28.11. 2014

Ojeté BMW X5: Hledejte diesel po faceliftu

 

BMW X5 přišlo na trh v roce 1999 a způsobilo doslova revoluci v tom, jak moderní SUV vypadá a jezdí. Z pohledu uživatele je ale nejlepší hledat vůz vyrobený po faceliftu v září 2003.

BMW X5 vstoupilo na trh v roce 1999 s benzinovým šestiválcem M54B30 o objemu 3,0 l (170 kW a 300 N.m) v modelu X5 3.0i, jakož i osmiválcem M62B44TÜ o objemu 4,4 l (210 kW a 440 N.m) v modelu X5 4.4i. O pár měsíců později přibyl naftový řadový šestiválec M57D30 3,0 l (135 kW a 410 N.m) v modelu X5 3.0d. Vedle manuální převodovky byl vůz vybaven na přání pětistupňovým automatem od GM. V roce 2002 dorazil osmiválec M62B46 o objemu 4,6 l v modelu X5 4.6is, který nabízel 255 kW a 480 N.m. Osmiválce 4.4i a 4.6is byly vybaveny automatem ZF.

Facelift BMW X5 v září 2003 přinesl kromě optických změn také nové motory. Modernizovaný naftový šestiválec M57D30TÜ posílil na 160 kW a 500 N.m a především dostal nový šestistupňový automat od ZF. Benzinový šestiválec pokračoval až do konce výroby v roce 2006. Osmiválec 4,4 l prošel modernizací na motor N62B44 a posílil na 235 kW. V roce 2004 pak přišel vrcholný osmiválec N62B48 v modelu X5 4.8is, který nabízel 265 kW a 500 N.m. Pětistupňový automat GM byl nahrazen šestistupňovým ZF, převodovka od GM zůstala pouze benzinovému šestiválci 3.0i.

Nejčastější závady

Nejvíce problémů trapí vozy vyrobené před faceliftem a nejde jenom o mechanickou spolehlivost, ale také o dílenské zpracování, které se prostě nemohlo rovnat německým zvyklostem. BMW se teprve učilo auta v USA pořádně dělat (ano, SUV X5 se vyrábělo v USA) a trvalo několik let, než továrna ve Spartanburgu dosáhla německých standardů kvality.

Vozy z prvních let výroby trápí hlavně laciný interiér, stávkující elektronika a počáteční problémy s nedomyšlenými díly, které si vyžádaly hned čtyři svolávací akce na celou modelovou řadu. BMW X5 muselo do servisů kvůli poruchovému řízení a špatné montáži brzd (do roku 2002). Objevily se i problémy s pevností uložení brzdového pedálu či s mechanismem bezpečnostních pásů, což si také vyžádalo svolávací akci.

BMW X5 3.0d - Soukromý svět

Předfaceliftová auta mají také problematickou pětistupňovou automatickou převodovku od GM, která v některých autech odešla velmi rychle. Facelift, který model prodělal v září 2003, přinesl kýžené zlepšení dílenského zpracování a především použití modernějšího automatu od ZF, který měl nejen šest rychlostí, ale je i spolehlivější a efektivnější. Benzínový šestiválec si ale automat od GM ponechal, takže s tímto motorem je lepší manuál.

Zatímco převodovky se zlepšily, výměna stálého pohonu všech kol v poměru 38:62 ve prospěch zadní nápravy za elektronicky řízený systém xDrive přinesla možné problémy s velmi komplikovanou a namáhanou rozvodovkou. Necitlivě řízená auta, hlavně ta s manuální převodovkou, ve kterých řidiči řadí cukavě, mohou mít rozvodovku značně opotřebovanou. Automatické převodovky přece jenom změny v točivém momentu vykrývají lépe a omezují velké rázy přecházející do pohonu vlivem necitlivého ovládání ze strany řidiče.

V autech s manuálním řazením se také velmi rychle opotřebovává spojka, pokud jsou provozována hlavně ve městě s častými rozjezdy z místa. Jízda v terénu nepatří mezi přednosti tohoto SUV s poměrně nízkou světlou výškou, takže podvozek se v těžkém terénu snadno poškodí. Odnést to může nejen zavěšení, ale hlavně vana motoru, převodovka, kloubový hřídel či diferenciály. Podívejte se pod auto a hledejte viditelné poškození. A když už budete dole, pozorujte únik oleje, ten není u X5 obvyklý a svědčí o problému.

 [600×403]

Některé modely X5 mají příplatkový vzduchový podvozek. Z hlediska možných problémů je asi lepší se takovému automobilu vyhnout, konvenční podvozkové díly se mnohem lépe shánějí a také levněji mění. Vzduchový podvozek stejně najdete spíše u vrcholných benzinových verzí.

Detailem jsou pak už jen poruchy elektroniky, které nejsou moc časté, ale spíše dokážou otravovat a hlavně se složitě a draze opravují. Vedle displeje v přístrojovém štítu jmenujme třeba nefunkční elektrické dovírání zádi, nefunkční posun a vyhřívání elektrických sedadel, stávkující centrální zamykání, nefunkční klimatizaci s ventilací či elektrická okna, která se nechtějí dovírat. Jenom se zaměřte, jestli podobnými neduhy vámi vyhlédnuté auto netrpí. Zabere vám to několik minut při kontrole vybraného auta, tak na to nezapomeňte.

Pozor na bouračky

BMW X5 by rozhodně nemělo reznout, takže automobil s viditelnou korozí nebrat! Pravděpodobně to bude špatně opravená bouračka. Všímejte si také nestejných spárů v karoserii, nerovnoměrného sjíždění pneumatik a při testovací jízdě se zaměřte na stabilitu auta. Nesmí táhnout ke straně a citelně se vlnit. Jestli vám někdo řekne, že to je u vysokého SUV normální, utíkejte od takového prodejce, seč vám síly stačí. Naopak neřešte drobnou kosmetiku, tohle je prostě staré auto a raději se zaměřte na skutečně funkční věci.

Pamatujte také na to, že některé náhradní díly mohou stát opravdu hodně, takže zvažte havarijní pojištění. To vás sice přijde klidně i 30.000 Kč za rok, ale například třicet tisíc stojí jedno xenonové světlo, přední nárazník vyjde na 35.000, kapota 25.000, blatník 11.000, čelní sklo minimálně 12.000, zrcátko na 7000 korun a tak dále a tak dále...

 [600×403]

Provozní náklady

I ceny v servisu odpovídají charakteru auta. BMW X5 s naftovým šestiválcem stálo jako nové klidně i dva miliony korun a i když ho dnes koupíte za desetinu původní ceny, rozhodně se nedá říci, že by ceny práce nebo náhradních dílů byly desetinové. Opět zde tedy platí poučka o vlastnictví primáta a dostatku peněz na nákup jeho oblíbeného ovoce.

Počítejte s tím, že v reálném provozu s podílem města a dálnice bude naftová X5 (v našem případě zapůjčená z autobazaru AutoESA) jezdit za deset litrů na 100 km. V testu nakonec BMW ukazovalo podle palubního počítače hodnotu 9,3 l na 100 km a nebyl problém se mimo město dostat i pod osm litrů, ale to už vyžadovalo velké sebezapření a rezignaci na předjíždění pomalejších účastníků provozu. Dálniční přesuny legální stotřicítkou si řeknou o asi 10,5 l na 100 km, přesto to není na ojeté SUV se silným turbodieselem vůbec špatné.

Benzinové šestiválce si vezmou minimálně 12 litrů, osmiválce pak 13 až 14 litrů. Hodně lidí řeší velkou spotřebu přestavbou zážehových motorů na LPG. Ono by se to mohlo vyplatit, když benzinové osmiválce nikdo nechce a stojí poměrně málo. Jenže zkušenosti majitelů hovoří o tom, že osmiválcové SUV na LPG jezdí stejně minimálně za 16 litrů plynu a je u něj cítit pokles dynamiky v provozu na LPG. Jestli se vám to vyplatí, to si spočtěte sami.

 [600×357]

Praktičnost

Užitné hodnotě BMW X5 nejde nic zásadního vytknout. Interiér je prostorný s velmi dobrou polohou za volantem. Ergonomie odpovídá vysokým standardům automobilky BMW a právě díky poloze řidiče, který si tu rozhodně nepřipadá jak na židli v dodávce, se X5 řídí příjemně a jistě. Vzadu je dostatek místa, sedadla jsou pohodlná a i když zavazadelník není největší, bude určitě většině lidí naprosto stačit.

Zajímavostí je dvojité víko zavazadlového prostoru okopírované z Range Roveru, ale pouze s otevřeným oknem je nakládací hrana dost vysoko, což se nebude líbit hlavně ženám drobnější postavy. Výbava většiny automobilů je docela bohatá, takže nechybí všechna okna v elektrice a automatická klimatizace. Nicméně ne všechna auta mají parkovací čidla, která se skutečně hodí. A navigace tehdejší doby je na dnešní poměry nepřehledná a zastaralá. Také bude asi problém s aktualizací dat.

 [600×335]

Na silnici (i v terénu)

Jestli plánujete tahat dříví z lesa, kupte si raději pick-up nebo pracovní off-road, případně Land Rover Discovery. BMW X5 je zaměřené hlavně na silnici, i když samozřejmě polní cestu zvládne také. X5 sice projede motokrosovou trať, ale můžete si draze poškodit podvozek. Raději se smiřte s tím, že to není pravověrný off-road a naopak si užívejte na poměry kategorie SUV výtečných jízdních vlastností, které dokážou potěšit i dnes v době adaptivních podvozků a elektronického rozdělování točivého momentu na jednotlivá kola.

Tahle X5 se řídí vážně pěkně, že jí to může nejnovější stejnojmenný model závidět. Řízení je přesné, působí mechanicky a zajímavé je, že auto samo o sobě k rychlé jízdě vůbec nesvádí. Umí to být důstojný dopravní prostředek podobně jako třeba Range Rover, takže charakteristický agresivní styl jízdy bude spíše problémem konkrétních majitelů než přímo auta. Parkování přes dvě místa pro invalidy skutečně není technický problém vozu...

BMW X5 4.4i

Typickým projevem jízdy na limitu jsou pak kvílející přední pneumatiky a bezpečně předvídatelná nedotáčivost, kterou zkrotí celkem dobře naprogramované ESP. Podle zvyklostí tehdejšího BMW ale ESP zasahuje docela pozdě, stejně tak ABS. Přetočit X5 pod plynem prakticky nejde, ale je pravda, že prudké změny směru tomuhle autu moc nesvědčí.

Hodně záleží na kvalitě pneumatik a pokud chcete jezdit dynamicky, budete muset utrácet za skutečně dobré obutí. Nekvalitní pneumatiky se na jízdních vlastnostech a hlavně brzdné dráze tohoto dvoutunového macka projeví velmi negativně. Také pamatujte na to, že i s veškerou záchrannou elektronikou fyzikální zákony prostě nepřepíšete. Rozjet dvoutunovou čtyřkolku na sněhu umí každý, ale uřídit ji už pak ne.

Brzdy odpovídají své době, takže sice dokážou automobil adekvátně zpomalit, ale opakovaná agresivní decelerace je brzy unaví a pedál změkne s citelným ovadnutím brzdného účinku. Pozor si dejte na zkroucené brzdové kotouče, což právě svědčí o dost častém nevybíravém způsobu jízdy. Stačí také tahat těžký nebrzděný přívěs a brzdy X5 dostanou řádně zabrat. Spotřební materiál jako jsou právě brzdy ale nestojí extrémně moc peněz.

 [600×331]

Celkové hodnocení

Pokud budete velmi pečlivě vybírat, určitě najdete hezké udržované BMW X5. Možná bude dražší, ale zase by vás neměl potkat nějaký zásadní problém. Nejcitlivější jsou asi právě automatické převodovky a podvozek. O turbodieselových motorech platí to samé, co už víte - potřebují kvalitní palivo, citlivé zacházení a pravidelný preventivní servis s častými výměnami oleje.

Na báchorky o longlife náplni zapomeňte, olej měňte nejpozději každých 15.000 km. Pak bude X5 dlouho a spolehlivě sloužit. Nechte preventivně vyměnit také oleje v převodovce a diferenciálech.

BMW X5 je vážně povedené a nadčasové auto, které je nejen pohodlné, kultivované a praktické, ale také se velmi dobře řídí. Musíte se jenom smířit s trochu pochybnou image, jakou mají v naší zemi takováto SUV.


Doporučené motory

Bezesporu nejrozumnější volbou z hlediska provozních nákladů je vznětový řadový šestiválec v modelu X5 3.0d. Pokud chcete automat, je lepší model po faceliftu, kdy měl motor nejen vyšší výkon, ale také efektivnější šestistupňový automat ZF. Naopak model před faceliftem je lepší s manuálním řazením, neboť starší pětirychlostní automat od GM není moc spolehlivý a hlavně je s ním turbodiesel pocitově velmi líný a dynamicky nevýrazný.

Nevhodný motor

Nedá se říci, že by byl některý motor vyloženě nepovedený. Jak třilitrový turbodiesel, tak benzinové jednotky patří k tomu nejlepšímu, co bylo v té době na trhu. Logicky lze od benzinových motorů čekat vyšší spotřebu, takže pokud se jen podíváme na náklady, je asi už rovnou lepší osmiválec 4,4, 4,6 nebo 4,8 litru.

V reálném provozu nemá o moc horší spotřebu než třílitrový šestiválec a navíc lze koupit několik kitů umožňujících přestavbu na LPG. Spíše platí poučka, že je lepší se vyhnout pětistupňovému automatu od GM, který není příliš spolehlivý. Pozor, po faceliftu zůstal benzinovému šestiválci, takže ten chtějte s manuálem. Na druhou stranu ale relativně malý točivý moment benzinového šestiválce nedával automatu od GM tolik zabrat.


Konkurenti

Mercedes-Benz ML

Mercedes-Benz ML generace W163 jezdí proti modernější X5 dost těžkopádně a nemotorně. Má velmi slabé brzdy a podvozek těžkému autu nestíhá. Někomu může vyhovovat jeho houpavost, ale pověstná poruchovost asi neosloví nikoho. Když už, hledejte automobil z posledních let výroby, které je kvalitnější. Pokud máte šikovného mechanika, který se vyzná v mercedesech, možná dokážete tohle auto udržet v provozu, ale raději se podívejte po něčem jiném.

Volvo XC90

SUV od Volva je stálice, ale dynamicky na BMW X5 nestačí, i když ovladatelnost má dobrou. Auto je i celkem pohodlné. Velkou výhodou Volva je použitelných sedm míst k sezení. Vozy z prvních let výroby měly ale poměrně nekvalitní a rozvrzaný interiér. Pětiválcový turbodiesel může být dost unavený, protože na těžké auto stačí jenom s obtížemi. Má poruchové vstřikovače a vyhněte se autům, která jezdila v těžkém terénu.

Porsche Cayenne

První SUV od Porsche jezdí velmi dobře, ale asi vás odradí provozní a servisní náklady. Cayenne dostal turbodiesel docela pozdě, takže v naší cenové kategorii budou hlavně benzinová auta. Některá jsou předělaná na LPG, což provozní náklady trochu sníží, ale pořád si proti naftové X5 moc nepomůžete. Cayenne je ale spolehlivý, nejčastější byly pouze poruchy klimatizace a ruční brzdy.

Volkswagen Touareg

Když Volkswagen vyřešil kvalitativní nedostatky z prvního roku výroby, byl Touareg docela schopným autem. Ovšem je pocitově těžkopádný, neohrabaný a má velmi vysoké provozní náklady. Paradoxně nejlepší volbou je benzinový šestiválec, protože turbodiesely nebyly moc spolehlivé. Desetiválcový turbodiesel je velmi nákladný na provoz a údržbu.

Range Rover

Ačkoli je Range Rover, který byl uveden na trh v roce 2002, symbolem poruchovosti, ve skutečnosti auto trpělo především na necitlivé zacházení majitelů, pokud šlo o problémy s mechanikou. Pozlobit ale může elektronika, která své nálady mění doslova podle počasí. Range Rover je velmi pohodlný, ale působí spíše jako stodola na kolech než jako "sportovní off-road". Největším problémem potenciálních kupců ale je, že si myslí, že ho udrží v provozu levně. Neudrží. Provozní náklady odpovídají původní pořizovací ceně až čtyři miliony korun.

Informace o testovaném automobilu
ModelBMW X5 3.0d xDrive E53
Rok výroby2004
Ujeté kilometry178 130
Základní cena274 900 Kč
Prvky výbavyautomatická převodovka, tempomat, xenony, samočinná klimatizace, kůže, elektrická sedadla vyhřívaná, navigace, parkovací čidla atd.

BMW X5 3.0d xDrive E53
Objem motoru (cm3)2993
Maximální výkon (kW/min)160/4000
Maximální točivý moment (N.m/min)500/2000-2750
Zrychlení 0-100 km/h (s)8,3
Největší rychlost (km/h)210
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km)8,6
Rok výroby testovaného vozu2004
Počet ujetých km dle palubních přístrojů178 130
Cena vozu (hotovost/financování v Kč)274 900/230 000

Plusy

  • Dílenské zpracování po faceliftu
  • Jízdní vlastnosti a řízení
  • Praktičnost, pohodlí a kultivovanost
  • Dostupnost náhradních dílů i z druhovýroby
  • Poměrně jednoduchý servis
  • Klesající zájem zlodějů

Minusy

  • Kvalita zpracování v prvních letech výroby
  • Problémové automatické převodovky před faceliftem
  • Reálné provozní náklady i u turbodieselu
  • Rozporuplná image mezi českou veřejností

Text a foto: Dalibor Žák

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky SUV BMW Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojeté BMW X5: Hledejte diesel po faceliftu







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech BMW Z18 (1995): Enduro na čtyřech kolech

U BMW postavili před dvěma dekádami skutečného křížence…

BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu BMW X5 Le Mans: Dvanáctiválcové SUV přijelo do Amelia Islandu

Tento víkend je v Amelia Islandu k vidění jediný exemplář…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí perspektivy?

Úchvatné záběry okem dronu: Jak vypadá svět z ptačí…

Snad každý z nás by se rád podíval na to, jak svět vypadá z výšky. Moderní technologie nám teď zpřístupňuje…

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel: Kvůli zdraví rušil koncerty

Bývalý manžel Cher, rocker Gregg Allman zemřel:…

Ve věku 69 let dnes zemřel americký rockový hudebník Gregg Allman, který se proslavil jako zpěvák a klávesista…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…