15.12. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Toyota Auris I (E150): Nové jméno, staré pořádky

 

Auris nahradil v roce 2006 tradiční model Corolla. S novým jménem měly přijít i nové hodnoty. Čas však ukázal, že z pohledu zákazníka se toho zase tolik nezměnilo. Po letech také můžeme odpovědět na další otázku. Dostojí Auris pověsti svých předchůdců?

V době uvedení modelu měla Toyota s Aurisem velké plány. To ostatně dokazovala už pouhá změna jména. Zatímco Corolla platila za globální model, který měl pokrýt potřeby širokého spektra trhů, cílil Auris výhradně na zákazníky starého kontinentu. S příchodem Aurisu tak Corolla zůstala v Evropě pouze v roli okrajových modelů, a sice coby sedan a MPV Verso.

Auris na rozdíl od předchůdce vznikl v Evropě, konkrétně v designérské středisku ED2. Jméno mělo spojovat dva nejbližší modely, a to Yaris a Avensis. Tvůrci názvu auta vycházeli ze slova „aurum“, což je v latině zlato. Tento vzácný a drahý kov dále evokovala první dvě písmena – tedy Au, což je pro změnu chemická značka zlata.

Podvozek podle výkonu

První Auris byl od základu novým autem, což se přirozeně týkalo také podvozku. Od samého začátku vlastně až do ukončení produkce v roce 2012 jste se u něj mohli setkat se dvěma odlišnými zadními nápravami. Jde tedy o koncept, který později převzal i koncern Volkswagen. Naopak Toyota od něj u druhé generace modelu ustoupila.

Hierarchie přiřazování dvou odlišných zavěšení zadních kol se řídila motorizací. Všechny motory s výjimkou vrcholné 2.2 D-4D Clean Power (v době uvedení se ještě nepoužívalo označení D-CAT) si musely vystačit s jednoduchým zavěšením s torzní příčkou. Nutno dodat, že i předchozí Corolla využívala vzadu toto zavěšení.

Video

Pouze zmíněná vrcholná motorizace se mohla pochlubit mnohem sofistikovanějším řešením se čtveřicí ramen na každé straně, nápadně se podobající tomu ve Focusu či Golfu od páté generace výše. Spolu s vyšší verzí zadní nápravy se pojilo také strmější řízení. Auris 2.2 D-4D Clean Power měl totiž suplovat roli sportovní verze, neboť tradiční T-Sport Toyota v této řadě nenabízela (na rozdíl od předchozí Corolly). Nutno poznamenat, že vrcholný Auris si Toyota nechala štědře zaplatit. Na českém trhu stál tento model v době uvedení na trh s pětidveřovou karoserií značných 709.900 korun. Na trhu ojetin se s ním tudíž prakticky nesetkáte.

Přední zavěšení mají všechny verze v základu shodné. Pro kupujícího ojetiny je důležité, že životnost jednotlivých komponentů překonává evropské soky. Pokud už ale vznikne vůle v uložení spodního ramene, v originále objednáte pouze a jen rameno jako celek. Navíc bez prostředního čepu, který je jako jediný díl samostatně a k rameni je přichycený trojicí šroubů. Také ložiska předních kol nelze v originále zakoupit zvlášť. Pouze vcelku s nábojem. To však není nic specifického pro Auris. Mají to takto i jiné značky.

Když diesel, tak ten nejmenší

V Aurisu měly snad poprvé v historii značky převahu vznětové motory. Když už někdo chtěl diesel, volil většinou nejmenší motor 1.4 D-4D, neboť cenový odstup od větších dieselů 2.0 D-4D a 2.2 D-4D Clean Diesel, později D-CAT, byl značný. Jedná se o motor označený 1ND-TV, přičemž je známý také z menšího Yarisu. Jeho výkon 66 kW pro klidně jezdící povahy plně dostačuje. Díky hliníkovému bloku nadměrně nezatěžuje přední část a navíc si vystačí s common-railem Bosch solenoid s tlakem 1600 barů. Rozvodový řetěz pohání pouze jediný vačkový hřídel ovládající v každém válci dva ventily.

Motor 1.4 D-4D platí za asi nejspolehlivější vznětový motor, jaký můžete v Aurisu mít. Na rozdíl od větších sourozenců si vystačí s pevným a tedy věčným setrvačníkem. Pokud už se nějaká závada vyskytla, jednalo se o drobnosti. Servisy se třeba potýkaly s úniky oleje kolem ventilového víka, což vyřešila montáž nového těsnění. Nebo s ucpávajícím se palivovým čističem. V takovém případě motor ztrácel výkon.

Do roku 2009 byl motor spojený s pětistupňovou manuální převodovkou, od uvedeného data dostal „šestikvalt“. „V souvislosti se šestistupňovou převodovkou se objevuje jedna specifická závada, a to při proběhu tak 250 000 km,“ říká k Aurisu Jiří Váchal, majitel Autoservisu a pneuservisu Litice, který se na opravy vozů Toyota a Lexus specializuje. „Zradou je v tomto případě ložisko vstupního hřídele. Závadu odhalíte po nastartování motoru a vyřazení na neutrál.“ Pokud tedy registrujete hluk, který po sešlápnutí spojky ustane, je zmíněná závada více méně potvrzena. „Bohužel zmíněné ložisko není typizované. To znamená, že jej nelze zakoupit v druhovýrobě. Pouze coby originální díl v Toyotě. Oprava u mě vyjde na přibližně 7.000 až 8.000 korun,“ poznamenává Jiří Váchal.

Činí se, seč může

Předchozí Corolla používala ještě starší motory z řady ZZ. Ty prosluly nezkrotným apetitem po oleji vinou konstrukční chyby, což Toyota dokázala eliminovat až v létě 2005. Pouze v prvním roce výroby se v Aurisu nabízel zástupce této, v tomto případě ale již vylepšené řady. A sice coby 1.4 VVT-i o výkonu 71 kW. Od roku 2008 nahradil vzpomínanou čtrnáctku nový výrazně nadčtvercový (dlouhozdvihový) motor 1.33 Dual VVT-i z řady NR. Jak označení napovídá, chlubí se proměnným časováním rozvodu na sací i výfukové straně.

Pokud zůstaneme u 1.33 Dual VVT-i, tak její výkon 74 kW se vzhledem k objemu zdá být více než dostatečný, ovšem ve spojení s hmotným vozem mu trochu chybějí nezbytné newtonmetry. Kupodivu se vždy pojil s manuální šestistupňovou převodovkou, což je jistě pro kupující bonus. Motory řady NR Toyota vyvíjela ve spolupráci s Daihatsu, pro jehož malé modely byly tyto čtyřválce primárně zamýšleny.

Jak šel čas

2007
Představení vozu coby pětidveřový a třídveřový hatchback. Řada E150. Zážehové motory 1.4 VVT-i, 1.6 Dual VVT-i, 1.8 Dual VVTi. Dále vznětové motory 1.4 D-4D, 2.0 D-4D a 2.2 D-4D Clean Diesel, později D-CAT. Převodovky manuální pěti a šestistupňové. Motor 1.6 Dual VVT-i a 1.4 D-4D alternativně s robotizovaným pětistupňovým manuálem MultiMode. Dvě verze zadní nápravy podle motorizace.

2008
Motor 1.4 VVT-i vypadává z nabídky. Místo něj přijíždí menší 1.33 Dual VVT-i. Výhradně šestistupňová manuální převodovka.

2009
Motory 1.6 Dual VVT-i a 1.8 Dual VVT-i nahrazeny novými 1.6 Valvematic a 1.8 Valvematic. Konstrukční řada se nezměnila. Převodovka MultiMode se šesti převody namísto pěti. Lehká modernizace vozu. Inovovaná přední část.

2010
Nabídku obohacuje verze Auris Hybrid s technologií HSD a motorem 1.8.

2012
Ukončení produkce první generace. Představen nástupce. Řada E180.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

I přes fakt, že v České republice nepatří Toyota Auris k nejprodávanějším vozům, jedná se o velmi povedený hatchback. Svým konzervativním vzhledem a nevýraznými liniemi sice nezaujme ty zákazníky, pro které je design vozu důležitým faktorem výběru, čím ovšem vozy Toyota vždy dokázaly zaujmout, je jejich spolehlivost. A stejně tak tomu je i u tohoto modelu, který se ve statistikách spolehlivosti řadí na přední místa. I přes oblibu úsporných vznětových agregátů, převažují v nabídce ojetých vozů motorizace benzínové. Mezi přednosti tohoto vozu patří rovněž bezpečí, které posádce vozu nabízí. V nárazových testech, kterými vůz prošel v roce 2006, byl hodnocen pěti hvězdami. K tomu přispěl fakt, že již v základní výbavě nabízel vůz čtyři airbagy. Jízdní vlastnosti vozu patří k nadprůměrným a pochvalu zaslouží rovněž i odhlučnění motorů. Průměrně náročného motoristu dokáže uspokojit i základní výbava, v níž je vždy klimatizace, čtyři airbagy, centrál s dálkovým ovládáním a elektricky ovládaná přední okna. Dobrou volbou je šestnáctistovka 1,6 VVT-i, dodá vozu výkon 91 kW a dokáže poskytnout poměrně dynamickou jízdu. První generace Toyoty Auris je velmi dobrou volbou pro motoristy, kteří ocení spolehlivý a bezpečný vůz.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Toyota Bazar

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW Spy Photos: Toyota Auris s dieselem od BMW

Nová generace Aurisu se představí za rok na autosalonu v Ženevě.

Toyota Auris nově začíná na 284.900,- Kč Toyota Auris nově začíná na 284.900,- Kč

Importér Toyoty zlevnil vybrané verze modelu Auris o šest…

 



 
Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Výměna motorového oleje: Čím se musíte při výběru oleje řídit?

Dnes 08:00

I přes stále složitější proceduru si dodnes někteří motoristé mění olej v motoru svého auta svépomocí. Ovšem i ti, kteří tak nečiní, jsou občas nuceni si olej koupit. Který vybrat?




Blesk.cz

Tohle jsem čekal: Nečesaný promluvil o žalobkyni, která ho dvakrát poslala za mříže

Tohle jsem čekal: Nečesaný promluvil o žalobkyni,…

Pět let soudních tahanic a konečně zvrat! Lukáš Nečesaný (25) byl u královéhradeckého soud poprvé od vypuknutí…

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve kterém běžně pobývají desítky bezdomovců

Požár ve Vršovicích: Plameny zachvátily dům, ve…

Nedaleko pražské Eden Arény v pražských Vršovicích zachvátily v pondělí večer plameny opuštěný dům.…

 

iSport.cz

Historie proti Realu. Smazat velké manko? Neumí to, Zidane to dokázal

Historie proti Realu. Smazat velké manko? Neumí to,…

Pro fanoušky svátek, na hřišti válka. Avšak bez vítěze. Až na jednoho, který se však boje přímo nezúčastnil. Po…

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová. Děkuji, Jani, píše Kvitová

Slzy pro Novotnou. Nemám slov, řekla Navrátilová.…

Obrovský šok. Zpráva o smrti české tenisové legendy Jany Novotné (†49) zarmoutila celý svět. Hráčka s…

 

Reflex.cz

Šaman z kolumbijských hor: Chceme v Česku prodávat čokoládu a sdílet duchovní tradice

Šaman z kolumbijských hor: Chceme v Česku prodávat…

Nestává se běžně, aby do kavárny v centru Prahy přišel indián v tradičním oděvu. Asdrúbal Torres (39) z kmene…

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě krachují, strany rozděluje i otázka migrace

Německo v křeči: Padne Merkelová? Jednání o vládě…

Přestože německá kancléřka Angela Merkelová v září poměrně jasně vyhrála volby a snaží se sestavit svoji další…