14.2. 2019 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Škoda Octavia RS 1. generace: Ojetina, nebo už youngtimer?

 

První generace novodobé Škody Octavia byla ve verzi RS nejrychlejší silniční škodovkou do té doby. Před lety vcelku dostupné auto se pomalu ale jistě stává předmětem zájmu sběratelů.

Obchodně velmi úspěšná Octavia nebyla úplně prvním modelem Škody vyvinutým už v rámci skupiny VW. Tento titul náleží menšímu modelu Felicia. Jenže zatímco Felicia ve své podstatě vycházela ze základů Favorita (jakkoliv výrazně upravených), byla první Octavia v roce 1996 od základu novým autem. Navíc spolu s první Audi A3 byla zároveň také nosičem zcela nové techniky skupiny VW primárně připravené pro čtvrtou generaci Golfu. Ta na trh dorazil s dvouletým zpožděním za škodovkou.

Po čtyřech letech

Když na trh dorazila sportovní verze RS (Rallye Sport), vyráběla se Octavia už čtyři roky. Stalo se tak v rámci modernizace modelu. Ta přinesla mimo jiné zcela novou a objektivně mnohem lépe řešenou palubní desku, ovšem pro začátek pouze pro lépe vybavené verze. Základní výbava (původně LX, v rámci modernizace přeznačená na Classic) se tak stále musela spokojit s původní, vyznačující se přemírou šedých plastů.

Video

Čím se ale navenek lišila sportovní verze od těch civilních? Předně odlišně tvarovaným předním nárazníkem se spoilerem, lidově zvaným lízátko. Na víku zavazadelníku se nacházel taktéž spoiler a výfuk byl opatřen koncovkou z nerezavějící oceli. Standardem byla 16palcová kola s pneumatikami 205/55 R16, za příplatek ale mohly být sedmnáctky s pneumatikami 205/50. To bylo zvenku vše. Původně existovalo RS pouze coby liftback. Praktičtější varianta kombi dorazila až o dva roky později, opět v rámci - tentokrát ale jen velmi decentní, modernizace.

Škoda Octavia RS

Více než zvenku se RS odlišovalo v kabině. A to zejména sportovními předními sedadly čalouněnými v kombinaci černé kůže a světlé látky. Ta se velmi snadno ušpiní, navíc odolnost proti otěru je pouze průměrná. Výrazně anatomická sedadla jsou ale velmi pohodlná a navíc tenčí než ta základní. RS tak díky tomu nabízí o špetku více místa pro kolena vzadu sedících cestujících než běžná verze. Rozdíly bylo možné dále zaznamenat dále na přístrojovém štítu a středovém panelu.

Boj s velkými převisy

Při rozvoru náprav 2508 mm a délce karoserie 4513 mm vynikala původní Octavia velmi dlouhými převisy. Dlouhé auto na krátkém podvozku obecně není vzorem pro dosažení příznivé jízdní dynamiky. Zejména předlouhý zadní převis působil na podvozek jako páka. Toto se zde navíc střetlo s jednoduchou zadní nápravou s torzně poddajnou příčkou, která není kinematicky zrovna příkladná. Víceprvkovou nápravu, konkrétně s trojicí ramen na každé straně, tato generace Octavie sice nabízela, ale jen ve spojení s pohonem všech kol. A ten RS nikdy nedostalo.

Při propérování kola má zavěšení kol s torzně poddajnou příčkou jen omezené možnosti, jak udržet pneumatiku co možná největší plochou na vozovce. Toto lze ale zčásti vyřešit použitím velmi tuhých tlumičů, které ovšem zase vyžadují odpovídající tuhost karoserie. A tou octavia s obřím zadním otvorem po otevření výklopné stěny nikdy moc nedisponovala.

Škoda se to přesto v případě Octavie RS pokusila řešit, takže tuhé tlumiče zde doplňuje dvojice přidaných výztuh, vedených šikmo v zavazadelníku mezi podlahou a zadními podběhy. Sice to zvýšilo tuhost karoserie, avšak zároveň poněkud omezilo vyhlášenou praktičnost octavie. Při běžném používání to nepocítíte, pokud byste ale potřebovali převážet objemné předměty, mohou vám dodatečné výztuhy překážet.

Tahle upravená Octavia RS má přes 330 koní. Ale dává vůbec smysl?

O dva roky později se uvedlo RS také v karosářské verzi kombi, které bylo s cenou 735.900 korun o 55.000 korun dražší než liftback. Dnes jde o velkou vzácnost, neboť vzniklo pouhých 3663 kusů z celkového počtu 17.637 kusů Octavie RS první generace. Na rozdíl od liftbacku nedostalo kombi zmíněné výztuhy v zadní části karoserie a také mohlo mít nanejvýš šestnáctipalcová kola.

Změny hlavně vpředu

Aby sportovní verze cestovních automobilů nabídly lepší jízdní vlastnosti, uchylují se jejich tvůrci ke změnám na podvozku. Ty mohou být jen dílčí, kdy třeba ramena náprav dostanou tužší uložení, až po zásadní, reprezentované zcela jinou přední nápravou. Příkladem je třeba současný či minulý Renault Mégane R.S.

V případě první generace Octavie RS se výrobce vydal cestou jen malých úprav. To znamená, že spodní příčné rameno přední nápravy modifikovaného McPhersonu je na RS stejné jako u civilních verzí. Ta největší změna se tak ukrývá v řešení stabilizátoru. U běžných Octavií je uchycen přímo do ramen. Z pohledu spolehlivosti je toto vhodnější, z hlediska účinnosti ale má svá omezení. U verze RS stejně jako u Combi 4x4 použil výrobce účinnější řešení se stabilizátorem uchyceným přímo k tlumičovým vzpěrám prostřednictvím táhel, lidově přezdívaných kosti. Změnami prošlo rovněž odpružení, přičemž v rámci něj se světlá výška podvozku snížila o 15 mm.

Běžné Octavie neměly příliš účinné brzdy. U RS to ale neplatí, neboť to jako jediné dostalo velké přední kotouče o průměru 312 mm (slabší verze běžné Octavie s motorem 1.8 20V Turbo o výkonu 110 kW používala vpředu kotouče s průměrem 288 mm) a rovněž ventilované kotouče vzadu.

Ceny letí vzhůru

Původní Octavia RS se vyráběla až do roku 2005. To už se ale rok nabízela druhá generace modelu, ovšem ještě bez verze RS. I nejmladším kusům je tak letos již 14 let. Jenže doby, kdy se tohle auto nacházelo na cenovém dně, jsou již dávno pryč. Na trhu dnes převládají dvě skupiny tohoto vozu. Tou první jsou pozměněná auta, která mají do originálu často daleko. Za dob aktivního života totiž měli mnozí pocit, že musí tento vůz nějak „vylepšit“. Takové vozy ale budou jen stěží mít nějakou hodnotu. Zvlášť když řada z nich má za sebou těžký život a na kontě stovky tisíc kilometrů. To pak i ta nejodolnější technika může selhat.

Škoda Octavia Combi Laurin & Klement 1,8T Automatic

Na druhé straně jsou pěkná auta v originálním stavu a malým proběhem kilometrů. A ta lákají ke koupi. Problém je, že jich je hodně málo a když už se nějaké objeví, zpravidla je velmi rychle pryč, a to i přes poněkud vyšší cenu, která může klidně atakovat částku přesahující 170.000 korun. A vůbec nezáleží na roku výroby. S náhradními díly by ale zatím neměly být problémy. Škoda totiž drží kompletní nabídku součástek po dobu minimálně 15 let od ukončení výroby modelu. Vzhledem k tomu, že první novodobá Octavia se s přídomkem Tour vyráběla až do roku 2010, nějaký čas ještě náhradní díly přímo od výrobce k mání budou.

Jak šel čas

1996: Představení první generace Octavie.

2000: V září modernizace vozu. V rámci ní představení sportovní verze RS s karoserií liftback a motorem 1.8 20V Turbo se 132 kW.

2002: Na podzim opět modernizace coby modelový rok 2003. Nahrazení malého pravého zrcátka větším. Příchod verze RS s karoserií kombi.

2004: Uvedení druhé generace Octavie. Ta původní se vyrábí dále coby Octavia Tour.

2005: Představení druhé generace také coby verze RS. Ukončení prodeje původního RS v Evropě.

2006: Doprodej posledních kusů RS na trzích mimo Evropu.

2010: Ukončení výroby první generace Octavie Tour.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Zemědělská půda zdražila, v příštích letech může zlevnit Zemědělská půda zdražila, v příštích letech může zlevnit

Ceny zemědělské půdy loni vzrostly o 5,8 procenta, uvedla…

Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš Udělal jsem některé personální chyby, teď si dávám větší pozor, řekl Babiš

Vládní hnutí ANO se sešlo v neděli na celostátním sněmu,…

Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb Charanzová povede kandidátku ANO do evropských voleb

Lídrem hnutí ANO do voleb do Evropského parlamentu bude…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Octavia RS 1. generace:…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná Nový Superb je za dveřmi! Passat nejen dožene, ale v něčem i překoná

Prototypy modernizované Škody Superb se už v současnosti…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 






 
Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus jménem 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Zimní vs. letní pneumatiky v zimě: Vyvracíme mýtus 7 °C! Když jsou zimáky i v zimě horší

Dnes 08:00

Z nezávislých testů vyplývá, že zejména na suchu fungují letní pneu lépe i v zimě. Kde je tedy pravda?




Blesk.cz

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i služebnictvo: Může za to Meghan

Konec bratrů! Harry s Williamem půlí domácnost i…

Napětí mezi královskými bratry a jejich neurozenými manželkami by se už měsíce dalo krájet. William a Harry už…

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300 kilo závadného polského masa

Pach, špína a modrá barva: Veterináři zadrželi 300…

Byl to hnus! Bezmála 300 kilo závadného polského masa odhalili inspektoři veterinární správy spolu s celníky v…

 

iSport.cz

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má trošku blok, míní Rada

Jablonec řeší Trávníka. Koleno je OK, co hlava? Má…

Trénuje s týmem a v neděli na to nejspíš vletí. Jablonecký lídr Michal Trávník se po artroskopii kolena vrací do…

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek, který se žene korytem

Hašek po další porážce Bohemians: Sleduju klacek,…

Deset zápasů bez vítězství, pět zápasů bez vstřeleného gólu a hořký pád na čtrnácté místo. Kdyby ve FORTUNA:LIZE…

 

Reflex.cz

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie. Automatizace výroby nahradí pracovní sílu ze střední Evropy

Marek: Česku hrozí osud Detroitu či Nokie.…

Stovky miliard korun by mohla ztratit česká ekonomika, pokud se jí nevydaří přechod k elektromobilitě. Vyplývá z…

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva spojenecké státy tábora míru a socialismu

Čínsko-vietnamská válka: Jak se do sebe pustily dva…

Když Vietnamská lidová armáda vtrhla po sérii pohraničních incidentů do Demokratické Kampučie a svrhla obludnou…