. na příměstskej provoz. Ale blbnutí na okreskách? To fakt ne, podvozek žádný extra řezaní zatáček nedovolil a přetěžká přední náprava byla nedotáčivá jak... A dálnice? S malým autem? Jako o rychlosti nikdo nepochybuje, ten motor dával dobrou dynamiku i mnohem většímu a těžšímu superbu, ale stabilita byla ve vyšších rychlost strašná. A kombík by byl fajn - především kvůli stabilitě a rozložení hmotnosti, ale na dovolenou s fabií? :-) Dyť se do toho pořádně nevejde dospělej jeden, natož v tom jet někam daleko ve více lidech a s náloží...
Ale souděl podle uvařenýho motoru a oddělaný spojky ve 120kkm sis to užíval, což je asi správný :yes:
Avatar - Hitachi
13. 11. 2015 06:51
Re: Fabia RS
Díky za reakci, nicméně jen trošku poupravím to info ohledně spojky, já ji neoddělal, měnil jsem ji pouze z důvodu, že už byla venku převodovka a spojka byla v polovině životnosti, rozhodl jsem se pro preventivní výměnu, jelikož mi bylo jasný, jakmile to složím, rozpadne se ložisko nebo lamela... >:D
8. 11. 2015 19:56
Osobní zkušenost + možný young-timer
Fabii RS jsem intenzivně používal skoro 5let a cca 150 tis. km (individuální dovoz z D od 1.majitele). Byl jsem z ní naprosto nadšenej a dodnes jsem nenarazil na auto s tak dobrým poměrem cena-výkon (i při svižné jízdě nebyl problém jezdit za 5 l/100km, a když člověk chvátal např. v noci přes Německo "co provoz dal" tak spotřeba nešla přes 8,5l/100km), dostatečný výkon vzhledem k váze, fakt ostré brzdy, no a ten krouťák relativně nízko stejně jako sezení v sedačkách s perfektním bočním vedením, přesné řazení a čitelné řízení s "vadnoucím" posilovačem, který nepřebije zpětnou vazbu od kol.... prostě radost řídit a předjíždět :-).
Jinak v článku uvedené potíže jsou myslím přesné. Naštěstí se mi vyhnuly potíže s turbem (nepočítám-li od kuny překousané hadice podtlakového ovládání turba) a další nákladné poruchy. Nicméně musel jsem měnit silentbloky na předních ramenech (na konci produkce už byly tvrdší silentbloky už z linky) a zadní brzdiče (zatuhlá ruční brzda)... jo a mikrospínače centrálního zámku (naštěstí mi kamarád odradil od výměny všech zámků v servisu a stačilo přehodit ty mikrospínače).
Do "světa" jsem Fabii RS poslal s těžkým srdcem, až když jsme se jako rodina rozrostli a bylo třeba vozit kočárek... ten se do kufru spolu s normální bagáží na víkend fakt nevejde.
Myslím, že je to docela dobrej kandidát na "young-timera" (tedy pro ty, kteří jako já nemají na Porsche).
Rozbalit vlákno
0
13. 11. 2015 09:18
Intervaly
Autor clanku si zmylil oznacenie variabilneho (QG1) a pevneho (QG0 a QG2) intervalu. Dost zasadna chyba.
Rozbalit vlákno
0