21.7. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Škoda Yeti: Český recept na úspěšné SUV

 

V roce 2005 jako studie, o čtyři roky později přetavená v realitu. První české SUV slavilo a stále slaví prodejní úspěchy. A má proč. Je to totiž veskrze povedený vůz, nějaké slabiny ale i tak má.

Koncern Volkswagen je již léta pověstný sdílením technických komponentů napříč jednotlivými značkami a modely. Že se pod krásně kulatými tvary Audi TT ukrývá technika plebejského golfu, by asi nikdo nehádal, občas ale německý koncern překvapí. Tak je tomu i v případě Škody Yeti. Vzhledem k tomu, že Volkswagen v době jejího uvedení již vyráběl podobné kompaktní SUV, skoro se nabízí úsloví, že je to jen tiguan s okřídleným šípem na masce chladiče a jiným interiérem.

Tak tomu ale vůbec není. Zatímco první Tiguan kombinuje techniku z golfu 5. generace a Volkswagenu Passat B6, Yeti využívá technický základ z druhé generace Octavie, z níž pocházejí přední asi dvě třetiny platformy a zadní část je převzata z golfu 5. generace s pohonem 4Motion. Nechybějí ani zcela svébytné komponenty, k nimž patří přední podběhy s výztuhou a dále mohutná příčka oddělující kabinu od motorového prostoru a spojující karoserii zhruba v místě sloupků A.

Yeti platí za kvalitní vůz. Vzhledem k tomu trochu překvapuje, že se mnozí majitelé setkali dokonce s povrchovou korozí karoserie a to už po několika letech. Obvykle se hnědý mor vyskytoval na prazích a také na dveřích pod ochrannou lištou.

Video

Neplave vám záď?

Jedním z důvodů úspěchu vozu jsou jeho jízdní vlastnosti. Ne Yeti skutečně nejezdí zatáčky jako Octavia RS, a už vůbec ne jako Golf GTI, avšak řídí se neobyčejně příjemně. Pokud zůstaneme u kategorie SUV, pak se jedná o jednoho z nejlépe jezdících zástupců.

Na rozdíl od soudobé octavie není ještě yeti produktem mnohdy nemístného šetření. Když zůstaneme u šasi, vzadu najdete vždy poctivou víceprvkovou nápravu. Zajímavé je, že trojice příčných ramen doplněných o jedno podélné na každé straně je shodná jak pro verzi s pohonem předních kol, tak i pro čtyřkolku. Vše je převzato z druhé generace Octavie, naopak těhlice vycházejí z těch, použitých u Passatu B6. Díky nim má vůz rozchod zadních kol větší o 30 mm, jsou nicméně ve dvou verzích ke každému pohonu.

Podvozek Škody Yeti platí za veskrze odolný. Třeba na přední nápravě vykazují vůle spíše silentbloky než čepy ramen. Vše je měnitelné samostatně a jednotlivé součástky dodává i samotná automobilka. Pokud se vám zdá, že záď vozu při jízdě po výmolech plave ze strany na stranu, pak bude možná příčina ve spodních příčných ramenech zadní nápravy. Docházelo u nich k situaci, kdy se guma doslova oddělila od pouzdra, od léta 2009 jsou však k dispozici modifikovaná ramena, respektive jejich uložení, přičemž zákazníkům, kteří si na jízdní vlastnosti stěžovali, měnila Škoda uložení v rámci garance. Ramena koupíte rovněž v druhovýrobě, ovšem je otázkou, zda to nejsou ještě ta původní vrtošivá. Proto bychom raději zvolili pořízení u autorizovaných prodejců náhradních dílů.

Problémy ovšem byly také s horními příčnými rameny. Mají výrazně zahnutý tvar a jejich silentbloky se pro změnu vymačkávaly. Náprava přišla koncem května 2012 - od té doby je k dispozici řešení v podobě upravených uložení ramen.

Zprvu starší motory

Zájemci o ojetou Škodu Yeti hledají zejména kusy se vznětovými motory. Od samého začátku byl v nabídce pouze dvoulitr TDI, zato však hned ve třech výkonových verzích. Pro kupujícího je důležité, že nejméně výkonná varianta s 81 kW označená CFHA je od začátku zástupcem modernizované řady těchto motorů.

To obě výkonnější verze byly zpočátku zástupci původní řady splňující Euro 4. Motor se 103 kW má kód CBDB, výkonnější se 125 kW pak CEGA. Novější vydání těchto čtyřválců nabízí úplně stejné parametry a prodělalo také některé technické změny. Třeba vstřikovače piezo Common-rail Bosch ustoupily spolehlivějším a také levnějším solenoidů. Dále chybějí stavitelné vířivé klapky v sání a pohon olejového čerpadla je řešen ozubeným řemenem namísto dříve používaného řetězu. „Piezo common-rail vyžaduje k delšímu přežití tankování kvalitní nafty,“ říká Petr Petřík, zkušený „servisák“ vozů koncernu VW z pražské Malé Chuchli. „Levnější solenoidový vstřikovač u nás vyjde na zhruba 7.200 korun, draží piezo asi na 9.000 korun,“ dodává Petřík.

Novější motory jsou označeny CFHC (103 kW), respektive CFJA (125 kW). Žádný z motorů 2.0 TDI ve Škodě Yeti nepoužívá modul s vyvažovacími hřídeli AGW, jakkoliv již v této době nebyl zdrojem problémů, naopak všechny mají částicový filtr. U motorů Euro 5 je vcelku s tělesem katalyzátoru, a coby originální díl vyjde na zhruba 45.000 korun. Nápadně často ale neselhává, což je dobrá zpráva.

Od roku 2010 je v nabídce také šestnáctistovka TDI se 77 kW. Je technicky v zásadě podobná novější generaci dvoulitrů, což platí také o sdílení problémů. Do roku 2013 se bohužel šestnáctistovka TDI pojila pouze s úspornou verzí GreenLine, a té se raději vyhněte. Za všechny rébusy zmíníme závadu systému recirkulace výfukových plynů EGR. „Skládá se z chladiče a dvojice klapek. Ta, co vpouští výfukové plyny přes chladič je ovládána pneumaticky, hlavní klapka, která řídí přepouštění výfukových plynů zpět do sání, zase elektromotoricky,“ vysvětluje Petřík. Je to právě elektronika hlavní klapky, která často selhává. Jádro problému spočívá v takzvané rohatce klapky, která se časem zadře a to následně vyústí ve spálení elektroniky, či přesněji krokového motorku, který klapku ovládá.

Dvě verze od modernizace

Yeti v původním vydání vydržel ve výrobě do léta 2013, kdy prošel modernizací. Navenek poznáte inovované vozy podle nové přední části. Namísto dřívějšího děleného hlavního světlometu na hranatý a kulatý jsou u novější verze přední lampy vcelku. Je to trochu škoda, neboť tenhle prvek dodával Škodě Yeti velice osobitý a s jiným autem vlastně nezaměnitelný výraz. Z technologického hlediska je ovšem novější řešení výhodnější. Současně s tím vůz dostal také bi-xenony s diodovým denním svícením.

V rámci modernizace také došlo k rozdělení modelu na dvě odlišné verze. Na jakousi základní, spíše silniční s prostým pojmenováním Yeti, a na mnohem offroadovější a drsněji vypadající variantu Yeti Outdoor. Rozdíly mezi oběma variantami však byly také technické. Od zvýšené světlé výšky až po dodatečnou ochranu podvozku u Outdooru.

Když už jsme u techniky, v rámci modelové péče došlo k nahrazení elektrohydraulické spojky Haldex 4. generace modernější pátou, jež se obejde bez zásobníku tlaku pracovní hydraulické kapaliny. A nakonec od roku 2015 má Yeti kompletně nové pohonné jednotky splňující Euro 6. S nimi se však v současnosti setkáte tak nanejvýš v roli dřívějších předváděcích vozů v autosalonech Škody Auto, případně ve firemním programu prověřených vozů Škoda Plus.

Jak šel čas

2009: V létě představení vozu. Zážehové motory 1.2 TSI, 1.8 TSI, druhý jmenovaný výhradně s pohonem všech kol. Naopak 1.2 TSI vždy pouze s předním pohonem, ale s možností sedmistupňového DSG. A dále motor 2.0 TDI ve třech výkonových verzích. Varianty se 103 kW a 125 kW vždy 4x4, verze s 81 kW s pohonem předních nebo všech kol. Později motor 1.4 TSI s 90 kW s předním pohonem a taktéž alternativně s DSG se sedmi převody.

2010: Na jaře převodovka DSG také pro 2.0 TDI. Nový motor 1.6 TDI zatím jen ve verzi GreenLine o výkonu 77 kW.

2011: Úsporný paket Greentec zahrnující pneumatiky s nízkým valivým odporem a další změny.

2013: Převodovka DSG také pro motor 2.0 TDI 125 kW a 4x4. V létě modernizace vozu. Nová přední část, jednodílné světlomety s bi-xenony a diodovým denním svícením. Dvě verze vozu: městský Yeti a offroadovější Yeti Outdoor. Motor 1.6 TDI také pro klasickou verzi, alternativně s DSG (dosud jen v GreenLine). Lamelová spojka Haldex 4. generace nahrazena modernější pátou generací.

2015: Nové pohonné jednotky z řady EA211 (zážehové 1.2 a 1.4 TSI), respektive EA211 (1.8 TSI 3. generace). Vznětové 2.0 TDI z řady EA288. Všechny motory plní Euro 6.

2016: Vůz je stále ve výrobě. S motory 1.2 TSI (81 kW), 1.4 TSI (92 resp. 110 kW) a 2.0 TDI (81 nebo 110 kW).

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Škoda Yeti, vyráběna v Kvasinách od roku 2009, byla odpovědí Škody na stoupající poptávku po vozech SUV. Díky příznivější ceně, než za kterou byl nabízen konkurenční Volkswagen Tiguan, si získal Yeti mnoho příznivců. Již dva roky po uvedení na trh bylo vyrobeno sto tisíc kusů tohoto vozu. Omlazovací kúrou prošel Yeti v roce 2013. V autobazarech patří Yeti k velmi oblíbeným ojetinám a to především díky své variabilitě, oblibu si ale získal i u mladší generace, která hledá vůz s vyšší světlou výškou a prostorným zavazadelníkem. Velký zájem je především o vozy s naftovými agregáty a pohonem obou náprav, ale ani vozy s benzínovými motory TSI nezůstávají na okraji zájmu a kupují je především ti, kteří hledají vůz primárně využívaný v městském provozu. Díky malým převisům a velmi dobrému výhledu z kabiny je Yeti v městském provozu velmi dobře ovladatelný. Jde rovněž o první sériově vyráběný vůz Škoda s parkovací kamerou. Mezi hlavní konkurenty patří koncernový Volkswagen Tiguan, z ostatních značek pak jako alternativu volí zákazníci především levnou Dacii Duster nebo Nissan Qashqai.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Škoda Yeti Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojetá Škoda Yeti: Český recept na úspěšné SUV







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho Škody Yeti vyrazí hledat Yettiho

Že na to někdo přišel až teď... Expedice vozů Škoda Yeti…

Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč Škoda Yeti Trumf: Nový základ s bohatší výbavou za 400.000 Kč

Yeti Trumf je nová základní verze mladoboleslavského SUV.…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…