reklama


21.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Škoda Yeti: Český recept na úspěšné SUV

 

V roce 2005 jako studie, o čtyři roky později přetavená v realitu. První české SUV slavilo a stále slaví prodejní úspěchy. A má proč. Je to totiž veskrze povedený vůz, nějaké slabiny ale i tak má.

Koncern Volkswagen je již léta pověstný sdílením technických komponentů napříč jednotlivými značkami a modely. Že se pod krásně kulatými tvary Audi TT ukrývá technika plebejského golfu, by asi nikdo nehádal, občas ale německý koncern překvapí. Tak je tomu i v případě Škody Yeti. Vzhledem k tomu, že Volkswagen v době jejího uvedení již vyráběl podobné kompaktní SUV, skoro se nabízí úsloví, že je to jen tiguan s okřídleným šípem na masce chladiče a jiným interiérem.

Tak tomu ale vůbec není. Zatímco první Tiguan kombinuje techniku z golfu 5. generace a Volkswagenu Passat B6, Yeti využívá technický základ z druhé generace Octavie, z níž pocházejí přední asi dvě třetiny platformy a zadní část je převzata z golfu 5. generace s pohonem 4Motion. Nechybějí ani zcela svébytné komponenty, k nimž patří přední podběhy s výztuhou a dále mohutná příčka oddělující kabinu od motorového prostoru a spojující karoserii zhruba v místě sloupků A.

Yeti platí za kvalitní vůz. Vzhledem k tomu trochu překvapuje, že se mnozí majitelé setkali dokonce s povrchovou korozí karoserie a to už po několika letech. Obvykle se hnědý mor vyskytoval na prazích a také na dveřích pod ochrannou lištou.

Video

Neplave vám záď?

Jedním z důvodů úspěchu vozu jsou jeho jízdní vlastnosti. Ne Yeti skutečně nejezdí zatáčky jako Octavia RS, a už vůbec ne jako Golf GTI, avšak řídí se neobyčejně příjemně. Pokud zůstaneme u kategorie SUV, pak se jedná o jednoho z nejlépe jezdících zástupců.

Na rozdíl od soudobé octavie není ještě yeti produktem mnohdy nemístného šetření. Když zůstaneme u šasi, vzadu najdete vždy poctivou víceprvkovou nápravu. Zajímavé je, že trojice příčných ramen doplněných o jedno podélné na každé straně je shodná jak pro verzi s pohonem předních kol, tak i pro čtyřkolku. Vše je převzato z druhé generace Octavie, naopak těhlice vycházejí z těch, použitých u Passatu B6. Díky nim má vůz rozchod zadních kol větší o 30 mm, jsou nicméně ve dvou verzích ke každému pohonu.

Podvozek Škody Yeti platí za veskrze odolný. Třeba na přední nápravě vykazují vůle spíše silentbloky než čepy ramen. Vše je měnitelné samostatně a jednotlivé součástky dodává i samotná automobilka. Pokud se vám zdá, že záď vozu při jízdě po výmolech plave ze strany na stranu, pak bude možná příčina ve spodních příčných ramenech zadní nápravy. Docházelo u nich k situaci, kdy se guma doslova oddělila od pouzdra, od léta 2009 jsou však k dispozici modifikovaná ramena, respektive jejich uložení, přičemž zákazníkům, kteří si na jízdní vlastnosti stěžovali, měnila Škoda uložení v rámci garance. Ramena koupíte rovněž v druhovýrobě, ovšem je otázkou, zda to nejsou ještě ta původní vrtošivá. Proto bychom raději zvolili pořízení u autorizovaných prodejců náhradních dílů.

Problémy ovšem byly také s horními příčnými rameny. Mají výrazně zahnutý tvar a jejich silentbloky se pro změnu vymačkávaly. Náprava přišla koncem května 2012 - od té doby je k dispozici řešení v podobě upravených uložení ramen.

Zprvu starší motory

Zájemci o ojetou Škodu Yeti hledají zejména kusy se vznětovými motory. Od samého začátku byl v nabídce pouze dvoulitr TDI, zato však hned ve třech výkonových verzích. Pro kupujícího je důležité, že nejméně výkonná varianta s 81 kW označená CFHA je od začátku zástupcem modernizované řady těchto motorů.

To obě výkonnější verze byly zpočátku zástupci původní řady splňující Euro 4. Motor se 103 kW má kód CBDB, výkonnější se 125 kW pak CEGA. Novější vydání těchto čtyřválců nabízí úplně stejné parametry a prodělalo také některé technické změny. Třeba vstřikovače piezo Common-rail Bosch ustoupily spolehlivějším a také levnějším solenoidů. Dále chybějí stavitelné vířivé klapky v sání a pohon olejového čerpadla je řešen ozubeným řemenem namísto dříve používaného řetězu. „Piezo common-rail vyžaduje k delšímu přežití tankování kvalitní nafty,“ říká Petr Petřík, zkušený „servisák“ vozů koncernu VW z pražské Malé Chuchli. „Levnější solenoidový vstřikovač u nás vyjde na zhruba 7.200 korun, draží piezo asi na 9.000 korun,“ dodává Petřík.

Novější motory jsou označeny CFHC (103 kW), respektive CFJA (125 kW). Žádný z motorů 2.0 TDI ve Škodě Yeti nepoužívá modul s vyvažovacími hřídeli AGW, jakkoliv již v této době nebyl zdrojem problémů, naopak všechny mají částicový filtr. U motorů Euro 5 je vcelku s tělesem katalyzátoru, a coby originální díl vyjde na zhruba 45.000 korun. Nápadně často ale neselhává, což je dobrá zpráva.

Od roku 2010 je v nabídce také šestnáctistovka TDI se 77 kW. Je technicky v zásadě podobná novější generaci dvoulitrů, což platí také o sdílení problémů. Do roku 2013 se bohužel šestnáctistovka TDI pojila pouze s úspornou verzí GreenLine, a té se raději vyhněte. Za všechny rébusy zmíníme závadu systému recirkulace výfukových plynů EGR. „Skládá se z chladiče a dvojice klapek. Ta, co vpouští výfukové plyny přes chladič je ovládána pneumaticky, hlavní klapka, která řídí přepouštění výfukových plynů zpět do sání, zase elektromotoricky,“ vysvětluje Petřík. Je to právě elektronika hlavní klapky, která často selhává. Jádro problému spočívá v takzvané rohatce klapky, která se časem zadře a to následně vyústí ve spálení elektroniky, či přesněji krokového motorku, který klapku ovládá.

Dvě verze od modernizace

Yeti v původním vydání vydržel ve výrobě do léta 2013, kdy prošel modernizací. Navenek poznáte inovované vozy podle nové přední části. Namísto dřívějšího děleného hlavního světlometu na hranatý a kulatý jsou u novější verze přední lampy vcelku. Je to trochu škoda, neboť tenhle prvek dodával Škodě Yeti velice osobitý a s jiným autem vlastně nezaměnitelný výraz. Z technologického hlediska je ovšem novější řešení výhodnější. Současně s tím vůz dostal také bi-xenony s diodovým denním svícením.

V rámci modernizace také došlo k rozdělení modelu na dvě odlišné verze. Na jakousi základní, spíše silniční s prostým pojmenováním Yeti, a na mnohem offroadovější a drsněji vypadající variantu Yeti Outdoor. Rozdíly mezi oběma variantami však byly také technické. Od zvýšené světlé výšky až po dodatečnou ochranu podvozku u Outdooru.

Když už jsme u techniky, v rámci modelové péče došlo k nahrazení elektrohydraulické spojky Haldex 4. generace modernější pátou, jež se obejde bez zásobníku tlaku pracovní hydraulické kapaliny. A nakonec od roku 2015 má Yeti kompletně nové pohonné jednotky splňující Euro 6. S nimi se však v současnosti setkáte tak nanejvýš v roli dřívějších předváděcích vozů v autosalonech Škody Auto, případně ve firemním programu prověřených vozů Škoda Plus.

Jak šel čas

2009: V létě představení vozu. Zážehové motory 1.2 TSI, 1.8 TSI, druhý jmenovaný výhradně s pohonem všech kol. Naopak 1.2 TSI vždy pouze s předním pohonem, ale s možností sedmistupňového DSG. A dále motor 2.0 TDI ve třech výkonových verzích. Varianty se 103 kW a 125 kW vždy 4x4, verze s 81 kW s pohonem předních nebo všech kol. Později motor 1.4 TSI s 90 kW s předním pohonem a taktéž alternativně s DSG se sedmi převody.

2010: Na jaře převodovka DSG také pro 2.0 TDI. Nový motor 1.6 TDI zatím jen ve verzi GreenLine o výkonu 77 kW.

2011: Úsporný paket Greentec zahrnující pneumatiky s nízkým valivým odporem a další změny.

2013: Převodovka DSG také pro motor 2.0 TDI 125 kW a 4x4. V létě modernizace vozu. Nová přední část, jednodílné světlomety s bi-xenony a diodovým denním svícením. Dvě verze vozu: městský Yeti a offroadovější Yeti Outdoor. Motor 1.6 TDI také pro klasickou verzi, alternativně s DSG (dosud jen v GreenLine). Lamelová spojka Haldex 4. generace nahrazena modernější pátou generací.

2015: Nové pohonné jednotky z řady EA211 (zážehové 1.2 a 1.4 TSI), respektive EA211 (1.8 TSI 3. generace). Vznětové 2.0 TDI z řady EA288. Všechny motory plní Euro 6.

2016: Vůz je stále ve výrobě. S motory 1.2 TSI (81 kW), 1.4 TSI (92 resp. 110 kW) a 2.0 TDI (81 nebo 110 kW).

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Škoda Yeti, vyráběna v Kvasinách od roku 2009, byla odpovědí Škody na stoupající poptávku po vozech SUV. Díky příznivější ceně, než za kterou byl nabízen konkurenční Volkswagen Tiguan, si získal Yeti mnoho příznivců. Již dva roky po uvedení na trh bylo vyrobeno sto tisíc kusů tohoto vozu. Omlazovací kúrou prošel Yeti v roce 2013. V autobazarech patří Yeti k velmi oblíbeným ojetinám a to především díky své variabilitě, oblibu si ale získal i u mladší generace, která hledá vůz s vyšší světlou výškou a prostorným zavazadelníkem. Velký zájem je především o vozy s naftovými agregáty a pohonem obou náprav, ale ani vozy s benzínovými motory TSI nezůstávají na okraji zájmu a kupují je především ti, kteří hledají vůz primárně využívaný v městském provozu. Díky malým převisům a velmi dobrému výhledu z kabiny je Yeti v městském provozu velmi dobře ovladatelný. Jde rovněž o první sériově vyráběný vůz Škoda s parkovací kamerou. Mezi hlavní konkurenty patří koncernový Volkswagen Tiguan, z ostatních značek pak jako alternativu volí zákazníci především levnou Dacii Duster nebo Nissan Qashqai.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit Dva Češi zahynuli pod lavinou v Rakousku, dva se podařilo zachránit

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském…

Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně Kontrolní hlášení přineslo deset miliard navíc, tvrdí Babišova náměstkyně

Díky zavedení kontrolního hlášení se výběr daně z přidané…

Galerie: Women's March v New York City Galerie: Women's March v New York City

Více než milion lidí se sešel ve Washingtonu, Los Angeles…

 
 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Yeti: Český recept na úspěšné SUV



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Rallye Monte Carlo 2017: Vítězná premiéra Ogiera, Kopecký osmý

Dnes 16:18

Obhájce titulu Francouz Sebastien Ogier vyhrál s vozem Ford Fiesta WRC ´17 Rallye Monte Carlo, úvodní podnik mistrovství světa v automobilových soutěžích 2017.




Blesk.cz

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Smog a mráz. Pražané, připravte se na pochmurný týden

Nový pracovní týden bude ve znamení ledových dnů, inverzního počasí a smogu. „Teplotně bude období na srážky…

 

iSport.cz

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu. Biatlon svolal kongres

Fourcade a spol. hrozili, že postojí na startu.…

Mezinárodní biatlonová unie (IBU) se rozhodla kvůli ruské dopingové kauze svolat ještě před mistrovstvím světa v…

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám Limberského, hlásí posila

Ivanschitz ještě v Plzni nikdy nebyl. Ale znám…

Rakouský Horváth, rozený vítěz a podobně. Takových přezdívek se od fanoušků dočkala jedna z nejzajímavějších…

 

Reflex.cz

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

České zdravotnictví: S úspornými recepty nejsou žerty!

Bavily se dvě asi desetileté slečny v brněnské šalině (pardon, tramvaji): „Jak dnes nemáš známýho doktora, tak…

 
 
reklama