V poslední dekádě vlády jedné strany byl sortiment osobních automobilů na našem trhu výrazně omezen. Kdo toužil po voze sportovního střihu, neměl prakticky jinou možnost, než zvolit „kupátko” Škoda Garde, později pak Rapid.
Autor tvrdí, že Škodovka byla za socialismu jediná, která ve východním bloku vyráběla sportovně střežená auta. Není to ale pravd, v menších sériích se vyráběla i jiná: V NDR se vyráběl Wartburg 900/1000 kupé a kabriolet a v Rumunsku se vyrábělo kupé na bázi Dacie 1310. :-!
Jenže dodnes jezdí prakticky už jen tyto Rapidy. Melkuse jsem viděl jednou v životě a warana kupé taky, a to jsem si tehdy myslel že to je nějaké samodomo >:D
V Sarajevě se vyráběly také pokud vím nějaké sportovní varianty VW TAS a ve Slovinsku Renault.
Kolik Melkusu si kdy potkal na ceste? Videl si vubec nekdy nejakyho v realu? Dneska, kdyz budes mit stesti, ho uvidis u Melkuse v Drazdanech, kde ho nekdy vytahnou jako mumii.
V padesátých letech možná něco takového zahlásit mohli, ale v době, kdy se vyráběl rapid, už zcela jistě ne, souhlasím s peterlem, je to jen takové chytrácké plácání mladých redaktůrků. ;-)
Proboha, přečti si ten Úvod! ještě jednou a pořádně, je to psáno v obecné rovině (za celé období vlády KSČ) a dokonce jsou tam vzpomínaná i ta padesátá léta! A nikdo tam netvrdí, že se to hlásalo právě v době, kdy se vyráběl tenhle (socialistický) Rapid:
"Úvod
Propagandistická hesla komunistů sice hlásala, že sportovní automobil je záležitostí kapitalistického světa s buržoazními „přežitky”, a že člověk žijící v socialistickém zřízení nic takového nepotřebuje a ani nechce, přesto se v naší zemi taková auta vyráběla. Sice měla do těch opravdu sportovních daleko, avšak v poměrech, v jakých vznikala, to byl skoro zázrak. Právě nabídkou sportovně střiženého automobilu naše škodovka jasně triumfovala nad zbylými výrobci ze spřátelených zemí RVHP. Žádný jiný totiž takové auto v takových počtech nevyráběl.
Koncem 50. let plnila tuto úlohu slavná Felicia, v 60. letech následovala řada 1100 MBX, kterou nahradilo dnes mimořádně ceněné „erko“ neboli 110 R, jehož výroba byla ukončena počátkem roku 1981. Uplynulo zhruba tři čtvrtě roku a z výrobního závodu v Kvasinách začalo sjíždět nové kupé Škoda Garde."
Tak dokaž, že neexistovalo...
Co si myslíš, že by to dal někdo za komančů na NET a já ti na to mám teď dát odkaz? 8-s
Buržoazním přežitkem pro ně bylo (svého času) všechno, co nebylo "normalizované", neměla (na) to většina společnosti a bylo to tzv. "zbytečně okázalé", což "sportovní" auta, která nebyla určena primárně pro sport, rozhodně splňovala taky.
48. Takže o komunistickej diktatúre ma školiť nemusíš.
Ale to že niekto niekedy v komunistickom ČSR hlásal, "že sportovní automobil je záležitostí kapitalistického světa s buržoazními „přežitky”, a že člověk žijící v socialistickém zřízení nic takového nepotřebuje a ani nechce"
je nezmysel.
Predsa sa chvlálili sa športovými úspechmi na medzinárodných súťažiach automobilov, napr. T603 s Veřmiřovským, chválili sa Felíciou...
Komunisti spáchali veľa zločinov aj hlúpostí, netreba to devalvovať naivnými hlúpymi rečičkami.
I tak jsi o něco mladší.
Buržoazním přežitkem nebyl myšlen sportovní automobil určený pro sport, ve smyslu "soutěžní", ale tzv. sportovní automobil (homologovaný pro běžný provoz) ve smyslu zbytečný "sportluxus" pro socialistickou dělnicko/rolnickou třídu/společnost.
A my tu píšeme pod Š Garde/Rapid, ne pod Š 130RS apod.
Vzpominam si, jak jeden muj spoluzak mel cerne Rko s rizenim napravo - to si mi libilo hodne. Ja mel zeleneho brouka, s ledvinkou vzadu, takze filozoficky nekde jinde, ale jemu se libil hodne. Takze - stare dobre casy.
K hluku Skodovek - konstrukce podvozku 105/120 a jejich derivatu byla problemova v tom, ze to byla v podstate ladicka. Jediny zpusob, jak auto odhlucnit, bylo dat na podlahu vrstvu tlumiciho materialu a na ni polozit tezky gumovy koberec. Jenze tim se snizila uzitecna hmotnost a auto bylo jen pro 4 osoby. Takze se nerealizovalo.
Hlavni duvod hlucnosti Skodovek (a duvod, proc byl Rapid tissi), je konstrukce zadni napravy, kde prevodovka tvori soucast napravy. Tim padem musi byt tvrde ulozena a to znamena prenos vibraci. Mam vyzkouseno jizdu ve Felicii s tvrdym ulozenim, a ramus to byl podobny, jako ve 120.
U Rapidu a jinych Skodovek s uhlovou napravou uz konstrukce napravy umoznila mekci ulozeni motoru a prevodovky, proto jsou tissi. Samozrejme dodatecne tlumeni ma taky svuj podil.
Jinak hluk se aktivne resil po celou dobuvyroby skodovek a zkouselo se mekke ulozeni u skodovek s kyvadlovou napravou. Tyto pokusy skoncily nehodou a smrti testovaciho jezdce
.... nezlobte se na mě, ale Škodovku jako youngtimera si může koupit jen opravdu fanda značky..... přece od youngtimera kromě dostupného servisu a nějakého uchování hodnoty vložených peněz (což patrně ten Rapid splňuje) chci, abych se taky trochu povozil, ne? A tohle mi prostě žádné auto od Škodovky nenabídne, za stejné peníze můžu vždycky koupit něco co prostě líp jede, sedí, vypadá....
Trh se staršími auty je teď neskutečně přepálený, lidi už neví co by si za ty staré škopky řekli.... a v případě starších Škodovek to platí dvojnásob.... trošku soudnosti by to chtělo.... ;-)
Měl jsem Rapida 2x, oba 136L, r.89, 90. V té době jsem byl z auta nadšený, jezdilo to pěkně. Vzpomínám, když jsem pro něj šel do prodejny v M.B., lidi stáli dvoudenní fronty na Favority. Já jsem šel bez čekání hned pro Rapida, čertili se, že předbíhám, ale povídám, že jdu pro pořádný auto. Taky byl dražší než Fáčko. Dnes mám veterána z roku 82 a řekl bych, že je lepší než byl ten Rapid. A o dost. Jó Honda.
Tak ono tohle auto může být žádané jen někým, kdo s ním (resp. tehdejší produkcí škodovky vůbec) nemusel v době, kdy to bylo aktuální auto, jezdit. Že je to plečka, poznal každý už tehdy, jen prostě nebylo nic lepšího pro většinu lidí k dosažení. Koupit si škodovku z osmdesátých let "pro radost", pro mně zavání masochismem a když vidím částky, za které se nabízejí, musím se smát. ;-)
Mne to přijde zvrácené, že lidé dnes chtějí za Škodovky z dob komunismu takové peníze. Když jsem před více než deseti lety udělal papíry, tak moji vrstevníci, sedlající takovéto skvosty, byly spíše pro smích ( a to i na vesnicích, natožpak v Praze). Tyhle vozy nikdo nechtěl, stály 2-5 tisíc, bylo to dno toho, co si kdo mohl koupit. Nejelo to, nesedělo to, bylo to hlučné, ošklivé....Stejně tak různé Lady, Moskviče.... byly to auta, kterých se ti nejchudší dospělí zbavovali, protože už konečně mohli mít buď nějakou tu ojetinu z konce 90.let za pár, nebo i novější či fungl nová auta.. končně auta, co nevařila při každé druhé jízdě a které sedělo v zatáčce.
Tyhle skvosty posílali do světa zadarmo, za symbolické poplatky... bylo jim líto je dát sešrotovat.....
A dnes? Dnes se z toho stává zvrácená móda, naprosto nezajímavá auta stojí stejně, jako o 2 generace novější a ve všem lepší ojetiny... vždyť za cenu zachovalé 120tky koupíš jedničkovou Oktávii a velmi hezkou ( jednu takovou jsem vloni sehnal kamarádovi)! A vedle v diskuzi je mi tvrzeno, že koupit novou Ladu je lepší, než cokoliv jiného z mainstreamového C segmentu.... 8-s Sorry, že jsem se rozepsal....
"Sorry, že jsem se rozepsal...." :-! a já su sorry že jsem se rozčetl... >:D
Je to zoufalý počin přepisovat dějiny, všechny ty auta z toho předcházejícího režimu byly nic jiného než děsné sr ačky.
"..že koupit novou Ladu je lepší, než cokoliv jiného z mainstreamového C seg..."
Stačí se podívat na youtube jak to tam ty Vesty dělají ručně, skoro jako kdysi v AZNP. :-!
Zlatí koreječci s roboty a lasery.... ;-)
Je to taková ta dementní nostalgie, že vlastně za těch komunistů nebylo tak špatně. Jenže, máme-li se držet aut, stačí se projet čímkoliv západní provenience z osmdesátých let, aby člověk okamžitě pochopil, jak zoufalé soudobé škodovky byly. Rozumím zálibě v youngtimerech, ale takový "klub majitelů rapidu", mi principielně přijde stejně stupidní záležitost jako "klub majitelů morris marina", viz. TG. :-);-)
Já si pořád namlouvám, že to snad není nostalgie, ale jen snaha se odlišit.... doufám, ale když vidím některé diskuze a politické názory, asi se bojím, že máš pravdu 8-s
P.s. jediný Youngtimer z východního bloku, který uznávám (a neříkám, že ho chci), je 110R....samozřejmě v původním stavu.
Ono tá záľuba v týchto našich "črepoch" môže spočívať aj v tom, že sa na to dajú ešte relatívne lacno pozháňať aj originálne diely a defacto môže mať človek youngtimera za pár faciek, pretože si veľa vecí porobí sám bez veľkých investícií. A samozrejme nájsť v nejakej stodole zachovalú škodovienku za pár korún je tiež jednoduchšie ako u áut západnej provinencie. A v neposlednom rade si ich možno kupujú ľudia, ktorí na ne v dobách keď boli mladí a tie autá boli in proste nedosiahli a plnia si teraz na penzii chlapčenské sny. >:D
Promin, ale tohle chápu ještě u Felicí, které už jakž takž ujdou, ale staré Škodovky? A že by si někdo plnil sen z mládí, koupit 105 či 120? >:D To snad ne >:D Pochopím to Rko...... a většinou ty, které někdo najde ve stodole jsou naceněné jako o 20 let novější auto.
Myslel som skôr toho Rapida :-) Ale to vieš len o takých, ktoré prebehnú cez net, koľko je takých o ktorých nevieme ... a za akú cenu sa predajú ... mám známeho, ktorý tak svojho času kúpil od nejakého deda Peugeot 504 alebo 505 (nepamätám) , kúpený za socíku nový v CSSR z Tuzexu, najazdené to malo 38 tis. km, zakrytý plachtou, vyleštený na špalíkoch, jeden majiteľ a ten dedo mu ho predal za 25 tis. SKK :-) Iný kamoš našiel po svatbe u svokra v stodole v podobnom stave Ladu 1200 a dalo by sa pokračovať asi do nekonečna, zvlášť na dedinách v rôznych stodolách sa skrývajú iné skvosty. :-)
Já bych do toho režim netahal. Lidi vzpomínají na své mládí a tam ty Škodovky mají své místo. Proč si vlastně pořizovat veterány? Objektivně žádný veterán není vysloveně lepší, než novější auta za podobné ceny. A přeci to děláme.
Já třeba miluji staré Jaguary. Proč? Když jsem byl dítě a táta jezdil na autosalony, tak mi vozil prospekty a já o těch autech jako malý snil. Teď si sny plním. Do toho jsme jezdili žigulem a kdybych náhodou na nějakého v dobrém stavu za rozumný peníz narazil, tak bych nad jeho koupí asi i uvažoval. Nemá to nic společného s režimem, ve kterém jsem se narodil, je to spíše vzpomínka na dětství. A myslím, že hodně lidí to má stejně.
Žigula??? Každý má asi nějakou "úchylku", ale nechceš tím doufám naznačit, že staré Jagy a staré Žiguly dáváš vlastně do jednoho "šuplíku"?
Žigul byl "nakoplá" socialistická kopie Fiatu, proti němu je nakonec i ta Š120 "originál".
Zil je ale unikát, ty západní stroje přecijen ve své době jezdily... Zila si osedlat mohl leda jako vysoký sovětský státník, nebo prostitutka svolná s někým tak odporným jít... >:-[]
Ano, momentálně je ta bublina s čímkoliv starším obrovská. Problém je že tu hodnotu to nemá, takže lze sice najít podobně naceněná auta (nedávno jsem viděl 110r za víc jak půl míče), ale nejsou obchodovatelná, a pokud si náhodou skutečně kupce najde tak jde ryze o fandu co to prostě chce mít, ale investiční potenciál nemá.
Pro někoho možná ano, ale pro mě rozhodně nejsou a nikdy nebudou.
Ale já třeba taky nikdy nebudu volit komanče, a přitom jsou v preferencích aktuálně na 2. místě, ať se mi to líbí, nebo ne...
A o tom to taky je. Pro někoho. Neboj, nemám potřebu vyměnit svou garáž za pět stodvacítek. Ale naprosto chápu člověka, kterého v tom vozili rodiče na dovolený, nebo někoho, kdo se na tom učil řídit, jak si to koupí jako vzpomínku na dětství. Nic víc nic míň.
Pro spoustu lidí to stylovka je. Jednoduše proto, že vypadá a jezdí jinak, než dnešní auta. A vůbec bych to nespojoval s komančema, prostě jen nostalgie. Vždyť kolik lidí se na eMku učilo po revokuci řídit. Vzpomínky táhnou...
Zase nemůžeš srovnávat restaurovanou 120 s vylítanou jedničkovou oktou. To druhé se kupuje čistě jako pracant, to první jako hračka do garáže a jednou za čas na sraz, jakkoli ti to přijde zvrácené. Nicméně vím i o jednom, který si koupil O1 Tour v naftě jako víkendovku, která většinu času trávila v garáži pod dekou a jezdila jen pro radost za hezkého počasí. :-)
Pokud jde o mě, snad za to nebudu ukamenován, ale jako malému se mi tyhle škodovky vždy líbily a Garde nebo GLS má pro mě dodnes své kouzlo. A nemá to co dělat s politikou, jsem zarputilý antikomunista. ;-)
a na rozne veteran zrazy fajn auticko.. ale v reale vsedneho dna pri dnesnej premavke a narokoch na dynamiku bezpecnost a spotrebu uz docela nepouzitelne auto... ako clovek ktory uz jazdil aj 105L kou v zaciatkoch viem ze jazdit sa v tom dnes uz nebude dat .. to je pojazdna rakva.... a to je vlastne dnes uz aj omnoho novsia felicia
susedia mali kedysi zlteho rapida ... my zase bezovu 105Lku dalsi sused nad nami kaky hnedu 120tku GL.... boze to boli casy.. vsade sama skoda... sem tam volga moskvic lady.. maluchy trabanty a podobne ... a aj parkoviska boli omnoho prazdnejsie...
S dynamikou nesouhlasim, v dobe, kdy se po silnicich plouzi litrove Fabie je to docela raketa >:D Precijen to ma 800kg a celkem kratkou prevodovku.. Ale s tou bezpecnosti je to fakt, Felicie je proti tomu jak Volvo >:D
Predpokladam, ze Papejza mel na mysli atmosferickou litrovou Fabii prvni generace. A nechces doufam tvrdit, ze Logan 0.9 tce a spol. ma dynamiku na urovni 105...
Dynamika byla samozrjme myslena na 13x, ne na 105 :-) Predpokladam, ze i HK myslel 1.3. A litrove fabie byly mysleny 55kW co aktualne sjizdi z linky misto hatapek.
Zlatě si pořídit starého rapida, nebo feldu, dneska jsou všechny auta nacpaná elektronikou, jak se tomu něco stane, musíš do autorizovaného servisu, protože tu pandořinu skříňku prostě neotevřeš a zaplatíš hrozný kačky. Zlatě tyhle auta, co si člověk spraví sám. To už člověk dneska sežene jenom v autobazaru takový pořádný auto